Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

DITEC Ceramic lackbehandling på sin EV.

Vad säger panelen, ska man göra detta på sin leasingbil (får man göra det ens) ?

Positivt:
1) Minimera skador framöver som man blir skadeståndsskyldig på vid återlämnandet (stenskott, repor etc)
2) Om man väljer att köpa loss den framöver så är det en bra investering redan nu
3) Den ser bättre ut den tid man leasar den

Negativt:
1) Kostar pengar...

Det är kul hur olika folk är där. Jag anser själv att jag tar ganska bra om mina bilar, tvättar bort salt, städar regelbundet, laddar till 80%. Sen kommer min kollega som inte tvättat sin leasade bil på två år, rostfläckar efter stenskott etc. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är kul hur olika folk är där. Jag anser själv att jag tar ganska bra om mina bilar, tvättar bort salt, städar regelbundet, laddar till 80%. Sen kommer min kollega som inte tvättat sin leasade bil på två år, rostfläckar efter stenskott etc. 🤣

Absolut, frågan är vad omlackering av huv och front t ex kostar om man gör det en gång om säg 3-4 år mot att PPF:a och lägga ned de pengarna ? En PPF på front etc är väl runt 20 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Absolut, frågan är vad omlackering av huv och front t ex kostar om man gör det en gång om säg 3-4 år mot att PPF:a och lägga ned de pengarna ? En PPF på front etc är väl runt 20 000 kr.

Ja man sparar ju tid iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Absolut, frågan är vad omlackering av huv och front t ex kostar om man gör det en gång om säg 3-4 år mot att PPF:a och lägga ned de pengarna ? En PPF på front etc är väl runt 20 000 kr.

Då har du nog blivit grundlurad.
Den bil jag la folie på kostade cirka 18000kr för HELA bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Då har du nog blivit grundlurad.
Den bil jag la folie på kostade cirka 18000kr för HELA bilen.

Vilken PPF och hur stor bil samt var i landet ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Vilken PPF och hur stor bil samt var i landet ?

Var inte PPF, men färgad folie med skimrande röd färg beroende på hur solen låg på.
Stockholm. Kia Stinger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Då har du nog blivit grundlurad.
Den bil jag la folie på kostade cirka 18000kr för HELA bilen.

Tror inte du hittar någon vettig firma som lägger PPF på hela bilen för 18k, bara materialet kommer kosta en bit över 10k vad jag förstått och så kräver det några dagars arbete också. Vanlig färgad folie visst men den skyddar inte mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Tror inte du hittar någon vettig firma som lägger PPF på hela bilen för 18k, bara materialet kommer kosta en bit över 10k vad jag förstått och så kräver det några dagars arbete också. Vanlig färgad folie visst men den skyddar inte mycket.

https://inwrap.se/stenskottsskydd
9500kr - 13500kr
Tog bara en random jag hittade..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Med skenande dieselpriser och flytt på gång tog jag steget över till elbil.
Efter mycket forskande och lite provkörande landade jag på en polestar 2 SM SR.
Räckvidden duger utmärkt för mig och prestandamässigt ligger den lite över min nuvarande bil (2014 passat 2.0 tdi) som jag varit väldigt nöjd med.

Med det sagt har jag lite funderingar över laddning.
Fastigheten har ett rött cee-uttag (3fas?) framdraget.

Duger det för underhållsladdning eller bör jag fundera på en laddbox?

Svårt att svara på utan att veta mer om förutsättningarna. Uttaget som sådant klarar utan problem lasten, men jag ser två uppenbara direkta nackdelar:

1) Du behöver köpa en extra kabel för ett antal tusenlappar (ingår ej som standard).
2) Du kan begränsa laddströmmen i bilen, men du får ingen automatisk/dynamisk lastbalansering.

Har du stora huvudsäkringar och kan dra 16A 3-fas (11kW) så är det bara koppla in och ladda, annars får du ställa ner laddströmmen i bilen för att vara på den säkra sidan.

En laddbox med lastbalansering inkl installation kostar runt 8000kr (med "grön teknik"-avdraget på 50%). Med en sådan kan du låta boxen justera laddströmmen utefter hushållets förbrukning, för att inte blåsa huvudsäkringarna.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

https://inwrap.se/stenskottsskydd
9500kr - 13500kr
Tog bara en random jag hittade..

Ja men det där är inte hela bilen, skall man göra hela ligger priserna oftast mellan 30 och 60k beroende på vilken folie man vill ha och kvalitet på jobbet.

Permalänk
Medlem

Vad är PPF?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vad är PPF?

PPF står för "Paint Protection Film" så stenskottsfolie på svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

PPF står för "Paint Protection Film" så stenskottsfolie på svenska.

Eller färgskyddsfolie?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Eller färgskyddsfolie?

haha ja om man översätter det så, men kallas stenskottsfolie på svenska :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

DITEC Ceramic lackbehandling på sin EV.

Vad säger panelen, ska man göra detta på sin leasingbil (får man göra det ens) ?

Positivt:
1) Minimera skador framöver som man blir skadeståndsskyldig på vid återlämnandet (stenskott, repor etc)
2) Om man väljer att köpa loss den framöver så är det en bra investering redan nu
3) Den ser bättre ut den tid man leasar den

Negativt:
1) Kostar pengar...

Keramiska lackbehandling - Ja, om man någonsin tvättar bilen och uppskattar hur mycket enklare det är. För att inte tala om hur mycket bättre bilen ser ut.
Ditec - Kanske. I brist på annat.

Lackskydd brukar kallas extrautrustning och får "installeras på ett fackmannamässigt sätt".

Gör man en ordentlig behandling med åtminstone två lager av skydd har man ett offerlager för ytliga repor från tvätt/tork, fågelspillning och dylikt. Gällande stenskott är jag skeptisk till om det håller. En del tillverkare gör en stor grej av hårdheten i deras keramiska skydd ("9H") och då skulle inte en sten kunna märka lacken. Men det är skillnad på teori och verklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har funderat på det precis som du, men än så länge aldrig gjort det på någon av våra bilar. Även lite osäker på vad som gäller med försäkring vid krock med tex. vilt eller dörrskada vid parkering om delar av bilen måste lackas om. Är också intresserad av andras inspel här.

Blev påbackad förut på en bil med keramiskt lackskydd och den täcktes av försäkringen (BMW Original) under benämningen "extrautrustning". På de delar som behövde bytas ut/lackas om fick jag ett nytt lager av lackskydd på försäkringen.

Permalänk
Medlem

Det här är ju bra nyheter. Tester visar att batteriet i id.3 håller bättre än garantierna som ges. Slits som mest första 2-3 åren eller 5000 milen och tappar under den tiden ca 5%. Rapporten visar att det finns strax över 90% kapacitet kvar efter 8 år och 16 000 mil. VW garanterar 70%. Mer och mer som pekar på att man kan planera ganska långt ägande av elbil. Tesla Model 3 står tydligen på tur att testas.
https://alltomelbil.se/batterierna-i-elbilen-volkswagen-id-3-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Med skenande dieselpriser och flytt på gång tog jag steget över till elbil.
Efter mycket forskande och lite provkörande landade jag på en polestar 2 SM SR.
Räckvidden duger utmärkt för mig och prestandamässigt ligger den lite över min nuvarande bil (2014 passat 2.0 tdi) som jag varit väldigt nöjd med.

Med det sagt har jag lite funderingar över laddning.
Fastigheten har ett rött cee-uttag (3fas?) framdraget.

Duger det för underhållsladdning eller bör jag fundera på en laddbox?

Kul, och grattis till en jättefin elbil!

Det beror på;

Är det en villa som du äger själv (1), eller en BRF/hyresrätt/garage som du inte styr direkt över (2)?

1.

Är det en villa du äger själv så hade jag satsat på en riktig installation med en Typ2-box som är optimerad för just elbilsladdning. Ett exempel är Easee Home, men finns flera andra också bra boxar.

2.

Är det ett garage i en BRF, hyresrätt, eller liknande som inte har Typ2-uttag (och inte några direkta närstående planer på att sätta upp det), så är ett rött 3-fas 16A CEE-uttag riktigt bra. Det fungerar utmärkt att ladda 11 kW från (det som är max för PS2s ombordladdare). Bara att skaffa en trefas mobil EVSE så kan du ladda fint med det.

Här har du tex. en smidig 3-fas EVSE som inte har någon klumpig box på mitten (som många tyvärr har):

https://evconnect.se/collections/portabla-laddare/products/ty...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Blev påbackad förut på en bil med keramiskt lackskydd och den täcktes av försäkringen (BMW Original) under benämningen "extrautrustning". På de delar som behövde bytas ut/lackas om fick jag ett nytt lager av lackskydd på försäkringen.

Låter utmärkt! Tack!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja men det där är inte hela bilen, skall man göra hela ligger priserna oftast mellan 30 och 60k beroende på vilken folie man vill ha och kvalitet på jobbet.

Det inlägg jag svarade på sa 20k+ för bara motorhuven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Det här är ju bra nyheter. Tester visar att batteriet i id.3 håller bättre än garantierna som ges. Slits som mest första 2-3 åren eller 5000 milen och tappar under den tiden ca 5%. Rapporten visar att det finns strax över 90% kapacitet kvar efter 8 år och 16 000 mil. VW garanterar 70%. Mer och mer som pekar på att man kan planera ganska långt ägande av elbil. Tesla Model 3 står tydligen på tur att testas.
https://alltomelbil.se/batterierna-i-elbilen-volkswagen-id-3-...

Intressant, även om jag tycker de kunde testat fler än 3 cellers åldrande i labmiljö. Om det är representativt så är det dock väldigt positivt.

Tesla har ju tidigare visat, både i teori och praktik att deras batterier håller kapaciteten väldigt bra, även om det varierar mellan modeller.
https://insideevs.com/news/525820/tesla-battery-capacity-rete...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Så, då har man 2 offerter att ta ställning till gällande en Audi Q4 40 Proline Advanced, antingen köp eller leasing

Köper jag blir det lång finansiering över 84 mån eftersom det går att lösa in hela lånet när man så önskar utan extra kostnad, leasingsförslaget är istället över 36 månader och räknat på 2000 mil (ligger mellan 1500 och 1700 mil de senaste åren) och sänkte miljöbonus till 50.000 kr eftersom uppskattad leveranstid är 14-16 månader.
Delar man kontantinsatsen på 84 månader och lägger på månadskostnaden så motsvarar den leasingkostnaden per månad i 36 månader.

Trivs jag med bilen har jag inga problem med att ha den i minst 5 år vilket förordar köp, samtidigt är man bunden i 36 månader vid leasing och kommer inte ifrån utan extra kostnad.
Trivs man inte med bilen kan jag byta när jag vill vid köp men det riskerar bli en större förlust än tänkt, vid leasing lämnar man tillbaka efter 36 månader och kan hitta något annat utan extrakostnad (om den inte har onormalt slitage).

Några tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det inlägg jag svarade på sa 20k+ för bara motorhuven.

"En PPF på front etc är väl runt 20 000 kr."

Läs om läs rätt, men jag var inte supertydlig heller kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Så, då har man 2 offerter att ta ställning till gällande en Audi Q4 40 Proline Advanced, antingen köp eller leasing

Köper jag blir det lång finansiering över 84 mån eftersom det går att lösa in hela lånet när man så önskar utan extra kostnad, leasingsförslaget är istället över 36 månader och räknat på 2000 mil (ligger mellan 1500 och 1700 mil de senaste åren) och sänkte miljöbonus till 50.000 kr eftersom uppskattad leveranstid är 14-16 månader.
Delar man kontantinsatsen på 84 månader och lägger på månadskostnaden så motsvarar den leasingkostnaden per månad i 36 månader.

Trivs jag med bilen har jag inga problem med att ha den i minst 5 år vilket förordar köp, samtidigt är man bunden i 36 månader vid leasing och kommer inte ifrån utan extra kostnad.
Trivs man inte med bilen kan jag byta när jag vill vid köp men det riskerar bli en större förlust än tänkt, vid leasing lämnar man tillbaka efter 36 månader och kan hitta något annat utan extrakostnad (om den inte har onormalt slitage).

Några tankar?

Jag satt i exakt samma sits och tog leasing men om man vill i mitt avtal så kan jag köpa loss den efter 1 år, efter 3 år eller lämna tillbaka nycklarna efter 3 år och leta ny bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag satt i exakt samma sits och tog leasing men om man vill i mitt avtal så kan jag köpa loss den efter 1 år, efter 3 år eller lämna tillbaka nycklarna efter 3 år och leta ny bil.

Tack för tipset, får kolla om något sådant finns med i deras leasingavtal.

Gick igenom leasingofferten och blev lite frågande, det står upptaget en särskild leasingavgift om 62.500 vilket skulle innebära en form av handpenning, dock påstod säljaren att det inte fanns en sådan.
Sen om jag jämför med leasingpriserna på Audi.se så verkar den hög, kan ju i princip få en e-tron 55 för samma peng enligt den sidan, dock räknar den nog med 70.000 i miljöbonus vilket gör ca 550/månad.

Får ta en funderare och sen prata med säljaren igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Med skenande dieselpriser och flytt på gång tog jag steget över till elbil.
Efter mycket forskande och lite provkörande landade jag på en polestar 2 SM SR.
Räckvidden duger utmärkt för mig och prestandamässigt ligger den lite över min nuvarande bil (2014 passat 2.0 tdi) som jag varit väldigt nöjd med.

Med det sagt har jag lite funderingar över laddning.
Fastigheten har ett rött cee-uttag (3fas?) framdraget.

Duger det för underhållsladdning eller bör jag fundera på en laddbox?

Man kan satsa på en sån här men det du kanske behöver är lastbalansering om du inte nöjer dig med att ställa ned laddstyrkan.

https://www.ctek.com/se/njord-go-ev-laddare

Finns även andra lite billigare modeller om man så önskar hos t ex laddstoppet.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Tack för tipset, får kolla om något sådant finns med i deras leasingavtal.

Gick igenom leasingofferten och blev lite frågande, det står upptaget en särskild leasingavgift om 62.500 vilket skulle innebära en form av handpenning, dock påstod säljaren att det inte fanns en sådan.
Sen om jag jämför med leasingpriserna på Audi.se så verkar den hög, kan ju i princip få en e-tron 55 för samma peng enligt den sidan, dock räknar den nog med 70.000 i miljöbonus vilket gör ca 550/månad.

Får ta en funderare och sen prata med säljaren igen.

70000 / 30 borde ju bli 2333,33kr mindre från och med månad 7 vid leasing på 3 år.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sökt men inte hittat... Någon som vet vilka laddkablar som följer med en MG ZS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Sökt men inte hittat... Någon som vet vilka laddkablar som följer med en MG ZS?

*laddkabel. Som jag förstått följer endast en typ 2-typ 2 kabel med.

Visa signatur