Microsoft och Sony planerar reklam i spel

Permalänk
Medlem

Jag kan acceptera produktplaceringar som på film när det gäller spel jag betalar för. Ren reklam skulle jag dock aldrig acceptera. Införs det kommer jag inte köpa spelet.

Permalänk

Everything old is new again! Jobbade för en Svensk spelfirma som implementerade detta i flera spel redan i början av 2000-talet. Det var långt innan någon förstod att reklam på internet skulle bli större än reklam i annan media. Problemet då var att vi visste för lite om användarna för att kunna rikta oss till vissa demografier, annat än vilka länder användarna kom ifrån. Och därmed var inte intresset tillräckligt stort från annonsörer. Eller så hade vi fullständigt talanglösa säljare. Det senare än kanske troligare

Jag tror tom vi hade patent på iden. Den som eventuellt äger det patentet idag skulle kunna vara rik.

Tillägg
Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Det beror på hur det integrerar det i spel. Kör man Gran Turismo ska det vara reklam som hör till sporten idag tex och inte att man helt plötsligt åker förbi en skylt med "biggans godis 4.90" eller att spelarna i Fifa springer omkring med "Kentas cafe".

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Everything old is new again! Jobbade för en Svensk spelfirma som implementerade detta i flera spel redan i början av 2000-talet. Det var långt innan någon förstod att reklam på internet skulle bli större än reklam i annan media. Problemet då var att vi visste för lite om användarna för att kunna rikta oss till vissa demografier, annat än vilka länder användarna kom ifrån. Och därmed var inte intresset tillräckligt stort från annonsörer. Eller så hade vi fullständigt talanglösa säljare. Det senare än kanske troligare

Jag tror tom vi hade patent på iden. Den som eventuellt äger det patentet idag skulle kunna vara rik.

Hur tidigt 2000 tal eller var det DICE, lol?

Vad jag minns så måste BF2142 (2006) varit ett av de första som försökte med "riktig" ingame reklam (om man ignorerar sport spel kanske, men ingen gillar dom ju), dvs billboards på kartorna - självklart också det första Battlefield spelet som gavs ut av EA efter dom köpt DICE. Gick som förväntat skit förstås och dom använde inte systemet till slut, för att alla hatade det och ville inte ha reklam som försörde immersion.

Kan ju också lägga till att 2006 var året då vi trodde cashshops hade sjunkit så lågt dom bara kunde med Bethesdas horse armor.

Det var en oskyldig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kom att tänka på den här. Måste va coolaste reklamen i ett spel när intel sponsrade en turnering in Quake Live och dom designade om Camp Grounds (DM6). Minns inte om de sponsrade spelet i stort också kanske? Men under en period såg det alltså ut såhär. I taket i mitten av mapen ser man en cpu-kylare underifrån och massa kylflänsar ovanför intelloggorna mm.
https://youtu.be/9dYFkwkbvsM

Intel har sponsrat QuakeCon och andra QL turneringar (IEM t.ex) vid flertalet tillfällen, finns även en intel version av ztn/bloodrun.

Gibba på!

Permalänk
Medlem

Minns sportspel vi utvecklade sent -00'tal där vi hade dynamisk reklam på skyltar i spelet. Dock var spelen gratis att spela.
Det kändes också naturligt i den kontexten. Reklam som liksom är "in your face"-reklam, som inte passar miljön osv förstör dock för mycket av upplevelsen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag betalar inte för att se reklam.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Reklam är det värsta jag vet. Främsta anledningen till att jag inte tittar på TV längre. För mig är det typ tortyr att behöva se om samma saker om och om igen.

Kommer inte köpa en PS5 nu.

Permalänk
Medlem

Hur har folk glömt att det fanns reklam för Nokia i spelet Driver 3 på olika reklamskyltar i gatumiljön? Tycker idag fortfarande att det fungerade väldigt snyggt eftersom det var naturligt i omgivningen. Och det var väl snart 20 år sedan det spelet släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Hur har folk glömt att det fanns reklam för Nokia i spelet Driver 3 på olika reklamskyltar i gatumiljön? Tycker idag fortfarande att det fungerade väldigt snyggt eftersom det var naturligt i omgivningen. Och det var väl snart 20 år sedan det spelet släpptes.

Implenteringen har stor betydelse och även typen av reklam. Minns själv mer innebandy som var en enda stor reklam pelare för mer men det fungerade.

Problemet är nog om det implenteras fel. Tex kapar spelet slumpmässigt där du tvingas titta på 60 sekunder av random reklam. Snacka om att döda inlevelsen om det händer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Orkar inte med att man ska behandlas som en kossa som bara existerar för att konsumera hela tiden. Är sjukt tröttsamt faktiskt, kan man inte få spela och ha det gött utan att bli konstant påmind om verkligheten hela tiden?

"Nåja så länge de bara finns i gratisspel" Snart kommer det bara finnas gratisspel med MC och reklam i för det är bättre än att sälja spel snart.

Permalänk
Medlem

Tänk att det blir så här, när du vill starta spelet så tvingas man se 2 x 30 sek reklaminlägg (likt YouTube gratis), sen varje timme så bryts spelet för att spela upp 2 x 30 sek till med reklam (som spotify free). Så vill man ju ha det... not!

Permalänk
Medlem

Ni hade behövt ett till svarsalternativ för realistiskt utplacerad reklam, så som Sony planerar att göra. Rocket League har detta redan, och jag har inget emot att se reklam för nya filmer m.m. längs med arenornas ytterkanter. Samma sak gäller andra sportspel som t.ex. Fifa, hade ju sett onaturligt ut utan reklam.

Däremot vill jag absolut inte ha reklam som avbryter spelupplevelsen, så som det ofta är implementerat i mobilspel.

Permalänk
Medlem

Tänkte spontant säga att det kunde vara okej om det görs på rätt sätt och implementeras snyggt, men sen tänkte jag en vända till och kom på att om man väl låter det ta fart så kommer det nog eskalera väldigt mycket och snabbt och antagligen sluta med något dåligt.

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99