Permalänk

Gigabyte Aorus Z690 Pro 5.1-ljud?

Jag gjorde inte hemläxan ordenligt

Det stod "Ljud: Realtek® 7.1 Surround Sound High Definition Audio ALC4080 CODEC" och jag grävde inte djupare än så. När jag väl har monterat hela härligheten och börjar koppla in sakerna upptäcker jag att det bara finns ett(!) 3,5mm audio-jack. Hur kan de skryta med 7.1-ljud, men snåla in på kontakerna för att koppla in det?

OK, det finns en S/PDIF-kontakt så det går att koppla in en extern DAC, men det enda jag kan välja på i Windows Sound Settings är olika upplösningar på två-kanalsljud: 16/24 bitar i 44/48/88/96/192 KHz. Var finns 5.1-ljudet?

Någon annan som gjort samma tabbe som jag och letat fram vilken driver/encoder som behövs? Jag har googlat och hittat en massa folk som gnällt över detta, men ingen som verkar ha en lösning.

Permalänk

Om du tittar ordentligt så står det att 7.1 ljudet bara är via optisk ut. Och bara 2 kanaler annars. https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z690-AORUS-PRO-rev-1x/sp...

Permalänk

Jo, läxan här är att inte lita på vad som står på affärens websida utan kolla alla detaljer hos tillverkaren. Det skall jag göra nästa gång. Hade du några tips på hur man får 5.1 via den optiska utgången eller ville du bara gnida salt i såren på mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jo, läxan här är att inte lita på vad som står på affärens websida utan kolla alla detaljer hos tillverkaren. Det skall jag göra nästa gång. Hade du några tips på hur man får 5.1 via den optiska utgången eller ville du bara gnida salt i såren på mig?

Den optiska utgången är egentligen gjord för att överföra 2-kanaligt okomprimerat ljud, inte 5.1 eller 7.1. Jag har nästan för mig att enda sättet att få 5.1 via optisk på PC är att skaffa ett ljudkort som har stöd för Dolby Digital Live.

Edit: För att förtydliga lite så är enda sättet att överföra 5.1-ljud via optisk kabel att komprimera ljudet till Dolby Digital eller DTS. Ljud på PC är annars PCM. För att komprimera ljudet till DD eller DTS så krävs Dolby Digital Live, vilket man får genom att köpa ett separat ljudkort med stöd för detta.

Edit 2: Dolby Digital Live är inget program utan en teknik för att transcoda ljud till DD i realtid. Därför krävs ett separat ljudkort med stöd för det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jo, läxan här är att inte lita på vad som står på affärens websida utan kolla alla detaljer hos tillverkaren. Det skall jag göra nästa gång. Hade du några tips på hur man får 5.1 via den optiska utgången eller ville du bara gnida salt i såren på mig?

Det ska gå via att du kopplar från den optiska utgången till någon enhet som kan avkoda till 5.1 eller 7.1 tex till en hemmabio förstärkare. Ljudkälla måste vara i 5.1 eller 7.1 förstås, och uppspelningsmjukvara i datorn behöver kunna hantera det också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det ska gå via att du kopplar från den optiska utgången till någon enhet som kan avkoda till 5.1 eller 7.1 tex till en hemmabio förstärkare. Ljudkälla måste vara i 5.1 eller 7.1 förstås, och uppspelningsmjukvara i datorn behöver kunna hantera det också.

Nej, tyvärr fungerar det inte så i Windows. Hade det varit t.ex. en TV så hade det dock fungerat precis som du skriver.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Min förhoppning var att det skulle finnas en driver (eller något annat) som presenterade ett 5.1-kunnigt device till OSet så spel och annat kunde skicka 5.1-ljud och att det kodades om till DD eller DTS och att denna DTS/DD-ström kunde avkodas av mitt 5.1-ljudsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Min förhoppning var att det skulle finnas en driver (eller något annat) som presenterade ett 5.1-kunnigt device till OSet så spel och annat kunde skicka 5.1-ljud och att det kodades om till DD eller DTS och att denna DTS/DD-ström kunde avkodas av mitt 5.1-ljudsystem.

Ljudet från spel är PCM, så även om du skulle ansluta en 5.1-kompatibel enhet (virtuell eller inte) till datorn så behöver ljudet fortfarande transcodas till DD eller DTS. Detta görs endast med ljudkort som har stöd för Dolby Live och betalar licensavgifter till Dolby.

Hade moderkortet haft separata utgångar för olika kanaler (som du antog att det hade) så hade det fungerat, men nu råkar moderkortet inte ha dessa.

Tyvärr finns ingen fungerande lösning för dig utan att köpa ett separat ljudkort eller byta moderkort (om du t.ex. har öppet köp).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Ska du köra ljudet ut till en hemmabio förstärkare? I så fall kanske HDMI kan funka? Du testa köra med HDMI från tex grafikkort det kan gå att överföra 7.1 okomprimerat via HDMI till en förstärkare.

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU