Hur ser polisen på elsparkcyklar över 250W?

Permalänk
Medlem

Som med det mesta, om folk sköter sig ser jag inga problem med det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pontooz:

Vad är det som rör upp dina känslor med elsparkcykel i din mening? Måste vara ett sjuhelvetes trauma eftersom det är likställt massförstörelse i form av sjukdom och krig där människor dagligen förlorar sina nära och kära.

Sannolikt förlorar inte alla elsparkcykel-förares familjer sin familjemedlem varje dag, städer sprängs inte bort och det bidrar inte till dödliga sjukdomar. Det minskar på buller och avgaser = positivt i stadsmiljö och för min del vistas jag utomhus bra mycket mer än tidigare, vilket öppnar upp för fler interaktioner utomhus!

De sista 5km/h fick mig att ta steget att förändra min trötta ovana att åka bil överallt. Hoppas fler vågar ta steget. Är skitkul och gött att glida fram i stan.

Det finns nästan ingenting man kan påverka i livet mer än sig själv, externa faktorer sätts rätt ofta av andra övernaturliga krafter eller drivande, ibland mäktiga, individer.

Jag har inte sagt någonting om att det rör upp mina känslor, try again! Faktum är att elsparkcycklar rört upp oproportionerligt arga känslor hos befolkningen. Särskilt de som hyrs ut eftersom de har en tendens att kastas lite varstans.

Jag är all in för elsparkcycklar. Dock tydligare regler och bestraffning av de som inte är lagliga för allmän trafik, eller se över hur man kan göra dem till lagliga mopeder eller dylikt samt hjälmkrav är det minsta man kan begära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det vet jag förstås inte, men det står så i t ex Trygg-Hansas villkor. Nu kan de inte bara låta bli att ge ersättning från trafikförsäkringen, men underlåtelse att följa aktsamhetskravet leder till förhöjd självrisk.

Precis, höjd självrisk är något vissa bolag tillämpar, men inte ens i närheten av samma sak som att man blir utan ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Bilsport MC

Ja när jag nu läste om villkoren på sidan så kanske det va att självrisken kunde bli högre om man inte hade skyddsutrustning. -.-
mindes väl fel. 11 år sen jag skaffade försäkringen...

Lätt hänt ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TMG:

Du kanske missförstod mig. Jag syftar inte på någon speciell typ av fordon annat än tvåhjuliga elfordon som man står på, oavsett hur de klassas. Därav att jag började mitt inlägg med "utan att se till lagarna".

Skulle faktiskt inte ha något emot att det krävs någon form av certifiering för att få köra på allmänna vägar, både för elsparkcykelförare och cyklister. Problemet i Sverige verkar vara att all sorts certifiering blir så otroligt dyrt, och man kan ju inte direkt kräva att någon ska lägga tiotusentals kronor på en utbildning för att få cykla eller köra elsparkcykel.

I vissa andra länder kan man lätt göra prov online för några hundra kronor för att få certifieringar. Tycker att vi borde ha någonting liknande i Sverige för de mest grundläggande trafikreglerna och lite om säkerhet. Kan höja hastighetsgränsen till 30 km/h då också så länge folk är medvetna om att denna fart endast är lämplig i specifika situationer.

Eller varför kan inte grundläggande trafikregler och trafiksäkerhet läras ut i skolan? Skulle knappast ta mer än 8 timmar för det viktigaste. De flesta skolor har ju redan brandsäkerhetsdagar och liknande.

Nej, jag missförstod inte. Poängen är att det du frågar efter finns ju i princip redan.

Om jag förstår dig rätt så tycker du att personer som har en grundläggande kunskapsnivå skulle kunna få köra fordon som går lite fortare än 20km/h och har en starkare motor än 250W. Du tycker inte att vem som helst ska kunna köra de snabbare fordonen, och du tycker också att man behöver förstå att man inte alltid maxar och bränner i 30km/h genom en lekplats i ett bostadsområde. Detta finns.
- Moped klass 2 kräver att du är 15 år, går 8h utbildning och gör ett prov. Du får du köra ett fordon som går i 25km/h och har en effekt på 1kW. Detta kostar från ca 2000kr.
- Moped klass 1 kräver ett mer regelrätt körkort och är dyrare. Du får du köra ett fordon som går i 45km/h osv.

För styrkan och problemet hos de oklassade fordon som säljs idag är att om de håller sig till 20km/h och max 250W så får vem som helst framföra dem. Det krävs inget trafikvett eller dokumenterad kunskap över huvud taget. Man kan fråga sig om alla över huvud taget kan hantera detta, men det är tillåtet.

Förutom att ett förarbevis för moped klass 2 är lite dyrare än "några hundra kronor" så finns det inget som hindrar att visa att man har större kunskap och bli godkänd för det. Det enda kravet är att man måste vara över 15. Resten går ju att lära sig. Många är dessutom godkända på förhand för att man var över 15 år när lagen ändrades 2009 eller för att man har ett annat körkort. Jag kan inte tycka att det är fel att man faktiskt får göra ett prov för att visa att man kan trafikregler innan man blir godkänd för bättre fordon, och jag tolkar inte heller det du skrivit som att du är emot detta.

Problemet är ju istället att inga fordon säljs. Det finns vad jag vet inga elsparkcyklar som är klassade som moped 1 eller 2. Jag vet inte exakt vilka krav som finns på dessa mopeder och varför tillverkarna inte klassar fordonen som moped, det får vara upp till dem. Men regelverket finns, vi använder bara inte det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta finns.
- Moped klass 2 kräver att du är 15 år, går 8h utbildning och gör ett prov. Du får du köra ett fordon som går i 25km/h och har en effekt på 1kW. Detta kostar från ca 2000kr.
- Moped klass 1 kräver ett mer regelrätt körkort och är dyrare. Du får du köra ett fordon som går i 45km/h osv.

Grejen är att jag inte vill lägga några tusen kr på en utbildning och många tusen till på besiktning för att få köra marginellt snabbare än jag kan springa. Om det krävs mer än 500 kr och ett prov på en timme som kan göras via nätet (förutsatt att man redan har kunskapen) kommer knappt någon att göra det och då försvinner meningen.

För att förtydliga, detta finns inte i Sverige. Inte utan all byråkrati.

Tycker ändå att det är viktigt att inse att denna typ av mindre fordon kan innebära fördelar för alla: mindre utsläpp, lägre kostnader och ofta liknande eller kortare resetider (jämfört med bil) för föraren, samt mindre biltrafik och därmed kortare resetider för bilister.

Är för övrigt emot strikta åldersgränser. Nästan säker på att en 12-åring med många års fordonsvana kan köra bättre än en 15-åring som aldrig har rört ett fordon tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tror inte de bryr sig så mycket om hur stark motorn är utan snarare hur snabbt den gått .

Har den mer än 250W så räknas den som moped och inte cykel. Kör du snabbare än 30 så är det som att köra trimmad moppe. Dvs en oregistrerad motorcykel.

Vanligaste påföljden är böter baserat på inkomst. Har du däremot kört i nästan 70 ja då ryker kortet om du har ett och är du 16 år så får du vänta med att ta körkort längre än din 18års dag.

Med det sagt så har jag ingen kompis som nånsin blivit stoppad...

Olovlig körning ger inte indraget körkort i 2 år. Normalt är 4 månader. Åtminstone när jag torskade på en trimmad moped 2014(?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har du däremot kört i nästan 70

70 på en elsparkcykel hade nog känts hyfsat nervöst, speciellt på kullersten.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag har inte sagt någonting om att det rör upp mina känslor, try again! Faktum är att elsparkcycklar rört upp oproportionerligt arga känslor hos befolkningen. Särskilt de som hyrs ut eftersom de har en tendens att kastas lite varstans.

Jag är all in för elsparkcycklar. Dock tydligare regler och bestraffning av de som inte är lagliga för allmän trafik, eller se över hur man kan göra dem till lagliga mopeder eller dylikt samt hjälmkrav är det minsta man kan begära.

