HDTVTest inspekterar pixelstrukturen på Alienwares QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

Jag tvivlar på att du har testat dessa då C2 42” knappt går att få tag på, men Vincent har. Inte heller jag har testat dom, men jag vet att det har förekommit klagomål på blooming på iPad Pro som har 2500 zoner på 12,9” och PG32UX har 1152 zoner på 32”. Det tog heller inte så lång tid att hitta andra svagheter:

https://www.techspot.com/review/2288-asus-rog-swift-pg32uqx/

Tänkte inte svara först för att det kändes som en så uppenbar trollning, men att han skulle vara köpt och skärmen vara dålig för att den inte har 4K-upplösning är en smula bisarrt.

Det går att hitta svagheter för denna skärm också om du googlar.

PG 32 UQX har bättre färgåtergivning och passar därför bättre för content creation. Techspot hade för övrigt ett mycket gott omdöme om den.

Upplösningen är den viktigaste egenskapen hos en skärm. Därefter kommer refreshrate och sist de smådetaljer som techspot nämnde.

Vincent gör reklam för olagliga vpn-lösningar för att se netflix och filminnehåll i länder där man inte får. Han är köpt. Helt klart. Han är inte seriös. Hypen kring den här skitskärmen aw3423dw kommer snart att lägga sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Det går att hitta svagheter för denna skärm också om du googlar.

PG 32 UQX har bättre färgåtergivning och passar därför bättre för content creation. Techspot hade för övrigt ett mycket gott omdöme om den.

Upplösningen är den viktigaste egenskapen hos en skärm. Därefter kommer refreshrate och sist de smådetaljer som techspot nämnde.

Vincent gör reklam för olagliga vpn-lösningar för att se netflix och filminnehåll i länder där man inte får. Han är köpt. Helt klart. Han är inte seriös. Hypen kring den här skitskärmen aw3423dw kommer snart att lägga sig.

Han kallar den för världens bästa gamingskärm, inte content creation-skärm, så varför ens blanda in det? Och att eftersläp, färgåtergivning, svärta och liknande skulle vara underordnat din enda måttstock upplösning och att det i sin tur innebär att han är köpt måste du väl på något plan inse låter rätt knasigt? Vincent testar skärmar dagarna i ända, du verkar ha byggt upp något påhittat förakt utan att ens ha sett skärmen i fråga.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anna_jo86:

Det går att hitta svagheter för denna skärm också om du googlar.

PG 32 UQX har bättre färgåtergivning och passar därför bättre för content creation. Techspot hade för övrigt ett mycket gott omdöme om den.

Upplösningen är den viktigaste egenskapen hos en skärm. Därefter kommer refreshrate och sist de smådetaljer som techspot nämnde.

Vincent gör reklam för olagliga vpn-lösningar för att se netflix och filminnehåll i länder där man inte får. Han är köpt. Helt klart. Han är inte seriös. Hypen kring den här skitskärmen aw3423dw kommer snart att lägga sig.

Vincent är ju en av de duktigaste på sitt område och att han möjliggör sin kanal genom att göra reklam för VPN (som för övrigt såklart inte är olagligt, det må vara emot tjänsternas TOS men det är något helt annat än olagligt) är väl inget konstigt?

Angående upplösning, refreshrate och "smådetaljer". Då borde alltså någon risig TN-panel med 4k-upplösning vara i princip best of the best enligt dina kriterier. Jag får lite känslan av att du mest roddar runt här för att provocera?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Vincent räknar nog inte in C2 i kategorin "monitor", även om den kan användas som det.

Ja, fast jag inte ens frågade efter dem.

Tvärtom så anses den i tester ha bland den bästa eller absolut bästa, HDR prestandan av alla monitorer. Anledningen till det är att det finns fler aspekter runt HDR än absolut ljusstyrka.

Sen kan du ju inbilla dig att du kan övertyga folk om nått annat men tyvärr så lyser din brist på förståelse i det här ämnet redan igenom så det ska rätt mkt till innan du lurar nån. Men visst, försöka kan man alltid.

Som grafisk designer har jag dessutom en femårig utbildning och det ingår i mitt jobb att förstå både HDR och färgåtergivning.

Den viktigaste faktorn för HDR är kontrast, inte ljusstyrka. Och den kontrast som gäller vid bedömning är skärmens upplevda kontrast vid ett ljusförhållande på ca 500 lumens i rummet där man sitter. I det ljuset är svärtan på aw3423dw grå.

Man sitter helt enkelt inte i ett mörkt rum och spelar spel. All HDR måste bedömas i ett väl upplyst rum. Där är LG:s tv-apparater bättre och även samsungs QLED är riktigt bra.

Jag är inte ute efter att övertyga någon. Men det är klart att jag reagerar när en bunt recensenter höjer en halvbra skärm till skyarna. Inte ens det uppenbara att den saknar hdmi 2.1 spelar roll för dem.

Permalänk
Medlem

Ni får helt enkelt anlita @laxpudding till att göra ett test så vi en gång för alla får veta om skärmen är bra eller skräp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anna_jo86:

Man sitter helt enkelt inte i ett mörkt rum och spelar spel.

Miljoner gamers håller inte med och undrar var det där kom ifrån.

Skrivet av anna_jo86:

Jag är inte ute efter att övertyga någon. Men det är klart att jag reagerar när en bunt recensenter höjer en halvbra skärm till skyarna. Inte ens det uppenbara att den saknar hdmi 2.1 spelar roll för dem.

Men hur många kör en sån skärm via HDMI till att börja med? Vilket modernt grafikkort kan inte köra DisplayPort för att få 175 Hz?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Thomas:

Men hur många kör en sån skärm via HDMI till att börja med? Vilket modernt grafikkort kan inte köra DisplayPort för att få 175 Hz?

Framförallt: vilket grafikkort med HDMI 2.1 saknar DP?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Den viktigaste faktorn för HDR är kontrast, inte ljusstyrka. Och den kontrast som gäller vid bedömning är skärmens upplevda kontrast vid ett ljusförhållande på ca 500 lumens i rummet där man sitter. I det ljuset är svärtan på aw3423dw grå.

Jasså, vilken standard anger detta ljusförhållande? 500 lumen vid skärmen eller vid ljuskällan, och hur stort rum i så fall?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Miljoner gamers håller inte med och undrar var det där kom ifrån.

Men hur många kör en sån skärm via HDMI till att börja med? Vilket modernt grafikkort kan inte köra DisplayPort för att få 175 Hz?

Om man vill spela konsolspel kanske? Men nej, det är inget större problem i praktiken.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av snajk:

Om man vill spela konsolspel kanske? Men nej, det är inget större problem i praktiken.

Ultrawide är inte kalasbra för konsolgaming till att börja med

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag fick hem AW3423DW idag och har än så länge lite svårt att vänja mig för texten. Kan inte sätta fingret på det riktigt, men konturerna på bokstäverna upplevs tydliga samtidigt som de är otydliga(?)

Läste någonstans att panelen blir bättre efter den "körts in" ett tag. Finns det någon sanning i detta eller är det bara att acceptera läget och skicka tillbaka skärmen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Red Onion:

Läste någonstans att panelen blir bättre efter den "körts in" ett tag. Finns det någon sanning i detta eller är det bara att acceptera läget och skicka tillbaka skärmen?

Det är fast struktur och inget som kan "köras in". Så det du har läst handlar rimligen om att personen i fråga vant sig och helt enkelt slutar störa sig lika mycket.

tappade ord...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är fast struktur och inget som kan "köras in". Så det läst handlar rimligen om att personen i fråga vant sig och helt enkelt slutar störa sig lika mycket.

Misstänkte det. Får helt enkelt hoppas att min hjärna kör in sig då innan returrätten löper ut, för det är en helt fantastisk skärm i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Misstänkte det. Får helt enkelt hoppas att min hjärna kör in sig då innan returrätten löper ut, för det är en helt fantastisk skärm i övrigt.

Fäpplat något med Cleartype? Exempelvis: https://github.com/bp2008/BetterClearTypeTuner

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/tcwir1/...

Permalänk
Medlem

Hur upplever ni ytbehandlingen på skärmen?

Har just fått en 34 tum ultrawide på jobbet och trots att det är en högst medioker skärm gillar jag den som fan. Formatet känns klockrent. Blir ju rätt sugen på att köpa ny skärm…

Kan man bara leva med textrendering och ytbehandling är det väl bara priset som kvarstår vad gäller QD-OLED, och där kan man ju hoppas på bra priser till hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur upplever ni ytbehandlingen på skärmen?

Har just fått en 34 tum ultrawide på jobbet och trots att det är en högst medioker skärm gillar jag den som fan. Formatet känns klockrent. Blir ju rätt sugen på att köpa ny skärm…

Kan man bara leva med textrendering och ytbehandling är det väl bara priset som kvarstår vad gäller QD-OLED, och där kan man ju hoppas på bra priser till hösten.

Vincent beskrev den som ”almost glossy” och underströk att det är önskvärt på en OLED då mattare yta ger sämre kontrast och färgåtergivning. Håller med om att formatet är trevligt, det känns instängt att återgå till 16:9 när man vant sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vincent beskrev den som ”almost glossy” och underströk att det är önskvärt på en OLED då mattare yta ger sämre kontrast och färgåtergivning. Håller med om att formatet är trevligt, det känns instängt att återgå till 16:9 när man vant sig.

Det jag främst tänker på är hur den ändå något matta ytan sprider ljuset. Finns ju en del kritik om att det svarta blir grått om man har lite ljus i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det jag främst tänker på är hur den ändå något matta ytan sprider ljuset. Finns ju en del kritik om att det svarta blir grått om man har lite ljus i rummet.

