Helgsnack: Privatkopierar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det någon legal skillnad att spela in streamat material i förhållande till vanlig TV? Jag menar Netflix i webbläsaren (i en icke trusted browser, dvs utan HDCP) är ju inte direkt skyddat och går väl i alla fall i 720p eller så. Borde vara fritt fram att spara det?

Eftersom hyrt material är ok att privatkopiera så borde det vara ok, tycker jag (samma med Spotify egentligen då också)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Har inte privatkopierat på ett tag men kommer nog börja igen då jag funderar på att börja köpa skivor igen.

Eller ifs, är det privatkopiering att lägga över filerna jag köper på Bandcamp på mobilen? Isf gör jag det.

Japp det är det, är nog den vanligaste privatkopieringen jag gör numera. Flyttar filer mellan datorn och telefonen.
Försöker alltid hitta något ställe som säljer album digitalt i CD-kvalité innan jag köper en CD. Spar fysiskt utrymme i lägenheten. Dock inte alla som har det och då blir det att rippa!

Permalänk
Avstängd

Alla köpta cd-skivor är rippade till wave filer på hddn. Det är mycket bökigt att leta fram skivor, dessutom så har jag gjort normalization på volymen på vissa skivor för de har annars ganska låg ljudnivå. Går inte att göra "live" med apparater heller..

Köper det mesta digitalt, t.ex. bandcamp (Still Corners - The last Exit var senaste köpet). Men nackdelen är att man ofta inte ens får texterna i pdf format, vilket får branschen se outvecklade ut. Inte direkt konsumentvänligt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Privatkopierar fortfarande om än väldigt, väldigt sällan, man får också lov att kringgå kopierings skydd för att kunna nyttja det man köpt OM det inte är möjligt att nyttja det man köpt annars. Vilket jag bland annat gjort på äldre spel som jag vill spela på moderna datorer samt skivor som börjar bli ospelbara. Äldre Depeche Mode skivor t.ex som sett bättre dagar.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nä net alls längre. Film kollar ja inte på o musik hittar ja på Spotify o youtube.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Jag är inte jurist så att det inte är en juridisk term stämmer säkert. Men köper du t.ex. en cd eller film så är det inte heller ett original utan en massproducerad kopia, en officiell - laglig kopia. Att en app temporärt sparar ner media för offline spelning är inte annorlunda.

Det är inte en piratkopia och det är inte något du privatkopierat. Du kan inte göra vad du vill med den här filen utan den är låst till streamingtjänstens mjukvara och temporär. Nu vet jag inte hur tjänsternas tekniska lösning ser ut men låt oss säga att appen sparar spelhistorik för att senare ringa hem med den infon. Fall där en användare aldrig igen får en internet uppkoppling eller gör något annat så att appen inte skickar tillbaka information måste vara mikroskopiskt liten, framförallt eftersom det inte skapar någon fördel alls för slutanvändaren som ändå behöver betala sin månadsavgift.

Detta är säkert också ett edge case som det redan förhandlats om med skiv/film-bolagen. Streaming tjänsterna skulle aldrig komma undan med att distribuera deras material utan att betala ersättning.

Samma här, kan inte tänka mig att det inte finns avtal på hur detta ska fungera

Fast det är skillnad mellan en fysisk kopia av en film eller en cd skiva och den digitala varianten, förutom att det ena är specifikt media (just den filmen/musiken) och det andra är att abonnemang för tillgång till ett bibliotek är att man kan låna ut, ge bort eller sälja den fysiska kopian, och det är en obegränsad antal nyttjanden för innehavaren utan tidsbegränsning.

I betande går det även att argumentera för liknelse, pendlar varje dag och har mina spellistor för det sparade offline för att spela i bilen, på samma sätt som skivor kopierades till band (nu vill man inte använda sin data eller om det är dålig täckning vissa sträckor så hade man inte LP/CD spelare i bilen eller att de inte var så bra(minns första cd spelarna i bil, motorväg var väl ok, men minsta ojämnheter i vägen och skivorna gick typ inte att använda).
Behöver inte vara just pendling, utan vad som helst där ursprungs alternativet (spela skivan/streama tjänsten) inte är möjligt eller inte optimalt.

Betalningsdelen håller jag med om att det är en väldigt särfall, men som sagt djävulens advokat, och det är även i min åsikt viktigt att hålla isär ersättningen och rättigheter, de har nödvändigtvis inte med varandra att göra.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Privatkopierar så mycket som går men det är ju inte så mycket nuförtiden. Tyvärr så betalar man ju rätt mycket för privatkopiering, så det gäller att få valuta för de pengarna.

Permalänk
Medlem

Innan streaming tjänsterna brukade jag kopiera mina cd skivor till mp3 av bekvämlighet då det var mer portabelt och man slapp byta skiva. Nuförtiden privatkopieras ingenting, endast streaming.

Permalänk
Medlem

Nej, har allt material på streamingtjänster numera. Privatkopierar ingenting, men får ändå betala för skiten.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Ja måste jag svara då eftersom Copyswede anser att skapa offline-spellistor och använda offline-funktionen i streamingtjänsterna jag har är privatkopiering. Så ja, jag privatkopierar som f-n!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Blir väl några filmer per månad som inte finns på Netflix

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk

För att kunna svara på den frågan så måste det först definieras vad privatkopiering avses.
Är det som copyswede avser idag eller som de avsåg från tiden innan Internet. Eller rent av något helt annat.
Vad avses med Privatkopiering? Vill ha ett officiellt svar, men inte från copyswede då de är part i detta och anser att om du kopierar musikfiler till ett USB-minne från en köpt CD är privatkopiering. Eller rent av rippar en CD och lägger på en hårddisk i datorn.

Någon som kan ge ett bra svar på vad privatkopiering är?

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Nej, eftersom jag vägrar acceptera ex. CopySwede som anger att det är privatkopiering om jag sparar offlinespellistor från min betalda prenemuration av Spotify som enbart jag kan lyssna på.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Har ställt frågan fler utan att få något direkt svar. Får man ladda ner Videos från youtube och ha på datorn? Det finns ju ett verktyg som heter Youtube downloader. Youtube äger väl materialet på plattformen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag rippar alla CD jag köper. Men de jag köpt de senaste femton åren har antingen varit direkt från artister som inte har något med Copyswede att göra, eller äldre skivor på loppis för någon krona st. och då borde "ersättningen" till Copyswede vara proportionerligt med den: dvs. praktiskt taget noll.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag har mina skivor redan rippade till flac, minneskortet flyttas med till ny telefon. Så egentlig kopiering sker inte i nån utsträckning längre. Men när jag köper nya cds (oftast när man ändå är på konsert) så rippas de förstås.

Har inga streamingtjänster, det finns tillräckligt med radiokanaler som spelar min typ av musik så man får reda på nya band den vägen. Svensk radio har jag inte lyssnat på mycket länge.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Då även till exempel ladda ner bilder från internet är privatkopiering så är det nog svårt att hitta någon som inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har ställt frågan fler utan att få något direkt svar. Får man ladda ner Videos från youtube och ha på datorn? Det finns ju ett verktyg som heter Youtube downloader. Youtube äger väl materialet på plattformen.

Ja det får du, material publicerat online omfattas av rätten att privatkopiera

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Nej verkligen inte! Piratkopiering håller jag mig bort ifrån.

Edit. Ja, nej - jag önskar att jag hade gjort det. En massa av mina CD-skivor fick repor när min son var 2-3 år typ.
Slarvigt av mig.

Permalänk
Medlem

inte särskilt ofta nu mera, tycker det numera är svårt att få tag i bluray till vettigt pris, förr kunde man gå in på ica och köpa filmer väldigt billigt när dom sålde ut dessa. musik har jag närmast aldrig privat kopierat möjligen någon barn musik eller sagor till ungarna som saknats på musiktjänsterna.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Så vitt jag vet/förstått är det okej att privatkopiera från tjänster du abonnerar på, du får t.ex spela in filmer/serier från tvn eftersom du abonnerar på tv-tjänsten, så man får privatkopiera filmer/serier från streamingtjänster för du abonnerar på tjänsten, och filmer/serier du har köpt på fysiskt media får du privatkopiera, du får även distribuera (låna ut fysisk media, streama från din egna dator) ditt privatkopierade material men i väldigt begränsad omfattning (enstaka vän och inom familjen)

Så jag och några inom familjen (släkten) och även nån enstaka vän vi privatkopierar material direkt från streamingtjänster eller från blu-ray skivor sen lägger vi in det på våra datorer och streamar till varandra över t.ex plex, detta är då helt lagligt och det räcker med att en av oss "alla" antingen har blu-ray skivan eller abonnerar på streamingtjänsten som har filmen/serien för det ska va lagligt inom privatkopieringssfären.