Jaha, det var otydligt skrivet av dig. Visst att Hyrsparkcyklarna missköts, men thats it. Allt är grymt bra med privatägda elsparkcyklar, förutom skade/dödsrisken.

Jag tycker att det du ursprungligen skrev var en riktigt hänsynslös jämförelse mot drabbade.
Misskötta hyr-elsparkcyklar, krig och dödlig pandemi?

Det är bullshit att alla elsparkcyklar är ett problem. Låt företagen som hyr ut sina produkter ta smällen och tvinga fram en lösning. Bästa sättet är att ge företagen stora feta böter om användarna missbrukar, då lär det dyka upp snabba "skötsamma" lösningar hos företaget/slutanvändaren.

Bortkastade skattepengar och meningslöst att rikta polisresurser att gå bärsärkargång ute på stan när människor börjar ta vuxna beslut att välja bort bilen och bidrar till bättre hållbar miljö.

Låt folk "zippa" fram i stan, komma ut och välja bort bekväma bilen, även fast det är större skaderisk än att åka i bilen. Helt bortkastade resurser att straffa folk tillbaka att köra korta sträckor med bil.

Det enda som bör vara straffbart är att framföra sitt fordon vårdslöst bland människor och inte visa hänsyn.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pontooz:

Jag tycker att det du ursprungligen skrev var en riktigt hänsynslös jämförelse mot drabbade.
Misskötta hyr-elsparkcyklar, krig och dödlig pandemi?

Wow... Du försöker verkligen greppa efter halmstrån. Resten av vad du skrivit har då ingen förespråkat heller. Kämpa på.

Om du satsar lite på att förstå, istället över att vara kränkt och upprörd över ingenting så hade du förstått att det är lagstiftningen och reglerna som ligger efter. Inget förespråkar att slösa polisresurser på det. De behöver uppdateras så att man kan köra sparkcyklar på över 250w och 20km/h på ett lagligt sätt på allmänna vägar. Just nu är det omöjligt att göra lagligt. Det skulle kunna innefatta hjämkrav. (även på cyklar, där är det dock vanligare att det används).

Skrivet av SprengdPanda:

Jag har inte sagt någonting om att det rör upp mina känslor, try again! Faktum är att elsparkcycklar rört upp oproportionerligt arga känslor hos befolkningen. Särskilt de som hyrs ut eftersom de har en tendens att kastas lite varstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Olovlig körning ger inte indraget körkort i 2 år. Normalt är 4 månader. Åtminstone när jag torskade på en trimmad moped 2014(?).

Det beror helt på dagsformen hos handläggaren på transportstyrelsen som handskas med ditt fall.
Har han en dålig dag blir det en lång period!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Intressant.
Gäller detta även alla personer som kör med hyrsparkcyklar som har högre effekt än 250W?

Beslag, är detta i syfte att testa den eller kommer den anses "förverkad" och ni skrotar den?

Det beror på hur den skrivs in i beslaget, finns lite olika alternativ som tex "genom brott förverket, "för att påvisa brott".
Om man bara kryssar i "för att påvisa brott" så lämnas den tillbaka.
Men troligtvis kommer den att förverkas

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Wow... Du försöker verkligen greppa efter halmstrån. Resten av vad du skrivit har då ingen förespråkat heller. Kämpa på.

Om du satsar lite på att förstå, istället över att vara kränkt och upprörd över ingenting så hade du förstått att det är lagstiftningen och reglerna som ligger efter. Inget förespråkar att slösa polisresurser på det. De behöver uppdateras så att man kan köra sparkcyklar på över 250w och 20km/h på ett lagligt sätt på allmänna vägar. Just nu är det omöjligt att göra lagligt. Det skulle kunna innefatta hjämkrav. (även på cyklar, där är det dock vanligare att det används).

Vi tycker någorlunda lika kring om elsparkcyklarna. Ett hjälmkrav är en bra utveckling. Jag skulle gissa på att det är svårt att ta bra beslut när tekniken är så pass ny och marknaden är omogen.
Vilken maskin lagstiftar man efter när ett väldigt brett utbud av mindre genomtänkta kassa microhjul-scootrar och välbalanserade bamsehul-scootrar finns? Man ser på alla som ett enda slags fordon och ser på worst case scenario.

Skrivet av anon134512:

Om det är något som rört upp känslor de senaste 3 åren så är det förutom corona och ukrainakriget just elsparkcyklar.

Skrivet av anon134512:

Jag har inte sagt någonting om att det rör upp mina känslor, try again! Faktum är att elsparkcycklar rört upp oproportionerligt arga känslor hos befolkningen.

Sen när förespråkar du för/emot befolkningen? Det har inte rört upp en enda negativ känsla hos befolkningen.
Har aldrig hört något negativt om elscootrar, endast att hyrscootrar parkeras hänsynslöst och att förare kör med mobiltelefonen framme och orsakar olyckor. Det är individen som orsakat olyckan och arga känslor hos befolkningen, inte elscootern.

Det är långt ifrån arga känslor hos befolkningen med elscootrar och får inte jämföras med Ukraina eller pandemin.

Och btw, jag tycker det är kul att analysera och diskutera Inte ett dugg upprörd!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Det beror helt på dagsformen hos handläggaren på transportstyrelsen som handskas med ditt fall.
Har han en dålig dag blir det en lång period!

Skrivet av Johnnymann:

Det beror på hur den skrivs in i beslaget, finns lite olika alternativ som tex "genom brott förverket, "för att påvisa brott".
Om man bara kryssar i "för att påvisa brott" så lämnas den tillbaka.
Men troligtvis kommer den att förverkas

Oj!

Dåligt rättssamhälle och rättssystem med sådant totalt godtycke hos både myndigheter och polisen. 😕

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Vi tycker någorlunda lika kring om elsparkcyklarna. Ett hjälmkrav är en bra utveckling. Jag skulle gissa på att det är svårt att ta bra beslut när tekniken är så pass ny och marknaden är omogen.
Vilken maskin lagstiftar man efter när ett väldigt brett utbud av mindre genomtänkta kassa microhjul-scootrar och välbalanserade bamsehul-scootrar finns? Man ser på alla som ett enda slags fordon och ser på worst case scenario.

Sen när förespråkar du för/emot befolkningen? Det har inte rört upp en enda negativ känsla hos befolkningen.
Har aldrig hört något negativt om elscootrar, endast att hyrscootrar parkeras hänsynslöst och att förare kör med mobiltelefonen framme och orsakar olyckor. Det är individen som orsakat olyckan och arga känslor hos befolkningen, inte elscootern.

Det är långt ifrån arga känslor hos befolkningen med elscootrar och får inte jämföras med Ukraina eller pandemin.

Och btw, jag tycker det är kul att analysera och diskutera Inte ett dugg upprörd!

Jag håller med att man måste skilja på elsparkcyklar som ägs och körs (oftast) på landet i villaområden mm. och de hyrsparkcyklar som hyrs ut och körs (ibland oansvarigt) inne i städerna och ofta parkeras lite slarvigt (och tom. slängs i vissa fall).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Oj!

Dåligt rättssamhälle och rättssystem med sådant totalt godtycke hos både myndigheter och polisen. 😕

Men så är det överallt, i alla myndigheter arbetar det människor som sköter jobbet efter "godtycke", vissa gör det bättre o vissa gör det sämre, det är så människor fungerar generellt och det jobbar människor på alla myndigheter.

Och vårt rättssamhälle är bra mycket bättre än de flesta andra rättssamhällen ska du veta.
Prova o tjafsa med en polis i Spanien får du se på något kul

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Men så är det överallt, i alla myndigheter arbetar det människor som sköter jobbet efter "godtycke", vissa gör det bättre o vissa gör det sämre, det är så människor fungerar generellt och det jobbar människor på alla myndigheter.

Och vårt rättssamhälle är bra mycket bättre än de flesta andra rättssamhällen ska du veta.
Prova o tjafsa med en polis i Spanien får du se på något kul

Brukar undvika att alls tjafsa med myndighetspersoner. Vare sig i Sverige eller andra länder. Tänker att om man själv uppför sig vettigt, uppriktigt och artigt så fungerar det bättre i dialog med de flesta människor, inklusive de som är myndighetspersoner (även om självklart inga garantier finns att man inte kan bli dåligt behandlad trots det).

Så tror inte jag skall starta med något annorlunda nu.

Tror absolut att både korruption, godtycke, maktmissbruk och rättsosäkerhet är säkert värre i många andra länder, men ändå tråkigt när det sker även här. Det är aldrig bra eller positivt med sådant.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Det beror helt på dagsformen hos handläggaren på transportstyrelsen som handskas med ditt fall.
Har han en dålig dag blir det en lång period!

Nej. De har självklart riktlinjer och anser man att de har gett en för lång återkallelse så kan du överklaga beslutet så hamnar det hos förvaltningsrätten.

Permalänk
Medlem

Sunt förnuft är inget självklart begrepp direkt alla tolkar och tycker olika gällande vad som är sunt förnuft och inte. Sen självklart skall det vara en gräns för KW! .Skulle det inte vara nån gräns skulle det förmodligen inte vara så svårt att ta bort km/h spärren och så har du en rent av livsfarlig maskin vare sig trafik eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filip89s:

Sunt förnuft är inget självklart begrepp direkt alla tolkar och tycker olika gällande vad som är sunt förnuft och inte. Sen självklart skall det vara en gräns för KW! .Skulle det inte vara nån gräns skulle det förmodligen inte vara så svårt att ta bort km/h spärren och så har du en rent av livsfarlig maskin vare sig trafik eller inte.

Personbilar har väl ingen gräns på kW? Verkar gå fint.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martinot:

Personbilar har väl ingen gräns på kW? Verkar gå fint.

Det är ganska många som kör för fort och/eller väldig dåligt med bil också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Personbilar har väl ingen gräns på kW? Verkar gå fint.

Nä men Moped och MC med A2 kort har begränsning. Lär ju vara samma för nåt som klassas som cykel då.
Hur vore det om en Moppe ska ha säg 350KW. Men en Cykel skulle kunna ha 3000KW? o.O

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Personbilar har väl ingen gräns på kW?

Dom typgodkänns bl.a. baserat på sin effekt. Så trimmar man sin bil så gäller det att man stänger av ändringen inför en besiktning. D.v.s. fordonet får inte lov att ha högre kW än vad den är typgodkänd för.

Motoreffekt benämns det som hos Transportstyrelsen. Kika på din egen bil på https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/ så får Du värdet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ganska många som kör för fort och/eller väldig dåligt med bil också.

Exakt! Precis min poäng jag ville göra. Håller med fullständigt.👍

Skrivet av Veni:

Dom typgodkänns bl.a. baserat på sin effekt. Så trimmar man sin bil så gäller det att man stänger av ändringen inför en besiktning. D.v.s. fordonet får inte lov att ha högre kW än vad den är typgodkänd för.

Har aldrig pratat om trimning. Pratar om den effekt som fordon är byggda från fabrik och specificerade/konstruerade för.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har aldrig pratat om trimning. Pratar om den effekt som fordon är byggda från fabrik och specificerade/konstruerade för.

Det fanns ingenting nämnt om att trimma i det jag citerade i ditt inlägg.
Jag citerade "Personbilar har väl ingen gräns på kW?"

Jag besvarade det med:
"Dom typgodkänns bl.a. baserat på sin effekt. Så trimmar man sin bil så gäller det att man stänger av ändringen inför en besiktning. D.v.s. fordonet får inte lov att ha högre kW än vad den är typgodkänd för."

D.v.s. personbilar har en gräns på kW.
Dock så avser detta enbart fordon som ej är trimmade, eftersom ett fordon som är trimmat har naturligtvis inte gränsen som dom typgodkändes för.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag besvarade det med:
"Dom typgodkänns bl.a. baserat på sin effekt. Så trimmar man sin bil så gäller det att man stänger av ändringen inför en besiktning. D.v.s. fordonet får inte lov att ha högre kW än vad den är typgodkänd för."

D.v.s. personbilar har en gräns på kW.

?

NU känns det fortsatt helsnurrigt. Känns som du dragit i gång något sidospår om trimning, som inte är det som jag varken diskuterat eller ställt någon fråga kring.

Jag talar alltså inte om att ändra effekten själv i efterhand.

Finns inte en övre max effekt som tillverkarna av personbilar inte får överskrida, är min poäng.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Elcyklar som går i 25 km/h (max 250 1000 Watt) med assistans som såldes 1 januari till 21 november 2016 har hjälmkrav, men då cykelhjälm av någon anledning även om det i övrigt klassas som klass II. [Edit: De som säljs idag klassas som cykel]

"Elcyklar" som går i 45 km/h är ju klass I-mopeder (är ju mopeder med trampor) och då är det samma regler som andra klass I-mopeder. Dessa finns med alla typgodkännanden och är möjliga att registrera och köra i trafiken, så lite förvånande att de fordon utan trampor som inte vill se sig som en vanlig moped inte klassar sig som klass I-moped så folk får köra dessa – utan istället ska de köra dessa olagligt och på trottoarerna. Klass I-mopeder får aldrig framföras på cykelbana. Hade varit hur lätt som helst för Polisen att kontrollera, ser de ett fordon med registreringsskylt på cykelbanan är det bara att bötfälla.

Båda typerna är inget att ha om ni vill hålla er på cykelbanan [Edit: är nog svårt att hitta de som klassas som klass II idag], de som klassas som klass II får inte framföras där tilläggsskylten "Ej moped" står. Båda kräver antingen förarbevis (om du är ung) eller AM.

Ska man pendla så är det nog bättre med elmotorcykel.

Permalänk
Medlem

S-pedalec kräver alltså godkänd motorcykelhjälm/speed bike-hjälm och klarar att registreras som klass I-moped.

Förvånande att ingen vill registrera elsparkcyklar som klass I när de gör det med cyklar, i Lag om vägtrafikdefinitioner finns det inget om trampor eller säten i definitionen av klass I-moped. Tycks vara att det enda de behöver ta hänsyn till är "1. två hjul samt en nettoeffekt som inte överstiger 4 kilowatt," samt 45 km/h då. Så varför klarar cykeltillverkarna detta, men inte de andra spelarna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

S-pedalec kräver alltså godkänd motorcykelhjälm/speed bike-hjälm och klarar att registreras som klass I-moped.

Förvånande att ingen vill registrera elsparkcyklar som klass I när de gör det med cyklar, i Lag om vägtrafikdefinitioner finns det inget om trampor eller säten i definitionen av klass I-moped. Tycks vara att det enda de behöver ta hänsyn till är "1. två hjul samt en nettoeffekt som inte överstiger 4 kilowatt," samt 45 km/h då. Så varför klarar cykeltillverkarna detta, men inte de andra spelarna?

Tillverkarna är ointresserade av att göra nått som ska betraktas som ett transportfordon i stället för ett lekfordon, dessutom så skulle de ju inte få framföras på samma ställen och om de är reggade är det ju lätt att se att de är på fel plats eller att föraren inte har hjälm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Elcyklar som går i 25 km/h (max 250 Watt) med assistans har hjälmkrav, men då cykelhjälm av någon anledning även om det i övrigt klassas som klass II.

Det är skillnad på cykel med elassistans och cykel med elassistans...

Cykel med elassistans upp till 25km/h (250W), dvs, det krävs att man använder pedalerna för att motorn skall hjälpa till är klassad som cykel och har endast hjälmkrav om föraren är under 15år.

Cykel med elassistans upp till 25km/h (1000W)
Från 1 januari 2016 tillåts en ny typ av moped klass II. Den ska ha trampor och en hjälpmotor med en högsta effekt på 1 000 watt. Motorn får endast ge ett krafttillskott upp till och med 25 km i timmen. Det räcker med cykelhjälm för att få köra just den här mopedtypen.

Den stora frågan är hur de ser skillnad på dessa utan noggrann inspektion.