Allas rum är ju olika men jag misstänker att detta bara är något man stör sig på om man gör ett A-B-test med en annan OLED jämte, tycker bilden ser fin ut även fast jag har vita väggar och fönster snett bakom (även om det inte kommer direkt solljus där). Har dock ingen taklampa som lyser rätt på skärmen eller dylikt, kanske är värre då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Allas rum är ju olika men jag misstänker att detta bara är något man stör sig på om man gör ett A-B-test med en annan OLED jämte, tycker bilden ser fin ut även fast jag har vita väggar och fönster snett bakom (även om det inte kommer direkt solljus där). Har dock ingen taklampa som lyser rätt på skärmen eller dylikt, kanske är värre då.

Det låter rätt positivt ändå. Jag har oftast rätt mörkt i rummet med bara en taklampa (kan ju dra för persiennerna om det är för ljust från fönstren).

Om jag inte just gått back en jäkla massa pengar hade jag nog spontanköpt. OLED-datorskärm till ändå realistiska priser är ju något man velat ha länge, och kompromisserna verkar trots allt överkomliga (mest orolig är jag för texten men det råder så delade meningar att bara är till att testa själv).

Formatet är jag faktiskt förvånansvärt kär vid. Jag har varit rätt skeptisk mot ultrawide men jäklar vad trevligt det är. Hade kanske önskat lite mer på höjden men, motsvarande 27 tum 16:9 höjd och skärmen tillräckligt nära så den fyller ut åt sidorna på ett bekvämt sätt…

Om inte jobbets skärmar körde 60Hz hade jag tagit hem en sån (arbetsgivaren sponsrar det för hemarbete så det verkligen varit en no-brainer)

Permalänk
Medlem

Intressant! Visste inte att problemet (kanske) går att lösa på mjukvarunivå. Vad jag kan utläsa från reddittråden verkar det tyvärr rätt komplicerat. Ingen där ger konkreta instruktioner vilka inställningar man ska göra utan mer svävande förslag såsom "pilla med diverse konfigurationer via denna mjukvara till du är nöjd". Jag hade behövt en guide for dummies för att lyckas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Intressant! Visste inte att problemet (kanske) går att lösa på mjukvarunivå. Vad jag kan utläsa från reddittråden verkar det tyvärr rätt komplicerat. Ingen där ger konkreta instruktioner vilka inställningar man ska göra utan mer svävande förslag såsom "pilla med diverse konfigurationer via denna mjukvara till du är nöjd". Jag hade behövt en guide for dummies för att lyckas

Vissa nöjer sig med att ställa in Better ClearType Tuner på gråskala, följt av omstart. Men du har ju i alla fall möjlighet att direkt se hur text kommer se ut, så borde om inte annat bara vara att ändra till du är nöjd(are).

Edit: Jag kör förresten 125% på skalning också, vilket kanske hjälper en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vissa nöjer sig med att ställa in Better ClearType Tuner på gråskala, följt av omstart. Men du har ju i alla fall möjlighet att direkt se hur text kommer se ut, så borde om inte annat bara vara att ändra till du är nöjd(are).

Edit: Jag kör förresten 125% på skalning också, vilket kanske hjälper en del.

Tusen tack - texten ser mycket bättre ut nu!

Har du tips på andra inställningar också såsom HDR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Tusen tack - texten ser mycket bättre ut nu!

Har du tips på andra inställningar också såsom HDR?

Gött att du blev nöjd, för HDR skulle jag föreslå att köra med Windows 11 om du inte redan gör det och slå på Auto HDR i inställningarna. För att snabbt slå av och på HDR så trycker du Win+Alt+B och på OSD:n kan du ställa in HDR1000-läget (om du kör något spel där detta ger stark ABL kan du växla till HDR400 True Black istället). Om spelet har native stöd för HDR får du slå på det i spelets inställningar också, spel som har stöd för Auto HDR (typ Skyrim och Dota 2) kommer ge en notis nere i hörnet om att Auto HDR är på.

Edit: Värt att veta också att det finns en bugg i OSD:n som gör att den alltid ser ut att defaulta till HDR400 True Black när skärmen har startats om, men om du tidigare har valt HDR1000 så är det ändå HDR1000 som är aktiv oavsett vad som står. När den växlar mellan HDR400 True Black och HDR1000 så blir skärmen svart nån sekund.

Permalänk
Medlem

Får skärmen högre lägsta svartnivå när man kör hdr1000?

Permalänk
Fyndjägare

Har skrivit ner lite intryck i den andra tråden
#19626607

Stör mig inte på pixelstrukturen, drog igenom ClearType har har satt "Make text bigger" till 113% och tycker det är skarpt och fint nu för mig. https://support.microsoft.com/en-us/windows/change-the-size-o.... Trycker jag ansiktet nära skärmen kanske 25-30cm kan jag skönja att grönt flyter ut lite från text. Men så nära sitter man inte.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.