Helgsnack: Privatkopierar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du missade distinktionen 'offline'. En offline-spellista i Spotify och liknande innebär ju nedladdade filer. Dock borde det förstås vara en del i tjänsten och inget någon ska ha privatkopieringsersättning för.

Rent juridiskt är jag rätt säker på att det inte räknas som det heller. För filerna man laddar ner är kopieringsskyddade och omfattas därför inte, man kan bara spela upp dem via tjänsten, även om det är möjligt när tjänsten är offline.

Filerna är också självraderande efter en tid. Så inget man kan spara.
Netflix nedladdningsfunktion har jag använt före flygresor kom jag på nu. Dessa går heller inte att spara, så det är helfel att betala copyswede för detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Filerna är också självraderande efter en tid. Så inget man kan spara.
Netflix nedladdningsfunktion har jag använt före flygresor kom jag på nu. Dessa går heller inte att spara, så det är helfel att betala copyswede för detta.

Nej. Jag tror dock inte att det är att de raderar sig som borde göra att de inte omfattas utan att det är en del av tjänsten som man betalar för. Spotify, Netflix och så vidare vet ju vem som har tagit del av innehåll och när, inte när man är offline förstås men när man går online igen så lär ju den informationen synkas, och de ger ju upphovsmännen precis samma ersättning för de som om man hade varit online, antar jag i alla fall. Alltså använder man ju bara tjänsten som man betalar för som det är tänkt och utför ingen privatkopiering över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej. Jag tror dock inte att det är att de raderar sig som borde göra att de inte omfattas utan att det är en del av tjänsten som man betalar för. Spotify, Netflix och så vidare vet ju vem som har tagit del av innehåll och när, inte när man är offline förstås men när man går online igen så lär ju den informationen synkas, och de ger ju upphovsmännen precis samma ersättning för de som om man hade varit online, antar jag i alla fall. Alltså använder man ju bara tjänsten som man betalar för som det är tänkt och utför ingen privatkopiering över huvud taget.

Ersättningen utgår från de 179 kronorna lämpligen. Dvs. månadskostnaden för Netflix.
Filerna raderar sig själva efter ett tag. Dock är det en "privatkopieringsavgift" på telefoners "SSD".
Ingen jättesumma, men ändå.

Edit:
Enligt Copyswede är ersättningen för mobiler med lagring för närvarande 3,50 kronor per gigabyte lagringsutrymme. (2016)
https://macworld.idg.se/2.1038/1.660349/kopieringsavgift-ipho...

Ersättning mobiltelefoner
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Ersättningen utgår från de 179 kronorna lämpligen. Dvs. månadskostnaden för Netflix.

Eller ingen ersättning eftersom det inte är privatkopiering?

Citat:

Filerna raderar sig själva efter ett tag.

De raderar inte sig själva men behöver "återaktiveras", alltså att man går online och verifierar att man fortfarande har rätt att ha filerna (att man har betalat och att de inte har blivit bortplockade från tjänsten).

Citat:

Dock är det en "privatkopieringsavgift" på telefoners "SSD".
Ingen jättesumma, men ändå.

Edit:
Enligt Copyswede är ersättningen för mobiler med lagring för närvarande 3,50 kronor per gigabyte lagringsutrymme. (2016)
https://macworld.idg.se/2.1038/1.660349/kopieringsavgift-ipho...

Det hade varit en jättesumma relativt priset på en telefon, min kostade exempelvis ungefär 5000 och har 128 GB vilket innebär att det hade varit nästan tio procent av kostnaden. Men så illa är det som tur inte, avgiften ligger idag på en krona per GB med ett tak på 75 kronor, för telefoner och en del andra enheter. Copyswede ville ha 3 kronor per GB dock, utan tak, och det var en långvarig tvist som slutade i ett domslut 2020 som landade i 1 krona och 75 i tak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Rent juridiskt är jag rätt säker på att det inte räknas som det heller. För filerna man laddar ner är kopieringsskyddade och omfattas därför inte, man kan bara spela upp dem via tjänsten, även om det är möjligt när tjänsten är offline.

Vi har varit över det tidigare, det finns ingen lagtext, eller förarbete, som säger att kopieringsskydd upphäver rätten till privatkopiering

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Vi har varit över det tidigare, det finns ingen lagtext, eller förarbete, som säger att kopieringsskydd upphäver rätten till privatkopiering

Det behövs inte för det täcks redan av andra lagar. Det är inte tillåtet att kopiera kopieringsskyddat material, och det är inte heller tillåtet att kopiera en kopia av kopieringsskyddat material, således är det inte tillåtet att privatkopiera det heller. Rätten att privatkopiera fanns aldrig. Således får rättighetsinnehavare ingen ersättning baserad på kopieringsskyddat material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det behövs inte för det täcks redan av andra lagar. Det är inte tillåtet att kopiera kopieringsskyddat material, och det är inte heller tillåtet att kopiera en kopia av kopieringsskyddat material, således är det inte tillåtet att privatkopiera det heller. Rätten att privatkopiera fanns aldrig. Således får rättighetsinnehavare ingen ersättning baserad på kopieringsskyddat material.

Let's agree to disagree

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Bra länge sedan om jag ska vara ärlig. Rippade CD-samlingen till iTunes i mitten av 00-talet. När jag kollade på mest spelade och när jag senast lyssnade på spåren visade det sig att jag knappt lyssnat på en enda låt sedan 2013-2015. Är mest strömmad musik och podcaster numera.
Bör vara ungefär då jag senast brände en skiva att lyssna på i bilen. Allt finns ju på telefonen.

Så nej, privatkopiering verkar vara ett avslutat kapitel. Men likväl stjäl Copyswede ett antal kronor varje gång jag köper ett lagringsmedium.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Vad jag minns är det endast effektiva kopieringsskydd som inte får kringgås. Skydd som Macrovision och DVD-nycklar gäller alltså inte som att knäcka kopieringaskydd eftersom de är knäckta sedan länge och metoderna för att kringgå dem är välkända.

Men för att svara på frågan privatkopierar jag fortfarande. Köper jag mjukvara föredrar jag optiskt media och gör alltid en backup av den (med cdrdao som läser tills skivan faktiskt tar slut) och tillhörande licensnyckeltext.

Nästan skrämmande att så få verkligen nyttjar sin rätt att privatkopiera, särskilt när kopieringsskydd på optiskt media numera nästan bara används för BluRay. Vilket heller inte påverkar mig eftersom jag sällan har tid att se film och när jag har det är nya filmerna från Hollywood inte särskilt lockande.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Let's agree to disagree

Tja, jag ser bara inte logiken riktigt. Om man applicerar samma logik på något annat så kanske mina tankar blir tydligare?

Har du körkort för bil (B-körkort) får du köra bilar men inte lastbilar. Har du körkort för lastbilar (C-behörighet) så får du köra lastbilar men med en massa begränsningar i exempelvis vikt på last, storlek på släp och liknande. Det står dock inte specificerat i lagen att dessa begränsningar även gäller de med B-körkort som olovligen kör en lastbil, men det betyder inte att det är tillåtet för dem.

Skrivet av Djhg2000:

Vad jag minns är det endast effektiva kopieringsskydd som inte får kringgås. Skydd som Macrovision och DVD-nycklar gäller alltså inte som att knäcka kopieringaskydd eftersom de är knäckta sedan länge och metoderna för att kringgå dem är välkända.

Nja, åtgärderna behöver vara effektiva men definitionen av effektiv här är bredare skulle jag säga. Om kravet är att dessa tekniska åtgärder är helt effektiva i sitt förhindrande av kopiering så finns det ingen mening med lagen för ett effektivt skydd enligt det hade ju inte kunnat kringgås, så varför skulle man behöva en lag som säger att man inte får kringgå dem?

En mer vedertagen tolkning är: "...effektivitetskravet [är] ställt till att intrångsgöraren har tvingats till en ansträngning utöver ett uppmärksammande av att en teknisk åtgärd har kringgåtts." Det är ändå inte riktigt klart exakt vad som gäller, men sanningen är väl att det är lite upp till domstolarna att tolka för varje fall. Om någon googlar på "kopiera DVD-filmer", hur tydligt är det att det man gör inte är tillåtet? Är det lika tydligt för alla?

Just Macrovision var väl aldrig direkt effektivt, VHS-spelare tillverkade innan det kom var inte berörda alls exempelvis, jag kopierade rätt många hyrfilmer där ett tag då jag hade en gammal stereo-VCR (det är preskriberat nu hoppas jag). Men CSS var ju effektivt tills en av nyckelinnehavarna inte skyddade nyckeln tillräckligt och sen var det kört liksom. Men det krävs ändå, och än idag, en aktiv handling för att kringgå skyddet på DVD:er, sen att det ofta är inbyggt i mjukvaran för rippning komplicerar kanske det hela en aning.

Citat:

Men för att svara på frågan privatkopierar jag fortfarande. Köper jag mjukvara föredrar jag optiskt media och gör alltid en backup av den (med cdrdao som läser tills skivan faktiskt tar slut) och tillhörande licensnyckeltext.

Mjukvara faller ju utanför privatkopieringsdiskussionen.

Citat:

Nästan skrämmande att så få verkligen nyttjar sin rätt att privatkopiera, särskilt när kopieringsskydd på optiskt media numera nästan bara används för BluRay. Vilket heller inte påverkar mig eftersom jag sällan har tid att se film och när jag har det är nya filmerna från Hollywood inte särskilt lockande.

DVD är fortfarande skyddat också, effektiviteten i skyddet kan man ifrågasätta men det var i alla fall effektivt när det kom.

Men grejen är väl att få konsumerar media på det sättet längre, och streaming får man inte privatkopiera, så man har ju inte så stora möjligheter längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, jag ser bara inte logiken riktigt. Om man applicerar samma logik på något annat så kanske mina tankar blir tydligare?

Har du körkort för bil (B-körkort) får du köra bilar men inte lastbilar. Har du körkort för lastbilar (C-behörighet) så får du köra lastbilar men med en massa begränsningar i exempelvis vikt på last, storlek på släp och liknande. Det står dock inte specificerat i lagen att dessa begränsningar även gäller de med B-körkort som olovligen kör en lastbil, men det betyder inte att det är tillåtet för dem.

Ok, jag biter.
I ditt exempel finns det tydliga(?) riktlinjer för vilka fordons-begränsningar som jag får köra med varje körkort (B, C, etc); "Med B-körkort får du köra bilar med x, y, z, längd, vikt, och höjd".
Skulle jag sätta mig i ett fordon som är utanför spec för C-lastbil med ett B-körkort så döms jag för olovlig körning för att den är utanför spec för B-körkort, inte för att den är utanför C-specifikationen.
Något motsvarande finns inte för lagstiftning om privatkopiering.
Istället är det så att alla "kryphål" som finns i de paragrafer som rör just DRM (tekniskt skyddande åtgärder) i upphovsrättslagen är precis så stora att de skulle släppa igenom eventuell privatkopiering av medier du äger.
Men, till slut så är det ändå bara diskussion mellan lekmän det här, eftersom det aldrig kommer gå något fall till domstol där privatkopiering (med DRM-brott) är huvudmål så lär det inte heller fås någon officiell tolkning av dessa lagtexter heller.

Skrivet av snajk:

...och streaming får man inte privatkopiera, så man har ju inte så stora möjligheter längre.

Eller?
2§ Verket görs tillgängligt för allmänheten i följande fall:
4. När exemplar av verket bjuds ut till försäljning, uthyrning eller utlåning eller annars sprids till allmänheten.

8 § Ett verk anses offentliggjort, då det lovligen gjorts tillgängligt för allmänheten.

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk.

Är inte streaming då lovligt för privatkopiering?
Möjligen att man bryter mot deras ToS och blir avstängd, men inte olagligt.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

streaming får man inte privatkopiera, så man har ju inte så stora möjligheter längre.

Får man inte?
Jag har inte full koll på lagen men den gör väl ingen skillnad på om jag t.x. spelar in en VHS ifrån luftburna radio-signaler eller ifrån digitala signaler i min nätverkssladd?

Och den gör väl heller ingen skillnad på om jag spelar in på VHS eller hårddisk?

Dom flesta streamingtjänster har väl någon form av kopieringsskydd som en inte får gå runt, men var går gränsen där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Bd är kopieringsskyddade...samba sak med offline spelning, går inte att kopiera utan att kringgå skyddsmekanismer.

Vilka medier är till för att kopieras? Finns inga

Finns många bra program för ändamålet. Osäker om det finns några bra gratisalternativ idag, men det gör det säkert. Hur som så behöver man inte direkt anstränga sig för att "kringgå skydden"... räcker nästan med ett knapptryck.

Permalänk
Medlem

Har en underlig undran varför detta fungerade? För många år sedan för låsta dvd skivor som var skyddade använde jag knepet att bränna en ny skiva av den. Under proceduren mellanlagrades orginalet på hårddisken. Och innan man skulle byta ut orginalet mot en tom ny skiva kopierade jag det som mellanlagrats på hårddisken till en annan plats på HD. Sedan var det ju bara att avbryta dvd bränningen. Då raderades mellanlagring av operativsystemet (eller brännar prommet ) det var alltså viktigt att kopiera till en annan plats på HD. Någon som förstår varför detta fungerade. Minns inte om det var programmet CD Burner eller via Windows jag utförde detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Ok, jag biter.
I ditt exempel finns det tydliga(?) riktlinjer för vilka fordons-begränsningar som jag får köra med varje körkort (B, C, etc); "Med B-körkort får du köra bilar med x, y, z, längd, vikt, och höjd".
Skulle jag sätta mig i ett fordon som är utanför spec för C-lastbil med ett B-körkort så döms jag för olovlig körning för att den är utanför spec för B-körkort, inte för att den är utanför C-specifikationen.
Något motsvarande finns inte för lagstiftning om privatkopiering.

Nej, det var kanske inte den bästa liknelsen.

Citat:

Istället är det så att alla "kryphål" som finns i de paragrafer som rör just DRM (tekniskt skyddande åtgärder) i upphovsrättslagen är precis så stora att de skulle släppa igenom eventuell privatkopiering av medier du äger.

Jag håller inte med om det, det enda kryphålet är om DRM hindrar dig från att kunna ta del av ett visst innehåll. Många tolkar det som att "Då får jag kopiera min (kopieringsskyddade-) BR-skiva till LaserDisc för annars kan jag ju inte ta del av innehållet via min LD-spelare." men så är det ju inte. Kryphålet är att du får kringgå en teknisk skyddsåtgärd om den tekniska åtgärden hindrar dig från att ta del av innehållet, inte för att du köpte fel format, för att du vill kunna "formatskifta" eller något åt det hållet.

Sen kan man ju komma runt ett kopieringsskydd utan att kringgå det förstås, men då med en kvalitetsförsämring istället, och det borde vara tillåtet. Till exempel kan man ju alltid spela in ljud analogt oavsett hur mycket DRM det finns på skivan eller i streamingtjänsten. För kopieringsskyddad film däremot är det ju värre, det man kan göra är att filma skärmen/duken.

Citat:

Men, till slut så är det ändå bara diskussion mellan lekmän det här, eftersom det aldrig kommer gå något fall till domstol där privatkopiering (med DRM-brott) är huvudmål så lär det inte heller fås någon officiell tolkning av dessa lagtexter heller.

Jo att åka fast för detta är förstås inte sannolikt någonstans, speciellt om man faktiskt gör det för sina köpta filmer hemma eller så. Men när jag pluggade filmvetenskap exempelvis fick lärarna antipiratbyrån efter sig för att de kringgick kopieringsskyddet på DVD-filmer när de kopierade klipp från olika filmer och visade på föreläsningarna och så. APB hänvisade just till att de borde spela upp filmerna och filma av teven istället, vilket ju kanske hade fungerat i vissa fall men det är inte så lätt att diskutera eller analysera exempelvis ljussättning, fokus eller liknande med den kvaliteten det innebär.

Citat:

Eller?
2§ Verket görs tillgängligt för allmänheten i följande fall:
4. När exemplar av verket bjuds ut till försäljning, uthyrning eller utlåning eller annars sprids till allmänheten.

8 § Ett verk anses offentliggjort, då det lovligen gjorts tillgängligt för allmänheten.

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk.

Är inte streaming då lovligt för privatkopiering?
Möjligen att man bryter mot deras ToS och blir avstängd, men inte olagligt.

