Permalänk

Hjälp att köpa 27" 4K 144 Hz

Jag försöker hitta en bra skärm att spela på och som också funkar till kontorssysslor.

Kraven är 27" (eller 28) 4K och 144Hz (minst men det är väl vad som finns)
Den ska "skala" hyfsat så jag kan använda 1080/1440 på den om så krävs i nåt spel utan att det ser hemskt ut.
Vesa fäste är ett måste då jag har den väggmonterad.
Inte "jättetjock", har sett att 4K skärmar generellt är rätt tjocka så tex Samsung Odyssey G7 går bort för den kommer väldigt långt ut från väggen
Jag har inga krav på färgkorrekthet och såna saker eftersom jag inte håller på med varken bild eller video.

Jag har läst väldigt mycket recensioner och jag får känslan av att alla skärmar lider av stora problem med allt från dålig eller obefintlig HDR till back light bleed och alla möjliga dåligheter. Rimligen kan inte alla premiumskärmar vara värdelösa så därför frågar jag här istället för att hela tiden vänta på att det kanske kommer nåt som är så otroligt bra att det inte går att skriva en recension som jag tolkar som att den är rätt kass Eller kommer det nåt sånt närmaste tiden som gör det faktiskt värt att vänta på?

Jag vill bara kunna dra igång ett riktigt snyggt spel och känna wow kan det verkligen vara såhär snyggt men även lira fps med bra fps

Budget är inte avgörande men bra pang för pengarna är alltid trevligt

Permalänk
Bildexpert 📺

Du har nog sammanfattat det hela för dig själv rätt bra. Ingen är extra på HDR för det kräver någon form av mini-LED-FALD eller liknande för att verkligen sticka ut och då blir det dyrt. Därav att det är helt vanliga 400-ish nits starka IPS-modeller som är ungefär lika bra allihop på detta.

Reaktioner på BLB och liknande är ganska vanligt och det har alltid utmärkt spel-IPS:er och det finns flera förklaringar till varför, likt att de körs för ljusstarkt, till exempel med 400-ish nits i HDR i en situation där de flesta skulle vara nöjda med 80–160 nits och den höga ljusstyrkan gör problemen tydligare.

Finns inget riktigt guldkorn, utan utbudet är som det är. Därav att alla är så satans sugna och hoppas så mycket på att ny teknik som QD-OLED ska komma och rycka oss loss från alla mediokra spelskärmar.

Permalänk
Medlem

Enda jag hittat som är i närheten av OLED och som uppfyller de kraven är Acer X27 eller Asus PG27UQ. Dessvärre är nog båda rätt svåra att få tag på och även dyra, samt att ingen av dom har dom rappaste panelerna om man nu hoppas på en karriär inom CS GO eller liknande (men annars är dom nog helt ok). Jag är egentligen OLED fanboy rakt igenom men i väntan på en högupplöst OLED med lite mindre fotprint så får man kompromissa tyvärr. Flankerar min Acer X27 med två stycken Aver XB273KGP som är typ X27an minus FALD. Dom är riktigt bra för att vara vanliga 27" IPS skärmar men bildmässigt så är dom några några steg efter X27an helt klart.

Kan du hitta någon XB273KGP är det nog i sammanhanget ett rätt bra köp, och kanske även LGs 27" IPS spelskärmar som nog är en lite modernare och rappare panel men i övrigt rätt lika. Klart nättare kanter också på de senare om man tycker det är viktigt.

Får Samsung till en panel med QD-OLED som inte är minst 4K och inte kapad på höjden så blir den nog svår att motstå, men nuvarande modeller är för lågupplösta för den mer tråkiga delen av mitt skärmanvändande.

Jag har för nog mer pengar än förstånd och brukar därför sällan köra något som är äldre än 2 år men ändå sitter jag och skriver detta på min X27a, eller iaf ser det jag skriver där, vilket nog säger en del om hur bra den är på det den är bra på

Permalänk
Medlem

Jag har en Acer XV273K som jag överlag är väldigt nöjd med. Men, släcker man ner rummet så det är helt svart så ser man BLB även om man sänker ljusstyrkan. Jag sitter aldrig i ett mörkt rum utan har alltid belysning på så det är inget jag stör mig på men jag kan tycka att för 10 000 kr bör man få mindre BLB. Min TV som var betydligt billigare har inte det (det är en VA-panel så kanske är en delförklaring). När jag köpte skärmen 2019 fanns det en variant med FALD men den kostade 25 000kr.

Till TS, jag tror du kommer bli nöjd med de flesta 4K 144Hz om du inte skall spela i ett helt nedsläckt rummet och bara spelar spel som är väldigt "mörka".

Annars hade det antagligen varit värt att titta på Samsungs (Dells) nya QD-OLED, den är inte 4K men är self emissive så du slipper bekymret med BLB helt och hållet. Hur HDR är vet jag inte men kontrasten bör ju slå en IPS med hästlängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Jag har en Acer XV273K som jag överlag är väldigt nöjd med. Men, släcker man ner rummet så det är helt svart så ser man BLB även om man sänker ljusstyrkan. Jag sitter aldrig i ett mörkt rum utan har alltid belysning på så det är inget jag stör mig på men jag kan tycka att för 10 000 kr bör man få mindre BLB. Min TV som var betydligt billigare har inte det (det är en VA-panel så kanske är en delförklaring). När jag köpte skärmen 2019 fanns det en variant med FALD men den kostade 25 000kr.

Till TS, jag tror du kommer bli nöjd med de flesta 4K 144Hz om du inte skall spela i ett helt nedsläckt rummet och bara spelar spel som är väldigt "mörka".

Annars hade det antagligen varit värt att titta på Samsungs (Dells) nya QD-OLED, den är inte 4K men är self emissive så du slipper bekymret med BLB helt och hållet. Hur HDR är vet jag inte men kontrasten bör ju slå en IPS med hästlängder.

Om jag minns rätt är det samma panel som i de skärmar jag nämner ovan ditt inlägg, med eller utan FALD. Har för mig att XV är FreeSync modellerna men kan minnas fel. Tror du menar eller bara spelar spel som är väldigt "mörka"

Permalänk

Tack så hemskt mycket för alla bra svar, jag sammanfattar det för mig själv att jag kommer vara nöjd med de flesta skärmar i 8-10k klassen ända tills det kommer ny teknik och jag känner mig missnöjd för att jag kunde ha nåt bättre

Såg att Laxpudding passande nog hade skrivit en Guide om skärmteknik idag så jag får plöja den och fundera några vändor till på om jag vill ta steget till 4k idag eller vänta lite till...