Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Absolut. Att sätta upp begränsningar är inte problemet/frågeställningen.

Frågan är: det kommer bli kostnader p.g.a. ökad peak-effekt, någon som har tips på hur man lämpligen fördelar denna kostnad över de som utnyttjar systemet (vi vet exakt hur många kWh varje medlem använt varje månad, vi vet det på timnivå).

Kostnaden för energi, d.v.s. antal förbrukande kWh är trivial att hantera. Men då det ska vara självkostnadspris måste även prisökning p.g.a. högre peak-effekt fördelas på något sätt.

Jo men eftersom den ökade kostnaden blir på hela anläggningen är det väl omöjligt att beräkna vem/vad var det som gjorde att man kommer över tröskeln, det kan ju i princip vara grannen som satte på kaffekokaren som gjorde det.
Så antingen får man begränsa laddningen (eftersom den var sist in och inte alla utnyttjar) eller så får man dela kostnaden över alla.

Tror ni får en del att diskutera i föreningen här om allt bakas samman i ett abonnemang och inte alla (läs: ej EV bilägare) är beredda på att dela kostnaden.
Om man förutsätter att det är laddningen som skall bära merkostnaden rakt av så får ni ju splitta det på antalet som utnyttjar laddningen.
Tror hur ni än vrider och vänder på detta kommer någon tycka det är orättvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Frågan är dock: hur sprider man kostnaden "rättvisast" över de som använder boxen (för är en non-option att sprida det över alla, då gör folk rätt i att hänga styrelsen som genomförde installation av boxar åt alla vare sig de har EV idag eller ej)

Lås boxarna så att föreningen måste låsa upp till dom som önskar använda laddboxen, därefter splittar ni peak kostnaden på de antal som brukar boxarna.

edit: så man tecknar ett avtal om med föreningen om att använda laddbox och då är beredd på att dela peak kostnaden, upplåsningen från föreningen sker alltså endast vid ett tillfälle dvs när man önskar få tillgång till den.
Detta görs väl enklast med rfid tag på varje box som man får av föreningen när man tecknat avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Inte i vårt fall, på sommaren har vi typ inget som använder elen dagtid (möjligt gemensamma grovtvättstugan som nog kan dra 5-7 kW...). Området är hyfsat stort så majoriteten av effekten användes tidigare av belysning. Var betydligt mer effekt där tidigare innan allt konverterades till LED.

Japp, är långt enklare när man äger huset själv. Men även där kommer vi få se effekttariff vad det lider, är i praktiken ett krav för att kunna hantera övergången av fordonsflottan till EV.

Förstår inte detta; om ni inte använde el på dagtid, utan använde den mest på nattetid, så hade det väl varit en fördel med effektariffer på enbart dagtid (och inte nattetid då ni använde elen)?

Sedan förstår jag inte heller poängen från näbolagens sida med effekttariffer på natten. Det är ju då det finns överkapacitet, inte enbart på producentsidan, men även i elnätssidan. Då borde man ju uppmuntra brukare att lägga så mycket av av sin förbrukning på de timmar där det finns absolut mest ledig kapacitet?

Känns ju då väldigt kontraproduktivt med en effekttariff nattetid om man försvårar konsumtionen av el när kapaciteten är som störst. Är ju perfekt att ladda elbilarna då. Man borde ju tvärt om sänka nätavgiften nattetid, för att styra fler till att konsumera el då näten har som mest ledig kapacitet.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MacAllan:

Jo men eftersom den ökade kostnaden blir på hela anläggningen är det väl omöjligt att beräkna vem/vad var det som gjorde att man kommer över tröskeln, det kan ju i princip vara grannen som satte på kaffekokaren som gjorde det.
Så antingen får man begränsa laddningen (eftersom den var sist in och inte alla utnyttjar) eller så får man dela kostnaden över alla.

Tror ni får en del att diskutera i föreningen här om allt bakas samman i ett abonnemang och inte alla (läs: ej EV bilägare) är beredda på att dela kostnaden.
Om man förutsätter att det är laddningen som skall bära merkostnaden rakt av så får ni ju splitta det på antalet som utnyttjar laddningen.
Tror hur ni än vrider och vänder på detta kommer någon tycka det är orättvist.

Nej, vi vet att all förhöjd peak-effekt kommer från laddning av EV. Alla bostäder har eget abonnemang och peak-effekt för "gemensamma delar" är i praktiken en konstant.

Rent teoretiskt kan vi även se exakt vilka som laddade när vi hade peak-effekt, men det vore rätt oschysst att belasta dem med hela kostnaden då det egentligen inte är orsakad av någon enskild. Det är en effekt av att flera bara "råkade" ladda samtidigt.

Vad man kan styra är hur högt taket blir. Men taket måste bli högre än idag (sätter vi det på 10 kW går det typ inte ladda bilen när det är mörkt, vilket är en rätt stor del av dygnet vintertid i Sverige...) -> merkostnad som ska fördelas ut.

Min fundering var bara, givet att man får denna ökade kostnad, har någon en bättre formel för att fördela den utöver att bara slänga på den på debiterat kWh-pris (vilket är jag ändå tror kommer vara ok-ish i genomsnitt, men har inte lagt allt för mycket tankejobb på det än)?

Börjar kännas lite väl mycket av ett sidospår, även om det absolut handlar om EV. Blir därför mitt sista inlägga kring detta (men tar gärna emot förslag på debiteringsmodell om någon har ett sådan!).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nej, vi vet att all förhöjd peak-effekt kommer från laddning av EV. Alla bostäder har eget abonnemang och peak-effekt för "gemensamma delar" är i praktiken en konstant.

Rent teoretiskt kan vi även se exakt vilka som laddade när vi hade peak-effekt, men det vore rätt oschysst att belasta dem med hela kostnaden då det egentligen inte är orsakad av någon enskild. Det är en effekt av att flera bara "råkade" ladda samtidigt.

Vad man kan styra är hur högt taket blir. Men taket måste bli högre än idag -> merkostnad som ska fördelas ut.

Min fundering var bara, givet att man får denna ökade kostnad, har någon en bättre formel för att fördela den utöver att bara slänga på den på debiterat kWh-pris (vilket är jag ändå tror kommer vara ok-ish i genomsnitt, men har inte lagt allt för mycket tankejobb på det än)?

Börjar kännas lite väl mycket av ett sidospår, även om det absolut handlar om EV. Blir därför mitt sista inlägga kring detta (men tar gärna emot förslag på debiteringsmodell om någon har ett sådan!).

Antalet kWh behöver ju inte innebära att man varit den som peakat effekten, är det inte bättre att alla användare som använder laddboxen delar peak kostnaden rakt av.
Hålla koll på antalet användare av laddbox kan man ju göra som jag skrev ovan #19576083

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MacAllan:

Antalet kWh behöver ju inte innebära att man varit den som peakat effekten, är det inte bättre att alla användare som använder laddboxen delar peak kostnaden rakt av.
Hålla kolla på antalet användare av laddbox kan man ju göra som jag skrev ovan #19576083

OK, sa att förra var sista men läste ditt inlägg och det är definitivt en fullt rimlig fördelen om det bara var EV användare som använde boxarna.

Statliga bidrag gör att man ibland tar "udda beslut"

Då man inte vet hur länge dessa "ladda bilen bidrag" kommer delas ut, kombinerat med att vi i praktiken vet att sinom tid kommer alla köra EV drog vi till med att installera laddbox till alla (alla har en "egen" garageplats).

Då vi med detta drag tagit bort möjligheten till "vanlig" motorvärmare löste vi det med att även ICE-bilar får använda boxarna. Där kommer det i praktiken bara handla om motorvärmare, kupévärmare, etc. Alla betalar för den el de förbrukar, en ICE som kör lite motorvärmare på vintern lär inte få någon relevant kostnad men är ändå lika för alla (i hur man använder den "gemensamma" elen).

Känns helt orimligt att lägga på lika stor andel av effekttariff på någon som någon enstaka gång kör sin motorvärmare (typ 2-5 kWh per månad, effekt på 0,6-1,5 kW) som någon som laddar sin EV (där den med genomsnittskörsträcka "gör av med" ~5-10 kWh per dag och 4-11 kW).

Skrivet av martinot:

Förstår inte detta; om ni inte använde el på dagtid, utan använde den mest på nattetid, så hade det väl varit en fördel med effektariffer på enbart dagtid (och inte nattetid då ni använde elen)?

Sedan förstår jag inte heller poängen från näbolagens sida med effekttariffer på natten. Det är ju då det finns överkapacitet, inte enbart på producentsidan, men även i elnätssidan. Då borde man ju uppmuntra brukare att lägga så mycket av av sin förbrukning på de timmar där det finns absolut mest ledig kapacitet?

Känns ju då väldigt kontraproduktivt med en effekttariff nattetid om man försvårar konsumtionen av el när kapaciteten är som störst. Är ju perfekt att ladda elbilarna då. Man borde ju tvärt om sänka nätavgiften nattetid, för att styra fler till att konsumera el då näten har som mest ledig kapacitet.

Well, det är inte vi som bestämt utformningen. Det är elbolaget som bestämmer hur effekttariff fungerar!

Vad jag förstått är det dock relativt vanligt med endera högre alt. endast effekttariff under 8-18 eller liknande. Men så ser det inte ut för oss för tillfället. Gissar att det kommer ändras med ökande antal EV, men läst att elbolagen funderar lite på hur de bäst ska göra det.

Blir inte bra om alla börjar ladda sina elbilar 18:01, man funderar på ett system som gör att incitamentet blir så att peak-effekten sprids över hela dygnet.

Är ju det som är spännande när två politiker träter, ena hävdar att vi har överskott på en och den andra att vi har underskott. Båda är rätt/fel, vi har (just nu i alla fall) energiöverskott (producerade TWh) men effektunderskott (hur mycket effekt som kan föras över vid hög last). Läste något om att ~5 % av all el "bränns upp" genom förluster, mycket i näten närmast kunderna. Då denna effekt ökar med I^2 (I^2 * resistans i kablar) medan nyttoeffekten bara ökar med I^1 är det ju viktigt att "styra" oss elkunder att sprida ut elanvändningen så jämnt som möjligt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

OK, sa att förra var sista men läste ditt inlägg och det är definitivt en fullt rimlig fördelen om det bara var EV användare som använde boxarna.

Statliga bidrag gör att man ibland tar "udda beslut"

Då man inte vet hur länge dessa "ladda bilen bidrag" kommer delas ut, kombinerat med att vi i praktiken vet att sinom tid kommer alla köra EV drog vi till med att installera laddbox till alla (alla har en "egen" garageplats).

Då vi med detta drag tagit bort möjligheten till "vanlig" motorvärmare löste vi det med att även ICE-bilar får använda boxarna. Där kommer det i praktiken bara handla om motorvärmare, kupévärmare, etc. Alla betalar för den el de förbrukar, en ICE som kör lite motorvärmare på vintern lär inte få någon relevant kostnad men är ändå lika för alla (i hur man använder den "gemensamma" elen).

Känns helt orimligt att lägga på lika stor andel av effekttariff på någon som någon enstaka gång kör sin motorvärmare (typ 2-5 kWh per månad, effekt på 0,6-1,5 kW) som någon som laddar sin EV (där den med genomsnittskörsträcka "gör av med" ~5-10 kWh per dag och 4-11 kW).

Well, det är inte vi som bestämt utformningen. Det är elbolaget som bestämmer hur effekttariff fungerar!

Vad jag förstått är det dock relativt vanligt med endera högre alt. endast effekttariff under 8-18 eller liknande. Men så ser det inte ut för oss för tillfället. Gissar att det kommer ändras med ökande antal EV, men läst att elbolagen funderar lite på hur de bäst ska göra det.

Blir inte bra om alla börjar ladda sina elbilar 18:01, man funderar på ett system som gör att incitamentet blir så att peak-effekten sprids över hela dygnet.

Är ju det som är spännande när två politiker träter, ena hävdar att vi har överskott på en och den andra att vi har underskott. Båda är rätt/fel, vi har (just nu i alla fall) energiöverskott (producerade TWh) men effektunderskott (hur mycket effekt som kan föras över vid hög last). Läste något om att ~5 % av all el "bränns upp" genom förluster, mycket i näten närmast kunderna. Då denna effekt ökar med I^2 (I^2 * resistans i kablar) medan nyttoeffekten bara ökar med I^1 är det ju viktigt att "styra" oss elkunder att sprida ut elanvändningen så jämnt som möjligt.

Håller med dig helt ovan. Effektbolag (och politiker/myndigheter som reglerar marknaden) borde se till att det finns incitament för oss slutkunder att flytta så mycket last som möjligt från topparna till de tider på dygnet när det är så absolut lite last som möjligt.

Tyvärr så går ju de effekttariffer som ni har (förstår att det inte är ni som valt det frivilligt) över hela dygnet precis emot detta. Då kommer man ju som kund ladda antingen på dagtid när kapaciteten är som lägst och belastningen som högst, eller så börjar man ladda kl 18:00 när man kommer hem och med låg effekt (säg 2-3 kW) under lång tid fram tills morgonen. Dåligt för nätet, men bra för brukaren ekonomiskt (minimerar straffavgifter för hög effekt).

Det hade ju istället för nätet och nätägaren varit effektivare om man tex. laddade med högre effekt (säg 11 kW) när det är som absolut lägst last (säg mellan kl 23:00 - 04:00). Bra för nätet, men dåligt för mig som kund som har effekttariff dygnet runt (får betala högre nätavgift, trots att jag gör något riktigt bra och positivt för elnätet och för nätbolaget).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

OK, sa att förra var sista men läste ditt inlägg och det är definitivt en fullt rimlig fördelen om det bara var EV användare som använde boxarna.

Statliga bidrag gör att man ibland tar "udda beslut"

Då man inte vet hur länge dessa "ladda bilen bidrag" kommer delas ut, kombinerat med att vi i praktiken vet att sinom tid kommer alla köra EV drog vi till med att installera laddbox till alla (alla har en "egen" garageplats).

Då vi med detta drag tagit bort möjligheten till "vanlig" motorvärmare löste vi det med att även ICE-bilar får använda boxarna. Där kommer det i praktiken bara handla om motorvärmare, kupévärmare, etc. Alla betalar för den el de förbrukar, en ICE som kör lite motorvärmare på vintern lär inte få någon relevant kostnad men är ändå lika för alla (i hur man använder den "gemensamma" elen).

Känns helt orimligt att lägga på lika stor andel av effekttariff på någon som någon enstaka gång kör sin motorvärmare (typ 2-5 kWh per månad, effekt på 0,6-1,5 kW) som någon som laddar sin EV (där den med genomsnittskörsträcka "gör av med" ~5-10 kWh per dag och 4-11 kW).

Går det inte att låsa bara typ-2 uttagen med rfid?
Sen får man hoppas att alla EV laddare är ärliga och inte använder schuko laddare utan att meddela föreningen för att undkomma peak kostnaden, samtidigt så om dom väljer att köra schuko så är frågan om/hur dom påverkar effekt toppen.
Gissar att ni kör med boxar som har båda kontakterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

OK, sa att förra var sista men läste ditt inlägg och det är definitivt en fullt rimlig fördelen om det bara var EV användare som använde boxarna.

Statliga bidrag gör att man ibland tar "udda beslut"

Då man inte vet hur länge dessa "ladda bilen bidrag" kommer delas ut, kombinerat med att vi i praktiken vet att sinom tid kommer alla köra EV drog vi till med att installera laddbox till alla (alla har en "egen" garageplats).

Då vi med detta drag tagit bort möjligheten till "vanlig" motorvärmare löste vi det med att även ICE-bilar får använda boxarna. Där kommer det i praktiken bara handla om motorvärmare, kupévärmare, etc. Alla betalar för den el de förbrukar, en ICE som kör lite motorvärmare på vintern lär inte få någon relevant kostnad men är ändå lika för alla (i hur man använder den "gemensamma" elen).

Känns helt orimligt att lägga på lika stor andel av effekttariff på någon som någon enstaka gång kör sin motorvärmare (typ 2-5 kWh per månad, effekt på 0,6-1,5 kW) som någon som laddar sin EV (där den med genomsnittskörsträcka "gör av med" ~5-10 kWh per dag och 4-11 kW).

Well, det är inte vi som bestämt utformningen. Det är elbolaget som bestämmer hur effekttariff fungerar!

Vad jag förstått är det dock relativt vanligt med endera högre alt. endast effekttariff under 8-18 eller liknande. Men så ser det inte ut för oss för tillfället. Gissar att det kommer ändras med ökande antal EV, men läst att elbolagen funderar lite på hur de bäst ska göra det.

Blir inte bra om alla börjar ladda sina elbilar 18:01, man funderar på ett system som gör att incitamentet blir så att peak-effekten sprids över hela dygnet.

Är ju det som är spännande när två politiker träter, ena hävdar att vi har överskott på en och den andra att vi har underskott. Båda är rätt/fel, vi har (just nu i alla fall) energiöverskott (producerade TWh) men effektunderskott (hur mycket effekt som kan föras över vid hög last). Läste något om att ~5 % av all el "bränns upp" genom förluster, mycket i näten närmast kunderna. Då denna effekt ökar med I^2 (I^2 * resistans i kablar) medan nyttoeffekten bara ökar med I^1 är det ju viktigt att "styra" oss elkunder att sprida ut elanvändningen så jämnt som möjligt.

Får jag erbjuda en annan vinkel?

Mät energiuttaget från boxarna över ett par veckor och sätt effekttaket utifrån det. Anta t ex att all laddning sker mellan 18 och 06, dvs 12 timmar. Sen kör ni rak debitering över alla boxar.

Det finns så mycket finlir att hålla på med men i slutändan är hemmaladdning i praktiken likställt med "det ska vara fullt när jag ska till jobbet". Om det sen inträffar kl 21 eller 06 är för de allra flesta irrelevant minst 50 veckor om året.

Någon kommer protestera för den ska minsann ladda fort och köra Uber på natten men majoriteten kommer alltid vara nöjd med en förutsägbar och låg elräkning.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Nu har jag hämtat ut en EV6 RWD och gillar allt, förutom en liten detalj. Accelerationen gör mig åksjuk! 😣 Får nog vara lite försiktig vid trafikljus, för det är väldigt enkelt att komma iväg snabbt.

En annan väldigt liten detalj som stör mig är att väskan med laddkabeln inte ligger riktigt bra i frunken.

Hur håller man touchscreenen ren från fingeravtryck? Finns det något sätt att slippa se dom?

Åksjuk? Alltså dvs spyfärdig?

Intressant för sett andra skriva liknande men mest för passagerare då.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Åksjuk? Alltså dvs spyfärdig?

Intressant för sett andra skriva liknande men mest för passagerare då.

Illamående ja, men det ska tilläggas att jag är den som håller reda på väskor och jackor på Liseberg. Blir lätt åksjuk i passagerarsätet på småvägar och sitter inte gärna med barnen bak.

Hela familjen kände sig faktiskt lite illamående efter vår första åktur tillsammans. Min fru tittade visserligen till telefonen någon gång och barnen hade fokuset på surfplattorna, så det bidrog säkert, samt att vi har väldigt många rondeller här! Vi vänjer oss nog. 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Överväger starkt att skaffa en ID.4 som personalbil via jobbet. Idag har vi en Toyota Avensis från 2018. Givet att vi kör knappt 3000mil/år så kostar en ny ID.4 lika mycket som vår Avensis per månad, ca 6900:- allt inräknat (drivmedel, skatt, spolarvätska, däck, värdeminskning, service och reparationer, tvätt etc). En bonus är då också att vi får loss kanske 150' som nu är bundna i bilen.

Jag beställde en ID.4

Leverans någon gång i sommar troligen. Planerad "preliminär produktionsvecka 24".

Har fått en offert på en Easee Home laddbox. Någon med positiva/negativa erfarenheter av denna? Laddboxen kommer sitta inom räckvidd från vårt wifi.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Jag beställde en ID.4

Leverans någon gång i sommar troligen. Planerad "preliminär produktionsvecka 24".

Har fått en offert på en Easee Home laddbox. Någon med positiva/negativa erfarenheter av denna? Laddboxen kommer sitta inom räckvidd från vårt wifi.

Inget fel på Easee!
Appen funkar bra osv..

Har inte stött på några problem alls efter 1-2 år. Men använder oftast Tesla-laddaren..

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem

DITEC Ceramic lackbehandling på sin EV.

Vad säger panelen, ska man göra detta på sin leasingbil (får man göra det ens) ?

Positivt:
1) Minimera skador framöver som man blir skadeståndsskyldig på vid återlämnandet (stenskott, repor etc)
2) Om man väljer att köpa loss den framöver så är det en bra investering redan nu
3) Den ser bättre ut den tid man leasar den

Negativt:
1) Kostar pengar...

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte köra lackbehandling om jag inte äger bilen. Men det är jag det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

DITEC Ceramic lackbehandling på sin EV.

Vad säger panelen, ska man göra detta på sin leasingbil (får man göra det ens) ?

Positivt:
1) Minimera skador framöver som man blir skadeståndsskyldig på vid återlämnandet (stenskott, repor etc)
2) Om man väljer att köpa loss den framöver så är det en bra investering redan nu
3) Den ser bättre ut den tid man leasar den

Negativt:
1) Kostar pengar...

Jag gjorde det. Helt klart värt det. Skönt att bara göra enkla underhållstvättar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

DITEC Ceramic lackbehandling på sin EV.

Vad säger panelen, ska man göra detta på sin leasingbil (får man göra det ens) ?

Positivt:
1) Minimera skador framöver som man blir skadeståndsskyldig på vid återlämnandet (stenskott, repor etc)
2) Om man väljer att köpa loss den framöver så är det en bra investering redan nu
3) Den ser bättre ut den tid man leasar den

Negativt:
1) Kostar pengar...

Kan vara värt att påpeka att keramisk lackbehandling varken skyddar mot stenskott eller repor.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Kan vara värt att påpeka att keramisk lackbehandling varken skyddar mot stenskott eller repor.

Det går ju tvärt emot vad leverantörerna säger och syftet med dessa ? Vad baserar du det uttalandet på ? Att det helt skyddar så man blir "immun" mot dessa gör det så klart inte men det blir ju mindre chans att de uppstår med ett extra hårt ytskikt ovanpå ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Har fått en offert på en Easee Home laddbox. Någon med positiva/negativa erfarenheter av denna? Laddboxen kommer sitta inom räckvidd från vårt wifi.

Inga problem med den boxen. Fungerat väldigt väl. För mig räcker inte WiFi ut där den sitter på utsidan av garaget, men som fint är så har boxen inbyggt SIM med 4G/LTE så kommer åt den fint via appen ändå.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inga problem med den boxen. Fungerat väldigt väl. För mig räcker inte WiFi ut där den sitter på utsidan av garaget, men som fint är så har boxen inbyggt SIM med 4G/LTE så kommer åt den fint via appen ändå.

Jag har den med, superenkel att sköta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

DITEC Ceramic lackbehandling på sin EV.

Vad säger panelen, ska man göra detta på sin leasingbil (får man göra det ens) ?

Positivt:
1) Minimera skador framöver som man blir skadeståndsskyldig på vid återlämnandet (stenskott, repor etc)
2) Om man väljer att köpa loss den framöver så är det en bra investering redan nu
3) Den ser bättre ut den tid man leasar den

Negativt:
1) Kostar pengar...

Har funderat på det precis som du, men än så länge aldrig gjort det på någon av våra bilar. Även lite osäker på vad som gäller med försäkring vid krock med tex. vilt eller dörrskada vid parkering om delar av bilen måste lackas om. Är också intresserad av andras inspel här.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det går ju tvärt emot vad leverantörerna säger och syftet med dessa ? Vad baserar du det uttalandet på ? Att det helt skyddar så man blir "immun" mot dessa gör det så klart inte men det blir ju mindre chans att de uppstår med ett extra hårt ytskikt ovanpå ?

Ytskiktet som blir med en keramisk beläggning är såpass tunn (vi snackar mikrometer) så den gör varken från eller till, lättare tvättrepor kan säkerligen minska men knappast stenskott.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Appropå Ditec, gud vad jag hatar att de sätter upp stickers.
Speciellt den bakom bilen som ett exta emblem.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Appropå Ditec, gud vad jag hatar att de sätter upp stickers.
Speciellt den bakom bilen som ett exta emblem.

Gick att välja bort när jag gjorde det första och ända gången. Iuf 9 år sen men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Ytskiktet som blir med en keramisk beläggning är såpass tunn (vi snackar mikrometer) så den gör varken från eller till, lättare tvättrepor kan säkerligen minska men knappast stenskott.

Funderar också på att göra det men förstår inte riktigt syftet längre. Vad skulle du säga är syftet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Funderar också på att göra det men förstår inte riktigt syftet längre. Vad skulle du säga är syftet?

Jag kör med lackskydd för att bilen ska bli lättare att tvätta och hålla ren, finns enligt mig ingen annan anledning.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Om man vill skydda mot stenskott är det nog bättre med genomskinlig foliering. T.ex Hexis bodyfence. Jag har ingen personlig erfarenhet men finns en del att läsa på nätet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det går ju tvärt emot vad leverantörerna säger och syftet med dessa ? Vad baserar du det uttalandet på ? Att det helt skyddar så man blir "immun" mot dessa gör det så klart inte men det blir ju mindre chans att de uppstår med ett extra hårt ytskikt ovanpå ?

Det talas väl aldrig om mer än att det eventuellt kan minska sk. 'tvättrepor' något, och det är ju ändå inget man betalar för vid återlämning av leasing då det enkelt poleras bort.

det är alldels för tunnt lager för att skydda mot stenskott eller repor som hade gått genom lacken, och det konstaterar man enkelt om man gör lite research; vill man skydda mot stenskott är det sk. stenskottsfoliering (PPF) som gäller. Lackbehandling skyddar främst mot kemisk åverkan på lack samt gör bilen mer lättvättad och eventuellt snyggare glans.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

DITEC Ceramic lackbehandling på sin EV.

Vad säger panelen, ska man göra detta på sin leasingbil (får man göra det ens) ?

Positivt:
1) Minimera skador framöver som man blir skadeståndsskyldig på vid återlämnandet (stenskott, repor etc)
2) Om man väljer att köpa loss den framöver så är det en bra investering redan nu
3) Den ser bättre ut den tid man leasar den

Negativt:
1) Kostar pengar...

IMHO som lackskyddat 2 bilar, så hjälper det mellan noll och ingenting för just stenskott eller andra skador.

Jag köpte en polermaskin och snyggade till bilen innan återlämnandet, kostade 1500 inkl polermedel o annat

// LZ

Permalänk
Medlem

Med skenande dieselpriser och flytt på gång tog jag steget över till elbil.
Efter mycket forskande och lite provkörande landade jag på en polestar 2 SM SR.
Räckvidden duger utmärkt för mig och prestandamässigt ligger den lite över min nuvarande bil (2014 passat 2.0 tdi) som jag varit väldigt nöjd med.

Med det sagt har jag lite funderingar över laddning.
Fastigheten har ett rött cee-uttag (3fas?) framdraget.

Duger det för underhållsladdning eller bör jag fundera på en laddbox?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max