Nej det är helt ok, så länge tjänsten i fråga inte använder DRM. Men eftersom alla tillgängliga (och lagliga) streamingtjänster gör det så är det väl inte så relevant?

Skrivet av Kilroy:

Får man inte?
Jag har inte full koll på lagen men den gör väl ingen skillnad på om jag t.x. spelar in en VHS ifrån luftburna radio-signaler eller ifrån digitala signaler i min nätverkssladd?

Och den gör väl heller ingen skillnad på om jag spelar in på VHS eller hårddisk?

Dom flesta streamingtjänster har väl någon form av kopieringsskydd som en inte får gå runt, men var går gränsen där?

Gränsen går om du behöver agera för att kringgå kopieringsskyddet (om jag tolkar lagen och förarbetena, och EU-direktivet, korrekt). Så olika mjukvaror som sparar ner strömmar och tar bort kopieringsskydd är inte tillåtna, men att filma av skärmen är det. VHS borde vara tillåtet men det beror sannolikt på den tekniska lösningen. Kopieringsskyddet på exempelvis en BR är HDCP och det kräver ju en säker kedja mellan uppspelningsenheten och bildvisaren, så för att kunna spela in det på en VHS-kassett så behöver du sannolikt kringgå skyddet någonstans på vägen. Detta är inte tillåtet om inte du har en skärm som inte kan hantera HDCP, då får man sannolikt använda en så kallad HDCP-stripper. Huruvida man då får spara (eller spela in) resultatet är mer otydligt.

Permalänk
Bildexpert

SVT Play har ingen DRM. Faller det inom privatkopiering? Genuin fråga.

Jag måste använda HDCP-strippers de gånger jag spelar upp Blu-ray och UHD på någon av mina broadcastskärmar då jag är bunden till SDI i de fallen. Det bör rimligtvis falla inom ramen för vad som är tillåtet tänker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nissling:

SVT Play har ingen DRM. Faller det inom privatkopiering? Genuin fråga.

SVT Play har DRM på en del innehåll, övrigt material är absolut ok att kopiera.

Citat:

Jag måste använda HDCP-strippers de gånger jag spelar upp Blu-ray och UHD på någon av mina broadcastskärmar då jag är bunden till SDI i de fallen. Det bör rimligtvis falla inom ramen för vad som är tillåtet tänker jag.

Jo det är också tillåtet, enligt min tolkning i alla fall. Här har du ju precis träffat undantaget då DRM hade hindrat dig från att ta del av innehållet på din skärm. Huruvida du därmed får kopiera innehållet från en BR så att du kan spela upp de i framtiden utan att behöva använda någon HDCP-stripper är mer tveksamt. Men man kan ju argumentera för att eftersom du har en laglig rätt att gå runt kopieringsskyddet så är du liksom förbi den begränsningen och därmed kan privatkopiera som om det vore oskyddat, men det följer väl inte intentionerna med lagen riktigt och legaliteten är tveksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Gränsen går om du behöver agera för att kringgå kopieringsskyddet (om jag tolkar lagen och förarbetena, och EU-direktivet, korrekt). Så olika mjukvaror som sparar ner strömmar och tar bort kopieringsskydd är inte tillåtna, men att filma av skärmen är det. VHS borde vara tillåtet men det beror sannolikt på den tekniska lösningen. Kopieringsskyddet på exempelvis en BR är HDCP och det kräver ju en säker kedja mellan uppspelningsenheten och bildvisaren, så för att kunna spela in det på en VHS-kassett så behöver du sannolikt kringgå skyddet någonstans på vägen. Detta är inte tillåtet om inte du har en skärm som inte kan hantera HDCP, då får man sannolikt använda en så kallad HDCP-stripper. Huruvida man då får spara (eller spela in) resultatet är mer otydligt.

Hur ska det lagtolkas med en skärm-inspelare som i sig inte bryr sig om eventuella kopieringsskydd?
Precis som en VHS fast digitalt.

Just Blu-ray är ju lite speciellt men för dom flesta streamingtjänster så ser det annorlunda ut.

Att få spela in vad en tittar på är väl lagen ganska tydlig med att det är okej?

Skrivet av snajk:

SVT Play har DRM på en del innehåll, övrigt material är absolut ok att kopiera.

Då är det iaf helt okej att privatkopiera en del streamingtjänster, vilket var huvudsaken jag ifrågastte från början.

Exakt var gränsen går verkar vara högst otydligt och enligt mig så skulle jag säga att det faktiskt inte riktigt finns några lagar som egentligen behandlar det här ordentligt.
Det är otydligt, motsägelsefullt och tunt men då ingen lagförs och inga som helst polisinsatser riktas mot det så spelar det liksom ingen större roll att lagstiftningen inte klarlagt hur det faktiskt ligger till.

Men, där håller jag inte riktigt med. Jag tycker dom här sakerna rent principiellt och för samhället i stort är viktiga och vi skulle behöva en klarare lagstiftning kring allt det här som är mer anpassad efter modern verklighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Hur ska det lagtolkas med en skärm-inspelare som i sig inte bryr sig om eventuella kopieringsskydd?
Precis som en VHS fast digitalt.

Tja det är väl en tolkningsfråga, och uppsåt spelar ju in i bedömningen förstås. Det är tveksamt att rätten skulle godta att man alltid kopierar sina filmer genom att (på något sätt) filma av en uppspelning utan att det har att göra med att just kringgå kopieringsskyddet då det är ju är en sjukt opraktisk metod för allt som inte är kopieringsskyddat. Så att spela på oförstånd lär inte gå hem. Å andra sidan är det ju metoden man är hänvisad till om man exempelvis vill använda materialet på andra tillåtna sätt, som inom forskning eller så, men det är ju inte privatkopiering längre och har andra begränsningar som hur stor del av materialet man får använda och så.

Citat:

Just Blu-ray är ju lite speciellt men för dom flesta streamingtjänster så ser det annorlunda ut.

BR är inte speciellt egentligen det är bara det senaste (sista?) mediet som fysiskt säljs till konsumenter med kopieringsskydd. När DVD kom exempelvis så var det ett digitalt format men bilden överfördes ju analogt i de allra flesta fall, alltså skyddades DVD-filmer "analogt" med Macrovision (som VHS) och "digitalt" med CSS vilket var det bästa man hade då. CSS höll ganska bra ett tag men när det väl hade knäckts (eller snarare efter att nyckeln läckt) så gav det ju inget skydd alls i praktiken, och kopiering blev väldigt populärt (både privat- och pirat-). Alltså var det en viktig aspekt när de satte BR-standarden, men också när de satte HDMI-standarden då det ju är en förutsättning för att det ska fungera att signalen är skyddad hela vägen liksom.

Citat:

Att få spela in vad en tittar på är väl lagen ganska tydlig med att det är okej?

Det beror på vad du menar med "spela in". Det finns inga lagliga hinder att "filma av" något innehåll du tittar på (och har rätt att ta del av) oavsett om det är en TV-utsändning, en streamingtjänst, någon offentlig filmvisning eller ens på bio (dock lär väl avtalstexten från biografen, på biljetten kanske, förbjuda det). Men ifall du vill spela in signalen och signalen går via någon HDCP-stripper eller liknande till någon form av inspelningsapparat, även om strippern är integrerad i den, är inte tillåtet.

Citat:

Då är det iaf helt okej att privatkopiera en del streamingtjänster, vilket var huvudsaken jag ifrågastte från början.

Ja, jag tänkte inte på SVT som en streamingtjänst riktigt, vilket förstås inte stämmer, och jag antar att det finns flera tjänster som inte använder DRM, som då är ok att kopiera.

Citat:

Exakt var gränsen går verkar vara högst otydligt och enligt mig så skulle jag säga att det faktiskt inte riktigt finns några lagar som egentligen behandlar det här ordentligt.

Tja, jag vet inte om jag tycker det är så otydligt egentligen. Vi som lekmän har svårt att tolka lagen helt bokstavligt och verkligen klargöra exakt alla situationer, vilket ju är en form av otydlighet, men syftet med lagen är tydligt och således är det inte så svårt att veta om något man tänker göra är lagligt eller olagligt. Behöver du någon form av teknik för att ta bort DRM för att kunna kopiera innehållet så är det inte tillåtet, oavsett om det är mjukvara eller hårdvara. Behöver du inte det får du kopiera då det faller under vad som räknas som privatkopiering. Man skulle kanske kunna hävda att man inte visste att exempelvis den här lilla lådan man köpte som gör om HDMI till SCART också tog bort DRM, men då är vi ganska långt från grundfrågan tycker jag.

Citat:

Det är otydligt, motsägelsefullt och tunt men då ingen lagförs och inga som helst polisinsatser riktas mot det så spelar det liksom ingen större roll att lagstiftningen inte klarlagt hur det faktiskt ligger till.

Men, där håller jag inte riktigt med. Jag tycker dom här sakerna rent principiellt och för samhället i stort är viktiga och vi skulle behöva en klarare lagstiftning kring allt det här som är mer anpassad efter modern verklighet.

Jag håller med. Att en lag inte används i praktiken gör det inte ok att den är otydlig.

Men problemet är ju inte så lätt att lösa egentligen. Tydligheten hade nog kunnat bli bättre i dagens lagtext, men samtidigt är den ju inte så specifik just för att det är syftet med lagen som är det viktiga inte vilka möjliga tekniska lösningar som kommer i framtiden vare sig för kopiering eller distribution av media. Vad skulle följderna vara om vi helt enkelt förbjöd privatkopiering exempelvis?

Vi skulle slippa avgifter på hårddiskar och så förstås, vilket ju hade varit positivt för oss konsumenter. Men en del produkter hade kanske förbjudits, som inspelningsbara digitalboxar, vilket kanske inte är någon större förlust för oss på detta forum men kanske andra. Dubbelbandspelare, kombinerade VHS och DVD-spelare och liknande kanske inte spelar så stor roll längre heller. Tomma skivor hade ju inte förbjudits då de ju har andra användningsområden, samma med USB-minnen och liknande, och de hade förstås blivit billigare utan avgiften också. Som nämnt kan min bilstereo rippa skivor till bilens disk och det är en ganska trevlig funktion i mina ögon, men för mig hade det förstås varit värt att bli av med den för att slippa Copyswede-avgifterna. Men jag vet inte, det kan ju få andra följder som inte är så lätta att komma på just nu. Tänk att du blir stoppad av en polis av någon dum anledning, spelar ingen roll vad, och du "förhandlar dig ur" den anledningen, men polisen ser också några brända skivor i bilen. Utan privatkopiering så skulle ju du kunna få böter för det, och de kanske tar det som en anlöedning till att leta mer i din bil, hittar de fler "olagliga skivor" så kanske de gör en husrannsakan hemma hos dig och så vidare. Det är inte så sannolikt men inte omöjligt heller, vi vet inte vilka som styr landet i framtiden och vad de vill att polisen ska fokusera på liksom. Det kanske hade varit det bästa ändå dock. Samtidigt gillar jag ju att vi har rätten att privatkopiera.

Permalänk
Avstängd

Missade detta inlägg, debatten går fort framåt.

Skrivet av Kilroy:

Får man inte?
Jag har inte full koll på lagen men den gör väl ingen skillnad på om jag t.x. spelar in en VHS ifrån luftburna radio-signaler eller ifrån digitala signaler i min nätverkssladd?

Och den gör väl heller ingen skillnad på om jag spelar in på VHS eller hårddisk?

Nej det är ingen skillnad. Du får inte kringgå kopieringsskyddet på VHS lika lite som på BR eller i en streamingtjänst. Och finns det ingen DRM så är det mer eller mindre fritt fram. Dock lär man bryta mot en del avtal kanske.

Citat:

Dom flesta streamingtjänster har väl någon form av kopieringsskydd som en inte får gå runt, men var går gränsen där?

Gränsen går just där, kopieringsskydd får inte kringgås. De måste ha ett visst mått av effektivitet, men kraven på det är rätt låga vad jag förstår. Men typ en switch som skrivskyddet på disketter eller kassetter duger nog inte, men för streamingtjänster så är de i allmänhet effektiva, och de kan ju göra de mer effektiva med tiden då det inte finns en massa enheter man behöver behålla kompatibilitet med och liknande.