Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

mmmm var där och tryckte och drog. Verkade mest flytta runt panelens olika element/objekt. Tack för svar.

edit: det var där. Verkade som det gällde att dra på rätt ställe bara.

Permalänk
Medlem

KDE är välkänd för sin långa lista med inställningar och krysslådor i sin kontrollpanel, gissar den finns där.

Första svaret när jag söker med DDG askubuntu

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Jag har byt från Windows 10/11 till Linux på heltid sedan ett tag och kört både Fedora, Majaro och testat Pop Os men valde gå tillbaka till Fedora (började med fedora 29/30) en gång i tiden, långt innan dess var det RedHat och Suse.

Jag kör mest Photo, Office, Webb samt video edit m.m. och det fungerar extremt bra med Linux (provat Pop Os, Manjaro och Fedora) där Fedora verkar bäst på min dator ink (2 st M.2 NVMe plus 4st SSD) och (Datorbeskrivning finns under min namn).

Anledning är att både Apple och MS samlar mängder data om dig och hur du använder din dator. Samt Microsoft vill dessutom tvinga på dig Online konto och eventuellt börja med reklam i explorer = NEJ TACK

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul med alla dagliga uppdateringar, fast lite frustrerad är jag att vi aldrig tippar över till Kernel 5.17
det är som en oändlighet med steg efter 5.16.xx
Samtidigt så kan man läsa hur dom jobbar på 5.18 så det verkar vara många steg en Kernel ska genomgå innan "stabila" system får ta del av det senaste.

Permalänk
Skrivet av faber:

Tycker det är kul med alla dagliga uppdateringar, fast lite frustrerad är jag att vi aldrig tippar över till Kernel 5.17
det är som en oändlighet med steg efter 5.16.xx
Samtidigt så kan man läsa hur dom jobbar på 5.18 så det verkar vara många steg en Kernel ska genomgå innan "stabila" system får ta del av det senaste.

Det finns ju inget tekniskt som hindrar dig från att använda nyare kärnor, men det är ju enklare att använda den som är paketerad med datorn. Fedora 36 som bör släppas imorgon kommer ha 5.17, Arch har 5.17 som standard, medan Ubuntu för vilka 22.04 är en LTS-release håller sig till 5.15 som är en LTS-kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det finns ju inget tekniskt som hindrar dig från att använda nyare kärnor, men det är ju enklare att använda den som är paketerad med datorn. Fedora 36 som bör släppas imorgon kommer ha 5.17, Arch har 5.17 som standard, medan Ubuntu för vilka 22.04 är en LTS-release håller sig till 5.15 som är en LTS-kärna.

Åh är det redan dags för ny version av Fedora. Hoppas det funkar att uppdatera utan ominstallation.
Brukar vara tidskrävande pyssel med nyinstallationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Tycker det är kul med alla dagliga uppdateringar, fast lite frustrerad är jag att vi aldrig tippar över till Kernel 5.17
det är som en oändlighet med steg efter 5.16.xx
Samtidigt så kan man läsa hur dom jobbar på 5.18 så det verkar vara många steg en Kernel ska genomgå innan "stabila" system får ta del av det senaste.

För mig som aldrig brytt mig om vilken Kernel jag haft - vad är det du ser fram emot i 5.17?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

För mig som aldrig brytt mig om vilken Kernel jag haft - vad är det du ser fram emot i 5.17?

För mig så är det att temperatursensorer på mitt moderkort kommer fungera.
Har ett gäng som inte mäter justnu men det ska funka i 5.17.
För mig som vill göra egna fläktkurvor och annat för att få så tyst dator som möjligt utan att den tar eld så är det ju käckt med fler mätvärden.
(något som förmodligen går att fixa på egen hand, men ändå)

Läser https://www.phoronix.com/ där dom har massa artiklar varje dag om nyheter. Det var intensivt mycket ett tag om förbättringarna i 5.17 men nu är det 5.19 som nämns. Därav blir man ju lite frustrerad. Man vill ju ha det senaste. [egentligen inte, man vill ha det stabilaste vilket vi har nu]

Permalänk
Skrivet av faber:

Åh är det redan dags för ny version av Fedora. Hoppas det funkar att uppdatera utan ominstallation.
Brukar vara tidskrävande pyssel med nyinstallationer.

Har verkligen sällan haft problem med gängse stora distributioner vid uppgradering. Men det är ju därför man har backuper och automationsverktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har verkligen sällan haft problem med gängse stora distributioner vid uppgradering. Men det är ju därför man har backuper och automationsverktyg.

Ja jo jag har lärt mig värdet av backuper. Så ni som är nyfikna på linux, börja göra backuper. Det är stabila system men som ny lyckas man ändå göra fel som är krångliga att fixa.

Kul du nämnde för jag har glömt att jag har Timeshift som gör massa backups - fortfarande. *jippi*

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

För mig så är det att temperatursensorer på mitt moderkort kommer fungera.
Har ett gäng som inte mäter justnu men det ska funka i 5.17.
För mig som vill göra egna fläktkurvor och annat för att få så tyst dator som möjligt så är det ju käckt med fler mätvärden.
(något som förmodligen går att fixa på egen hand, men ändå)

Läser https://www.phoronix.com/ där dom har massa artiklar varje dag om nyheter. Det var intensivt mycket ett tag om förbättringarna i 5.17 men nu är det 5.19 som nämns. Därav blir man ju lite frustrerad. Man vill ju ha det senaste. [egentligen inte, man vill ha det stabilaste vilket vi har nu]

De få gånger jag kollat vad en nyare version av en kernel innebär, så har det känts som att läsa grekiska.

Men om en ny kernel kan innebära att man får en tystare dator, så är ju det toppen och jag förstår varför du ser fram emot den.

Själv köpte jag en Macbook för att få en tystare laptop, men f-n vet om det var ett så smart val efter 25+ år med Windows

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Skrivet av faber:

Så ni som är nyfikna på linux har data ni bryr er om, börja göra backuper.

FTFY. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det finns ju inget tekniskt som hindrar dig från att använda nyare kärnor, men det är ju enklare att använda den som är paketerad med datorn. Fedora 36 som bör släppas imorgon kommer ha 5.17, Arch har 5.17 som standard, medan Ubuntu för vilka 22.04 är en LTS-release håller sig till 5.15 som är en LTS-kärna.

Redan? Trodde jag såg 26/4 någonstans men det kanske var i värsta fall.

Permalänk
Skrivet av serafim:

Redan? Trodde jag såg 26/4 någonstans men det kanske var i värsta fall.

Exakt så: 19/4 om inget oförutsett inträffar, med reservation för att kunna skjuta lanseringen en vecka.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Exakt så: 19/4 om inget oförutsett inträffar, med reservation för att kunna skjuta lanseringen en vecka.

Om någon är nyfiken så finns planeringen här: Tydligen räknar man med att vara klara i början av maj istället:
https://fedorapeople.org/groups/schedule/f-36/f-36-key-tasks....

Permalänk
Medlem

Jippie, idag fick jag/vi Kernel 5.17
och jag kan se fler temperaturer på moderkortet. Där nämns även någon varning samt 80+ gradiga värden så jag gör det rätta och låtsas att jag inte ser det.

Permalänk
Skrivet av faber:

Jippie, idag fick jag/vi Kernel 5.17
och jag kan se fler temperaturer på moderkortet. Där nämns även någon varning samt 80+ gradiga värden så jag gör det rätta och låtsas att jag inte ser det.

Japp, såg att den dök upp när jag uppdaterade Fedora i morse. 👍

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat nya ubuntu 22.04?
Provade på min desktop istället för Manjaro men det gick inget vidare med grafiken. (nvidia 3070)
Allt var nästan kritvitt och man såg bara lite streck här och var precis som om grafikkortet var pajj.

Sen provade jag på min macbook pro från 2015 och där gick det bättre (amd grafik)
Dock är även där bakgrunden helt kritvit och går ej att ändra.
Byter jag bild så ändras nedre 10% av skärmen till den bakgrunden jag valt. Resten är kritvitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Japp, såg att den dök upp när jag uppdaterade Fedora i morse. 👍

Samma här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Är det någon som testat nya ubuntu 22.04?
Provade på min desktop istället för Manjaro men det gick inget vidare med grafiken. (nvidia 3070)
Allt var nästan kritvitt och man såg bara lite streck här och var precis som om grafikkortet var pajj.

Sen provade jag på min macbook pro från 2015 och där gick det bättre (amd grafik)
Dock är även där bakgrunden helt kritvit och går ej att ändra.
Byter jag bild så ändras nedre 10% av skärmen till den bakgrunden jag valt. Resten är kritvitt.

Installerade 22.04 igår på stationär Ryzen med amd grafik, och fungerar bra.

Nvidia brukar krångla med Linux, du behöver nog uppdatera drivrutinerna.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Installerade 22.04 igår på stationär Ryzen med amd grafik, och fungerar bra.

Nvidia brukar krångla med Linux, du behöver nog uppdatera drivrutinerna.

Ja det var lite svårt att se något men tror jag lyckades köra programmet ytterliggare drivrutiner
och den hittade inget.

macbooken har amd grafik. Ingen "uppdatering" fanns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Är det någon som testat nya ubuntu 22.04?
Provade på min desktop istället för Manjaro men det gick inget vidare med grafiken. (nvidia 3070)
Allt var nästan kritvitt och man såg bara lite streck här och var precis som om grafikkortet var pajj.

Sen provade jag på min macbook pro från 2015 och där gick det bättre (amd grafik)
Dock är även där bakgrunden helt kritvit och går ej att ändra.
Byter jag bild så ändras nedre 10% av skärmen till den bakgrunden jag valt. Resten är kritvitt.

Har installerat på 2 datorer.
Desktop med AMD Ryzen 5 5600X, Asus TUF GAMING B550M-PLUS (WI-FI) och MSI Radeon 5700. Fungerar utan problem.
Laptop HP 14-cfoxxx med Intel Core i5-8250U och Intel UDH Graphics 620. Fungerar också utan problem.
Använder installationer med en panel, som W10/11, och var lite orolig att Dash to Panen inte skulle fungera, men den blev klar i tid.
Har installera 4 Extensions, ArcMenu, Dash to Panel, OpenWeather och Vitals.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Har installerat på 2 datorer.
Desktop med AMD Ryzen 5 5600X, Asus TUF GAMING B550M-PLUS (WI-FI) och MSI Radeon 5700. Fungerar utan problem.
Laptop HP 14-cfoxxx med Intel Core i5-8250U och Intel UDH Graphics 620. Fungerar också utan problem.
Använder installationer med en panel, som W10/11, och var lite orolig att Dash to Panen inte skulle fungera, men den blev klar i tid.
Har installera 4 Extensions, ArcMenu, Dash to Panel, OpenWeather och Vitals.

Då är det något den inte tycker om i min hårdvara.
Får se om jag orkar testa mer i helgen. Manjaro funkar ypperligt men jag gillar att
testa nya distros

Permalänk
Medlem

Har nyligen börjat använda Linux lite till och från och kör just nu med Fedora 35 och börjar bli lite tokig på att jag inte kan få till skalningen..

Har testat både Waylande och i Xorg men kan bara välja mellan 100% 200% etc. Vad är det jag missar och behöver göra?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Skrivet av NeZo:

Har nyligen börjat använda Linux lite till och från och kör just nu med Fedora 35 och börjar bli lite tokig på att jag inte kan få till skalningen..

Har testat både Waylande och i Xorg men kan bara välja mellan 100% 200% etc. Vad är det jag missar och behöver göra?

Gnome skalar enbart i heltalssteg i normala fall: Den rekommenderade metoden är istället att skala upp fontstorleken vilket också bör skala upp UI-element korrekt.

Vill du skala hela UI:t kan du slå på det experimentella stödet för bråkdelsskalning istället, men det kan ha negativa effekter på prestandan och kommer troligen upplevas som oskarpt om du bryr dig om sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Gnome skalar enbart i heltalssteg i normala fall: Den rekommenderade metoden är istället att skala upp fontstorleken vilket också bör skala upp UI-element korrekt.

Vill du skala hela UI:t kan du slå på det experimentella stödet för bråkdelsskalning istället, men det kan ha negativa effekter på prestandan och kommer troligen upplevas som oskarpt om du bryr dig om sådant.

Tackar!

Har försökt slå på bråkdelsskalning som du länkar men har fortfarande bara stegen 100,200 etc. Så vet inte riktigt vad jag gör för fel.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Tackar!

Har försökt slå på bråkdelsskalning som du länkar men har fortfarande bara stegen 100,200 etc. Så vet inte riktigt vad jag gör för fel.

Tyvärr så är "Fractional Scaling" fortfarande efter i Linux, riktigt jävla irriterande är det.
Kör själv med en 34" ultrawide med upplösning på 3440x1440 och jag behöver 125% skalning.
Den enda skrivbordsmiljön som har riktigt och bra fungerande stöd för det med korrekta inställningsmöjligheter är KDE. Det går att få till i Gnome också men då får man som du redan varit inne på krånga och hålla på tramsa i terminaler e.t.c.
Jag har sett i diverse klipp att senaste Ubuntu 22.04 har det påslaget i inställningar och likaså Pop OS som är baserat på Ubuntu. Ska själv prova Pop OS i dagarna för att se hur stödet är och hur det funkar.
Det brukar inte vara några problem med den mjukvara som ingår i Gnome/KDE eller andra miljöer, men däremot spel som körs via Steam/proton och Lutris/wine kan ha problem, i alla fall har det varit så för mig. Förutom i KDE, där funkar det för mig felfritt, därför har jag hitills varit fast i KDE.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Tackar!

Har försökt slå på bråkdelsskalning som du länkar men har fortfarande bara stegen 100,200 etc. Så vet inte riktigt vad jag gör för fel.

Vilken version av gnome kör du? Tog en titt nyss i ubuntu 22 med gnome 42 och det verkar fungera där:

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Tyvärr så är "Fractional Scaling" fortfarande efter i Linux, riktigt jävla irriterande är det.
Kör själv med en 34" ultrawide med upplösning på 3440x1440 och jag behöver 125% skalning.
Den enda skrivbordsmiljön som har riktigt och bra fungerande stöd för det med korrekta inställningsmöjligheter är KDE. Det går att få till i Gnome också men då får man som du redan varit inne på krånga och hålla på tramsa i terminaler e.t.c.
Jag har sett i diverse klipp att senaste Ubuntu 22.04 har det påslaget i inställningar och likaså Pop OS som är baserat på Ubuntu. Ska själv prova Pop OS i dagarna för att se hur stödet är och hur det funkar.
Det brukar inte vara några problem med den mjukvara som ingår i Gnome/KDE eller andra miljöer, men däremot spel som körs via Steam/proton och Lutris/wine kan ha problem, i alla fall har det varit så för mig. Förutom i KDE, där funkar det för mig felfritt, därför har jag hitills varit fast i KDE.

Ja riktigt irriterande måste jag säga. Precis som dig så önskar jag köra 125% så låter som att jag får ta och försöka installera KDE och testa mig fram lite helt enkelt.

Skrivet av Ostbullen:

Vilken version av gnome kör du? Tog en titt nyss i ubuntu 22 med gnome 42 och det verkar fungera där:
https://i.imgur.com/j8WT5nh.png

Verkar vara Gnome 41.5 i Fedora 35 så kanske blir standard i och med Fedora 36 då de helt går över till Gnome 42

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Ja riktigt irriterande måste jag säga. Precis som dig så önskar jag köra 125% så låter som att jag får ta och försöka installera KDE och testa mig fram lite helt enkelt.

Verkar vara Gnome 41.5 i Fedora 35 så kanske blir standard i och med Fedora 36 då de helt går över till Gnome 42

Fractional scaling i tex 125% i Gnome fungerar bara under Wayland tror jag, kör KDE själv så jag kan ha fel