Sen att upphovsrättslagen är lite si o så med tydligheten gör ju att det jag precis skrev kanske inte bör va lagligt enligt vissa, men så ser lagen ut just nu, jag är ingen jurist så kan mycket väl misstolkat enskilda partier av 12§ upphovsrättslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

Så vitt jag vet/förstått är det okej att privatkopiera från tjänster du abonnerar på, du får t.ex spela in filmer/serier från tvn eftersom du abonnerar på tv-tjänsten, så man får privatkopiera filmer/serier från streamingtjänster för du abonnerar på tjänsten, och filmer/serier du har köpt på fysiskt media får du privatkopiera, du får även distribuera (låna ut fysisk media, streama från din egna dator) ditt privatkopierade material men i väldigt begränsad omfattning (enstaka vän och inom familjen)

Så jag och några inom familjen (släkten) och även nån enstaka vän vi privatkopierar material direkt från streamingtjänster eller från blu-ray skivor sen lägger vi in det på våra datorer och streamar till varandra över t.ex plex, detta är då helt lagligt och det räcker med att en av oss "alla" antingen har blu-ray skivan eller abonnerar på streamingtjänsten som har filmen/serien för det ska va lagligt inom privatkopieringssfären.

Sen att upphovsrättslagen är lite si o så med tydligheten gör ju att det jag precis skrev kanske inte bör va lagligt enligt vissa, men så ser lagen ut just nu, jag är ingen jurist så kan mycket väl misstolkat enskilda partier av 12§ upphovsrättslagen.

Du får inte kringå kopierinsskydd.

Permalänk

Jag lägger faktiskt allt på spotify som jag vill ha tillgängligt på lokal kopia via spotify's egna nerladdningsfunktion, är inte detta egentligen grå area? Anledning till att vissa låtar / album försvinner är ju för dom inte längre har licens för distrubutera låten/albumet/artisten längre, men då man sparat ner dom via deras egna funktion att ladda ner låtar så har man själv tillgång till dom även fast spotify själva inte längre får ha med det i sitt utbud/bibliotek, tycker det känns ganska ??? Men funkar ju, så vet inte om det egentligen är till piratkopiera istället för privatkopiera.. oavsett så anser jag det ligger på spotify's ansvar att låtarna som inte ska finnas tillgängliga blockeras även som lokalt sparat isåfall, dom snarare säger till en "har du en enhet med låten lokalt sparad kan du spela upp den från den enheten", företags piratkopiering går tydligen an antar jag?

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Du får inte kringå kopierinsskydd.

Sant, men vi privatkopierar endast material där vi inte kringår kopieringsskyddet, för att kringgå koperingsskyddet är olagligt!

Permalänk
Medlem

Men sen är ju frågan också hur många som privatkopierar svenska grejer? Jag menar Copyswede betalar ju ut pengarna till svenska musiker, konstnärer, regissörer, skådespelare jadda jadda, men själv så vettefan om jag nånsin har privatkopierat nånting svenskt, o ändå så har nåt Copyswede fått en o annan krona av mig.

Permalänk
Medlem

Jag privatkopierar inget och tanken att jag skulle ha så dålig smak att beblanda mig med svensk media är förolämpande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

Sant, men vi privatkopierar endast material där vi inte kringår kopieringsskyddet, för att kringgå koperingsskyddet är olagligt!

En blurayskiva är ganska svår att streama över plex i ett annat format utan att bryta det

Permalänk
Skrivet av medbor:

En blurayskiva är ganska svår att streama över plex i ett annat format utan att bryta det

Sant och då kan man såklart inte streama den över plex för man skulle få lov o bryta kopieringsskyddet som vi redan vet är olagligt, och vi skulle inte kunnat privatkopiera den till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Vilka köper ens media idag?

Dom som bryr sig om bra kvalitet och/eller samlar.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Jag rippar egenköpt CD till FLAC för användning i bilen, レクサス UX 250h Luxury (som har två USBportar), den har även CDspelare (rätt ovanligt i en bil från 2021), men det blir betydligt enklare hantering med ett par små SanDisc ultrafit vilka motsvarar en hel kasse CDar.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift