Det är han som bokat golvsliparen. Det finns inget som säger att ni automatiskt ska stå för slipning av golvet.
Nä det jag känner också, nu kommer jag gå över till mailkontakt med honom istället för telefon och bestrida allt.
Så klart han inte tycker det är värt att notera, om det hade noterats hade ju han varit skyldig att bekosta detta
Nä, eller hur?
Haha, mjukare golv i vardagsrummet, 100% efterkonstruktion från värdens sida...
Är ingen expert, men tycker det ser ut som de där groparna/spåren skulle kunna ha uppkommit före eventuell tidigare slipning och lackning. Golvlack brukar vara hård och spröd. Den borde vara skadad i så djupa spår om den lagts på före spåren uppkommit. Går det att se om lacken är tjockare i botten av groparna/spåren?
Det kanske kunde vara värt att försöka få rätt på den utflyttade grannen ifall du vill ta detta vidare? Kunde ju visa att hyresvärden satt i system att ge sig på utflyttande hyresgäster och försöka skrämma dem till dem att bekosta renoveringar. Kanske även få rätt på den som hade din lägenhet innan dig, och höra dig för om samma sak hände när vederbörande flyttade ut?
Vill du göra en sak av det är det i övrigt bra om värden har låst sig på en absurd historia om att en 20-kilos hund ska ha åstadkommit det där. Ta det inte ur honom. Det torde vara rätt svårt för honom att bevisa att så skett med mindre än att du droppat hunden från fem meters höjd, och den landat med tänderna först, typ. Ändrar han sig under pågående process tappar han förstås väldigt mycket trovärdighet. Hjälp honom inte på traven med att hitta på en bättre historia.
Givetvis spelar du också in alla eventuella framtida samtal med värden.
Är det lagligt att spela in samtal utan hans kännedom? Annars tänker jag gå över till mailkonversationer nu med honom och inte svara på hans nummer. Jag vet tyvärr inte vad den grannen hette och hur jag skulle få tag på sådan information annars?
Hyresgästföreningen har stängt tills på Måndag pga kristi himmelsfärd.. Och Länsförsäkringars advokater kommer inte hjälpa mig med rättshjälp om det gäller en kostnad under 24.000:- som hyresvärden kräver mig på, men han sa att det verkade helt sjukt vad jag fick genomgå och rådde mig att inte betala heller.