Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

12700 - Asus Z690-P och power limit

Halloj,
Fick hem nytt moderkort och processor i dagarna, allt är frid och fröjd förutom att när jag körde Userbenchmark så klagade den på att CPU throttlade vid 94% och jag föreslogs öka min power limit. Den är satt på 100% och i Bios så ska jag ha petat på rätt inställning - Multicore Enhancement- Enabled.

Är userbenchmark kinkigt då jag även kör Windows 11 eller missar jag någon inställning någonstans?

Permalänk
Medlem

Jag har msi men asus kanske fungerar lika, i bios måste man ändra strömbudgeten till max.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har msi men asus kanske fungerar lika, i bios måste man ändra strömbudgeten till max.

Mjo men de kallar ju rätt inställning för olika saker om jag fattat rätt när jag googlat.

Isf letar jag efter vad rätt inställning heter - För det ska vara den som heter något med Multicore om jag inte läser tokigt.

Permalänk
Medlem

Hittade en power limit under Digi+Vrm som jag satte till 140%. Gjorde nada tyvärr, landade högre i benchmark men fick fortfarande varning om throttling.

Permalänk
Medlem

Kolla under "Internal CPU Power Management" i BIOS. "Long" och "Short Duration Package Power Limit" är det du ska kolla på om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Kolla under "Internal CPU Power Management" i BIOS. "Long" och "Short Duration Package Power Limit" är det du ska kolla på om jag minns rätt.

Du minns nog rätt för beskrivningstexten säger "This is often refered to as Intels power Limit 1" för long och PL 2 för short.

Ändrade värdena från Auto till över 400w styck men får fortsatt inte Userbenchmark att säga annat än 94% pga throttling.

Permalänk
Medlem

Landade inne på Linustechtips och även där har några haft samma utmaningar med Alder Lake av olika slag. Jag misstänker SBT... Men vore det inte strålande ifall de namngav alla inställningar i BIOS hyfsat likt varandra...?

Permalänk
Medlem

Man kunde önska att alla hade samma ord för samma sak i bios.
Jag använde denna för hjälp
https://www.tomshardware.com/uk/how-to/intel-alder-lake-cpu-o...

Man måste också ändra för msi iaf, current power limit, förutom short and long

"The names of these settings can vary slightly by BIOS, but you can also change these same values in XTU — they're listed as Processor Core IccMax (set to unlimited), Turbo Boost Power Max (set to unlimited), and Turbo Boost Power Window (128 Seconds). Finally, disable "Turbo Boost Short Power Max Enable."

You'll never reach these levels of power usage, but removing all power caps allows you to push your silicon to the limits. "

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Man kunde önska att alla hade samma ord för samma sak i bios.
Jag använde denna för hjälp
https://www.tomshardware.com/uk/how-to/intel-alder-lake-cpu-o...

Man måste också ändra för msi iaf, current power limit, förutom short and long

"The names of these settings can vary slightly by BIOS, but you can also change these same values in XTU — they're listed as Processor Core IccMax (set to unlimited), Turbo Boost Power Max (set to unlimited), and Turbo Boost Power Window (128 Seconds). Finally, disable "Turbo Boost Short Power Max Enable."

You'll never reach these levels of power usage, but removing all power caps allows you to push your silicon to the limits. "

Installerade XTU och allt ser rätt ut, den drar ström som den ska.

Det jag däremot ser är att max frequency aldrig går upp till 4900mhz utan ligger runt 4,5 stabilt när jag kör benchmarks. Ändrade lite inställningar i BIOS, tog bort sync all cores - Nu hoppar multipliern lite mer frekvent men aldrig över 4,6 i benchmarks...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Installerade XTU och allt ser rätt ut, den drar ström som den ska.

Det jag däremot ser är att max frequency aldrig går upp till 4900mhz utan ligger runt 4,5 stabilt när jag kör benchmarks. Ändrade lite inställningar i BIOS, tog bort sync all cores - Nu hoppar multipliern lite mer frekvent men aldrig över 4,6 i benchmarks...

Konstigt..... Vad händer om du tvingar dem att alltid ligga på 4.9?

Visa signatur

Permalänk
ASUS Nordic

Vad använder du för program för att kontrollera frekvens? T.ex. CPU-Z visar bara Core #0 och det är inte säkert att Intel flaggat denna för högsta Turbo-frekvensen. Om du använder CPU-Z så högerklicka för att se alla eller välja annan kärna

Permalänk
Medlem

Ska kolla, rätt dåligt om det måste till det kan jag tycka. Om jag hittar rätt inställningar..

Permalänk
Medlem

Jag kan inte tvinga den till 4,9 vad jag kan se.

Skrivet av kinc:

Vad använder du för program för att kontrollera frekvens? T.ex. CPU-Z visar bara Core #0 och det är inte säkert att Intel flaggat denna för högsta Turbo-frekvensen. Om du använder CPU-Z så högerklicka för att se alla eller välja annan kärna

Alla fysiska kärnor ligger på 4,5. Kollar jag nu i bios så är blck 100 och ratio 45x så jag har en angiven speed på 4500mhz.

Jag funderar på om senaste firmwaren från Asus gick lite för snabbt för att ta bort block-klockningen eller så har multipliern fått hicka, rimligen bör den vara 49..

Kollar jag sen CPU-Z så hoppar multipliern som väntat något - Hoppar mellan 45-47 oftast med någon avstickare till 48. User benchmark har gett mig avg speed på CPU till mellan 4,4 - 4,5ghz de 5ggr jag kört nu på kvällen. Kollar jag också I CPU-Z så står multiplierspannet på 8-48 för några kärnor och några har 8-49. Så antar att det är de kärnorna jag bör ha koll på.

Även XTU visar en max Core frequency långt under specade 4,9ghz...

Straffet för att man kör en processor utan K eller kan stackarn vara koko?

Permalänk
Medlem

Efter lite googling så börjar jag fundera på om det inte är E-kärnorna som drar ner snittet för CPUn. Med 8 aktiva kärnor är multipliern 45 så det blir 4500mhz.

Misstänker SBT men finner XTU något förvirrande då jag med en aktiv kärna ändå inte lyckas få 4,9ghz som max..

Cinbench R23 för single core ger inte det heller 4,9ghz i max core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

För det ska vara den som heter något med Multicore om jag inte läser tokigt.

Multicore Enhancement är en funktion på Intel-moderkort från Asus som boostar upp alla kärnor till maximal Turbo-frekvens, förutsatt att ett antal interna parametrar kring bl.a. strömbudget uppfylls.

Istället för att ha panik över benchmarks och fucka runt med inställningar på måfå så borde du börja i rätt ände och läsa på om hur funktionerna på ditt moderkort påverkas av olika options i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Multicore Enhancement är en funktion på Intel-moderkort från Asus som boostar upp alla kärnor till maximal Turbo-frekvens, förutsatt att ett antal interna parametrar kring bl.a. strömbudget uppfylls.

Istället för att ha panik över benchmarks och fucka runt med inställningar på måfå så borde du börja i rätt ände och läsa på om hur funktionerna på ditt moderkort påverkas av olika options i BIOS.

Jag är med på tanken, men det är inte supertydligt hur de olika inställningarna hänger ihop, iaf inte för mig. Lägg till att senaste bios-uppdateringen ändrade vissa delar så manualen inte riktigt är uppdaterad gör det inte lättare.

I detta läge bryr jag mig inte om benchmarks utan det är faktumet att jag i spel och 1-kärniga stresstester inte ser en stabil boost till 4,9ghz utan de två kärnor med multiplier på 49 verkar inte få vara med och leka. Rimligen för att på något sätt så används ändå två kärnor och då är nästa max multiplier 48 som sporadiskt iaf dyker upp.

Vad Asus Multicore Enhancement gör i detalj säger inte manualen.

Enabled - Remove all limits "This item allows you to use optimized power and current thresholds for maintaining maximum performance".

Disabled - Enforce All limits "This item allows you to use Intel default Turbo core ratio settings".

Börjar vi där så kan jag inte var helt säker på vilken av dom som faktiskt ger bäst boost, hade ju tyckt att det borde vara med "Remove All limits" utifrån beskrivningen men vad den faktiskt gör i detalj står inte. Intel hävdar ju att processorn ska kunna nå 4,9ghz vilket den såklart bör kunna med rätt inställningar...

Sen har vi "Performance Core Ratio" - Här bör det rimligen vara "By Core Usage" och inte försöka ha "Sync All Cores".

Går vi vidare till "Internal CPU Power management så har jag satt long duration package power limit och short till max. 4095.

CPU Core/Cache Current Limit Max - Satt till 511.75.

Har utökat Package Power Time Window till 448 då jag har bra kylning och vill inte att det ska bromsa.

Eftersom manualen är smått tvetydig och jag aldrig stött på att en processor inte når sin boost frequency utan pill på den här nivån så är jag här - För att få assistans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag är med på tanken, men det är inte supertydligt hur de olika inställningarna hänger ihop, iaf inte för mig. Lägg till att senaste bios-uppdateringen ändrade vissa delar så manualen inte riktigt är uppdaterad gör det inte lättare.

I detta läge bryr jag mig inte om benchmarks utan det är faktumet att jag i spel och 1-kärniga stresstester inte ser en stabil boost till 4,9ghz utan de två kärnor med multiplier på 49 verkar inte få vara med och leka. Rimligen för att på något sätt så används ändå två kärnor och då är nästa max multiplier 48 som sporadiskt iaf dyker upp.

Vad Asus Multicore Enhancement gör i detalj säger inte manualen.

Enabled - Remove all limits "This item allows you to use optimized power and current thresholds for maintaining maximum performance".

Disabled - Enforce All limits "This item allows you to use Intel default Turbo core ratio settings".

Börjar vi där så kan jag inte var helt säker på vilken av dom som faktiskt ger bäst boost, hade ju tyckt att det borde vara med "Remove All limits" utifrån beskrivningen men vad den faktiskt gör i detalj står inte. Intel hävdar ju att processorn ska kunna nå 4,9ghz vilket den såklart bör kunna med rätt inställningar...

Sen har vi "Performance Core Ratio" - Här bör det rimligen vara "By Core Usage" och inte försöka ha "Sync All Cores".

Går vi vidare till "Internal CPU Power management så har jag satt long duration package power limit och short till max. 4095.

CPU Core/Cache Current Limit Max - Satt till 511.75.

Har utökat Package Power Time Window till 448 då jag har bra kylning och vill inte att det ska bromsa.

Eftersom manualen är smått tvetydig och jag aldrig stött på att en processor inte når sin boost frequency utan pill på den här nivån så är jag här - För att få assistans.

Hur har du kopplat in strömförsörjningen till ditt moderkort? Använder du 4+8-pin förutom 24-pinskontakten?

Multicore Enhancement (MCE) kringgår Intels allokering av turbofrekvenser per kärna, så redan där är du inne på överklockning.

Om inte din CPU boostar upp till 4,9 GHz på en kärna med standardinställningar i BIOS så ska du nog överväga på att reklamera CPUn eller moderkortet, förutsatt då att du har adekvat strömförsörjning.

Kör HWMonitor i bakgrunden något dygn vid normal användning så kommer det att regga alla förekommande frekvenstoppar utanför benchmarks, där det annars är fullt möjligt att CPUn är begränsad av t.ex. strömförsörjningen eller kylningen.

Varifrån har du fått alla värden du nämner, för övrigt?

Permalänk
Medlem

Intel i7-12700 (icke-K) boostar till 4,9GHz på max 1 fysisk kärna. Om du kör benchmarks med 100% last på alla kärnor så sänks frekvensen till 4,5Ghz. Detta är standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur har du kopplat in strömförsörjningen till ditt moderkort? Använder du 4+8-pin förutom 24-pinskontakten?

Multicore Enhancement (MCE) kringgår Intels allokering av turbofrekvenser per kärna, så redan där är du inne på överklockning.

Om inte din CPU boostar upp till 4,9 GHz på en kärna med standardinställningar i BIOS så ska du nog överväga på att reklamera CPUn eller moderkortet, förutsatt då att du har adekvat strömförsörjning.

Kör HWMonitor i bakgrunden något dygn vid normal användning så kommer det att regga alla förekommande frekvenstoppar utanför benchmarks, där det annars är fullt möjligt att CPUn är begränsad av t.ex. strömförsörjningen eller kylningen.

Varifrån har du fått alla värden du nämner, för övrigt?

4+8. Kör ett Asus 850w-agg.

Värdena kommer från XTU och CPU-Z samt bios. Jag förstår ju att multipliern i bios kan stå på 45 för att max inte sker där utan under specifika omständigheter. Dvs i Bios vid startskärmen står 4,5ghz angivet som dess hastighet. Under AI Tweakers så står det ”boost frequency 4900mhz”.

Köpte ju min 12700 som en fyndvara så kan ju vara så att den har något tjall och därför skickades tillbaka. Har inte varit över 75 grader på CPUn då min Liquid Freezer II 360 jobbat på som önskat. Satte också dit brickor runt låsbygeldelarna för att få bättre kontakt med processorn

Skrivet av bilj1:

Intel i7-12700 (icke-K) boostar till 4,9GHz på max 1 fysisk kärna. Om du kör benchmarks med 100% last på alla kärnor så sänks frekvensen till 4,5Ghz. Detta är standard.

Jag vet, därför drog jag hem cincbench och körde single core-test. För att se om den hickar upp till 4,9ghz. Nope. Iaf inte enligt XTU och CPU-Z.

Jag är med på teorin, nämnde det ovan också då det högsta jag sett multipliern vara på är 48 - Vilket är vad den droppar till med två aktiva kärnor.

Kan ju vara så enkelt att moderkortet med sin styrning är off och att det krävs en uppdatering för att få till 12700 med max boost.

Permalänk
Medlem

Du får exakta orsaker till bromsning med hwinfo64. Userbenchmark har räknat ut att 4.5 är 94% av 4.8. Vidare kan userbenchmark inte förhindra att andra processer körs på andra kärnor. x49 multiplier är en turbo boost 3.0-egenskap, så det behöver vara aktiverat i BIOS. Om du inte har DDR5 och kan köra BCLK-överklockning, så är det bara mjukvara, värme, PL1 och EIST och dess "turbo boost"-beteende som egentligen kan påverka din processors prestanda (ceteris paribus).

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av bilj1:

Du får exakta orsaker till bromsning med hwinfo64. Userbenchmark har räknat ut att 4.5 är 94% av 4.8. Vidare kan userbenchmark inte förhindra att andra processer körs på andra kärnor. x49 multiplier är en turbo boost 3.0-egenskap, så det behöver vara aktiverat i BIOS. Om du inte har DDR5 och kan köra BCLK-överklockning, så är det bara mjukvara, värme, PL1 och EIST och dess "turbo boost"-beteende som egentligen kan påverka din processors prestanda (ceteris paribus).

Det låter inte orimligt.

Jag är med på övriga teorin. Boost 3.0 är på, gissar att eftersom det är en icke-K så är multipliers låsta på samtliga kärnor och inte bara att 49 är max multiplier. Dvs Multicore engagement satt till enable samt ”All cores” gör inte det man skulle hoppa på, dvs boosta samtliga kärnor till en multiplier med 49. Senaste bios-uppdateringen verkar ju ha försvårat blck-klockning så med lite tur är det en fix på g.

Jag är med om att userbenchmark inte kan göra så mycket åt olika kärnors aktivitet, och därför hoppades jag ju på att en single vore bench skulle ge mer rättvisande siffror, men även där kan såklart fler kärnor användas till annat. XTU säger dock 1 kärna under hela körningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Dvs Multicore engagement satt till enable samt ”All cores” gör inte det man skulle hoppa på, dvs boosta samtliga kärnor till en multiplier med 49.

Då måste man nog börja med att ha en CPU som klarar det, och sen finns det såvitt jag känner till ingen garanti för att en K-modell klockar högre, varför man får köpa en CPU som är binnad av tredje part om man ska nå såna resultat på första försöket.

Permalänk
Medlem

Efter lite efterforskning får jag konstatera att iaf med Alder Lake så blir det inte bättre än all core boost-läget. Dvs att 4,9ghz är en teoretisk hastighet som av oklar anledning inte kan uppnås. Förhoppningsvis är det en biosuppdatering bort - För när XTU säger 1 core load borde den nosa upp mot 4,8-4,9 väldigt frekvent. I de benchar jag kört är det väldigt sällan man ser multipliern hoppa till 48 som nämnt tidigare.

Allt är som det ska - Hittar flera trådar på reddit som visar på samma sak och kollar man recensioner av 12700 där de visar klick i spel så parkerar den på 4500 i hastighet vilket är max vid 4 eller fler kärnor aktiva…. Som sagt, en biosuppddatering bör göra susen och då helt plötsligt presterar den som en 12700k i dagsläget.

Permalänk
Viking
Skrivet av Dreas89:

Efter lite efterforskning får jag konstatera att iaf med Alder Lake så blir det inte bättre än all core boost-läget. Dvs att 4,9ghz är en teoretisk hastighet som av oklar anledning inte kan uppnås. Förhoppningsvis är det en biosuppdatering bort - För när XTU säger 1 core load borde den nosa upp mot 4,8-4,9 väldigt frekvent. I de benchar jag kört är det väldigt sällan man ser multipliern hoppa till 48 som nämnt tidigare.

Allt är som det ska - Hittar flera trådar på reddit som visar på samma sak och kollar man recensioner av 12700 där de visar klick i spel så parkerar den på 4500 i hastighet vilket är max vid 4 eller fler kärnor aktiva…. Som sagt, en biosuppddatering bör göra susen och då helt plötsligt presterar den som en 12700k i dagsläget.

Varför skulle en BIOS-uppdatering göra skillnad? Den är väl låst av en anledning?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det är sannolikt för att du är utanför de gränser där CPUn släpper upp multipliern till max på två kärnor.

Har du testat att deaktivera E-kärnorna?

Skrivet av Dreas89:

Allt är som det ska - Hittar flera trådar på reddit som visar på samma sak och kollar man recensioner av 12700 där de visar klick i spel så parkerar den på 4500 i hastighet vilket är max vid 4 eller fler kärnor aktiva….

Ja, det är ett förväntat beteende att flera parallella aktiva kärnor stegvis drar ner klockfrekvensen.

Skrivet av Dreas89:

Som sagt, en biosuppddatering bör göra susen och då helt plötsligt presterar den som en 12700k i dagsläget.

Fast anledningen till att det existerar en 12700 (utan K) är för att man binnat kislet och låter modeller som inte klarar av högre prestandanivåer (inom vissa gränser) bli till en lägre modell. Dagens CPUer har ju också många fler interna mekanismer som styr beteendet för vissa saker, så idag får man nog förvänta sig att en K-lös modell inte har någon överklockningspotential, vilket i sin tur beror på fysiska begränsningar i kislet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Varför skulle en BIOS-uppdatering göra skillnad? Den är väl låst av en anledning?

För att i min värld så bör man kunna nå 4,9 när 1 kärna belastas enligt XTU.

Jag tänker säkert fel någonstans men i spel som exempel borde ju inte 3+ kärnor utnyttjas och tvinga ner processorn. Detta sker även för 12600k och 12700k har jag sett i klipp.

Finns det någon bra förklaring till varför min tanke är orimlig?

Nu är ju detta teoretiskt - Men jag tar gärna chansen att bli klokare.

Permalänk
Viking
Skrivet av Dreas89:

För att i min värld så bör man kunna nå 4,9 när 1 kärna belastas enligt XTU.

Jag tänker säkert fel någonstans men i spel som exempel borde ju inte 3+ kärnor utnyttjas och tvinga ner processorn. Detta sker även för 12600k och 12700k har jag sett i klipp.

Finns det någon bra förklaring till varför min tanke är orimlig?

Nu är ju detta teoretiskt - Men jag tar gärna chansen att bli klokare.

I spel kan 3+ kärnor definitivt användas.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

I spel kan 3+ kärnor definitivt användas.

Jaha, jag trodde inte de flesta spel ens idag använde mer än 1-2 kärnor.

Då blir mitt resonemang tokigt helt klart - För de spel där fler kärnor används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jaha, jag trodde inte de flesta spel ens idag använde mer än 1-2 kärnor.

Rekommenderad läsning:
https://www.sweclockers.com/test/33823-prestanda-i-spel-med-o...

Sex kärnor är att betrakta som absolut minimum för spelande idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Rekommenderad läsning:
https://www.sweclockers.com/test/33823-prestanda-i-spel-med-o...

Sex kärnor är att betrakta som absolut minimum för spelande idag.

Tack! Jag har ändå läst en del recensioner nyligen men måste ha lagt glasögonen i fickan.

Då kan tråden summeras såsom att processorn troligen aldrig kommer nå 4,9ghz utan det är av teoretisk karaktär.

Hoppas någon mer än mig blivit klokare av tråden.