Bärbar till min 70+ åriga pappa

Permalänk
Medlem

Bärbar till min 70+ åriga pappa

Hej!

Min pappa är 70+, surfar runt på nyhetssidor, kollar youtube och är ofta inne på sin bank och handlar/daytradar med aktier, han behöver en snabbare bärbar dator än vad han har nu.

Sitter jag vid hans bärbara och ska pilla så får jag panik och ångest över hur jäkla långsamt allt går, man kan nästan räkna sekunderna det tar att öppna webbläsaren/program. Det är en gammal lenovo, typ 6-7 år gammal och känns sjukt plastig. Han klagar ofta på att det tar för lång tid att göra aktie affärer via datorn så han använder mobilen istället som går mycket snabbare, då kanske ni förstår hur illa det är

Så nu tycker vi det är dags att köpa något snabbare, helst skulle jag vilja bygga ihop en stationär till honom men det är han inte intresserad av eftersom det inte är lika praktiskt. Men han kan gå med på att koppla den till en skärm och tangentbord + mus när han är hemma.

Han vill inte lägga mer än 7000-9000, så vad ska jag titta på för den budgeten?

På webhallen just nu såg jag dom här två på kampanj:

https://www.webhallen.com/se/product/342952-ASUS-Vivobook-15-...

https://www.webhallen.com/se/product/342966-ASUS-Vivobook-K35...

Är det bra deals? Eller finns det något ännu bättre för pengarna ute i djungeln just nu ?

Permalänk
Medlem

Av dessa två är ju https://www.webhallen.com/se/product/342952-ASUS-Vivobook-15-... något bättre tex en OLED panel mot den andra som inte är specad vad det är för nått, dock troligen IPS..

Bägge kommer troligen vara radikalt snabbare än den befintliga..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har ni uttömt klassiska uppgraderingar såsom SSD, 2x8 RAM och en nyinstallation av OS..?

Annars är ju det mesta du kan handla idag betydligt rappare än 6-7år gamla laptops. Scrollade litet snabbt på dina länkade förslag och det är ju 11th gen Intel och NVMe-diskar osv, inga dåliga grejor.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

För att surfa är det extremt overkill med de datorerna. Men om han vill ha en ny så go for it. Det är fina maskiner.

Hjälpte min sambos moster fixa sin laptop. Den var seg och jag skulle fixa den. Köpte en SSD på 500GB för ca 400kr. Passade på att klona hela windows med Aoemi och den gick från att ta 5 min in i windows och 20 sec per knapptryck till fräsch som fan. Stort plus att alla program och windows fungerade precis som innan för då slapp jag all support såsom att installera upp OS och program.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Har ni uttömt klassiska uppgraderingar såsom SSD, 2x8 RAM och en nyinstallation av OS..?

Annars är ju det mesta du kan handla idag betydligt rappare än 6-7år gamla laptops. Scrollade litet snabbt på dina länkade förslag och det är ju 11th gen Intel och NVMe-diskar osv, inga dåliga grejor.

Alltså att uppgradera hans redan befintliga bärbar? Har inte tänkt på det men pappa är nog inte så sugen på det, han är trött på att se den laptopen haha.

Jo men jag tänkte också i liknande banor, nästan vad vi än väljer idag kommer vara hästlängder bättre än vad han har nu, men vill få mest prestanda för pengarna då han troligen kommer ha denna ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

För att surfa är det extremt overkill med de datorerna. Men om han vill ha en ny så go for it. Det är fina maskiner.

Hjälpte min sambos moster fixa sin laptop. Den var seg och jag skulle fixa den. Köpte en SSD på 500GB för ca 400kr. Passade på att klona hela windows med Aoemi och den gick från att ta 5 min in i windows och 20 sec per knapptryck till fräsch som fan. Stort plus att alla program och windows fungerade precis som innan för då slapp jag all support såsom att installera upp OS och program.

Hellre overkill, han sitter stor del av dagen vid datorn så helst så snabbt som möjligt!

Permalänk
Medlem

Vivo bokarna verkar ganska vettiga. Nu har jag två i bitar iofs den ena med vattenskadad den andra ??? men för lite office youtube och inget spelande fungerar 8GB ram och minst 128GB SSD även om den är långsam. Antar att pappsen din inte är för kräsen. Priserna har gått upp så runt 8k kostar de ofta. Men skulle rekommendera en vettig mus till det hela.

Edit:
De där NVME SSD diskarna brukar inte vara snabba. Har en i burken från en M712D och en liggande. Båda 128GB varianter och båda PCIE gen 3. Men klart snabbare än en HDD.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Om han sitter så mycket vid datorn @Wequ varför inte en stationär. Mer för pengarna och går lättare att reparera. Dessutom kanske en skärm som inte är så liten skadar. Men det kan du lösa med en extra eller senare.

Båda CPUerna har nästan samma spec.
Kollat på lite revies ock båda ser bra ut men bara snabba tester. SSD bencmarken såg inte så tråkig ur men ska finnas en gaming variant med 3050 pga det inte alt för snabba Intel Xe grafikkortet. men 3050 är inte så snabbt heller.

Något förvirrande är att i reklamen så finns båda modellerna som oled.
Men oled varianten känns roligare.
Men med rabbaten är det nog utgående moddeler. De börjar ta slut om man kollar på prisjakt

K3500PA har snabbare cpu men ser ut att ha sämre skärm även om det är svårt att få några bra svår på snabbläsning och youtube klipp.
K513EA ser som sagt ut att ha bättre skärm men några procent långsammare. Men då ingen går att spela avancerade spel så tror jag det inte gör någon skillnad.

jag som tycker om extern skärm hade valt K3500PA och sedan en skärm till. Den är slut på billiga ställen för övrigt. Felgiganten hade slut på den för stax under 7000 medan den nyare som inte är fel inte är det. Verkar vara runt 8000kr just nu.

Tror inte du vart så mycket klokare på detta men lite mer att begrunda i alla fall. Tror pappsen kommer gilla båda. Annars blir det mer pengar och ett dedikerat grafikkort.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Då båda datorerna har 4USB + 1st USB-C en HDMI så samt 3,5mm jack enligt bilderna så borde det gå ganska bra att lösa det med extern skärm och tangetnbord och mus. Men blir inte så flyttbart. HDMI som jag misstänker ställer till det för ett vettigt lösning med bara en kabel. Frågan är om USB-C kabeln stöder video signal. brukar den inte göra på 8000kr datorer men har inte testat Xe. Då hade en docka kanske fungerat. Bara en kabel till datorn.

Visa signatur