Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av MacAllan:

Ja akustikglas och laminerat skall vara samma, tänker mest om någon har erfarenhet att det verkligen gör skillnad.
Vindrutan är ju redan laminerad och med tillägget får man även sidorutorna (vet inte om det gäller både fram och bak), men frågan är alltså om det hjälper mer än ur skyddsaspekten och ger en märkbara ljudskillnad?

Visserligen är det bara 1500 kr det gäller, men alla tillval är ju inte till godo

Jag hade det på min tidigare Audi A4, där gjorde det i alla fall skillnad mot kollegans som inte hade det. Enorm skillnad? Absolut inte. Men märkbar? Javisst!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Första svenska testet av Xpeng P5. Verkar ändå vara en hyffsad modell. Infotainment ser rapp ut och bra utrustningsnivå på basmodellen. Synd bara att laddhastigheten är max 70kWh. Ska bli kul att kolla in den på lördag.

https://youtu.be/6yJsKIPJcu8

Värd pengen?

Alrik S:
"BORDE JAG KÖPA EN? Det är den självklara frågan och den enklaste svaret är nej. Priset på 550 000 kronor är så pass högt att det för samma summa finns massvis med etablerade konkurrenter som laddar mycket snabbare, navigerar bättre, lastar mer och går längre på en laddning.

För den som ofta kör långt är Xpeng P5 faktiskt ett rätt dåligt val och det är riktigt synd, eftersom komforten är bilens absolut starkaste kort. Med ett lägre pris, större batteri och snabbare laddning skulle den här sparsamma och sköna vagnen vara ett fynd för den som ofta ska på turné.

I dagsläget skulle jag tveklöst hellre rekommendera uppdaterade Hyundai Ioniq 5 till den som vill ha det bekvämt.

Är det viktigaste hög kvalitetskänsla och att bilen känns normal skulle jag slå till på en Polestar 2. Är du däremot ute efter en upplevelse som gör långfärden så enkel som den kan vara med en elbil, och gillar körglädje är självklart Tesla Model 3 det rätta valet. Komforten har för övrigt blivit bättre sedan facelift och självkörningen är bland den bästa som finns."

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/provkorningar/2022...

Finns inget privatleasingpris på den ännu. Lite svårare att jämföra då. Däremot kör Ford en aggressiv kampanj på Mach-E SR 3995kr/mån*. Då känns ju Forden som ett mer givet val i klassen.

* @Dizzö
Finns typ ett dussin liknande annonser på Blocket. Alltså inte bara i Uppsala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja akustikglas och laminerat skall vara samma, tänker mest om någon har erfarenhet att det verkligen gör skillnad.
Vindrutan är ju redan laminerad och med tillägget får man även sidorutorna (vet inte om det gäller både fram och bak), men frågan är alltså om det hjälper mer än ur skyddsaspekten och ger en märkbara ljudskillnad?

Visserligen är det bara 1500 kr det gäller, men alla tillval är ju inte till godo

Tycker det är stor skillnad om man kör där det är mycket trafik eller där man möter bilar på landsvägar, så pass att jag önskar det både fram och bak. I Stockholmstrafiken gör det mycket stor skillnad skulle jag säga, speciellt om man fastnar bredvid en lastbil eller liknande i kökörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Audi har något dom kallar "Akustikglas", vet även att Volvo har något liknande.
Någon som testat detta och har det en funktion som gör att det är värt att lägga till det?

Jag har det på min 2021 M3 (endast fram), och det är klar skillnad med mindre externt trafikljud (dock lika mycket vägljudsbuller som innan). Ingick utan kostnad på nya Teslor som fått det (nya MY har det i hela bilen), och är väldigt nöjd med förbättringen.

Svårt att säga om det är värt att köpa till det utan att veta priset (för mig var det som sagt utan extra kostnad). Vad får du betala för det?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Absolut fin på många sätt. Snygg, bekväm och väldigt traditionell. Det traditionella är kanske något som vi får leva med ett tag från BMW. Förutom lastgamla i3: an har BMW bara iX: en som båda är renodlade elbilar som aldrig var tänkt att vara något annat.
Sedanerna i4 och i7 är ombyggda ICE-bilar med väldigt många kompromisser i slutändan. Om kompromisserna inte stör den enskilde köparen så får man en väldigt sofistikerad bil oavsett vilken man väljer.

"Paketering" av bilar, hur man rymmer alla delar essentiella för en bil, har på senare tid blivit mer intressant för mig. Det var framförallt det som gjorde att jag valde bort i4: an. Jag med familj och packning får bättre plats i våran kompakta C40 än i i4: an, som är längre. Varför? Förmodligen mycket beroende på att man fortfarande har kvar den långa huven på i4:an trots att det mest är luft under (den traditionella) huven.

i40 M50 väger ca 380kg mer än M440i GC. Men många elbilar är heffaklumpar, inget nytt där. Den som söker en lätt, smidig och snabb elbil bör man titta på typ Model 3 Perf (som väger nästan exakt lika mycket som M440i).

AMS jämför i4 mot M440i:
https://cdn1.mestmotor.se/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3NTE1OTc7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJlYzdkMmExNTgzYWMzZjA2OTYxYWUxMzM4OWZiYTRiMDRiYjg0ODkwIjt9

AMS, M3P vs. i4 M50
https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3NTE0Nzc7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI4ZTViNTE3ZGFmOGU1MTdiNDkxMmE0OGZmZTU0ZDM3NzE4NzQyMGFlIjt9

BMW är i en prekär situation med deras uppställning av elbilar. De rena elbilarna är antingen stora kompromisser (i4, i3 och iX3) eller för jäkla dyra (iX och i7).

Bra inlägg och jämförelse.

i4 verkar vara en grymt bra och trevlig bil, men har tyvärr inte hunnit att testköra den själv än och jämföra med min M3 (som också har sina minussidor med kvalitet och annat negativt, även om jag älskar körkänslan).

Här är dock ett par jämförelser, som tar upp olika +/- mellan M50 och M3.

Sammanfattningsvis enormt bra bilar som gillas starkt bägge två, men något lite olika styrkor/svagheter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja akustikglas och laminerat skall vara samma, tänker mest om någon har erfarenhet att det verkligen gör skillnad.
Vindrutan är ju redan laminerad och med tillägget får man även sidorutorna (vet inte om det gäller både fram och bak), men frågan är alltså om det hjälper mer än ur skyddsaspekten och ger en märkbara ljudskillnad?

Visserligen är det bara 1500 kr det gäller, men alla tillval är ju inte till godo

Där har vi priset. Jo, 1500 skulle jag lätt betala för dubbellaminerade sidorutor. Man störs klart mindre av trafikljud/ljudet från andra bilar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

På tal om Carwow, va e det för nån konstig MG5a som han recenserade idag? Den ser ju inte alls ut som den nya MG5an som säljs i Sverige. Ser ut som den gamla modellen faktiskt, men han säger ju att den är helt ny. Har UK en egen variant?

https://youtu.be/QeLNvywBWr4

Såhär ser den ju ut i Sverige. Som en helt annan bil liksom:
https://i.ibb.co/R76k64T/i.jpg

Den är inte direkt snutfager, tävlar i bottenligan utseendemässigt tillsammans med i princip alla nya Toyota.
Man får väl kolla in den IRL, vissa bilar kan ju se bra ut trots att de har konstiga proportioner på bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Värd pengen?

Alrik S:
"BORDE JAG KÖPA EN? Det är den självklara frågan och den enklaste svaret är nej. Priset på 550 000 kronor är så pass högt att det för samma summa finns massvis med etablerade konkurrenter som laddar mycket snabbare, navigerar bättre, lastar mer och går längre på en laddning.

För den som ofta kör långt är Xpeng P5 faktiskt ett rätt dåligt val och det är riktigt synd, eftersom komforten är bilens absolut starkaste kort. Med ett lägre pris, större batteri och snabbare laddning skulle den här sparsamma och sköna vagnen vara ett fynd för den som ofta ska på turné.

I dagsläget skulle jag tveklöst hellre rekommendera uppdaterade Hyundai Ioniq 5 till den som vill ha det bekvämt.

Är det viktigaste hög kvalitetskänsla och att bilen känns normal skulle jag slå till på en Polestar 2. Är du däremot ute efter en upplevelse som gör långfärden så enkel som den kan vara med en elbil, och gillar körglädje är självklart Tesla Model 3 det rätta valet. Komforten har för övrigt blivit bättre sedan facelift och självkörningen är bland den bästa som finns."

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/provkorningar/2022...

Finns inget privatleasingpris på den ännu. Lite svårare att jämföra då. Däremot kör Ford en aggressiv kampanj på Mach-E SR 3995kr/mån*. Då känns ju Forden som ett mer givet val i klassen.

* @Dizzö
Finns typ ett dussin liknande annonser på Blocket. Alltså inte bara i Uppsala.

Drygt 7 av 10 elbilar som släpptes 2021 på den svenska marknaden togs på leasing, så vad bilen egentligen kostar att köpa är ganska så obetydligt. Framförallt när det kommer till Kinabilar.

Xpeng kommer garanterat lansera i Sverige med ett lägre leasingpris som inte direkt är proportionellt med nypriset. Flera utav dessa kinesiska märken satsar endast på billig leasing, dvs en lägre månadskostnad trots ett relativt högt nypris på papper. De vet själva att nästan ingen köper ut bilen för de pengarna. Kanske 1 på 10 kunder max. En MG5a exempelvis kostar drygt 25% av nypriset att leasa under 3 år. En MG Marvel ca 28% och en MG ZS runt 26%.

För ett sånt leasingpris finns knappt någon konkurrens just nu.

En Ioniq 5 må va mycket snyggare och bättre både på pappret och praktiskt sett, men dess leasing startar däremot på 4995kr för basversionen som är långt ifrån fullutrustad. Samma med Polestar. Dessa bilar spelar prismässigt inte i samma liga och just Xpeng P5 påstås ju inte vara Xpengs premiumbil heller.

Att Alrik målar upp den som nån sorts Tesla-kopia är ju hans egna påhittade trams, medans Xpeng själva har aldrig ens funderat på att utmana en Tesla med P5an. Möjligen P7an kanske som har en helt annan prestanda, batteri, räckvidd och påstås vara mer premium-inriktad med en helt annan prislapp.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Den är inte direkt snutfager, tävlar i bottenligan utseendemässigt tillsammans med i princip alla nya Toyota.
Man får väl kolla in den IRL, vissa bilar kan ju se bra ut trots att de har konstiga proportioner på bild.

Jag har sett den live några gånger nu, iallafall den nya MG5 varianten som kommit till Sverige. Den är rätt ful ja. Eller sådär tråkig som en 15 år gammal Honda/Toyota kombi. Plastigt här å där samt att fälgarna är katastrof utseendemässigt, eftersom de gör bilen ännu fulare.
Men i dessa sjuka tider när en elbil i mellanklassen kostar 5-6000kr att privatleasa eller minst 500 000 kronor att köpa så tror jag inte en svenssonfamilj direkt funderar på om MG5an är tillräckligt snygg, utan bara tittar på prislappen. Rent tekniskt så saknar ju bilen absolut ingenting för en vanlig familj. Den gör det den ska och är dessutom avsevärt billigare.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag har sett den live några gånger nu, iallafall den nya MG5 varianten som kommit till Sverige. Den är rätt ful ja. Eller sådär tråkig som en 15 år gammal Honda/Toyota kombi. Plastigt här å där samt att fälgarna är katastrof utseendemässigt, eftersom de gör bilen ännu fulare.
Men i dessa sjuka tider när en elbil i mellanklassen kostar 5-6000kr att privatleasa eller minst 500 000 kronor att köpa så tror jag inte en svenssonfamilj direkt funderar på om MG5an är tillräckligt snygg, utan bara tittar på prislappen. Rent tekniskt så saknar ju bilen absolut ingenting för en vanlig familj. Den gör det den ska och är dessutom avsevärt billigare.

Exakt mitt resonemang när jag la beställning på MG5. Mitt mål var leasing, då vi redan har lån på huset och vill undvika fler lån. Då var bara frågan; Vilken bil uppfyller våra krav till lägsta leasingpris?

Visst man kan väga in körglädje och utseende i det hela, men det är inte topp-prio för en barnfamilj och för en bil som ska användas främst för kortare pendling. Den ska duga helt enkelt. Om vi ska sätta en slogan på MG5 är det verkligen:

"MG5 - Den duger till det mesta och för de flesta (när den levereras, ta i trä)"

Mitt tänkande är också "vilka cool elbilar kommer finnas om 3 år för samma pris" och "då kanske man också slipper man välja bil utifrån leveranstid".

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Drygt 7 av 10 elbilar som släpptes 2021 på den svenska marknaden togs på leasing, så vad bilen egentligen kostar att köpa är ganska så obetydligt. Framförallt när det kommer till Kinabilar.

Xpeng kommer garanterat lansera i Sverige med ett lägre leasingpris som inte direkt är proportionellt med nypriset. Flera utav dessa kinesiska märken satsar endast på billig leasing, dvs en lägre månadskostnad trots ett relativt högt nypris på papper. De vet själva att nästan ingen köper ut bilen för de pengarna. Kanske 1 på 10 kunder max. En MG5a exempelvis kostar drygt 25% av nypriset att leasa under 3 år. En MG Marvel ca 28% och en MG ZS runt 26%.

För ett sånt leasingpris finns knappt någon konkurrens just nu.

En Ioniq 5 må va mycket snyggare och bättre både på pappret och praktiskt sett, men dess leasing startar däremot på 4995kr för basversionen som är långt ifrån fullutrustad. Samma med Polestar. Dessa bilar spelar prismässigt inte i samma liga och just Xpeng P5 påstås ju inte vara Xpengs premiumbil heller.

Att Alrik målar upp den som nån sorts Tesla-kopia är ju hans egna påhittade trams, medans Xpeng själva har aldrig ens funderat på att utmana en Tesla med P5an. Möjligen P7an kanske som har en helt annan prestanda, batteri, räckvidd och påstås vara mer premium-inriktad med en helt annan prislapp.

Varför han kanske jämför Xpeng med de märkena han nämner, är för att alla dom har lite högre anspråk. Ett techbolag, innovatörer etc. som släpper en ny elbil med andra mål än exempelvis ett statligt Kinesiskt bolag som använder ett brittiskt märke och lågt pris som köpargument.

Det jag delade var också bara svaret på frågan om man ska köpa.

"Ska man spara pengar är det något på MG:s meny som gäller.

Det är synd, för världen behöver fler avstressande och bekväma elbilar, och här har vi på många sätt och vis en kinesisk Citroën. Mycket komfort, mindre kraft."
Fortsätter han direkt under.

Står dock fast vid att Mach-E: n för 3995kr/mån är en riktigt bra deal (som tomhylsa eller inte). Verkar bara vara månaden ut och på ett begränsat antal bilar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweViver:

Synd bara att laddhastigheten är max 70kWh.

Wattimmar (Wh) är en enhet för energi. Laddhastighet anges i watt (W), som är en enhet för effekt (energi per tid). Bra att hålla isär, särskilt för oss elbilister. Bland annat blir alla uträkningar enkla om man är tydlig med enheterna: till exempel fås 11 kW × 3 h = 33 kWh genom att endast ändra ordningen på symbolerna (och förenkla 11 × 3).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Woohoo!! Igår kväll tändes motorlampan på den hybrid jag har som ersättningsbil medan min XC40 P6 står på verkstad! Fick en Mustang Mach-E nu istället, jag klagar inte

Står utanför Friends just nu för en heldag på mässgolvet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Woohoo!! Igår kväll tändes motorlampan på den hybrid jag har som ersättningsbil medan min XC40 P6 står på verkstad! Fick en Mustang Mach-E nu istället, jag klagar inte

Står utanför Friends just nu för en heldag på mässgolvet

Rapportera gärna allt spännande du ser och hör !

Permalänk
Avstängd

En polare fick jobb på Polestar precis. Han fick erbjudande om att leasa en bil via jobbet, han berättade inte vilken motor eller så men det var förstås en PS2. Kostnaden var 4400 i månaden för 6000 mil om året (men inofficiellt obegränsat) på 24 månader. Lite andra mindre förmåner också, gratis parkering på jobbet (antar att man får skatta för det dock), gratis tvätt och så. Nästan lite sugen på att byta bara för det.

(Rätt bra lön fick han också förstås)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En polare fick jobb på Polestar precis. Han fick erbjudande om att leasa en bil via jobbet, han berättade inte vilken motor eller så men det var förstås en PS2. Kostnaden var 4400 i månaden för 6000 mil om året (men inofficiellt obegränsat) på 24 månader. Lite andra mindre förmåner också, gratis parkering på jobbet (antar att man får skatta för det dock), gratis tvätt och så. Nästan lite sugen på att byta bara för det.

(Rätt bra lön fick han också förstås)

Är det företagsleasing/förmånsbil eller privatleasing?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Exakt mitt resonemang när jag la beställning på MG5. Mitt mål var leasing, då vi redan har lån på huset och vill undvika fler lån. Då var bara frågan; Vilken bil uppfyller våra krav till lägsta leasingpris?

Visst man kan väga in körglädje och utseende i det hela, men det är inte topp-prio för en barnfamilj och för en bil som ska användas främst för kortare pendling. Den ska duga helt enkelt. Om vi ska sätta en slogan på MG5 är det verkligen:

"MG5 - Den duger till det mesta och för de flesta (när den levereras, ta i trä)"

Mitt tänkande är också "vilka cool elbilar kommer finnas om 3 år för samma pris" och "då kanske man också slipper man välja bil utifrån leveranstid".

Ja det är absolut inget fel på bilen ju. Den är ju också väldigt bra utrustad för det priset. När det gäller utseendet är smaken som baken, och många köper inte en bil för utseendets skull. Rätt kul också att leasingpriset vart så bra. Ett tag pratades det om 3000-3300kr per månad, vilket inte alls hade varit lika attraktivt.

Min sambo var väldigt inne på den i vintras, så hon hade lätt tagit en sån. Men sen blev lanseringen och leveranserna senarelagda och hon ville inte vänta till sensommaren på en ny bil så det blev Aiways U5 för hennes fel (som hon bör få nu i maj). Den spelar i ungefär samma liga, ingen snygg bil egentligen men väldigt praktisk. Dock inte alls lika billig som MG5 tyvärr..

Skrivet av Chippen2188:

Woohoo!! Igår kväll tändes motorlampan på den hybrid jag har som ersättningsbil medan min XC40 P6 står på verkstad! Fick en Mustang Mach-E nu istället, jag klagar inte

Står utanför Friends just nu för en heldag på mässgolvet

Kul å höra, ser fram emot nya videon Se till att provköra så många du hinner!

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Är det företagsleasing/förmånsbil eller privatleasing?

Jag fattade det som privatleasing. Hade det varit förmånsbil hade det ju inte varit så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag fattade det som privatleasing. Hade det varit förmånsbil hade det ju inte varit så bra.

Nja, tänkte att det kanske var förmånsvärde på ca 4400 kr/månaden?

Det innebär en personlig kostnad (skatt) på ca 2200 kr/mån (vid 50% marginalskatt).

Är det privatleasing så är det ju inte alls lika bra deal som om det var företagsleasing.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Nja, tänkte att det kanske var förmånsvärde på ca 4400 kr/månaden?

Det innebär en personlig kostnad (skatt) på ca 2200 kr/mån (vid 50% marginalskatt).

Är det privatleasing så är det ju inte alls lika bra deal som om det var företagsleasing.

Jag tänkte mer på att 4400 ex. moms inte är lika bra som 4400 ink. Bättre deal än vad Volvo-anställda får är det i alla fall. Och bra mycket bättre än vad jag får från min arbetsgivare, framför allt tack vare körsträckan och fri laddning och parkering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Rapportera gärna allt spännande du ser och hör !

Skrivet av SweViver:

Kul å höra, ser fram emot nya videon Se till att provköra så många du hinner!

Att provköra nögot idag blir nog svårt, tiden kommer knappt räcka till ändå 😂😂

Nya Audi A6 ser ruskigt bra ut men Polestar O2 koncept, daaaaaamn!! Har man möjlighet ska man ta sig hit i helgen, det funns massor med roligt att titta på

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Att provköra nögot idag blir nog svårt, tiden kommer knappt räcka till ändå 😂😂

Nya Audi A6 ser ruskigt bra ut men Polestar O2 koncept, daaaaaamn!! Har man möjlighet ska man ta sig hit i helgen, det funns massor med roligt att titta på

Helt missat Polestar och jösses vad hög vill-ha-faktor!

https://www.polestar.com/se/polestar-o2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Helt missat Polestar och jösses vad hög vill-ha-faktor!

https://www.polestar.com/se/polestar-o2/

Påminner om Audi E-tron GT

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Helt missat Polestar och jösses vad hög vill-ha-faktor!

https://www.polestar.com/se/polestar-o2/

Polestar 1+Nissan 370Z+sminklåda

Jag säger inte att det är dåligt, men det är mina första associationer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Påminner om Audi E-tron GT

Påminner om Polestar Precept tycker jag, fast förkortad förstås.

Jag vet inte om jag gillar designen riktigt. Lite väl kantig på något sätt. Nu har jag inte sett o2 i verkligheten men däremot Precept och den var ju ganska cool på många sätt, men designmässigt föll den mig inte i smaken riktigt. Kan vara för att jag såg den samtidigt som Gemera och den var ju några snäpp coolare ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Helt missat Polestar och jösses vad hög vill-ha-faktor!

https://www.polestar.com/se/polestar-o2/

1.2M eller 1.3M läste jag någonstans att den skulle gå loss på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Att provköra nögot idag blir nog svårt, tiden kommer knappt räcka till ändå 😂😂

Nya Audi A6 ser ruskigt bra ut men Polestar O2 koncept, daaaaaamn!! Har man möjlighet ska man ta sig hit i helgen, det funns massor med roligt att titta på

Finns det något att köpa också eller bara en GPU lansering på 4 hjul ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Påminner om Polestar Precept tycker jag, fast förkortad förstås.

Jag vet inte om jag gillar designen riktigt. Lite väl kantig på något sätt. Nu har jag inte sett o2 i verkligheten men däremot Precept och den var ju ganska cool på många sätt, men designmässigt föll den mig inte i smaken riktigt. Kan vara för att jag såg den samtidigt som Gemera och den var ju några snäpp coolare ändå.

På tal om konceptbilar fick mig Koenigsegg att tänka på SAAB:
https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Aero-X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

På tal om konceptbilar fick mig Koenigsegg att tänka på SAAB:
https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Aero-X

Well, jag vet inte. Saaben påminner mer om Crossfire i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, jag vet inte. Saaben påminner mer om Crossfire i mina ögon.

Jag håller med om att bakdelen, som jag antar att du menar, är den minst lyckade delen. Sedan var det lite mer apropå ett annat svenskt koncept (om än ägt av GM) i samma anda med tanke på att Koenigsegg ju hade planer på att köpa SAAB. Dock tycker jag att den har stått sig väldigt bra med tanke på att konceptet är över 15 år gammalt.