Snabbkoll: Har du ett tangentbord med mekaniska brytare?

Permalänk
Medlem

jupp G915 Tactile, väldigt nöjd.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Har ju precis bytt mitt Varmilo med bruna MX-brytare till lite mer custom-bygge. Blev sjukt bra, tycker jag (och givetvis RGB på för hjälptebilden ).

Permalänk
Skäggig legend

Haft mekaniska sedan 2011. Återgår alltid till blåa, idag har jag Logitech G PRO TKL.

Jag köpte till min fästmö ett mekaniskt mx blå då hon älskar ljudet och känslan på mitt.

Dock måste jag säga att jag alltid har satt gummiringar under för att dämpa lite.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Ingen aning, har 2x TGB från -07.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Väldigt få tangentbord har någonsin varit annat än just mekaniska.
De vanligaste just nu är induktiva och kapacitiva mobilskärmar.

Saxbrytare och membran är i högsta grad mekaniska då de bygger på en fysisk rörelse för att fungera.

Sitter du på ett forum där kärnmedlemmen använder stationär dator och säger att det vanligaste är "kapacitiva mobilskärmar"?

OT: Ja, använder cherry mx red-brytare.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Khringo:

Har optiska brytare, så det blev ett nej!

Samma här, men jag röstade ja.
Mest för att det kändes mer relevant att skilja på 200 kr-tangentbord och "finare" varianter (mekaniska/optiska) än att vara bokstavlig.
Har ett Wooting Two analogt tangentbord, fast den analoga biten använder jag egentligen bara för att sätta aktiveringspunkten på tangenterna. Väldigt välkonstruerat i övrigt dock, så jag är lika nöjd för det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Var alltid emot mekaniska brytare förr, men jag insåg att det är egentligen plastiga (gaming)tangentbord jag är emot. När jag testade riktiga tangentbord och slutligen köpte ett Ducky tangentbord med bruna brytare så ändrade jag mig.

Egentligen bryr jag mig inte jättemycket om typen av brytare, det viktigaste är att byggkvaliteten är bra och att det inte har det där plastiga gneket som 99% av alla tangentbord har.

Permalänk
Medlem

För många, skulle behöva sälja om några mekaniska tangentbord man har inhandlat som är i fint skick.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Föredrar mekaniskt vid spelande men när jag ska skriva saker i t.ex skolarbete så fördrar jag icke mekaniskt tangentbord med platta knappar.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

MX browns både hemma och på jobbet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Hade, men har nu bytt. Kommer inte byta tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har ju precis bytt mitt Varmilo med bruna MX-brytare till lite mer custom-bygge. Blev sjukt bra, tycker jag (och givetvis RGB på för hjälptebilden ).
https://i.ibb.co/YPtGD7j/keeb.jpg

Jag har precis bytt till Varmilo, om det är lika bra som det med custom och lite till så ... fyfan jag vill med men nu kan jag leva med mitt varmilo ett bra tag

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Jag har precis bytt till Varmilo, om det är lika bra som det med custom och lite till så ... fyfan jag vill med men nu kan jag leva med mitt varmilo ett bra tag

Jag är ledsen men det är som natt och dag mellan det gamla och det nya. Kostar förvisso mer än det dubbla, men det märks också...

Permalänk
Medlem

Har nått med bruna klon-brytare just nu, ett Deltaco. Enda tangentbord jag haft som kraschar och behöver startas om haha!

Har även ett Kjell&Co med blå brytare som inte används pga jag tycker synd om frugan med allt klickande

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

MX Red Silent. Underbart.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Ja, jag uppdaterade från membran för bara ca två månader sedan. Ett Corsair K55 blev ett K70.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Aldrig gillar i känslan i mekaniska men ville ha ett tangentbord man kan använda mer än ett år utan att det går sönder. Alla premiumtangentbord är mekanisk nuförtiden

så blev en k70 mk2 med cherry silent som var bra, hade inte hemska ljudet och känns skönt

Permalänk
Hedersmedlem

Skaffade ett vitt vortex pok3r med bruna brytare för några år sedan. Trevligt med robust metallbotten.

Men jag får nog säga att jag blev rätt så mätt på rassliga och högljudda mekaniska brytare.

Bytte till ett logitech mx keys dom väl har membran och har hittat hem där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Aldrig gillar i känslan i mekaniska men ville ha ett tangentbord man kan använda mer än ett år utan att det går sönder. Alla premiumtangentbord är mekanisk nuförtiden

så blev en k70 mk2 med cherry silent som var bra, hade inte hemska ljudet och känns skönt

2000 spänn?!
Jag brukar köpa typ de billigaste, nåt runt 200 spänn som har den layout jag vill ha...från typ Logitech eller liknande som man i alla fall hört talas om
Brukar hålla en massa år o har aldrig haft nåt att klaga på egentligen, men jag har aldrig testat dyra modeller så har ingen aning om det är värt flera tusen extra för "känslan" eller ej...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Ja

Äger bara tangentbord med cherry mx switchar.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Dubbeljapp.

Hemma: Gazzew Bobagum (linjära supertysta)
Jobbet: Topre

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har ju precis bytt mitt Varmilo med bruna MX-brytare till lite mer custom-bygge. Blev sjukt bra, tycker jag (och givetvis RGB på för hjälptebilden ).
https://i.ibb.co/YPtGD7j/keeb.jpg

funderar själv på custom-bygge! Dela gärna med dig med vilka prylar du använt!

Permalänk
Bildexpert

Nej, buckling springs (Model M) för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palmify:

funderar själv på custom-bygge! Dela gärna med dig med vilka prylar du använt!

Det är ett Keychron Q2 med Gateron Box Pink switchar som är smorda och filmade. Sen Traitors UKIYO-E tangenter och en enkel tejpmod på det. Vid senare tillfälle ska jag modda stabilisatorerna och se om jag kan hitta någon tunn bitumen-matta att lägga i botten (alternativt något skum med högre densitet).

Permalänk
Medlem

Jag rockar ett Thinkpad tangentbord jag. Verkligen älskar att ha lätt tillgång till en nipple o musknappar direkt på tangentbordet, skitsmutt när man t ex inte alltid vill släppa högerhanden från tangentbordet när man bara ska klilcka på nånting för att sen fortsätta skriva. Enda jag saknar är nå subtilt rött lys när man har det mörkt i rummet, men annars så är det perfekt!

Permalänk
Medlem

Har ett Keychron Q1 med Gateron Phantom Brown och Keychrons "Carbon" keycap set. Fantastisk känsla i bygget och ljudet, men börjar hata att det är så högt upp, även jämfört med det Ducky jag hade innan. Tips på handledsstöd? Hoppas på mer low profile custom i bra kvalitet i framtiden.

Å andra sidan kör min bror ett Saitek Eclipse II från 2006 som fortfarande funkar.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ett Keychron Q2 med Gateron Box Pink switchar som är smorda och filmade. Sen Traitors UKIYO-E tangenter och en enkel tejpmod på det. Vid senare tillfälle ska jag modda stabilisatorerna och se om jag kan hitta någon tunn bitumen-matta att lägga i botten (alternativt något skum med högre densitet).

Maxgaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag bryr mig inte det minsta, förutom att jag skriver fel oftare på linjära (röda) mx-brytare

Är tangentbordet så kritiskt att man letar fel där borde man nog prata med någon

På samma sätt som alla andra yrkesgrupper och hobbyister köper ordentlig utrustning så är det väl fullt rimligt att vilja ha ett tangentbord som går att använda utan att få psykbryt om man sitter och skriver på det 8+ timmar om dagen.

Aldrig förstått grejen att arbetsgivare köper en 4k Ultrawide-skärm jag för 10k ska sitta och glo på men billigaste skräpet för 29:90 att skriva på.

Om jag skulle arbeta dagarna i ända på ett rubber dome tangentbord, ja då skulle jag förmodligen behöva gå och prata med någon erfteråt. Det vore fruktansvärt.

Skrivet av ASBR:

2000 spänn?!
Jag brukar köpa typ de billigaste, nåt runt 200 spänn som har den layout jag vill ha...från typ Logitech eller liknande som man i alla fall hört talas om
Brukar hålla en massa år o har aldrig haft nåt att klaga på egentligen, men jag har aldrig testat dyra modeller så har ingen aning om det är värt flera tusen extra för "känslan" eller ej...

2000 spänn blir billigt när tangentbordet håller 10+ år. Rubber dome, på den tiden jag körde det slet jag nog ut ett 499 kr tangentbord om året med glappande tangenter och dåligt påklistrade bostäver på keycaps etc som försvann efter någon månad.

Permalänk
Medlem

Jag kö på razers gröna. Taktila som klickar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Really? 🥸

Har blivit så 🙈