Helgsnack: Privatkopierar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Räknas de som privatkopiering när folk rippar något från en streamingtjänst de prenumerar på?

Privatkopiering = en kopia lagrad lokalt

Permalänk
Medlem

Kör över min musik till usb sticka till bilen är väl i stort sett det enda nu för tiden

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Typ ingenting numera. Gjorde det förr då jag la över blurays på NASen.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Hur då? Går inte längre ... Avgiften måste således vara noll

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Privatkopiering = en kopia lagrad lokalt

Till exempel i ram-minnet? Processorns cache? Var drar man gränsen?

Permalänk
Medlem

Bokhyllorna är fylls med musik och film.

Streamingtjänster är nya tidens kabel-tv.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

"Helgsnack: Hur piratkopierar du?" nästa vecka? 100ggr roligare helgsnack

Permalänk
Medlem

Köper CD och BD (i undantagsfall DVD) och nyttjar min rätt till privatkopiering (dBPowerAmp CD ripper, uncompressed FLAC) och för BD-diskar (filmer/serier) görs avbildning med MakeMKV (behåller bildspår, ljudspår, utöver franska/spanska DD5.1-spår och undertexterna).

Dels anser jag att man bör man stödja de artister/medier (musik/film/serier) man vill ska fortsätta produceras (antingen genom att betala för att streama eller för fysiskt material och streama) genom att bidra till dess vidareutveckling/nyproduktion.

Lagring sker på en medieserver (30TB) till ett dedikerat mediacenter (NUC) för allt som berör film/serier.

Hade det inte varit möjligt att ha samlingen (CD, DVD/BD) tillgänglig via internstreaming hade det då inte blivit många kronor lagda på musik/media om året (0kr)..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endraya:

Köper CD och BD (i undantagsfall DVD) och nyttjar min rätt till privatkopiering (dBPowerAmp CD ripper, uncompressed FLAC) och för BD-diskar (filmer/serier) görs avbildning med MakeMKV (behåller bildspår, ljudspår, utöver franska/spanska DD5.1-spår och undertexterna).

Dels anser jag att man bör man stödja de artister/medier (musik/film/serier) man vill ska fortsätta produceras (antingen genom att betala för att streama eller för fysiskt material och streama) genom att bidra till dess vidareutveckling/nyproduktion.

Lagring sker på en medieserver (30TB) till ett dedikerat mediacenter (NUC) för allt som berör film/serier.

Hade det inte varit möjligt att ha samlingen (CD, DVD/BD) tillgänglig via internstreaming hade det då inte blivit många kronor lagda på musik/media om året (0kr)..

Hur rippar du BR utan att bryta kopieringsskydd? Bara ren ISO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Hur då? Går inte längre ... Avgiften måste således vara noll

Finns fortfarande film på BD-skivor.

Samt flertalet film- och musiktjänster där du kan ladda ned materialet för att kunna nyttja det offline.

Att man inte längre nyttjar rätten är en annan sak... men ändå inte såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur rippar du BR utan att bryta kopieringsskydd? Bara ren ISO?

Avbildning via MakeMKV (flyttar således materialet in i en mkv container + metadata).
Något rip-pass körs inte (således är storleken densamma) och bitströmmen påverkas inte (BD Remux).
Varit en film i Johan Falk-boxen där kopieringsskyddet blev ett problem genom missljud (knaster) i introduktionen i cirka 30s, men i övrigt inga problem.

Har dock ingen CD/BD-spelare eller dylikt, så för att nyttja materialet måste jag kunna lagra det digitalt (vill minnas att det finns ett undantag i lag gällande just kopieringsskydd och privatkopiering, förutsatt att det är enda sättet att nyttja materialet).

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de räknar in att cacha en kopia på en pod i mobilen eller använda offline playlists i Spotify, Netflix mm i begreppet privatkopiera så utnyttjar jag det hela tiden. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Nope, kopierar inget alls. Har i princip slutat konsumera musik, va väl minst 5år sedan jag köpte en cdskiva. Lyssnar någon gång på youtube det är väl mitt enda ställe där jag exponeras av ny musik utöver musik i filmer då såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endraya:

Avbildning via MakeMKV (flyttar således materialet in i en mkv container + metadata).
Något rip-pass körs inte (således är storleken densamma) och bitströmmen påverkas inte (BD Remux).
Varit en film i Johan Falk-boxen där kopieringsskyddet blev ett problem genom missljud (knaster) i introduktionen i cirka 30s, men i övrigt inga problem.

Har dock ingen CD/BD-spelare eller dylikt, så för att nyttja materialet måste jag kunna lagra det digitalt (vill minnas att det finns ett undantag i lag gällande just kopieringsskydd och privatkopiering, förutsatt att det är enda sättet att nyttja materialet).

Hur rippar du en blurayskiva utan bluray-läsare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Hur rippar du en blurayskiva utan bluray-läsare?

Är väl inget problem med ett mikroskop, ett anteckningsblock och lite tålamod.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Finns fortfarande film på BD-skivor.

Samt flertalet film- och musiktjänster där du kan ladda ned materialet för att kunna nyttja det offline.

Att man inte längre nyttjar rätten är en annan sak... men ändå inte såklart.

Bd är kopieringsskyddade...samba sak med offline spelning, går inte att kopiera utan att kringgå skyddsmekanismer.

Vilka medier är till för att kopieras? Finns inga

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Hur rippar du en blurayskiva utan bluray-läsare?

Med en optisk BD-brännare som inte direkt kan anses avsedd för att se (eller höra) på TV/film/media genom

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moire:

Bd är kopieringsskyddade...samba sak med offline spelning, går inte att kopiera utan att kringgå skyddsmekanismer.

Vilka medier är till för att kopieras? Finns inga

Verkar dock ändå som att det kan vara lagligt att gå runt dessa?
https://lawline.se/answers/tillatet-att-kringga-en-digital-sp...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Verkar dock ändå som att det kan vara lagligt att gå runt dessa?
https://lawline.se/answers/tillatet-att-kringga-en-digital-sp...

Roligt att där finns några som tolkar lagtexterna som jag gör!

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Brukade FLAC:a alla mina musikskivor, men nu är det streaming som gäller för hela slanten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Du får inte kringå kopierinsskydd.

enligt mitt ombud + lawline får man det om man inte har möjlighet att spela upp materialet på annat sätt, dvs man får anpassa sig så det enda sättet är att man måste bryta skyddet för att kunna se media.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

enligt mitt ombud + lawline får man det om man inte har möjlighet att spela upp materialet på annat sätt, dvs man får anpassa sig så det enda sättet är att man måste bryta skyddet för att kunna se media.

Men det finns ju maskiner på marknaden som kan visa materialet utan att skyddet behöver brytas. Känns lite som att jag ska få ta din bil om jag inte vill åka buss till jobbet eller något annat absurt. Tror den delen av lagtexten syftar på förarbetet där de nämner format som är övergivna av marknaden och liknande, kan dock ha helt fel i min syn

Permalänk

Har ett stort antal pc spel som jag har privatkopierat till iso filer för att original skivorna börjar bli ganska slitna, vissa kan knappt läsas längre. Har även gjort nya dvd skivor till nämnda spel som backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men det finns ju maskiner på marknaden som kan visa materialet utan att skyddet behöver brytas. Känns lite som att jag ska få ta din bil om jag inte vill åka buss till jobbet eller något annat absurt. Tror den delen av lagtexten syftar på förarbetet där de nämner format som är övergivna av marknaden och liknande, kan dock ha helt fel i min syn

Absolut men det finns inget krav på brukaren att äga dessa maskiner eller mjukvara. Tex kan du ha en bluray spelare i datorn men sakna mjukvara för att spela upp den dvs då får man bryta skyddet för att kunna se den.
Personligen tycker jag nog det
Skulle vara rätt sjukt om man skulle ha krav på sig att köpa vissa saker för att få nyttja en produkt man äger för att den "bara får användas på ett sätt"
Din liknelse blir lite tokig då du inte köpt bilen, därimot kräver det körkort för att bruka den, men även här har du regler som ger dig rätt att använda fodornet utan körkort tex vid nöd, enda sättet att rädda dit barn är att köra denna till sjukhuset (dock gäller det att det verkligen var ett nödläge för att komma undan med det) när vi ändå talar bilar och köra så har du en rätt skum regel, kör du bil utan att någonsin tagit körkort får du böter, kör du bil efter förlorat körkortet är det upp till 6mån fängelse....

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Samma här, är oerhört mycket bekvämare att säga "okej google, spela hammerfall" än att börja gräva efter cd-skivan som man kanske har förlagt.

Off:
Jag är på rethumör så som jag har varigt i flera dagar. Är det samma känsla på hello google och venyl?
https://napalmrecords.com/english/hammer-of-dawn-purple-vinyl...
Nu lyssnar jag sällan på hammerfall och äger ingen venylspelare även om jag passar på med några års mellanrum att lysna på det.

Kanske skulle uppfinna privatkopierings utrustning för att göra skivor med LP och EP med lite vax på ifrån ifrån de CD skivor man köpt. Problem nr2 44,1Khz eller 44,8Khz till vilken RPM som nu behövs för just den vinylen.
Även om iden är kul. så är har jag varken kunskapen, makten eller förmågan att få det till en veklighet.
Skulle nog bli ska jag skratta eller gråta?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Off:
Jag är på rethumör så som jag har varigt i flera dagar. Är det samma känsla på hello google och venyl?
https://napalmrecords.com/english/hammer-of-dawn-purple-vinyl...
Nu lyssnar jag sällan på hammerfall och äger ingen venylspelare även om jag passar på med några års mellanrum att lysna på det.

Kanske skulle uppfinna privatkopierings utrustning för att göra skivor med LP och EP med lite vax på ifrån ifrån de CD skivor man köpt. Problem nr2 44,1Khz eller 44,8Khz till vilken RPM som nu behövs för just den vinylen.
Även om iden är kul. så är har jag varken kunskapen, makten eller förmågan att få det till en veklighet.
Skulle nog bli ska jag skratta eller gråta?

Jag är uppvuxen med plastbitar jag alltid råkar tappa bort förr eller snare: kassetter, vinyl, cd och på 2000-talet även USB-minnen.

Så det var rätt länge sedan jag fann tjusning i fysisk media. Tror att fysisk media kan fortleva som kul plojgrej för de intresserade, liknande när folk håller på med museijärnvägar och sådant. Tidsfördriv/intresse.

Brukar kolla på Techmoan när han tar fram gamla prylar, tefifoner och nu vaxrullar senast. Kul. (Men det är så fruktansvärt praktiskt med röststyrning till världens alla låtar som spelas på ett nafs). Techmoan finns på YT. Han gillar fysisk media. Fysisk media är nog en nischprodukt för världens alla "techmoans". Cassette comeback (YT) är också nostalgiskt att se på. Hur man (inklusive jag) höll på med att fintrimma bias för att kopian skulle låta så bra som möjligt.

Gällande privatkopieringsavgiften blev det ett paradigmskifte när plötsligt alla kassetter försvann. Klart branschen har haft ett antal turbulenta år när inkomsterna har sinat från en obsolet teknologi. Med desperation och(alltför) kreativt tänkande samt lobbyism har de lyckats att införa avgifter på sådant som inte hör till kopiering whatsoever. Får se hur det utvecklar sig.

Permalänk
Medlem

@Networker
Paradim skifte har hänt mer en en gång. Inte bara på Kassetskatten. Desvärre är det nog mycket nostalgi från min sida.

Först kasseter. Sedan såldes dyrare kasseter som skulle vara bättre för att privatkopiera CD till KB.
Angående bias så tror jag inte det hette så på c64 tiden men att få till huvudet korrekt kunde vara allt annat än roligt. Skruvmejsel och något program för att se hur kassetten lästes. Sedan var jag inte så gammal då, skakar mer på handen nu än då.

Såg ut som en billig varant av ett osilocope och dålig inspelning av en mic i audacity.
Nostalgi. Man kan skratta åt det nu men man skrattade inte då.

Stavning och meningsuppbygnad som vanligt.
Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

JA!

rippar blu-ray filmer och delar ut dem via Emby till nära och kära samt vänner

För er som undrar varför, bättre kvalité, samt ingenting försvinner någonsin

Första inlägget där privatkopiering efter sin fulla definition faktiskt förekommer.

Det är mycket snack om att det säkerhetskopieras i varierande grad, men du är först att dela med dig av ditt material, så att det faktiskt uppstår ett inkomstbortfall för rättighetsinnehavaren.

Copyswede behöver återförenas med verkligheten. Känns lite som att deras kontor är en fullständig åsiktkorridor där nytänkande individer inte är välkomna.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Var ett tag sedan, men kopierade hela dvd samlingen att för några år sedan för de tog för mycket plats fysiskt, har nu bara skivorna och omlagen kvar i en låda i källaren, bluray samling kommer nog gå samma väg snart.
Kan fundera på om jag kringgår kopieringsskyddet eller inte, minns inte vilket program jag använde, men fick inte något fel när jag tog kopian eller varning om kopieringsskydd, lite som är det verkligen att kring gå ett lås på en grind om grinden är 1 km bort och det inte finns ett staket/vägg på stigen jag går på

Du menar som då jag fick be en representant för föreningen jag bor klippa låset med en bultsax så jag kunde komma in i mitt förråd. Hänglåset där går mer eller minndre att stirra sönder. Men håller dörren stängd. Lätt att kringå. En nagel kanske inte räcker men nära så då en pyteliten skruvmejsel räcker för att kringå skyddet. en skruv med 3mm gänga i gammalt trä.

Nu sover nog personen som jag skulle kunna ringa men det finns billiga plastfodral som är i den storleken så du kan behålla pappret ifrån BR skivorna. Du får dessvärre vikalite på ryggen eller någon annan stanns på pappret. (blir tusenlappar om du har några hundra skivor dessvärre.)

Det är som vanligt lösningar finns. Men om man ser dem partiska är en annan sak.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Networker
Paradim skifte har hänt mer en en gång. Inte bara på Kassetskatten. Desvärre är det nog mycket nostalgi från min sida.

Först kasseter. Sedan såldes dyrare kasseter som skulle vara bättre för att privatkopiera CD till KB.
Angående bias så tror jag inte det hette så på c64 tiden men att få till huvudet korrekt kunde vara allt annat än roligt. Skruvmejsel och något program för att se hur kassetten lästes. Sedan var jag inte så gammal då, skakar mer på handen nu än då.

Såg ut som en billig varant av ett osilocope och dålig inspelning av en mic i audacity.
Nostalgi. Man kan skratta åt det nu men man skrattade inte då.

Azimut är huvudets lutning. Bias är kurvan på inspelningens spektrum. Förmagnetisering är en annan sak.
Ja, jag minns också C64-kassetterna som man fick skruva i bandspelaren på så laddningen funkade.

Nej, den gamla teknologin var allt annan än rolig. Det är på senare tid folk fått för sig att det var något magiskt med den.
På den tiden drömde man (jag i alla fall) efter bättre lösningar. Bättre lösningar som finns idag.
Bättre lösningar som fått copyswede att se sig om efter nya intäktskällor, då de gamla är döda. (Kassetter etc.)