Veckans fråga: Vad är viktigt när du köper robotdammsugare?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad är viktigt när du köper robotdammsugare?

Att överlåta dammsugningen till en självkörande maskin är smidigt, men vilka egenskaper värdesätter du hos en sådan hjälpreda?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle haft med "Städförmåga" som ett alternativ? Hur pass bra den faktiskt städar upp.

Nyinskaffad Roborock S6MaxV för att den har större förmåga att undvika allt skit ungarna lyckas förlägga på golvet Riktigt nöjd hittills

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Viktigaste är nog Valetudo stöd.
Molnkopplade damsugare kommer inte in oss mig.
https://valetudo.cloud/
Alla bör se dennis plocka isär och inspektera vad de gör damsugarna;
https://www.youtube.com/watch?v=EWqFxQpRbv8
https://dontvacuum.me/

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Vid nästa köp... att den fixar katthår utan att bli igensatt efter en körning.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Sugkraft samt att den klarar av vanliga hinder som mattor, trösklar och liknande.

Permalänk
Hedersmedlem

När den fixar att sortera Duplobitar, kramdjur och pusselbitar är det dags att börja fundera på en. Gärna skaka mattor och kasta ner tvätten i tvättstugan.

Plocka inför dammsugning, 60 minuter
Skaka mattor, 5 minuter
Dammsuga, 10 minuter

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

både att den suger och att den inte suger

Permalänk
Medlem

Att den respekterar ens privatliv och inte skickar hem en massa dator till "molnet" (dvs Kina i detta fallet).

Permalänk
Medlem

Jag har ingen idag, men jag vill inte att den är molnberoende för att fungera. Det blir nog till att byta firmware på den, såg att Valetudo nämndes ovan - sjukt intressant projekt!

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Att den inte stör när man spelar Dolmen

Permalänk
Medlem

Har en hustru

Permalänk
Moderator
Moderator

Har en Roborock S5 Max jag är nöjd med, men blir definitivt en med påslös tömningsstation nästa gång vilket tyvärr många alternativ inte har ännu.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Den ska kunna styras via Home Assistant så att jag kan programmera den att bara dammsuga när huset är larmat. Är OK med moln så länge Home Assistant kan kommunicera med den lokalt när den väl är installerad. Den ska kunna ta sig över trösklar och mattor och inte fastna i eventuella klädesplagg som har hamnat på golvet.

Permalänk

Har en roborock s6 maxv, tycker den funkar mycket bra. Hade dock gillar autotömning på både vatten och damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmax:

Har en hustru

Då tror jag att du kommer gilla iRobots Roomba s9 och Braava M. De arbetar nämligen i par.

Permalänk

Annat (berätta i kommentarstråden!) / Mjukvara

Att den inte måste vara kopplad till molnet konstant och slutar fungera när tillverkaren tycker att det är dags, utan kan leva gott genom att t.ex. bara styras från en lokal smart-hem hubb (jag kör Domoticz).

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem

Målet med en städrobot är ju att den ska spara tid och energi för kunden. Om den konstant hakar upp sig eller gör dumheter som måste åtgärdas är den ju ofta en tidstjuv istället för något som bidrar...

Så alla saker på listan så slutresultatet blir att rummet är städat och sakerna som är i vägen blir kvar där de var

Permalänk
Medlem

Viktigast är att den saknar både bluetooth och wifi, och m.a.o. är en "dum" robot. "Smarta" prylar köper jag inte oavsett vad.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag hatar att städa och dammsuga men tror att det är bättre att göra det själv och få lite vardagsmotion än att tillbringa tiden jag sparar framför mobilen eller datorn. Samtidigt så sparar jag pengar och miljön tar inte stryk heller.

Permalänk
Medlem

Jag önskar att den hade varit tillräckligt smart att följa mattkanter och golvlister i dörröppningar. Det samlas ofta grus och annat där.

Permalänk
Medlem

Att den inte kräver en molntjänst.

Permalänk
Medlem

Jag tror man överskattar behovet att dammsugaren kan krypa under saker. Gör en hög modell med mer kraft och större påse. Lägger den inte ned så mycket tid på att föröka komma in i små utrymmen så går jobbet dessutom snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Att den respekterar ens privatliv och inte skickar hem en massa dator till "molnet" (dvs Kina i detta fallet).

Har otaliga gånger sett folk använda "data" fel, men är nog första gången jag ser någon använda "dator" inkorrekt.

Skulle också bli ledsen om min dammsugare skickade min dator till Kina.

Permalänk
Medlem

Avsaknad av kamera och utvecklad i ett land med demokrati

Permalänk

Valde annat, hade gärna sett en modell som klarar höga trösklar!
Går inte ens hitta en siffra på hur höga trösklar roborock klarar. (inte på svenska hemsidan iaf)

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem

Vi som har lite mindre lägenhet, går det att ställa in sin Roborock att inte ladda till 100%?
Det är väl bättre för batteriet om det bara laddar till kanske 80% eller så?
Hittar så dåligt i inställningarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LasseKongo:

Valde annat, hade gärna sett en modell som klarar höga trösklar!
Går inte ens hitta en siffra på hur höga trösklar roborock klarar. (inte på svenska hemsidan iaf)

Roborock klarar av 20mm eller 2cm på trösklar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vi som har lite mindre lägenhet, går det att ställa in sin Roborock att inte ladda till 100%?
Det är väl bättre för batteriet om det bara laddar till kanske 80% eller så?
Hittar så dåligt i inställningarna!

Nej, det finns ingen sån inställning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Att den går in i "garaget" såklart... https://imgur.com/a/DGRLLY0

Vore fint om man kunde få in dockningsstation med tömning men det hade krävt för mycket åverkan tror jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, det finns ingen sån inställning

Okej, tack. Trist!