finns det något svenskt antivirus företag?

Permalänk
Medlem

finns det något svenskt antivirus företag?

tjena allihoppa!
ja undrar om det finns något svensk företag som levererar antivirusmjukvara, har fått en aning om att svea rike ligger långt fram i utvecklingen av GDPR. så det käns för mig som är novis som om att ett företag som skulle jobba med mjukvaruskydd skulle finnas?

mvhmvh

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan antivirus och GDPR?

Jag tror inte det finns något Svenskt mjukvaruföretag som gör antivirusmjukvara men det finns ett Finskt, F-secure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan antivirus och GDPR?

Många antivirusprogram, främst Kaspersky (i alla fall för 5 år sen), laddar upp alla/många filer som programmet skannar till företagets servrar. Kaspersky gjorde/gör detta för bästa möjligaste kunskap av sabotageprogram. De hamnade dock i hetluften när deras programvara laddade upp filer med sekretess.

Källor:

Läs mer om hur främst Kaspersky arbetar: https://www.kaspersky.se/about/transparency

Jag tar upp endast Kaspersky i det här inlägget för att jag har mest erfarenhet av dom.

Men hur som helst. På grund av att många antivirusprogram laddar upp ens filer till företagets servrar, så faller detta in i GDPR. Se exemplen nedan. Antivirusprogram erbjuder inte någon molntjänst, men eftersom ens privata filer skickas till företagens servrar, så tror jag bestämt att det går under samma kategori (förutom att du inte har tillgång till filerna från deras servrar, såklart). Filer som inte kan identifiera dig eller någon annan, hamnar såklart inte under GDPR.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

grymt svar, men okej, det finns alltså ingen officiell organisation i sverige som agerar inom antivirusvären, känns ju på något sätt att det hade vart gött att kunna sponsra och även få lite uppdaterad nätsäkerhet från lokal källa.

koppling ja antydde på med gdpr var: att det är ett aktuellt försök att få till ett sundare regelverk av användadet av data, typ? och att så vitt jag jar förstått så försöker sverige aggera modernt i frågan?

men när du släppt lote nya infallsvinklar så tänker jag att försöka förstå sig på sin sårbarhet och därefter korrigera sig lite smartare kanske är förnuftigare än att söka efter programvara och så?

men sen dök det upp en tanke här, en förbrukningstanke: om man mäter mAh mellan moln och icke moln data, så känns det som om att eädet är en relativt stor energiförlust att använda molntjänster generellt?

mvhmvh allovertheplace

Permalänk
Medlem
Skrivet av tean85:

grymt svar, men okej, det finns alltså ingen officiell organisation i sverige som agerar inom antivirusvären, känns ju på något sätt att det hade vart gött att kunna sponsra och även få lite uppdaterad nätsäkerhet från lokal källa.

koppling ja antydde på med gdpr var: att det är ett aktuellt försök att få till ett sundare regelverk av användadet av data, typ? och att så vitt jag jar förstått så försöker sverige aggera modernt i frågan?

men när du släppt lote nya infallsvinklar så tänker jag att försöka förstå sig på sin sårbarhet och därefter korrigera sig lite smartare kanske är förnuftigare än att söka efter programvara och så?

men sen dök det upp en tanke här, en förbrukningstanke: om man mäter mAh mellan moln och icke moln data, så känns det som om att eädet är en relativt stor energiförlust att använda molntjänster generellt?

mvhmvh allovertheplace

Tyvärr inte. Det finns dock en antivirus-applikation till Android som aldrig laddar upp något till någon server (använder sig av lokala filer). Det heter Hypatia, använder sig av ClamAV och dess källkod är helt öppen för alla att se (detta gäller även för ClamAV). ClamAV är det enda antivirus-program för datorer som jag vet om vars källkoden är helt öppen för alla att se. Det kan finnas fler, men detta är det mest kända och är det enda jag vet om i dagsläget.

Om du vill använda produkter som man kan lita på, så ska du använda dig av sånt som har sin källkod öppen för alla. GIMP, XMPP och Mumble är bara några exempel av dessa, och i stort sett alla programvaror som använder sig av öppen källkod, är 100% gratis att använda. Valfria donationer är mer vanligt då många av oss som kör med endast öppen källkod ser rött när det kommer till betalväggar.

Men nog om det nu.

Ja, GDPR finns för att man ska få mer kontroll över ens egna data som skickas till företag och som hanteras av dessa. Men alla företag tar inte bort all din data när du efterfrågar om detta. Vissa företag anonymiserar din data, det vill säga tar bort all koppling till dig, men behåller den nödvändigaste datan för analyser. Vad för data detta är, står oftast/alltid i deras integritetspolicy.

Sverige försöker vara väldigt mån om din integritet medan främst USA försöker bara tjäna pengar på din personliga data (främst Facebook är ett perfekt praktexempel på detta). Sverige lagrar mycket information om dig, men gör så att du bestämmer när något om dig ska lämnas ut till något företag. USA lagrar också mycket information, men skiter fullständigt i vem som får tag på din data (även om du bor i Sverige).

Visst, USA är på gång till att bli pyttelite bättre tack vare CCPA, men det är fortfarande fruktansvärt. TEDx Talks publicerade 2019 en intressant video om just integritet i USA som tyvärr gäller i dag. Länk till videon är som följer: https://yewtu.be/2iPDpV8ojHA (yewtu.be är en Invidious-instans, så var inte orolig, webbsidan är mer tillförlitlig än vad YouTube någonsin har varit).

Gällande din fråga om molntjänster så tror jag du menar om det är smart att använda sig av en molntjänst när det kommer till integritet, eller om man helt enkelt ska använda sig av lokallagring. Tolkade jag din fråga rätt nu? Vi säger att jag gjorde det. Det finns molntjänster som inte är mån om din integritet då de inte lagrar din data krypterat i krypterade hårddiskar.

Låt mig förklara. Google och Dropbox är två företag som gör just detta. Du skickar dina filer till dom för "säker" lagring. Varje fil skickas då okrypterad via en krypterad anslutning (HTTPS). När de väl hamnar hos servern, är de fortfarande okrypterade, men själva hårddisken är krypterad. De som har tillgång till krypteringsnyckeln/lösenordet till dessa servrar, kan se alla dina uppladdade filer. Men om de gör detta och blir påkomna, så kan de få sparken, som hos Google.

Microsoft krypterar åtminstone varje enskild fil när dessa lagras i deras servrar, men de äger krypteringsnyckeln (ett stort "nej, nej"). Källa: https://support.microsoft.com/en-us/office/how-onedrive-safeg... ("Content protection" under rubriken "Protected at rest").

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tean85:

mvhmvh allovertheplace

Närmsta jag kan komma på är Clavister.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Närmsta jag kan komma på är Clavister.

Tillverkare utav routrar, jag är tveksam till att de är 100% ansvariga för antivirus-funktionen i deras NGFW:s.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk

Antivirus program laddar väl inte upp saker på servers det går men väl välja själv? Däremot scannas filer och jämförs med olika virus från databaser som antivirusprogram laddar ner och som uppdateras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Antivirus program laddar väl inte upp saker på servers det går men väl välja själv? Däremot scannas filer och jämförs med olika virus från databaser som antivirusprogram laddar ner och som uppdateras.

Äldre antivirus-lösningar som bygger helt på fingeravtrycks-identifiering skickade aldrig iväg några filer till externa servrar. Men dagens antivirus-lösningar bygger på flera olika tekniker, däribland beteendemönstersanalys som då skickar iväg filen till en sandbox-lösning för exekvering där det avgörs om filen är skadlig eller ej. I Windows Defender heter denna funktion "Molnbaserat skydd" där "Skicka stickprov automatiskt" är påslagen som standard åtminstone i Windows 11.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD