Anmäl dig till Roborock Challenge!

Nytt Tomb Raider-spel avtäckt – använder Unreal Engine 5

Permalänk
Melding Plague

Nytt Tomb Raider-spel avtäckt – använder Unreal Engine 5

Utvecklaren Crystal Dynamics överger sin egen grafikmotor till fördel för Unreal Engine 5 i nästa upplaga av spelserien Tomb Raider.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyckte ändå att Dawn Engine i Guardians of the Galaxy fungerade oerhört bra

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem

Smaskigt! Jag har verkligen diggat de andra Tomb Raider spelen. Rolig gameplay, hyffsad story och varje gång sett riktigt magiskt ut.

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli orolig för Lara Croft varje iteration så krymper brösten och käken växer, lite som om hon genomgår hormonbehandling.
Kul med fler spel dock.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag börjar bli orolig för Lara Croft varje iteration så krymper brösten och käken växer, lite som om hon genomgår hormonbehandling.
Kul med fler spel dock.

Nya titeln ska tydligen berätta historien om hur hon fick sina "double-D's". Hon upptäcker Instagram.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Jag diggade både Tomb Raider (2013) och Rise of the Tomb Raider starkt, men tyckte serien tappade flås i Shadow of the Tomb Raider. Kan inte riktigt sätta fingret på vad som gjorde det sista spelet sämre, men det känns som att det inte fick samma kärlek som de två första titlarna. Kanske ett resultat av att Crystal Dynamics lämnade över stafettpinnen till Eidos Montreal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kul med fler spel dock.

Larry Croft!
Varför inte igentligen, lär komma någon trans huvudkaraktär förr eller senare.

Lär vara gudomligt gott med tårarna från fans som inte gillar det!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag diggade både Tomb Raider (2013) och Rise of the Tomb Raider starkt, men tyckte serien tappade flås i Shadow of the Tomb Raider. Kan inte riktigt sätta fingret på vad som gjorde det sista spelet sämre, men det känns som att det inte fick samma kärlek som de två första titlarna. Kanske ett resultat av att Crystal Dynamics lämnade över stafettpinnen till Eidos Montreal?

Håller helt med. Det senaste drog inte in mig alls i storyn. Fortfarande inte spelat klart det.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Lär vara gudomligt gott med tårarna från fans som inte gillar det!

Det där kommer jag verkligen aldrig förstå mej på.

Permalänk
Medlem

Så jäkla fint. En glad nyhet. Dom senaste spelen är väldigt kul.
Det är bara en sak som fattas i dom spelen, samma som fattas i alla spel.
Mer att göra med folken hon stöter på och jäklar vad jag önskar att dom fick mer random saker att säga. Det blir tröttsamt att höra NPC säga samma sak om o om igen. Random babbel ska inte underskattas för inlevelsen. Samt babbel som triggas beroende på vad man gör i spelvärlden.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kul med fler spel dock.

Du vill tillbaka till detta eller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Skrivet av kokkojambo:

Håller helt med. Det senaste drog inte in mig alls i storyn. Fortfarande inte spelat klart det.

Sköt att det inte bara var jag som ledsnade, dock dog intresset för mig när jag bytte från 1080-1440p skärm och mitt stackars 1060 gick på knäna i startmenyn. Skulle ta tag i spelet igen när jag bytt grafikkort men det har inte kommit mån bra deal på några år...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Håller också med. Det verkar som om de la grunden för en massa uppgraderingar men aldrig utnyttjade det. Många av de uppgraderingar jag la massor av timmar på att få fick jag aldrig användning av. Jag har nyligen spelat klart och Rise of the tomb raider lämnade mig med en bättre känsla efter. Men helt klart hade Shadow en hel massa bra delar också!
Så javisst, jag kommer spela nästa spel också!

Permalänk
Medlem

Impopulär åsikt: Den senaste triologin var bra om man ser det för vad det är: Ett pusselspel. Ser fram emot att spela Tomb Raider med Nanite och Lumen på max!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Du vill tillbaka till detta eller? https://i.imgur.com/36N480T.jpg

Hamnade inte Svenska PCG i blåsväder kring detta på sitt omslag?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hamnade inte Svenska PCG i blåsväder kring detta på sitt omslag?

Ingen aning, kan mycket väl tänka mig det

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kul med fler spel dock.

Kan vara så men spelade du dem då de kom till PSX och PC och med 3DFX stöd?
De var som koner men i reklamen anorlunda.
En utveklara sa att han råkade slinte i modeliings programet så de blev större. Sen fick det vara så.
En veninna till mig som var lite fyllig gillade första spelen och tyckte att det var bra att någon vågade visa en kurvig vinna som även hade huvudrollen i ett spel.

