USB-enhet som konstant "failar" efter strömsparläge

Permalänk

USB-enhet som konstant "failar" efter strömsparläge

Hej,

Sedan någon månad tillbaka får jag felmeddelanden efter strömsparläge, att en enhet är "okänd". Startar jag om datorn är det bortblåst.
Jag har använt "USB Device Tree Viewer" (fantastiskt litet program) för att identifiera vilken enhet det är.
Det är "Chu Yuen Enterprise HOLTEK USB-HID Device - 2x HID, Mouse" - ingen aning vad det är.
Jag har kört uteslutningsmetoden, genom att hitta alla USB-enheter i vyn, och förstå om det är någon som saknas. Men blir inte klok på det. Så jag tror det är nåt internt på moderkortet..

Så här ser det ut i Tree viewer. Markerade raden är "problembarnet":
https://www.linkpicture.com/view.php?img=LPic62365e540fce2131...

Nån som känner igen den här enheten, eller har idéer på hur att felsöka vidare?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej,

Sedan någon månad tillbaka får jag felmeddelanden efter strömsparläge, att en enhet är "okänd". Startar jag om datorn är det bortblåst.
Jag har använt "USB Device Tree Viewer" (fantastiskt litet program) för att identifiera vilken enhet det är.
Det är "Chu Yuen Enterprise HOLTEK USB-HID Device - 2x HID, Mouse" - ingen aning vad det är.
Jag har kört uteslutningsmetoden, genom att hitta alla USB-enheter i vyn, och förstå om det är någon som saknas. Men blir inte klok på det. Så jag tror det är nåt internt på moderkortet..

Så här ser det ut i Tree viewer. Markerade raden är "problembarnet":
https://www.linkpicture.com/view.php?img=LPic62365e540fce2131...

Nån som känner igen den här enheten, eller har idéer på hur att felsöka vidare?

Verkar vara mus, tangentbord eller annat pekdon, vad har du för inmatningsdon anslutna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Uteslutningsmetoden är väl enklast: koppla bort en usb-enhet i taget så ser du vilken enhet det är när du drar ut den.

Om enheten fortfarande skulle vara kvar i listan även när du dragit ut allt (tips är att använda Device Manager så du inte t.ex. måste ha tangentbord eller mus inkopplad för att kunna göra en refresh), så är förstås nästa fråga om det är något som sitter direkt på moderkortet.

Jag försökte söka på VID 1044 och PID 7A42 men hittade inget konkret i någon databas tyvärr, men eftersom den säger HID och Mouse så är det förstås troligt att det är någon form av pekdon (mus, touchplatta, men kan faktiskt vara tangentbord också).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Jag hade random blåskärmar efter resume from standby och efter mycket om och men slutade det med att jag började använda Insomnia.exe (Hash: 40C6479FD577CCD5B812D0AB0AC10D42426BAE1B1296891FFAF751EF70FF9D95) för att helt enkelt skippa stand by-läget som vid resume kunde orsaka blåskärm. Inte den bästa lösningen kanske men fungerade för mig då jag gick bet på alla andra alternativ. Ominstallation/refresh var/är inte aktuellt (för mycket config på plats).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej,

Sedan någon månad tillbaka får jag felmeddelanden efter strömsparläge, att en enhet är "okänd". Startar jag om datorn är det bortblåst.
Jag har använt "USB Device Tree Viewer" (fantastiskt litet program) för att identifiera vilken enhet det är.
Det är "Chu Yuen Enterprise HOLTEK USB-HID Device - 2x HID, Mouse" - ingen aning vad det är.
Jag har kört uteslutningsmetoden, genom att hitta alla USB-enheter i vyn, och förstå om det är någon som saknas. Men blir inte klok på det. Så jag tror det är nåt internt på moderkortet..

Så här ser det ut i Tree viewer. Markerade raden är "problembarnet":
https://www.linkpicture.com/view.php?img=LPic62365e540fce2131...

Nån som känner igen den här enheten, eller har idéer på hur att felsöka vidare?

Har fått liknande fel nu sen en månad tillbaka, kör Windows 11. Problemet för mig är att USB portarna stängs av helt random och då får jag upp samma felmeddelande, tangentbord och mus helt döda. Efter omstart så fungerar allt igen. Verkar som att datorn stänger av strömtillförseln till USB portarna för att spara batteri i mitt fall .. har provat att stänga av den funktionen och se om det hjälper…

Permalänk
Medlem

Har haft det så till och från i flera år med totalt olika komponenter och det är inte någonting jag kan koppla in eller ur, så jag bara ignorerar det vilket är irriterande men fungerar utmärkt...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Tack alla! Det är nåt på moderkortet. Vet fortfarande inte vad. Jag vill inte mata ström på USB-portarna när datorn är i strömsparläge, så jag får leva med det = inget mer strömsparläge. Knappt i-landsproblem, att starta datorn från "off" tar ju inte en minut ens.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB