Permalänk

Installera SSD

Jag har ett ROG STRIX Z590-A GAMING WIFI moderkort och har en SSD i sloten längst ner. Nu vill jag installera en till SSD och har köpt denna. Denna hade jag tänkt installera i sloten högst upp, för PCIe 4.0. Men nu blir jag lite osäker när jag koller hur man installerar SSDer och de säger att portarna kan påverkas beroende på hur många SSDer man har.

Kan jag sätta in den nya SSD utan att det blir några problem?

Jag hade även tänkt installera windows i den nya SSD då jag har windows i en hårddisk som inte är jättesnabb.

Rop på hjälp borttaget /Mod
Permalänk
Medlem

Om du sätter i en M.2 SATA SSD i M.2_2 eller M.2_3 så stängs motsvarande SATA-port av, men SSDerna du har är PCIe/NVMe och påverkar därför inga andra portar. Det ska alltså inte vara något problem att sätta i den nya SSDn.

Permalänk
Skrivet av perost:

Om du sätter i en M.2 SATA SSD i M.2_2 eller M.2_3 så stängs motsvarande SATA-port av, men SSDerna du har är PCIe/NVMe och påverkar därför inga andra portar. Det ska alltså inte vara något problem att sätta i den nya SSDn.

Så jag kan sätta den nya SSD i M.2_1? har för mig min nuvarande är i M.2_3

Permalänk
Skrivet av perost:

Om du sätter i en M.2 SATA SSD i M.2_2 eller M.2_3 så stängs motsvarande SATA-port av, men SSDerna du har är PCIe/NVMe och påverkar därför inga andra portar. Det ska alltså inte vara något problem att sätta i den nya SSDn.

Nu såg jag att jag endast kan använda M.2_1 om jag har gen 11 processor och jag har 10

Så ny fråga då, går det att sätta en PCIe 4.0 i en PCIe 3.0 alltså M.2_2 kommer den nya sitta i då.

Permalänk
Medlem

Du kan köra en pcie4-enhet i en pcie3-plats (men begränsas då till pcie3-hastighet).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD