Google Play gömmer undan gamla applikationer

Permalänk
Melding Plague

Google Play gömmer undan gamla applikationer

Från första november kommer applikationer som inte uppdaterats på två år inte längre dyka upp när användare söker i Google Play.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara bra att hålla saker uppdaterat och vid liv, frågan är dock vad nästa steg blir

Permalänk
Medlem

Changelog: Updated version number

Permalänk

Hur vore ett barnmode som default? Alla appar utvecklas inte hela tiden, då det kostar att ha någon som gör detta. Med vettig kodning där appen inte gör mer än vad den behöver så behöver detta inte vara ett så stort problem. Att bara incrementa en versionsnummer hjälper inget.

Jag tycker det är lite smått kaos på mobilappar och säkerhet, men slapphänt har lett till en snabb utveckling.

För mycket fokus handlar idag om svenssonsuser och låsa in system för andra.

Permalänk
Medlem

Haha jag trodde först de gömde undan appar som jag inte själv uppdaterade, har runt 13-17 skräp appar jag inte använder och alltid skiter i att uppdatera

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeVvE:

Changelog: Updated version number

Nä, det är faktiskt en hel del som kan behöva göras för detta. Man kan inte alltid bara ändra target API och vara nöjd, eftersom det har effekter som att man påverkas starkare av säkerhetskrav med mera.

Se t ex denna artikeln hos Googles utvecklingssidor av skillnader att ta hänsyn när man sätter target API till Android 12.
Ändrar man från t ex 9 till 12 så är det massvis med saker som ändras.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nä, det är faktiskt en hel del som kan behöva göras för detta. Man kan inte alltid bara ändra target API och vara nöjd, eftersom det har effekter som att man påverkas starkare av säkerhetskrav med mera.

Se t ex denna artikeln hos Googles utvecklingssidor av skillnader att ta hänsyn när man sätter target API till Android 12.
Ändrar man från t ex 9 till 12 så är det massvis med saker som ändras.

Nu var det faktiskt inget om att uppdatera API han skrev om utan att man t.ex skulle ändra från version 1.0.0.0 till 1.0.0.1. Då kan du fortsätta att köra på samma API om du nu vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Nu var det faktiskt inget om att uppdatera API han skrev om utan att man t.ex skulle ändra från version 1.0.0.0 till 1.0.0.1. Då kan du fortsätta att köra på samma API om du nu vill det.

Detta är vad nyheten handlar om:
"Utvecklare måste se till att deras applikationer håller en API-nivå som är maximalt två år gammal, mätt från senaste stora Android-version."

Vet inte vad det andra är för sidospår...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En gång i tiden gick det alltid snabbt att hitta datumet på senaste uppdateringen av en app, men det kom tydligen någon på Google fram till var onödigt så numer behöver det inte listas ö h t. Väldigt smart...

Permalänk
Medlem

För en novis, innebär detta att enheter som kör äldre android-versioner är fracked? Eller är det enkelt att låta en app som har target API 29 även funka med API 23, exempelvis? Om man bara använder API 23-funktioner?

Eller har Google blivit inspirerade av Apple och ska rensa bland åldrade enheter och programvaror?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kommer det påverka enkla appar, typ kalkylator eller mot tredje part API? Där man har en simpel app som inte jobbar med Googles API. Eller måste man inkludera Googles API? Ingen app-programmerare så kanske är en dum fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

För en novis, innebär detta att enheter som kör äldre android-versioner är fracked? Eller är det enkelt att låta en app som har target API 29 även funka med API 23, exempelvis? Om man bara använder API 23-funktioner?

Eller har Google blivit inspirerade av Apple och ska rensa bland åldrade enheter och programvaror?

Här har du källan:
https://android-developers.googleblog.com/2022/04/expanding-p...

Och det står där att "... will not be available for discovery or installation for new users with devices running Android OS versions higher than apps’ target API level".

Så det låter som att om man har en telefon med övergivet OS så kan man fortsätta att installera övergivna appar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Men det finns ju väldigt många appar som är (oftast) väldigt simpla och fungerar än idag fläckfritt, trots att de är utvecklade till så låg som Android 2.2. Varför skulle dessa appar försvinna från sökresultat? Känns bara dumt. Ta bort dem från huvudsidan eller trycka ner dem litegrann i sökresultaten men det måste ju gå att hitta dem.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Men det finns ju väldigt många appar som är (oftast) väldigt simpla och fungerar än idag fläckfritt, trots att de är utvecklade till så låg som Android 2.2. Varför skulle dessa appar försvinna från sökresultat? Känns bara dumt. Ta bort dem från huvudsidan eller trycka ner dem litegrann i sökresultaten men det måste ju gå att hitta dem.

För att förbättra den generella säkerhetsnivån för användarbasen som helhet så offrar man applikationer som ingen är bryr sig om att underhålla, det är väl budskapet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Musikälskare

2 år låter spontant som lite för tidigt att plocka undan? Svårt att dra en gräns sådär, finns enkla appar som ändå fyller sin funktion

Aja jag är Apple nörd så vad vet jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad detta leder till, samt hur utspelet från Google ska tolkas.

Nära nog alla Android-enheter jag haft har kört flera år gamla Android-versioner, vilket även gjort att apparna i sig kört API-versioner därefter.

Känns som att min Xiaomi med Android 7 (API level 25) i grunden lär få problem framöver. Kanske tur att jag tagit som vana att sideloada Android-appar sedan 2011 (Honeycomb) .

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ska bli intressant att se vad detta leder till, samt hur utspelet från Google ska tolkas.

Nära nog alla Android-enheter jag haft har kört flera år gamla Android-versioner, vilket även gjort att apparna i sig kört API-versioner därefter.

Känns som att min Xiaomi med Android 7 i grunden lär få problem framöver. Kanske tur att jag tagit som vana att sideloada Android-appar sedan 2011 (Honeycomb) .

Det där är väl ett ännu större problem i sig, men som noterats tidigare i tråden så påverkar ju inte den nya regeln i sig övergivna enheter.

Man får väl läsa mellan raderna att de övergivna enheterna är ett hopplöst fall, så de satsar på att styra upp för de enheter som kör supportade Android-versioner.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Changelog: Updated version number

Att byta ’api-version’ kräver dock lite mer, bland annat att följa nya standarder kring permissions och sånt. Några timmar kanske i vissa fall, men oftast inte så farligt, men inte bara byta versionsnummer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Men det finns ju väldigt många appar som är (oftast) väldigt simpla och fungerar än idag fläckfritt, trots att de är utvecklade till så låg som Android 2.2. Varför skulle dessa appar försvinna från sökresultat? Känns bara dumt. Ta bort dem från huvudsidan eller trycka ner dem litegrann i sökresultaten men det måste ju gå att hitta dem.

Ja men bara typ gratis program och hjälpmedel,
riktiga reklamfyllda skräpappar måste alltid uppdatera sig mot senaste google ads services.

Permalänk
Medlem

Google skulle kunna först få sina egna applikationer att funka förrän de tar ställning till andras.

*host* YouTube Music *host*

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

F*ck! Tror min favorit valuta omvandlare kommer försvinna då
När jag laddar ner den får jag en varning om att versionen är gammal och kanske inte kommer funka korrekt. Jag som har vant mig vid den appen :'(

Yep... Senaste uppdatering 2015.

Permalänk
Medlem

Låter vettigt, tvinga man utvecklarna att hålla sina appar uppdaterade och dessutom kanske man blir av med de oseriösa apparna som görs en gång och sedan ligger de längst in på hyllan och samla damm.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

F*ck! Tror min favorit valuta omvandlare kommer försvinna då
När jag laddar ner den får jag en varning om att versionen är gammal och kanske inte kommer funka korrekt. Jag som har vant mig vid den appen :'(

Yep... Senaste uppdatering 2015.

Fast du som redan hämtat appen kommer fortfarande att kunna hitta den och installera den. "Alla som någon gång installerat apparna kommer dock kunna fortsätta göra det, även ifall de inte uppdateras." Tog det inom "" från Swedroids nyhet om denna förändring

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av mkk:

En gång i tiden gick det alltid snabbt att hitta datumet på senaste uppdateringen av en app, men det kom tydligen någon på Google fram till var onödigt så numer behöver det inte listas ö h t. Väldigt smart...

Google är patetiskt! Säkert ett val som maximerar sina intäkter men minskar säkerheten hos användarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Google är patetiskt! Säkert ett val som maximerar sina intäkter men minskar säkerheten hos användarna.

Lite onödigt konspiratoriskt? Hur förklarar du då denna ändring, som kommer göra att färre personer kan köpa appar, samtidigt som det höjer säkerhetsnivån?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ser senaste uppdateringen både i listan och inne på varje app (i Google Play), på flera ställen 🤷‍♂️

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Hedersmedlem

Hela Google Play är ju värdelöst. Går inte att söka på appar såsom man önskar, exempelvis barnappar som är gratis och utan köp/reklam.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Frågan är vilken nytta ett sådant tillvägagångssätt har för t.ex. en offline räknesnurra(=tänk miniräknare med färdiga inbyggda formler för komplexa beräkningar).

I Googles värld så skall allt vara uppkopplat till molnet så att dom kan få användarstatistik, vilket är det dom lever på. Men dom glömmer att vissa undantag finns eftersom vissa program varken behöver eller får lov att skicka statistik till 3:e part(allt håller sig inom kundens nätverk och landar i kundens egen server i deras egen fysiska server).

GDPR är redan ett problem för bl.a. Google Firebase, Google typsnitt m.m.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Hela Google Play är ju värdelöst. Går inte att söka på appar såsom man önskar, exempelvis barnappar som är gratis och utan köp/reklam.

De flesta gånger jag sökt på Play Store så har det jag velat kommit typ högst upp, dock så söker jag inte på barnappar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Hela Google Play är ju värdelöst. Går inte att söka på appar såsom man önskar, exempelvis barnappar som är gratis och utan köp/reklam.

Aja baja! Såna appar tycker inte om Google. De producerar inga intäkter.
Google: Man får ta "Talking Tom" liknande barn appar. Annons meddelande dyker upp endast varannan minut, ibland lite oftare...