Hur ser polisen på elsparkcyklar över 250W?

Permalänk
Medlem

Om den ska räknas som eu moped etc så ska det finnas ett cic dokument annars räknas det som någonting annat så bara för att den är starkare och snabbare så är den inte per automatik klassad som moped.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Ingen bryr sig. Använd sunt förnuft och åk inte snabbare än du kan hantera.

Någon skrev på ett annat forum en gång att man skulle köpa alla möjliga skydd för att man garanterat kommer trilla. Jag åkte 500 mil+ i storstad och var aldrig ens nära att trilla eller skada mig på något sätt.

Sunt förnuft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Jag kan börja med att säga att jag aldrig stått på en elspark då de jag vet hur pass riskfyllt det kan vara.

Om vi ska ta exempel på bättre konstruktion:
Större framhjul för att undvika att fastna i groppar eller "snava" på stenar för att unvika plötsligt stopp och fara över styret.
Lite större bakhjul i mjukt gummi med eventuellt en skivbroms för att lättare få stopp på ekipaget. Framhjulet skall egentligen inte ha någon direkt broms då det är stor risk att man far över styret.
Om drivningen sitter i framhjulet så behövs egentligen ingen effektbegränsning då det är omöjligt att stegra över bakåt.
Observera att obegränsad effekt inte är att likställa med borttagen hastighetsbegränsning.

Ett exempel på en dålig förändring vore att installera bättre bromsar på framhjulet då det istället bara skulle göra elsparken farligare vilket är en sämre konstruktion.

Något man kan göra på en elspark för att förbättra sina förutsättningar väldigt mycket är att luta sig åt rätt håll beorende på önskad manöver men de flesta står på elsparken som en stel pinne...

För övrigt kan jag tillägga att i mina tonår bevittnat när en kompis bromsat sin cykel så hårt att han flög över styret...

Det handlar mycket om rätt teknik och vett när man kör.

Jag föredrar klart sparkcyklar med frambroms (kan bromsa mycket kraftigare, och utan att få sladd som man kan få på de med broms på bakhjulet). Gäller att samtidigt som man bromsar slängs sig och tyngdpunkten bakåt så går det hur fint som helst. Aldrig varit ens i närheten att åka över styret. Samma sak när jag är på landsvägscykel; föredrar som högerhänt att ha frambromsen på högersidan, och bakbromsen (för min klenare hand) på vänstersidan.

Gällande bak/framdrift så tycker jag bäst om de som har drivning på bägge hjul, men om man måste välja antingen eller (som på min nuvarande sparkcykel) så föredrar jag mycket mer bakhjulsdrift är framhjulsdrift. Mycket bättre grepp och mindre risk för spinn med bakhjulsdrift när det är halt ute.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ingen bryr sig. Använd sunt förnuft och åk inte snabbare än du kan hantera.

Någon skrev på ett annat forum en gång att man skulle köpa alla möjliga skydd för att man garanterat kommer trilla. Jag åkte 500 mil+ i storstad och var aldrig ens nära att trilla eller skada mig på något sätt.

Sunt förnuft.

Visst, men blir inte speciellt roligt om/när man blir stoppad av polisen.
Själv avvaktar jag med att skaffa en tills reglerna har ändrats, men ser fram mot det.

Det går inte direkt fort för Sverige att ändra gamla lagar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Massy:

Ingen bryr sig. Använd sunt förnuft och åk inte snabbare än du kan hantera.

Någon skrev på ett annat forum en gång att man skulle köpa alla möjliga skydd för att man garanterat kommer trilla. Jag åkte 500 mil+ i storstad och var aldrig ens nära att trilla eller skada mig på något sätt.

Sunt förnuft.

Ingen bryr sig? Om det är något som rört upp känslor de senaste 3 åren så är det förutom corona och ukrainakriget just elsparkcyklar.

Farligt arrogant, sunt förnuft hjälper en bra bit, men det finns också externa faktorer som man själv inte kan påverka som kan få en att slicka asfalten med frontalloben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

I Nederländerna är det ungefär så. Men inte alls i Sverige.

fast det är typ så i Sverige också när det kommer till personskador så är det alltid bilföraren's ansvar och tas igenom bilens trafikförsäkring oavsett vem som vållade olyckan. Medans materiella skador går bara på bilens trafikförsäkring om bilens förare var den som vållade olyckan.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av norrby89:

fast det är typ så i Sverige också när det kommer till personskador så är det alltid bilföraren's ansvar och tas igenom bilens trafikförsäkring oavsett vem som vållade olyckan. Medans materiella skador går bara på bilens trafikförsäkring om bilens förare var den som vållade olyckan.

Personskador tas genom bilens försäkring ja, men det betyder ju inte att det alltid är bilistens fel (vilket var den del av inlägget jag citerade och sa inte stämmer i Sverige, men gör det i Nederländerna.)

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Eldar ungen upp en skola så betalar skattebetalarna hela kalaset, men kör ungen olaigligt åker föräldrarna på det.

Nja inte riktigt. Skolans försäkring tar det men försäkringsbolaget kan stämma barnet. Det hände här i Uppsala när 2 flickor eldade upp Gottsundaskolan för nåra år sen. Vet inte hur mycket försäkringsbolaget stämde barnen på (de va 12 år gamla tror jag). Man kan bli betalningsskylldig som icke straffmyndig.

Skrivet av ztenlund:

Inget, men det finns ingen lag om skyddskläder för mopeder eller motorcyklar heller. Det enda kravet är godkänd hjälm. För att få köra upp för A-kort kräver dock Trafikverket viss skyddsutrustning utöver hjälm vid uppkörningstillfället.

Ja när man kör upp för MC eller AM kort så kräver trafikverket att man har skyddskläder.
Försäkringsbolag för MC brukar oxå kräva skyddskläder om man vill ha nån ersättning ifall man krockar o skadar sig.
Men enligt lagen är det bara tvång för godkänd hjälm.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Det största problemet är att det blir problem om något händer.
250w = cykel och lagar/regler därtill.
300w = inte klassas som cykel men samtidigt inte klassad som moped. Dvs ingemansland och den får inte framföras på allmän väg.

Så kör lagligt (250w) om du vill gå som cykel.
Annars skaffar du en som klassas som moped med försäkringar osv som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Annars skaffar du en som klassas som moped med försäkringar osv som krävs.

Problemet är vad jag vet att ingen klassas som moped än så länge.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ingen bryr sig? Om det är något som rört upp känslor de senaste 3 åren så är det förutom corona och ukrainakriget just elsparkcyklar.

Farligt arrogant, sunt förnuft hjälper en bra bit, men det finns också externa faktorer som man själv inte kan påverka som kan få en att slicka asfalten med frontalloben

Min poäng är:
Har man viss fallenhet för balans, åka skateboard/snowboard/skidor och håller sig till rimliga hastigheter och borta från bilar och annat farligt så är det ganska svårt att fullkomligt slå ihjäl sig på en elsparkcykel. Har man inte det eller inte applicerar försiktighet så kan man säkert trilla varje dag. Jag har exempelvis aldrig knäckt en telefon-display men jag lagade samma killes telefon två gånger samma dag en gång i tiden när jag jobbade med sådant.. En del är klantigare, oförsiktigare och oskickliga på vissa saker helt enkelt. Man bör hålla sig inom sina egna begränsningar. 15% av befolkningen är iblandad i 50% av trafikolyckorna exempelvis. Det är inte bara "otur".

På flera år nu finns det ett fåtal dödsfall (och åtminstone något av fallen blev man påkörd av bil). Hur många har dött på cyklar/MC/promenad under samma tid? 2018 omkom 34 gångtrafikanter exempelvis i kollision med fordon (ja, fler går än elsparkar, men ändå..). Så så himla arrogant tycker jag inte det är att anse elscootern som ett relativt säkert fordon givet att sunt förnuft appliceras.

De som oroar mig mest är inte de som ser stabila ut 5 km/h över gränsen utan när man ser folk som knappt klarar av att balansera på scootern överhuvudtaget eller åker 3st på samma... Egentligen samma i biltrafiken också. Inte så oroad att någon ligger 10 km/h över gränsen när folk konstant genar ut framför mig över heldragen linje..

Skrivet av Lodisen:

Visst, men blir inte speciellt roligt om/när man blir stoppad av polisen.
Själv avvaktar jag med att skaffa en tills reglerna har ändrats, men ser fram mot det.

Det går inte direkt fort för Sverige att ändra gamla lagar.

Vet inte hur det ser ut nuförtiden men åkte dagligen i typ 1,5-2 år rakt genom Göteborg på min M365 med borttagen hastighetsspärr till jobbet. Har också åkt förbi Polisen X gånger på hemmabyggd elektrisk skateboard (2 kW+ effekt) och ingen har någonsin varit intresserad av att stoppa mig ens för att ställa en fråga.

Men absolut, man får ta det väldigt försiktigt. Bränner man rakt in i en bil eller cyklist så finns såklart risken att man på ett eller annat sätt får sota för det och 30 km/h vs 25 km/h eller 250W vs 300W gör ingen vidare skillnad. Enklast att hålla sig inom ramarna bara.

Permalänk
Medlem

Utan att se till lagarna, varför handlar en så stor del av diskussionen om specifikationer och fordonstypen, och inte om förarna?

Har själv körkort och vill påstå att jag är mer insatt i trafikregler än många som man ser i trafiken. Brukar åka egen elsparkcykel för sträckor på några kilometer då och då. Oftast är jag den enda som stannar vid rödljus, när alla cyklister och elsparkcykelförare helt ignorerar det och flyger förbi mig. Detta har absolut ingenting med fordonstypen, maxhastighet eller effekt att göra. Det är en fråga om att ha något vett i huvudet och inse att rödljusen finns där av en anledning.

Angående maxhastighet ser jag ingen logik i att ha en strikt begränsning på lägre än 27-30 km/h. Det finns situationer då allting snabbare än gånghastighet är olämpligt, medan det i andra situationer skulle innebära minimal risk för någon som är bekant med fordonet att köra i 26 km/h. Detta är någonting som föraren måste bedöma själv och inte någonting som kan lösas med strikta hastighetsbegränsningar (om de inte är typ 4 km/h då). Över 30 km/h ställer jag mig dock tveksam till att det i några situationer kan vara säkert att framföra sig i ett oskyddat fordon.

Detsamma gäller motoreffekt. För någon vecka sedan tyckte någon gubbe att det var en genial idé att gå rakt ut i vägen mot rött 2 meter framför mig (var kanske 30 cm ifrån att bli påkörd). Rätt så säker på att han hade en motoreffekt på 0 W, men det hindrade honom inte från att gå rakt ut i vägen framför en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Utan att se till lagarna, varför handlar en så stor del av diskussionen om specifikationer och fordonstypen, och inte om förarna?

Har själv körkort och vill påstå att jag är mer insatt i trafikregler än många som man ser i trafiken. Brukar åka egen elsparkcykel för sträckor på några kilometer då och då. Oftast är jag den enda som stannar vid rödljus, när alla cyklister och elsparkcykelförare helt ignorerar det och flyger förbi mig.

Sen gnäller dem att bilen körde på dem.
Tycker inte synd om folk som blir påkörda överhuvudtaget som går, cyklar eller kör mot rött.
Sjukt hur mycket folk som gör det.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ingen bryr sig? Om det är något som rört upp känslor de senaste 3 åren så är det förutom corona och ukrainakriget just elsparkcyklar.

Farligt arrogant, sunt förnuft hjälper en bra bit, men det finns också externa faktorer som man själv inte kan påverka som kan få en att slicka asfalten med frontalloben

Vad är det som rör upp dina känslor med elsparkcykel i din mening? Måste vara ett sjuhelvetes trauma eftersom det är likställt massförstörelse i form av sjukdom och krig där människor dagligen förlorar sina nära och kära.

Sannolikt förlorar inte alla elsparkcykel-förares familjer sin familjemedlem varje dag, städer sprängs inte bort och det bidrar inte till dödliga sjukdomar. Det minskar på buller och avgaser = positivt i stadsmiljö och för min del vistas jag utomhus bra mycket mer än tidigare, vilket öppnar upp för fler interaktioner utomhus!

De sista 5km/h fick mig att ta steget att förändra min trötta ovana att åka bil överallt. Hoppas fler vågar ta steget. Är skitkul och gött att glida fram i stan.

Det finns nästan ingenting man kan påverka i livet mer än sig själv, externa faktorer sätts rätt ofta av andra övernaturliga krafter eller drivande, ibland mäktiga, individer.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Utan att se till lagarna, varför handlar en så stor del av diskussionen om specifikationer och fordonstypen, och inte om förarna?

Jag håller med. Jag tror inte fordonen är det stora problem utan förarna. Kör man bara vettigt så är det inga problem. Det finns väl en evig diskussion i princip överallt hur mycket folk hatar cyklister - men inget prat om att bannlysa alla cyklister vad jag vet.

Själv har jag ungefär kört ~300 mil med min elsparkcykel i Umeå och tycker det är bland de bästa köp jag gjorde senaste åren. Jag gjorde allt i min makt för att vi med elsparkcykel skulle få ett bättre anseende - svårt att veta om man lyckades eller inte.

Mindre elsparkcykel nu tyvärr när man flyttat ut från stadskärnan - saknar det lite faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ingen bryr sig. Använd sunt förnuft och åk inte snabbare än du kan hantera.

Någon skrev på ett annat forum en gång att man skulle köpa alla möjliga skydd för att man garanterat kommer trilla. Jag åkte 500 mil+ i storstad och var aldrig ens nära att trilla eller skada mig på något sätt.

Sunt förnuft.

Ja det är ju ingen poäng med att sätta på sig säkerhetsbältet.
Jag kör ju försiktigt och hade inte tänkt vara med om någon olycka.

/s ifall det inte var uppenbart.

Men på med en hjälm i alla fall.
På så vis kan ni i alla fall förklara för ambulanspersonalen att ni inte har känsel i halva kroppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja det är ju ingen poäng med att sätta på sig säkerhetsbältet.
Jag kör ju försiktigt och hade inte tänkt vara med om någon olycka.

/s ifall det inte var uppenbart.

Men på med en hjälm i alla fall.
På så vis kan ni i alla fall förklara för ambulanspersonalen att ni inte har känsel i halva kroppen.

Ja, jag är inte helt rökt som man vill få det att låta i den här tråden.

Poängen var, som jag redan förklarat att farorna med att åka el scooter, om man innehar balans-sinne av någorlunda normal sort, sunt förnuft, självinsikt och försiktighet inte alls så farligt som en del inklusive media vill få det att låta.

Och bälte vs hjälm+knäskydd+armbågsskydd+ryggplatta+.... osv är och kommer aldrig vara jämförbart. Hade alla dessa skydd funnits på samma smidighetsnivå som att klicka i ett bälte så hade jag varit än mer benägen att använda allihop, alltid. Någonstans går gränsen annars får vi skum-vaddera allt och åka rulltrappa i köpcentrum med hjälm.

Som jag sa till en kompis som jobbar på sjukhus angående cykelhjälm. Jag ville få det till väldigt osannolikt att nykter på lågtrafikerad cykelväg i 20 km/h tappa kontrollen och slå sig, allra helst om man är van typ mountainbike-cyklist. Han tycker man alltid ska ha hjälm för *risken* att trilla alltid finns. Jämför detta med att åka bil. Alla har bälte och ser det som en självklarhet, men varför har inga bilar "roll cage" och varför kör man inte med hjälm? Jo, någonstans så får det bli en balans mellan risk och kostnad/komplikation. Var man drar den gränsen är inte alltid självklart.

Jag hade förmodligen gillat att köra MC men i det fallet hade jag varit genuint orolig att slå ihjäl mig och därmed velat ha precis ALLA skydd, men att åka runt med alla skydd vore att komplicera det hela till sådan grad att det skulle suga ur en stor del av smidigheten och känslan när man åker runt i 13 lager kläder och skydd i 27 grader och sol. Därav kommer jag förmodligen aldrig skaffa MC kort just för att det saknas den här rimliga avvägningen man är ute efter.

Jag är mer rädd att mina gamlingar till mor och farföräldrar slår sig ordentligt när de är ute och cyklar med hjälm än om jag är ute och cyklar försiktigt utan hjälm. De har svårare att hoppa av cykeln, svårare att väja, sämre reaktionsförmåga och balans. Vägs alla de riskerna upp av en hjälm? Jag vet inte. Egentligen det jag velat komma till hela tiden, skydd är en del men någon med alla skydd och dåliga förutsättningar/riskbeteenden i övrigt är förmodligen mer benägen att fara illa än en stabil med gott konsekvenstänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Speedpedelec (45km/h) är tillåtna men de klassas inte som cykel utan moped, däremot är de lite ovanliga i svenska butiker.

Klassning som moped handlar inte bara om hastighet och motoreffekt.

Transportstyrelsen:
"En moped klass II ska inte registreras, den saknar därför registreringsskylt. Mopeden är antingen typgodkänd enligt EU-gemensamma regler eller har godkänts vid en mopedbesiktning.
En typgodkänd moped har en skylt och ett intyg (CoC-dokument) som visar att den omfattas av ett giltigt godkännande. En moped som har godkänts vid en mopedbesiktning ska ha en beteckning som är unik för fordonet."

Därför kan man inte säga att en elsparkcykel som går för fort eller har för hög effekt är en moped.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är livsfarligt.

Finns ju en hel del elsparkcyklar som kostar en slant men ändå, hittade en som gick i 100 km/h.

Det borde vara olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Klassning som moped handlar inte bara om hastighet och motoreffekt.

Transportstyrelsen:
"En moped klass II ska inte registreras, den saknar därför registreringsskylt. Mopeden är antingen typgodkänd enligt EU-gemensamma regler eller har godkänts vid en mopedbesiktning.
En typgodkänd moped har en skylt och ett intyg (CoC-dokument) som visar att den omfattas av ett giltigt godkännande. En moped som har godkänts vid en mopedbesiktning ska ha en beteckning som är unik för fordonet."

Därför kan man inte säga att en elsparkcykel som går för fort eller har för hög effekt är en moped.

Man får kanske hålla isär vad något principiellt sett utifrån definitionerna är för fordon och vad det sedan ställs för krav för att ett fordon även ska vara godkänt. Du kan bygga något som definitionsmässigt är en bil, men det betyder inte automatiskt att du kan få den igenom en registreringsbesiktning. Och börjar du ändra påtagligt på en typgodkänd bil kan du få oanande nivåer av huvudvärk om du ska försöka övertyga myndigheterna om förträffligheten i dina ändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag tycker verkligen det är rena vilda västern med elfordon, folk kör vad sjutton som helst, och polisen verkar inte bry sig.

^^ this. Brukar bli omkörd av en kille som har någon egenbyggd elcykel när jag rullar till jobbet och den gör säkert 50+. Har själv framfört diverse olika cyklar med och utan bromsar och annat och har aldrig någonsin blivit stannad eller ens frågad av polis, då pratar vi om att ha cyklat framför polisbil i mörker utan cykellysen och liknande.

I vissa fall tror jag att kunskap fattas, särskilt vad avser alla dessa elfordon men sen tror jag heller inte att polisen har tid att hålla på med det här - särskilt inte när det har gått så fort och lagstiftning ligger så långt efter som den gör vad avser alla elfordon.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Man får kanske hålla isär vad något principiellt sett utifrån definitionerna är för fordon och vad det sedan ställs för krav för att ett fordon även ska vara godkänt. Du kan bygga något som definitionsmässigt är en bil, men det betyder inte automatiskt att du kan få den igenom en registreringsbesiktning. Och börjar du ändra påtagligt på en typgodkänd bil kan du få oanande nivåer av huvudvärk om du ska försöka övertyga myndigheterna om förträffligheten i dina ändringar.

Ja då blir det ännu mer befängt att kalla en elsparkcykel för moped.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Försäkringsbolag för MC brukar oxå kräva skyddskläder om man vill ha nån ersättning ifall man krockar o skadar sig.

Nej, de allra flesta om inte alla har enbart samma krav som gällande lagstiftning, dvs. hjälm.
Däremot kan man få lite/mycket "rabatt" på premien om man har full (godkänd)utrusting på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nej, de allra flesta om inte alla har enbart samma krav som gällande lagstiftning, dvs. hjälm.
Däremot kan man få lite/mycket "rabatt" på premien om man har full (godkänd)utrusting på sig.

Jag hade MC som jag sålde för ett tag sen. Där stog det i villkoren att man ska ha full utrustning på sig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag hade MC som jag sålde för ett tag sen. Där stog det i villkoren att man ska ha full utrustning på sig.

Vilket bolag var detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Vilket bolag var detta?

Det vet jag förstås inte, men det står så i t ex Trygg-Hansas villkor. Nu kan de inte bara låta bli att ge ersättning från trafikförsäkringen, men underlåtelse att följa aktsamhetskravet leder till förhöjd självrisk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TMG:

Utan att se till lagarna, varför handlar en så stor del av diskussionen om specifikationer och fordonstypen, och inte om förarna?

Har själv körkort och vill påstå att jag är mer insatt i trafikregler än många som man ser i trafiken. Brukar åka egen elsparkcykel för sträckor på några kilometer då och då. Oftast är jag den enda som stannar vid rödljus, när alla cyklister och elsparkcykelförare helt ignorerar det och flyger förbi mig. Detta har absolut ingenting med fordonstypen, maxhastighet eller effekt att göra. Det är en fråga om att ha något vett i huvudet och inse att rödljusen finns där av en anledning.

Angående maxhastighet ser jag ingen logik i att ha en strikt begränsning på lägre än 27-30 km/h. Det finns situationer då allting snabbare än gånghastighet är olämpligt, medan det i andra situationer skulle innebära minimal risk för någon som är bekant med fordonet att köra i 26 km/h. Detta är någonting som föraren måste bedöma själv och inte någonting som kan lösas med strikta hastighetsbegränsningar (om de inte är typ 4 km/h då). Över 30 km/h ställer jag mig dock tveksam till att det i några situationer kan vara säkert att framföra sig i ett oskyddat fordon.

Detsamma gäller motoreffekt. För någon vecka sedan tyckte någon gubbe att det var en genial idé att gå rakt ut i vägen mot rött 2 meter framför mig (var kanske 30 cm ifrån att bli påkörd). Rätt så säker på att han hade en motoreffekt på 0 W, men det hindrade honom inte från att gå rakt ut i vägen framför en bil.

De enda elsparkcyklar som säljs idag är oregistrerade fordon. De kan användas av vem som helst, dvs även en unge på 8 år.

De fordon som du pratar om som går lite fortare och även har krav på ålder och förarbevis kallas för moped. Jag är tämligen säker på att om någon tillverkare hade velat göra en mopedversion så hade det inte varit något problem. Med mopedversioner blir det också mycket mera troligt att förarna faktiskt kan något om trafik i allmänhet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Som jag sa till en kompis som jobbar på sjukhus angående cykelhjälm. Jag ville få det till väldigt osannolikt att nykter på lågtrafikerad cykelväg i 20 km/h tappa kontrollen och slå sig, allra helst om man är van typ mountainbike-cyklist. Han tycker man alltid ska ha hjälm för *risken* att trilla alltid finns.

Du är i din lagliga rätt att göra en riskbedömning och välja bort hjälmen.
Så länge du är medveten om riskerna ser jag inget större problem med ditt val.

Personligen tycker jag hjälm fyller 2 funktioner.

1. Du bryr dig om din egen hälsa och vill minska risken för allvarliga skador.
2. Du signalerar till den yngre generationen att man ska bry sig om sin hälsa och ta det säkra före det osäkra.

Och reflexer och cykelvana hjälper dig bara så långt när det kommer externa påverkande faktorer
En sten du inte ser, du kan vara trött, du kan bli bländad, punktering. Alla är möjliga orsaker som kan göra att du ramlar i 20 km/h på en lågtrafikerad väg. Punktering är nog den mest troliga om jag skulle få gissa

Och ärligt talat, vem rullar "bara" i 20 km/h på en fin lågtrafikerad väg. Speciellt om man är lite van cyklist? Där brukar ju minsta hastigheten vara 25, med toppar på 40-60 km/h

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

De enda elsparkcyklar som säljs idag är oregistrerade fordon. De kan användas av vem som helst, dvs även en unge på 8 år.

De fordon som du pratar om som går lite fortare och även har krav på ålder och förarbevis kallas för moped. Jag är tämligen säker på att om någon tillverkare hade velat göra en mopedversion så hade det inte varit något problem. Med mopedversioner blir det också mycket mera troligt att förarna faktiskt kan något om trafik i allmänhet.

Du kanske missförstod mig. Jag syftar inte på någon speciell typ av fordon annat än tvåhjuliga elfordon som man står på, oavsett hur de klassas. Därav att jag började mitt inlägg med "utan att se till lagarna".

Skulle faktiskt inte ha något emot att det krävs någon form av certifiering för att få köra på allmänna vägar, både för elsparkcykelförare och cyklister. Problemet i Sverige verkar vara att all sorts certifiering blir så otroligt dyrt, och man kan ju inte direkt kräva att någon ska lägga tiotusentals kronor på en utbildning för att få cykla eller köra elsparkcykel.

I vissa andra länder kan man lätt göra prov online för några hundra kronor för att få certifieringar. Tycker att vi borde ha någonting liknande i Sverige för de mest grundläggande trafikreglerna och lite om säkerhet. Kan höja hastighetsgränsen till 30 km/h då också så länge folk är medvetna om att denna fart endast är lämplig i specifika situationer.

Eller varför kan inte grundläggande trafikregler och trafiksäkerhet läras ut i skolan? Skulle knappast ta mer än 8 timmar för det viktigaste. De flesta skolor har ju redan brandsäkerhetsdagar och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Vilket bolag var detta?

Bilsport MC

Ja när jag nu läste om villkoren på sidan så kanske det va att självrisken kunde bli högre om man inte hade skyddsutrustning. -.-
mindes väl fel. 11 år sen jag skaffade försäkringen...

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros