Skrivet av tean85:
grymt svar, men okej, det finns alltså ingen officiell organisation i sverige som agerar inom antivirusvären, känns ju på något sätt att det hade vart gött att kunna sponsra och även få lite uppdaterad nätsäkerhet från lokal källa.
koppling ja antydde på med gdpr var: att det är ett aktuellt försök att få till ett sundare regelverk av användadet av data, typ? och att så vitt jag jar förstått så försöker sverige aggera modernt i frågan?
men när du släppt lote nya infallsvinklar så tänker jag att försöka förstå sig på sin sårbarhet och därefter korrigera sig lite smartare kanske är förnuftigare än att söka efter programvara och så?
men sen dök det upp en tanke här, en förbrukningstanke: om man mäter mAh mellan moln och icke moln data, så känns det som om att eädet är en relativt stor energiförlust att använda molntjänster generellt?
mvhmvh allovertheplace
Tyvärr inte. Det finns dock en antivirus-applikation till Android som aldrig laddar upp något till någon server (använder sig av lokala filer). Det heter Hypatia, använder sig av ClamAV och dess källkod är helt öppen för alla att se (detta gäller även för ClamAV). ClamAV är det enda antivirus-program för datorer som jag vet om vars källkoden är helt öppen för alla att se. Det kan finnas fler, men detta är det mest kända och är det enda jag vet om i dagsläget.
Om du vill använda produkter som man kan lita på, så ska du använda dig av sånt som har sin källkod öppen för alla. GIMP, XMPP och Mumble är bara några exempel av dessa, och i stort sett alla programvaror som använder sig av öppen källkod, är 100% gratis att använda. Valfria donationer är mer vanligt då många av oss som kör med endast öppen källkod ser rött när det kommer till betalväggar.
Men nog om det nu.
Ja, GDPR finns för att man ska få mer kontroll över ens egna data som skickas till företag och som hanteras av dessa. Men alla företag tar inte bort all din data när du efterfrågar om detta. Vissa företag anonymiserar din data, det vill säga tar bort all koppling till dig, men behåller den nödvändigaste datan för analyser. Vad för data detta är, står oftast/alltid i deras integritetspolicy.
Sverige försöker vara väldigt mån om din integritet medan främst USA försöker bara tjäna pengar på din personliga data (främst Facebook är ett perfekt praktexempel på detta). Sverige lagrar mycket information om dig, men gör så att du bestämmer när något om dig ska lämnas ut till något företag. USA lagrar också mycket information, men skiter fullständigt i vem som får tag på din data (även om du bor i Sverige).
Visst, USA är på gång till att bli pyttelite bättre tack vare CCPA, men det är fortfarande fruktansvärt. TEDx Talks publicerade 2019 en intressant video om just integritet i USA som tyvärr gäller i dag. Länk till videon är som följer: https://yewtu.be/2iPDpV8ojHA (yewtu.be är en Invidious-instans, så var inte orolig, webbsidan är mer tillförlitlig än vad YouTube någonsin har varit).
Gällande din fråga om molntjänster så tror jag du menar om det är smart att använda sig av en molntjänst när det kommer till integritet, eller om man helt enkelt ska använda sig av lokallagring. Tolkade jag din fråga rätt nu? Vi säger att jag gjorde det. Det finns molntjänster som inte är mån om din integritet då de inte lagrar din data krypterat i krypterade hårddiskar.
Låt mig förklara. Google och Dropbox är två företag som gör just detta. Du skickar dina filer till dom för "säker" lagring. Varje fil skickas då okrypterad via en krypterad anslutning (HTTPS). När de väl hamnar hos servern, är de fortfarande okrypterade, men själva hårddisken är krypterad. De som har tillgång till krypteringsnyckeln/lösenordet till dessa servrar, kan se alla dina uppladdade filer. Men om de gör detta och blir påkomna, så kan de få sparken, som hos Google.
Microsoft krypterar åtminstone varje enskild fil när dessa lagras i deras servrar, men de äger krypteringsnyckeln (ett stort "nej, nej"). Källa: https://support.microsoft.com/en-us/office/how-onedrive-safeg... ("Content protection" under rubriken "Protected at rest").