Rent spelmässigt tycker jag ettan var intressant, någon till. Sedan tröttnade jag.
Filmerna är som de är. Har inte ens sett alla. Svårt att göra en spelserie med knappt någon handling till filmer med knapt någon.
Får väll kolla om på några. Låter som en regnig söndag då man ändå är förkyld eller alergisk.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Du vill tillbaka till detta eller? https://i.imgur.com/36N480T.jpg

Ganska säker på att det är de kvinnliga attribut som Laura ursprungligen begåvats med som åsyftas och inte dåtidens tekniska begränsningar in-game:

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ganska säker på att det är de kvinnliga attribut som Laura ursprungligen begåvats med som åsyftas och inte dåtidens tekniska begränsningar in-game:
https://static.wikia.nocookie.net/laracroft/images/8/81/TR_I_Lara_Croft.jpg

Låter mer rimligt, ser aningen bättre ut får man säga.
Kommer inte ihåg till vilken plattform det var denna grafik var aktuell för spelet, om det var PS1 eller eller vid första PC-releasen. Tror mer på det sistnämnda. Har big box pc versionen hemma, med the unfinished buisness extrat, får ta mig en titt på omslaget och se om det känns bekant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spelade precis igenom alla dom 3 senaste spelen igen.
Gillar dom! Men även jag kände att senaste spelet hade tappat en del.

Permalänk
Medlem

Skippa skill-tree och kart skiten .. ersätt sen det med "nanites" och "lumen" så godkänner jag.. inte annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Skrivet av Barsk66:

Håller också med. Det verkar som om de la grunden för en massa uppgraderingar men aldrig utnyttjade det. Många av de uppgraderingar jag la massor av timmar på att få fick jag aldrig användning av. Jag har nyligen spelat klart och Rise of the tomb raider lämnade mig med en bättre känsla efter. Men helt klart hade Shadow en hel massa bra delar också!
Så javisst, jag kommer spela nästa spel också!

Håller med, jag tror till stor del det var beroende på att de försökte göra det till ett öppen värld-spel, men det glappade i det logiska genomförandet. I början var t ex spelet linjärt, men när fast travel låstes upp, kunde du hoppa till ställen du egentligen inte borde kunna hoppa till med tanke på var du var i handlingen. De lyckades bättre i 2013, och i Rise där du iaf inte kunde ta dig tillbaka till Syrien innan spelet var slut.

Även införandet av sidouppdrag som inte bidrog i någon större utsträckning. Allt det störde kontinuiteten. Många upplåsningar fanns det inte något att använda på, eftersom berättelsen var slut, speciellt om man som jag spelade spelet innan all dlc kom. Intrycket blev splittrat, okoncentrerat och obalanserat. Ett linjärt spel de försökte pressa in i en mer öppen värld, som inte var genomförd fullt ut heller. Blev varken eller. Delarna i spelet var dåligt ihopsatta, även om varje del var bra.

Undrar om de t ex tittade på Assassin's Creed Origins, och försökte sig på något liknande hopp för spelserien till en mer öppen värld? Man får hoppas de tänker igenom konceptet mer om de går på den linjen igen. En bra sak var dock att de hade stereoskopisk 3d i alla tre spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag kände också lite det samma, men kan inte sätta fingret på ifall spelet blev sämre eller mitt liv som förändrades.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem

Gött! Älskar äventyret som de spel bjuder på och det sista spelet var ju magiskt snyggt! Blir ett självklart köp för mig

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är inget nytt i Shadow of the Tomb Raider, det är vad som var problemet för mig. 2013-spelet var nytt i att det försökte vara realistiskt, och Rise var ett mer personligt spel som handlade om hur Lara hanterade sin fars död - skrivet av Rhianna Pratchett, som precis förlorat sin egen far, Terry (Discworld-författaren). Bägge utspelar sig i miljöer som vi inte ser så mycket - Japanska övärlden och ryska Sibirien. Shadow försökte spela vidare på storyn från föregående spel, men den var vi färdiga med då - Lara hade tydligt gått vidare, och vi behövde inte gå tillbaka dit. När vi då är tillbaka i miljöer vi sett i andra spel (Maya-ruiner) och inget alls är nytt i mekaniken blir man lite uttråkad.

Vill de göra något nytt, så låt det drivas av en bra story igen, håll det någorlunda realistiskt och utveckla mekaniken igen. Hade gärna sett att de höll sig till de mer primitiva vapen vi såg i början av 2013-spelet, till exempel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tomb Raider 2013 var det första TR jag spelade. Tyckte då att det var helt otroligt bra. Samma med Rise TR när det kom. Shadow gillade jag inte men minns inte idag varför...

Spelade för någon månad sen genom de två första igen men denna gång på PS4 och blev tvungen att revidera mina omdömen om spelen. 2013 kändes som en enda lång spring-genom-explosioner-och-rasande-byggnader-film. Fortfarande värt att spela men ingen höjdare som jag tyckte det var när det kom. Kul dock att det verkligen syns att Lara är oerfaren i början av spelet.

Rise tyckte jag fortfarande om. En bra uppföljare som förfinat det mesta. Kul att spela på en stor TV till skillnad från min tidigare 24" monitor.

Ev nytt spel ser jag fram emot att köra på PC igen.

PS; Optional Tombs i 2013 var ju ett skämt för övrigt. Varje grav bestod av ett pussel, gärna tajma ett hopp, sen var det klart. Klarade man det inte på under en minut säger Lara rakt ut vad det är man ska göra. DET mindes jag inte .)

Visa signatur

Mina bullar är kända från kust till kust

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Låter mer rimligt, ser aningen bättre ut får man säga.
Kommer inte ihåg till vilken plattform det var denna grafik var aktuell för spelet, om det var PS1 eller eller vid första PC-releasen. Tror mer på det sistnämnda. Har big box pc versionen hemma, med the unfinished buisness extrat, får ta mig en titt på omslaget och se om det känns bekant.

Tror inte det var så lång tid mellan PS1 (psx) och PC verisionen men precis som med Quake 1 så blev PC verisionen uppmärksammad då den såg bättre ut med 3DFX än andra verisioner. Lite som när man äpplen och päron då det kom till PS1 och N64. De var bra på olika saker. Sony fixade till det i PS2 om jag inte minns fel. Biliniar mipmas och mer som inte gjorde det så pixligt.
Tror jag personligen testade första Tomb Raider på en pentium 90 med ett Orchid 3DFX voodod 1 kort.

Skrivet av bopp:

Håller med, jag tror till stor del det var beroende på att de försökte göra det till ett öppen värld-spel, men det glappade i det logiska genomförandet. I början var t ex spelet linjärt, men när fast travel låstes upp, kunde du hoppa till ställen du egentligen inte borde kunna hoppa till med tanke på var du var i handlingen. De lyckades bättre i 2013, och i Rise där du iaf inte kunde ta dig tillbaka till Syrien innan spelet var slut.

Även införandet av sidouppdrag som inte bidrog i någon större utsträckning. Allt det störde kontinuiteten. Många upplåsningar fanns det inte något att använda på, eftersom berättelsen var slut, speciellt om man som jag spelade spelet innan all dlc kom. Intrycket blev splittrat, okoncentrerat och obalanserat. Ett linjärt spel de försökte pressa in i en mer öppen värld, som inte var genomförd fullt ut heller. Blev varken eller. Delarna i spelet var dåligt ihopsatta, även om varje del var bra.

Undrar om de t ex tittade på Assassin's Creed Origins, och försökte sig på något liknande hopp för spelserien till en mer öppen värld? Man får hoppas de tänker igenom konceptet mer om de går på den linjen igen. En bra sak var dock att de hade stereoskopisk 3d i alla tre spelen.

Utvecklarna ville lägga ner serien efter trean eller fyran så hon fick dö i slutet.
Utgivarna ville annorlunda så nästa spel fick bli minnen om henne på hennes begravning. Återblickar.
Sedan har det ju blivit en nystart på hela serien. Som så ofta med populära serier.
Ny lanseringen togs emot med stora armar och mycket reklam. Tror det var @Yoshman som berättade att de hade på konsollerna slagit av och på funktioner för att få det så snyggt som möjligt beroende på var man var i spelet för att få en gämn FPS.

Det med assasins creed origin har jag inte någon aning om men det var och är på tapeten fortfarande att återliva gamla spel i öppna världar så varför inte.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Tror inte det var så lång tid mellan PS1 (psx) och PC verisionen men precis som med Quake 1 så blev PC verisionen uppmärksammad då den såg bättre ut med 3DFX än andra verisioner. Lite som när man äpplen och päron då det kom till PS1 och N64. De var bra på olika saker. Sony fixade till det i PS2 om jag inte minns fel. Biliniar mipmas och mer som inte gjorde det så pixligt.
Tror jag personligen testade första Tomb Raider på en pentium 90 med ett Orchid 3DFX voodod 1 kort.

👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kul med fler spel dock.

Tycker att nya Lara är en av de bäst gjorda kvinnliga huvudkaraktärerna på lång tid. Hon ser trolig och normal ut.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Angående spelen. Första spelen tyckte jag jättemkt om. Det var ju en stor nytändning eftersom man inte spelat TR på väldigt länge. Tillslut känns det ganska repetativt dock. Miljöerna och vapnena osv är för statiska. Behövs mer variation. Varför inte stadsmiljö t.ex? Det hade vi i de första spelena vill jag minnas.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG