Amazon Prime Day ryktas komma till Sverige den 12 juli

Permalänk
Medlem

Det är bara intressant om de faktiskt skulle värna om sina anställda. Annars kan Amazon dra något gammalt över sig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att Svenska pengar stannar inom Sverige i så hög utsträckning det är möjligt givet de förutsättningar vi har är för mig viktigt, Ja. Och det handlar också om solidaritet mot människor i andra länder. Om ett företag gör dumheter utomlands så har jag full frihet att ge dem ett socialt straff genom att inte handla av den Svenska grenen, och det är nog så många andra resonerar också.

Har du aktier i företaget har du ju dessutom ett egenintresse i att det går bra för dem och att folk har en positiv bild av dem, så det blir ju knappast en neutral ståndpunkt från din sida.

Det är inte öht viktigt för mig att "svenska pengar" kommer personer inom Sverige till nytta. Visserligen finns det en liten vits med skattepengar, men med tanke på hur våra kära folkvalda och tjänstemän anställda av staten bränner dessa på bål dagarna i ända så ser jag mig hellre att man slutar med slöseriet av skattepengar som första åtgärd.

Idag har vi sådan världsekonomi att det är fullt naturligt att utländska bolag tjänar pengar i Sverige och att Svenska bolag tjänar pengar i utlandet. Jag ser inget problem med det, snarare välkomnar jag upplägget. Det Amazon säljer i Sverige betalar dom ju ändå mervärdesskatt på här om det är det man vill åt.

Då jag äger sån försvinnande liten del i bolaget så skulle eventuell påverkan av mig på Sweclockers inte ens generera ören, men som jag redogjorde tidigare - så gillar jag affärsmodellen.

Permalänk
Medlem

Många som listar gratis frakt som en fördel och absolut sånt är ju trevligt.
Men man ska inte tro att de bjuder på miljontals leveranser utan fraktkostnaden är givetvis inbakad i diverse varupriser på ett eller annat sätt.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Alltså vissa här verkar köra på "jamen det är billigt o snabbt o supporten är bra, så vad är det inte att gilla med Amazon??".
Visst är det jävligt billigt o smidigt för enskilda konsumenter o jag skulle säkert också kunna hitta jättebra deals men jag väljer att inte göra det eftersom dom är _för_ stora. För det är ju det som är problemet, att det är så smidigt o bra just för att Amazon har lyckats bli så stora att dom har råd o göra det som mindre företag inte kan göra, vilket i slutändan kommer göra att dom mindre företagen försvinner. I USA så står Amazon tydligen för 90% av all online-försäljning. Nittio procent! O det lär växa ännu mer ju mer åren går. Jag trodde ju att konsensusen var att monopol är livsfarligt o konkurrens är bra för både konsumenter o företag i det stora, så därför bojkottar jag Amazon.
O andra företag så som Apple bojkottar jag gärna också, vilket är en av anledningarna till att jag fortfarande kör Android där jag åtminstone kan välja varifrån jag köpa hårdvaran, men där blir jag ändå så gott som tvingad att köra Google då mjukvaran är relativt låst till dom tyvärr. Så även om jag vill så är det så jääävla svårt att komma bort från dessa äckligt stora företag, så om jag därför kan göra ett aktivt val att åtminstone avstå Amazon så gör jag mer än gärna det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ni får läsa mitt svar om varför IKEA-liknelsen är att greppa efter halmstrån. Mycket av det är applicerbart även här.

Men vad gäller det ni skrev specifikt så är inte ICA ett företag som trattar ut pengar ur landet till en utländsk miljardär, och ingen skulle nog säga att de har eller strävar efter ett monopol. Och köpcentrum? Att samla flera av varandra oberoende aktörer på ett ställe som dessutom konkurrerar med varandra, och inte trattar alla vinster åt samma håll... Hur är det en bra liknelse med Amazon?

För skatteplanering är något svenska företag inte sysslar med? Allra flesta företag vill helst ha så lite konkurrens som möjligt från både staten och privata sektorn. Gallerior innebär också döden för lokala handlare och de märkligt att du som är ’all knowing” inte vet de.

Permalänk
Medlem

Gäller att syna deras "erbjudanden" noga

Permalänk
Snusfri

Har handlat på Amazon ett flertal gånger, både se, de, UK för framförallt kläder som inte finns på andra ställen. Även handlat en del elektronik för ETH där.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Det är inte öht viktigt för mig att "svenska pengar" kommer personer inom Sverige till nytta. Visserligen finns det en liten vits med skattepengar, men med tanke på hur våra kära folkvalda och tjänstemän anställda av staten bränner dessa på bål dagarna i ända så ser jag mig hellre att man slutar med slöseriet av skattepengar som första åtgärd.

Idag har vi sådan världsekonomi att det är fullt naturligt att utländska bolag tjänar pengar i Sverige och att Svenska bolag tjänar pengar i utlandet. Jag ser inget problem med det, snarare välkomnar jag upplägget. Det Amazon säljer i Sverige betalar dom ju ändå mervärdesskatt på här om det är det man vill åt.

Då jag äger sån försvinnande liten del i bolaget så skulle eventuell påverkan av mig på Sweclockers inte ens generera ören, men som jag redogjorde tidigare - så gillar jag affärsmodellen.

För att om något är fel så kan man skita i att något annat också är fel? Jag trodde vi var förbi Whataboutism i diskussioner. Det känns så 2020.

Skrivet av Ryssfemma:

För skatteplanering är något svenska företag inte sysslar med? Allra flesta företag vill helst ha så lite konkurrens som möjligt från både staten och privata sektorn. Gallerior innebär också döden för lokala handlare och de märkligt att du som är ’all knowing” inte vet de.

Se ovan, samt... Vad då "All knowing?" det har jag väl inte påstått? Citera gärna inlägget där jag påstår något sådant eller sluta sprid grundlösa aknklagelser tack.

Om företag X finns på en galleria men också lokalt i någon stadskärna så dödar man ju inte företaget om man handlar på det ena stället men inte det andra, så vad är din poäng här? Amazon är ett företag. En galleria bestod sist jag kollade av flera olika företag ofta i helt olika branscher. Så den jämförelsen är felaktig och har inget med det vi diskuterar att göra.

Och skatteplanering är inget jag är för, utan det är jag emot, oavsett om det sedan är Amazon eller Lelles Tvätt och Ved som pysslar med det. Men det har inte ett skit med den här diskussionen att göra.

Har någon ett vettigt argument som inte inbegriper Whataboutism så är jag villig att fortsätta den. Annars tar den för min del slut här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag undviker Amazon så mycket det går, men det är heller inte tal om nån bojkott från min sida. Har abonnemang på Audible t.ex.
Undviker flera andra företag jag inte gillar som google, apple, apotea, adlibris. Men det är ju många gånger svårt att helt avstå.

Prime day skippar jag dock helt men av anledningen att jag tröttnat något så brutalt på alla dessa reor. Det är ju nya reor varenda dag.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För att om något är fel så kan man skita i att något annat också är fel? Jag trodde vi var förbi Whataboutism i diskussioner. Det känns så 2020.

Nu lämnade jag i citerat inlägg endast mina egna reflektioner för varför jag tycker som jag gör, vad har det med whataboutism att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För att om något är fel så kan man skita i att något annat också är fel? Jag trodde vi var förbi Whataboutism i diskussioner. Det känns så 2020.

Se ovan, samt... Vad då "All knowing?" det har jag väl inte påstått? Citera gärna inlägget där jag påstår något sådant eller sluta sprid grundlösa aknklagelser tack.

Om företag X finns på en galleria men också lokalt i någon stadskärna så dödar man ju inte företaget om man handlar på det ena stället men inte det andra, så vad är din poäng här? Amazon är ett företag. En galleria bestod sist jag kollade av flera olika företag ofta i helt olika branscher. Så den jämförelsen är felaktig och har inget med det vi diskuterar att göra.

Och skatteplanering är inget jag är för, utan det är jag emot, oavsett om det sedan är Amazon eller Lelles Tvätt och Ved som pysslar med det. Men det har inte ett skit med den här diskussionen att göra.

Har någon ett vettigt argument som inte inbegriper Whataboutism så är jag villig att fortsätta den. Annars tar den för min del slut här.

Fast nu är väl gallerior ett företag? Alla andra företag hyr in sig och säljer sina saker.
Precis som på amazon så betalar företag för att vara med på plattformen.

Noctua fläktar på amazon säljs av noctua själva som ett exempel....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Nu lämnade jag i citerat inlägg endast mina egna reflektioner för varför jag tycker som jag gör, vad har det med whataboutism att göra?

Whataboutism:

the technique or practice of responding to an accusation or difficult question by making a counter-accusation or raising a different issue.

Du tog upp att andra också pysslar med skatteplanering. Sen om du vill kalla det whataboutism eller att två fel gör ett rätt är upp till dig.

Om jag hade sagt att jag intr har något emot skatteplanering som koncept men att jag är emot Amazon för att de pysslar med skatteplanering så hade det varit högst befogat men nu är det inte så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast nu är väl gallerior ett företag? Alla andra företag hyr in sig och säljer sina saker.
Precis som på amazon så betalar företag för att vara med på plattformen.

Noctua fläktar på amazon säljs av noctua själva som ett exempel....

Om du vill jämställa att betala hyra till ett Svenskt företag med att betala en avgift till ett multinationellt företag så visst. Men då är vi inte riktigt överens om premisserna och då blir det ju svårt att fortsätta diskussionen. I så fall så skulle jag ju vara emot play store och Appstore också, eller för den delen hyresrätt som koncept.

Nej, Amazon får helt enkelt leva med att när de nu är ett multinationellt bolag så påverkar det de gör globalt, eller för den delen på lokala marknader utanför Sverige även folks inställning till dem som företag som helhet. Vilket såklart gör avtryck i inställningen till att handla av dem här i Sverige.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Whataboutism:

the technique or practice of responding to an accusation or difficult question by making a counter-accusation or raising a different issue.

Du tog upp att andra också pysslar med skatteplanering. