Veckans fråga: Äger du en elbil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Beror väl på vad du menar med laddhybrid. Folk verkar alltid använda orden hej vilt och tycker att en laddhybrid är en pluginhybrid eller att en pluginhybrid är en laddhybrid. Tycker själv inte en laddhybrid (dvs utan plug) är en "elbil" då dom bara använder det mest för hjälp, det är bara en modern mer effektiv bensinbil. En pluginhybrid som man kan lägga i el läge och man faktiskt utnyttjar som ren elbil 80-90%+ av tiden pga korta sträckor... meh close enough.

Mjo, jag kör plugin hybrid med dedikerat el-läge kör nästan uteslutande på el och använder bensin mest som backup samt när vi åker på nån långresa på sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Inte jättelångt kvar till det ändå. El-rally finns, och ljudgeneratorer testar man. Kan ju vara så att elövergången och lite förändring lite av vad sporten behöver eftersom det man gör nu uppenbarligen inte fungerar.

Ljudmöjligheterna när det kommer till elbilar är egentligen oändliga.

Rätt tydligt att den bilen är 200-300Kg tyngre än en vanlig rallybil. Sen kan man säkert fejka en massa ljud, men det är också just fejkljud. Ska du försöka imitera ljudet från en förbränningsmotor har du också problemet att det ger fel signaler till föraren.

Att elbilar skulle öka intresset för sporten ser jag som ytterst osannolikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Rätt tydligt att den bilen är 200-300Kg tyngre än en vanlig rallybil. Sen kan man säkert fejka en massa ljud, men det är också just fejkljud. Ska du försöka imitera ljudet från en förbränningsmotor har du också problemet att det ger fel signaler till föraren.

Att elbilar skulle öka intresset för sporten ser jag som ytterst osannolikt.

Klart den är tyngre. Men du väljer också aktivt att se bort från fördelarna med elmotorer. Det är dags att kasta ut de gamla ICE-bilarna en gång för alla så att sporten kan förnyas. Annars överlever den inte.

Man ska inte imitera ljudet från förbränningsmotorer. Man ska skapa egna.

Permalänk
Medlem

Är ju helt klart sugen på en elbil. Har 3 mil till jobbet och pendlar idag med min Saab som går på diesel. Tankar för cirka 2500kr i månaden. Kan tänka mig att totalt kostar min bil mig cirka 4600kr i månaden med reparationer osv. Föreningen skall bygga laddstolpar här nu. Är det en nobrainer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dezpite:

Är ju helt klart sugen på en elbil. Har 3 mil till jobbet och pendlar idag med min Saab som går på diesel. Tankar för cirka 2500kr i månaden. Kan tänka mig att totalt kostar min bil mig cirka 4600kr i månaden med reparationer osv. Föreningen skall bygga laddstolpar här nu. Är det en nobrainer?

Nej, det är ingen nobrainer. Det beror helt på dina behov. Skulle du leasa behöver du ta minst 2000 mil per år. För 4600 i månaden lär du inte få en större bil än det du har. Men du kanske kan vara nöjd med en mindre bil? I så fall ja.

Om du vill köpa den får du rikta in dig på norr om 200k för att få en bil som är större än Renault Zoe.

Kanske kan vara värt det för dig, eller så är det inte det. Det beror helt på dina prioriteringar och krav på en bil. Vilket jag iofs antar är extraordinärt låga eftersom du kör.. Saab (Sorry)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Klart den är tyngre. Men du väljer också aktivt att se bort från fördelarna med elmotorer. Det är dags att kasta ut de gamla ICE-bilarna en gång för alla så att sporten kan förnyas. Annars överlever den inte.

Man ska inte imitera ljudet från förbränningsmotorer. Man ska skapa egna.

Vilka fördelar har elmotorer i rallybilar? Att förnya sporten till något ingen vill se hjälper den knappast att överleva.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det är kanske något du tycker är slöseri med energi men alla håller inte med om det.

De flesta borde väl ändå hålla med om att om en motor vars ändamål är att föra ett fordon framåt bara lyckas utvinna en tredjedel av energin som finns i bränslet till just detta – resten går ut som värme rakt ut i luften – så låter det spontant inte så bra?

Skrivet av DasIch:

Så hur dålig är luftkvalitén i våra städer? Sedan är frågan varför städer ska ses som någon slags norm i ett modernt samhälle? Jag ser det snarare som en kvarleva från industrialiseringen.

Relativt god i Sverige, men på vissa ställen i större städer är den stundvis problematisk. Hornsgatan i Stockholm brukar vara ett exempel som rätt ofta kommer fram.

Ska nog mycket till att konceptet stad ska upphöra. Finns väl en hel del fördelar med att ha ett stort utbud av saker nära till hands.

Skrivet av DasIch:

Om jag exempelvis fått fortsätta jobba som jag gjort sedan pandemin började hade jag, så länge det är varm nog, jobbat från huset i nordöstra Finland. Lite jobbigt med utedass när det blir minusgrader bara. Stället är annars långt ifrån närmsta granne och det är knappast dålig luft.

Låter topp. Vore intressant att se hur saker skulle te sig om majoriteten i städerna skulle sprida ut sig på kartan på det sättet. Känns inte helt smidigt gällande transport av folk och livsmedel m.m. till så många olika platser. Nä, jag kan absolut se en hel del fördelen med städer.

Skrivet av DasIch:

Jag menar, hela konceptet med bilköer och storstadssmog är i grunden primitivt. Det finns inte längre någon vettig anledning till bilköer in till stan på morgonen. Hela grejen är förlegad, det är bara inte tillräckligt många som insett det än.

Det är verkligen knäppt att alla ska in och från till ett jobb vid ungefär samma tid. Låt folk jobba hemma l början av dagen och komma in lite senare, exempelvis. Men verkar ju ha gått in att det funkar nu i samband med pandemin.

Skrivet av DasIch:

Ptja, se ovan och tänk sedan på att det faktiskt går att rena luften.

Jasså? Hur renar vi luften på ett bra sätt? Tänker att om detr utsläppen från fordon som är en stor del av problen (om än så klart inte det enda) så borde vi kanske försöka minska ned antalet på dessa. Framförallt då det ofta transporteras en enda person i en tung bil som dessutom inte behöver transportera sig allt för lång sträcka. "Men det är smidigt med bil". 🤷‍♂️

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag har en hybridbil. En ren elbil är inte aktuellt med de förutsättningar och behov som jag har i dagsläget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Vilka fördelar har elmotorer i rallybilar? Att förnya sporten till något ingen vill se hjälper den knappast att överleva.

Samma fördelar som i en vanlig bil. Om ingen vill se det, har du ingen aning om. Du är bara rädd för förändring. Såna här diskussioner dyker upp varenda gång något ska förändras och sen går det bra ändå.

Vad är alternativet, fortsätta stånga huvudet i väggen och låta en döende sport ta livet av sig själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Vad har du för räckvidd vid motorvägsfart (110-120 km/h)

Jag körde för första gången till Fredriksstad i Norge från Ängelholm. 399km Stannade och laddade i Spekeröd som var 223km. Hade 92km kvar när vi stannade. Mätaren sa att jag hade 364km när vi körde hemifrån. Laddade upp till 95% på 24min innan vi körde vidare.

Höll 120km/h hela vägen, kraftig motvind ska tilläggas. Blåste som fan!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja självklart. Men tjänstevikten är inte över 3500 på den.

Ah, my bad

Såg nu att tjänstevikten på den var runt 3000 kg.

Permalänk
Inaktiv

Nej. Jag tankar flytande dinosaurier i min bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Samma fördelar som i en vanlig bil. Om ingen vill se det, har du ingen aning om. Du är bara rädd för förändring. Såna här diskussioner dyker upp varenda gång något ska förändras och sen går det bra ändå.

Vad är alternativet, fortsätta stånga huvudet i väggen och låta en döende sport ta livet av sig själv?

Vaddå, att de levererar kraft så hjulen snurrar? Det är inget jag har bortsett ifrån. Försök inte psykologisera - du har ingen aning om vad jag är rädd för. Intresset för elbilar är försvinnande litet inom motorsport. Folk tycker bilarna är tråkiga och själlösa och det är inte roligt att titta på. Lösningen på ett svalnande intresse för motorsport är knappast att introducera något alla tycker är tråkigt.

Ett alternativ är att jobba mot rådande anti-bilkultur. Något som för övrigt behöver göras ändå för att behålla vår rörelsefrihet i framtiden. Det är ju inte som att elbilarna kommer vara fredade i framtiden. Först mördar man bilar med förbränningsmotorer och när tillräckligt många gått över till alternativa drivmedel (behöver för all del inte vara el) kommer dessa också hamna i giljotinen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Vaddå, att de levererar kraft så hjulen snurrar? Det är inget jag har bortsett ifrån. Försök inte psykologisera - du har ingen aning om vad jag är rädd för. Intresset för elbilar är försvinnande litet inom motorsport. Folk tycker bilarna är tråkiga och själlösa och det är inte roligt att titta på. Lösningen på ett svalnande intresse för motorsport är knappast att introducera något alla tycker är tråkigt.

Ett alternativ är att jobba mot rådande anti-bilkultur. Något som för övrigt behöver göras ändå för att behålla vår rörelsefrihet i framtiden. Det är ju inte som att elbilarna kommer vara fredade i framtiden. Först mördar man bilar med förbränningsmotorer och när tillräckligt många gått över till alternativa drivmedel (behöver för all del inte vara el) kommer dessa också hamna i giljotinen.

Japp! Exakt, ingenting om instant torque och möjligheten till väldigt låg tyngdpunkt. Det är i princip likadana bilar som bara leverar kraft så att hjul snurarar. Jag försöker inte psykologisera, men du verkar rädd. Som alla andra som är emot utveckling när nya saker ska testas på för att man krampaktigt ska klamra sig kvar vid det som varit.

Rådande antibilkultur kan rådas bot på med elbilar. (inte för att antibilkultur finns, det verkar var otroligt påhittat. Finns fler bilar än någonsin) Tycker tvärtom det finns stort intresse för elbilarnas utveckling och framtid inom sporten. De som vägrar den naturliga utvecklingen kommer tyvärr behöva hitta en ny sport att kolla på, eller infinna sig i att bilsporten behöver utvecklas för att överleva. Den är tråkig och omiljövänlig just nu. Vilket uppenbarligen det svalnade intresset tyder på också.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min Diesel när man skulle köpa en för miljöns skull 2015...
Fortfarande nöjd.
Elbil är en bil med sladd...Batteribil är det som är "elbil"
Hade batterier i min leksaksbil...
Batteribil är för dyrt & jag kan inte ladda någonstans...
Batterierna är inte så miljövänliga i sig. & Batteribilar är farliga vid olyckor...
Ja jag gillar inte APPEL, INTEL eller NVIDIA heller...men jag är gammal & sur också...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag köpte min Diesel när man skulle köpa en för miljöns skull 2015...
Fortfarande nöjd.
Elbil är en bil med sladd...Batteribil är det som är "elbil"
Hade batterier i min leksaksbil...
Batteribil är för dyrt & jag kan inte ladda någonstans...
Batterierna är inte så miljövänliga i sig. & Batteribilar är farliga vid olyckor...
Ja jag gillar inte APPEL, INTEL eller NVIDIA heller...men jag är gammal & sur också...

Det är el i batterier också...

Sen borde du kolla upp statistiken lite bättre och inte bara tro alla betalda artiklar, som är väldigt lätta att motbevisa.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Japp! Exakt, ingenting om instant torque och möjligheten till väldigt låg tyngdpunkt. Det är i princip likadana bilar som bara leverar kraft så att hjul snurarar. Jag försöker inte psykologisera, men du verkar rädd. Som alla andra som är emot utveckling när nya saker ska testas på för att man krampaktigt ska klamra sig kvar vid det som varit.

Rådande antibilkultur kan rådas bot på med elbilar. (inte för att antibilkultur finns, det verkar var otroligt påhittat. Finns fler bilar än någonsin) Tycker tvärtom det finns stort intresse för elbilarnas utveckling och framtid inom sporten. De som vägrar den naturliga utvecklingen kommer tyvärr behöva hitta en ny sport att kolla på, eller infinna sig i att bilsporten behöver utvecklas för att överleva. Den är tråkig och omiljövänlig just nu. Vilket uppenbarligen det svalnade intresset tyder på också.

Det omedelbara vridmomentet och låga tyngdpunkten är inte så stora fördelar som elbilsförespråkarna vill få det till. Vridmomentet hanteras med hjälp av växellådan i vanliga bilar. Vad gäller tyngdpunkten går den att få väldigt låg även med förbränningsmotorer. Sedan har det betydelse hur den vikten är fördelad. För elbilar likväl som förbränningsmotorer är det en fördel att ha vikten hyfsat centrerad. Mittmotor eller svansmotor är oftast den mest lyckade layouten.
Ska du ha batterier monterade likt en mittmotor kommer du få bygga på höjden om du inte vill ha väldigt kort räckvidd. Tesla som har sina batterier monterade längs med golvet har en högre tyngdpunkt än exempelvis en Corvette. Det är för all del en låg tyngdpunkt, vi jämför sedan mot en sportbil, men det är verkligen inte en så stor fördel som elbilsförespråkarna vill få det till.
Därutöver har du nackdelen med vikt. Det är på riktigt ett stort problem. Bara kolla på Model S Plaid när den kördes på Nordschleife. Bilen var så tung att däcken inte orkade med och det var flera tillfällen som var nära att sluta illa (all heder åt föraren som hade ett par massiva mässingsbollar).

Jag är knappast emot utveckling. Däremot är jag starkt emot påtvingad utveckling. Låt elbilarna konkurrera på samma villkor. När eller om tekniken är bättre kommer folk köpa elbilar, eller vad för annat alternativ som kan tänkas dyka upp (det är inte som att elbilar är den enda tekniken under utveckling - du har bland annat syntetiskt bränsle och bränsleceller som båda har potential).

Att det finns fler bilar än någonsin säger inget om bilkulturen. Du kan väl exempelvis berätta för mig vart jag hittar riktiga inbitna entusiaster idag; folk som bygger, trimmar och rejsar sina bilar? Jag vet att sådana finns i någon omfattning men det är långt ifrån vad det har varit. Alla forum för sånt har dött sedan över 10 år sedan.
Vad vi ser idag är snarare sista skriket från biltillverkarna när det gäller bilar med förbränningsmotorer. De har bättre teknik än någonsin och innan bäst före datumet löper ut släpper de en del riktigt grymma entusiastbilar. Skitkul om du har gott om pengar idag och kan strunta helt i andrahandsvärdet.

Att kalla det för naturlig utveckling är direkt oärligt. Utvecklingen är politiskt motiverad och inget annat. Subventioner på elbilar och straffskatter på förbränningsmotorer, med krav på förbränningsmotorerna som flera biltillverkare anser helt omöjliga att leva upp till. Det är en framtvingad utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det är el i batterier också...

Sen borde du kolla upp statistiken lite bättre och inte bara tro alla betalda artiklar, som är väldigt lätta att motbevisa.

Som sagt jag är gammal & sur...
Kommer inte att ha råd att köpa ny bil inom närmaste åren.
Den jag har idag är betald & kostar bara lite diesel Varannan månad...skatt & försäkring...service
Den drar ju bara runt 0,5l...BMW, så den håller några år till...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Äger en Tesla Model S som har gått 23500mil. Av dem avverkade jag 9000mil senaste året... enligt besiktningsmannen. Har jag bott i bilen eller?
Inte ett fel på bilen och gick rakt igenom utan problem, trots att jag inte gjort någonting ännu med den, förutom att jag bytte bromsbelägg fram för ett tag sedan. Hade fått påpekande från både besiktningen förra året och däckverkstaden, men de hade säkert gått 5-10000 mil till. Kändes lite onödigt, men vad gör det, var ingen stor kostnad.
Finns inget som skulle få mig att byta tillbaka till en bränsledriven bil, inget, det finns inte på kartan ens.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

De flesta borde väl ändå hålla med om att om en motor vars ändamål är att föra ett fordon framåt bara lyckas utvinna en tredjedel av energin som finns i bränslet till just detta – resten går ut som värme rakt ut i luften – så låter det spontant inte så bra?

Nu har du inte klart för dig hur mycket det 'kostar' att framställa den elström som sedan laddas i elbilarna - elström är ingen energikälla - det är en kraft-transmission från den mekaniska kraft som matas in i generatorn - problemet är var man får den mekaniska kraften...

Energiutbytet är tämligen låg om man räknar in solenergin som går åt för att ånga upp vattnet från naturen, bilda moln som regnar ned stora arealer som med naturen som tratt matar en turbin och sedan generator och bara kan nyttja den kvarvarande fallhöjden för energiutvinningen - samma sak kan man säga om vindkraften, solpaneler har också lågt utbyte, typ 100 W/m² när infallande strålningsmängden är på 1000W/m² - en oljekondenskraftverk kanske ligger på 42% av inmatad värmemängd och kärnkraften ca 37% (de får inte arbeta med lika hög tryck som en oljekondenskraftverk = lägre verkningsgrad) - en stor tvärstyckes-fartygsdiesel ligger i runda slänga 50 - 55% verkningsgrad av brännoljans energi. - ja listan kan göra lång och att kan man få ~30% mekanisk kraft från inmatad mängd kJoul i så liten maskin som en fordonsmotor, får nog anses som rätt bra utbyte trots allt i jämförelse med alternativen när det gäller att framställa elström.

Det är problemet är att man inte jämför samma sak när man jämför bränslemotorer och elbilars förbrukning då elbilars förbrukning ger utsläpp på annan ort i förväg (speciellt i länder som inte har stora mängder vatten/vind eller kör på kärnkraft och kör med olja (i vis mån naturgas) och ännu värre på kol och elsladden är kraftöverföringsaxeln som skruvar upp fjädern (=ladda batteriet) i elbilen och den transmissionen har också överföringsförluster på mellan 3-5% i stora elnätsinfrastrukturen + förlusterna och värmeunderhåll (på vinter) under laddningen av elbilen.

Nu menar jag inte att vi inte skall ha elbilar - det passar för många lösningar - men miljöargumenten passar inte på någon av det då problemet är att vi kör alls och slutsumman i total mängd insatt primärenergi av olika slag för transporten ungefär lika illa - och konsumerar ungefär lika mycket mekanisk kraft för att förflytta oss oavsett om det är via el eller lokalt genererad mekanisk kraft via en förbränningsmotor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Japp! Exakt, ingenting om instant torque och möjligheten till väldigt låg tyngdpunkt. Det är i princip likadana bilar som bara leverar kraft så att hjul snurarar. Jag försöker inte psykologisera, men du verkar rädd. Som alla andra som är emot utveckling när nya saker ska testas på för att man krampaktigt ska klamra sig kvar vid det som varit.

Rådande antibilkultur kan rådas bot på med elbilar. (inte för att antibilkultur finns, det verkar var otroligt påhittat. Finns fler bilar än någonsin) Tycker tvärtom det finns stort intresse för elbilarnas utveckling och framtid inom sporten. De som vägrar den naturliga utvecklingen kommer tyvärr behöva hitta en ny sport att kolla på, eller infinna sig i att bilsporten behöver utvecklas för att överleva. Den är tråkig och omiljövänlig just nu. Vilket uppenbarligen det svalnade intresset tyder på också.

Att intresset för motorsport, då med förbränningsmotorer i synnerhet, skulle minskat är öht inte sant. Intresset för t.ex. Formel 1 har aldrig varit större med över 1.5 miljarder tittare förra säsongen, drygt 4.5 miljoner besökte tävlingarna fysiskt. Formel E hade samma år ett totalt tittarantal på 361 miljoner. Att mycket annan motorsport är på utdöende beror knappast på huruvida det är förbrännings- eller elmotorer utan det är helt andra faktorer. Jag tror inte eldrivna bilar kommer rädda rallysporten t.ex, det är inte där sportens problem ligger.

Det ser dessutom väldigt olika ut i olika länder och delar av världen. I Sverige har motorsport varit något fult ganska länge och har motarbetats på många nivåer. I andra länder ser det helt annorlunda ut. Jag tror tyvärr inte att en fullständig elektrifiering av den kommer förändra situationen i det här landet. Den kommer ändå fortsatt vara motarbetad.

Jag är dock fullt medveten om att elektrifiering, eller andra drivmedel som inte är negativa för miljön, kommer ta över med tiden även inom motorsporten men jag tror som sagt inte det är räddningen för motorsporten som helhet. Men det är lite som att man också kan ifrågasätta konstfrusna isar för ishockey och uppvärmda planer för fotboll då energin kommer från kol- och oljekraftverk. Det är hela samhällsstrukturen som behöver förändras, motorsporten i sig är en väldigt liten del av detta och den negativa miljöeffekt som motorsporten bidrar med är försvinnande liten i det stora sammanhanget, trots det får den skulden för en mycket större del än den gjort sig förtjänt av.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

De flesta borde väl ändå hålla med om att om en motor vars ändamål är att föra ett fordon framåt bara lyckas utvinna en tredjedel av energin som finns i bränslet till just detta – resten går ut som värme rakt ut i luften – så låter det spontant inte så bra?

Fast det är en fråga om vilket värde du får ut av det. Det är liksom inte så att verkningsgraden bestämmer värdet.

För övrigt tror jag Toyotas senaste motorer har en verkningsgrad på lite drygt 40%.

Citat:

Relativt god i Sverige, men på vissa ställen i större städer är den stundvis problematisk. Hornsgatan i Stockholm brukar vara ett exempel som rätt ofta kommer fram.

Det brukar ju förvisso vara ett exempel, men har det granskats?

Citat:

Ska nog mycket till att konceptet stad ska upphöra. Finns väl en hel del fördelar med att ha ett stort utbud av saker nära till hands.

Jo, fast med modern teknik kan man ha många saker nära till hands utan att bo centralt.

Citat:

Låter topp. Vore intressant att se hur saker skulle te sig om majoriteten i städerna skulle sprida ut sig på kartan på det sättet. Känns inte helt smidigt gällande transport av folk och livsmedel m.m. till så många olika platser. Nä, jag kan absolut se en hel del fördelen med städer.

Här skulle man kunna börja med att studera USA. På många ställen vill de flesta inte bo i städerna och på vissa håll har du folk som rentav flyr dem. Vad vi ser genom media här i Sverige handlar väldigt mycket om städer men det är i varje fall tillräckligt många som bor utanför för att det ska vara relativt jämnt mellan demokrater och republikaner. Generellt kan man ju ändå säga att republikerna har sina väljare utanför städerna, medan demokraterna har sina väljare i städerna.
Flera städer i USA ser dessutom en utflyttning just nu. De som har råd flyttar till behörigt avstånd. Du har folk som flyr Los Angeles och det är tveksamt om den finaste villan i Sverige kan mäta sig med den fulaste på Long Island.
Sverige är väl dessutom rätt speciellt även i Europa med hur centraliserat landet är. Vi har ju verkligen dödat landsbygden helt. Finland, från det jag sett, har lite av samma problem.

Jag menar, det är inte som att det är brist på lebensraum i Sverige. Trots det byggs storstäderna allt mer som myrstackar.

Citat:

Det är verkligen knäppt att alla ska in och från till ett jobb vid ungefär samma tid. Låt folk jobba hemma l början av dagen och komma in lite senare, exempelvis. Men verkar ju ha gått in att det funkar nu i samband med pandemin.

Framförallt, släpp normen med att jobba från kontoret. Finns det adekvata skäl för det så, visst. Då är det så det ser ut. I de flesta fall handlar det dock bara om gammal vana och att chefer inte vet hur de ska anpassa sig till det nya.
Svårt att göra vänner på hundar vis när det inte finns rövar att slicka på kontoret. Det är även svårt med chefsrollen för de som ser sig som övervakare. Jättesvårt att mäta någons prestation om allt ska vara objektivt och opersonligt. Jag menar, tänk om det skulle visa sig att tysta och introverta typer presterar bättre än snackpåsarna? Så kan vi fan inte ha det.

Citat:

Jasså? Hur renar vi luften på ett bra sätt? Tänker att om detr utsläppen från fordon som är en stor del av problen (om än så klart inte det enda) så borde vi kanske försöka minska ned antalet på dessa. Framförallt då det ofta transporteras en enda person i en tung bil som dessutom inte behöver transportera sig allt för lång sträcka. "Men det är smidigt med bil". 🤷‍♂️

I hemmiljö finns det redan mackapärer som renar luften. På större skala finns det forskning som indikerar att man kan motverka de största problem, såsom smog och liknande. Där får du dock googla, för jag är helt enkelt lat och orkar inte just nu.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Nu har du inte klart för dig hur mycket det 'kostar' att framställa den elström som sedan laddas i elbilarna - elström är ingen energikälla - det är en kraft-transmission från den mekaniska kraft som matas in i generatorn - problemet är var man får den mekaniska kraften...

Energiutbytet är tämligen låg om man räknar in solenergin som går åt för att ånga upp vattnet från naturen, bilda moln som regnar ned stora arealer som med naturen som tratt matar en turbin och sedan generator och bara kan nyttja den kvarvarande fallhöjden för energiutvinningen - samma sak kan man säga om vindkraften, solpaneler har också lågt utbyte, typ 100 W/m² när infallande strålningsmängden är på 1000W/m² - en oljekondenskraftverk kanske ligger på 42% av inmatad värmemängd och kärnkraften ca 37% (de får inte arbeta med lika hög tryck som en oljekondenskraftverk = lägre verkningsgrad) - en stor tvärstyckes-fartygsdiesel ligger i runda slänga 50 - 55% verkningsgrad av brännoljans energi. - ja listan kan göra lång och att kan man få ~30% mekanisk kraft från inmatad mängd kJoul i så liten maskin som en fordonsmotor, får nog anses som rätt bra utbyte trots allt i jämförelse med alternativen när det gäller att framställa elström.

Det är problemet är att man inte jämför samma sak när man jämför bränslemotorer och elbilars förbrukning då elbilars förbrukning ger utsläpp på annan ort i förväg (speciellt i länder som inte har stora mängder vatten/vind eller kör på kärnkraft och kör med olja (i vis mån naturgas) och ännu värre på kol och elsladden är kraftöverföringsaxeln som skruvar upp fjädern (=ladda batteriet) i elbilen och den transmissionen har också överföringsförluster på mellan 3-5% i stora elnätsinfrastrukturen + förlusterna och värmeunderhåll (på vinter) under laddningen av elbilen.

Nu menar jag inte att vi inte skall ha elbilar - det passar för många lösningar - men miljöargumenten passar inte på någon av det då problemet är att vi kör alls och slutsumman i total mängd insatt primärenergi av olika slag för transporten ungefär lika illa - och konsumerar ungefär lika mycket mekanisk kraft för att förflytta oss oavsett om det är via el eller lokalt genererad mekanisk kraft via en förbränningsmotor.

Nu kommer jag bara konfrontera ditt sista påståenden där om att elbil eller förbränningsmotorbil är ungefär lika illa miljömässigt.

Ganska ordentlig genomgång på sajten nedan och de kommer fram till:

Elbilar är 51% miljövänligare i USA.
28% miljövänligare i Tyskland.
60 – 70% miljövänligare i Sverige.

En bil ger upphov till stora utsläpp, oavsett om den går på el eller fossila bränslen.

Sett över hela bilens livscykel är det svårt att se hur en fossilbil skulle kunna vara lika miljövänlig som en elbil.

Endast om man jämför krafthungriga elektriska superbilar, med snålkörda fossildrivna bilar med hälften så mycket hästkrafter kan det bli jämnt på mållinjen mellan el- och fossilbilen.

https://www.elcenterab.se/guider/hur-miljovanliga-ar-egentlig...

Undrar också om produktionen och transporten av det fossila bränslet tas med i jämförelsen med produktionen av elen fram tills den hamnar i elbilarnas batteri?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte den kvar men saknar bil med fjäder. Leksaker iofs.
Räknas El-drivna Radiobilar så kanske någon i STH eller Göteborg röstade fel.
Nu har jag inte kvar min gamla RC som drog för mycket batteri på några minuter men jag hade alltså kunnat svara ja på frågan för lite mer än 20år sedan. Men med den metodiken så har min bror lackat om en Elbil också. Han jobbar visserligen på ett färghus men tror inte han skulle kalla sig för Elbilsmekaniker och Elfordonslackerare .

Kanske ska be honom skriva in det med passus. I liten skala.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Du svarade på din egen fråga och fundering där direkt. Väldigt få som behöver använda sin räckvidd dagligdags.

Min erfarenhet är att det är tvärt om. Någon sa på radion att han trodde de flesta hade 15min till jobbet.
Men då har han inte suttit på Essingen och Älvsjö eller norra länken.

En polare som har en hybrid som ska klara 8mil klarar normalt sett hälften. Men han har/hade vanlig 240 på jobbet så det går.
Men det är en hybrid så han sitter inte still om det tar slut.
Kollar man på pensionärerna där jag bor så hade nog 10Km räckt mycket långt. Då inräknat att de kanske skulle glömma att ladda.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Undrar också om produktionen och transporten av det fossila bränslet tas med i jämförelsen med produktionen av elen fram tills den hamnar i elbilena batteri?

Jag förutsätter det. Men utan källa vem vet.
Vi har en hel del vattenkraft i SV.
Kärnkraft är det lite illa på. Skulle vara intressant att se hur de räknar på det ur miljösynpunkt.

Stora problemet är väl ändå att få fram elen till bilen och skapa och lagra den. Elon satsar mycket på batterier.
Tror inte de räknat in hur mycket bensin det går åt till att få fram mineralerna gräva nya ledningar mm.
Känns lite som då man ignorerade att båtar åkte från sydamerika till SV med grödor för att göra etanol till bilar.
De tanksen gick knappast på el eller etanol.

Man kan spekulera hur mycket som helst men man missar alltid några parametrar. Tyvärr.

Edit:
https://support.microsoft.com/en-us/topic/kb4570006-update-to...
"Removal: RemoteFX vGPU will be removed from all applicable Windows platforms in the April 2021 Windows security updates (April 13, 2021)"

Vi får hoppas att det inte är det i alla fall.
Denna kanske kan vara något.
https://docs.microsoft.com/en-us/answers/questions/345914/rem...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Min erfarenhet är att det är tvärt om. Någon sa på radion att han trodde de flesta hade 15min till jobbet.
Men då har han inte suttit på Essingen och Älvsjö eller norra länken.

Haha, det ska väl fan krävas en radiopratande nolla för att ha 15 min till jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Min erfarenhet är att det är tvärt om. Någon sa på radion att han trodde de flesta hade 15min till jobbet.
Men då har han inte suttit på Essingen och Älvsjö eller norra länken.

En polare som har en hybrid som ska klara 8mil klarar normalt sett hälften. Men han har/hade vanlig 240 på jobbet så det går.
Men det är en hybrid så han sitter inte still om det tar slut.
Kollar man på pensionärerna där jag bor så hade nog 10Km räckt mycket långt. Då inräknat att de kanske skulle glömma att ladda.

Men? Bara för att det är kö på Essingeleden så drar det inte mer batterier? Avståndet är fortfarande det samma, det dom/ni faller isåfall på är dålig planering av eller inte har koll på statusen på batteriet

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Men? Bara för att det är kö på Essingeleden så drar det inte mer batterier? Avståndet är fortfarande det samma, det dom/ni faller isåfall på är dålig planering av eller inte har koll på statusen på batteriet

Nej det är det inte! Det ska driva fläktar, AC, lampor mm och även en elmotor behöver start stop eller rotera långsamt för att inte stanna då det behövs energi för att få elektronerna i elmagneterna att röra på sig så elmoton kan rotera.
Det är inte försumbart även om man hade hoppats på det.

Edit:
Dålig planering är nog ett problem.
Kinetisk energi.
Därav att vi använder inbromsning för att ladda baterier. Men hur bra det fungerara vet jag inte. Men att det är bra nog för att använda till en generator vet jag. jag vart nyfiken nu. Kanske kolla om det hos något lastbilsföretag.

Edi2:
Tror jag missförstod dig och svarade fel.
Det drar alltid, mer eller mindre. Läckström om inte annat. Men även avstängd drar en elbil EL. e=mc2 samma sak med alt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Nej det är det inte! Det ska driva fläktar, AC, lampor mm och även en elmotor behöver start stop eller rotera långsamt för att inte stanna då det behövs energi för att få elektronerna i elmagneterna att röra på sig så elmoton kan rotera.
Det är inte försumbart även om man hade hoppats på det.

Edit:
Dålig planering är nog ett problem.
Kinetisk energi.
Därav att vi använder inbromsning för att ladda baterier. Men hur bra det fungerara vet jag inte. Men att det är bra nog för att använda till en generator vet jag. jag vart nyfiken nu. Kanske kolla om det hos något lastbilsföretag.

Edi2:
Tror jag missförstod dig och svarade fel.
Det drar alltid, mer eller mindre. Läckström om inte annat. Men även avstängd drar en elbil EL. e=mc2 samma sak med alt.

Självklart drar den ström hela tiden, men en bil som står stilla i en bilkö drar enbart det ev klimatanläggning och stereo (tror dock stereon drivs att 12v batteriet i min bil) som du har på vilket är istort sett försumbart. Jag pratar av erfarenhet och roar mig med att kolla alla mätare i min elbil när jag och står stilla.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro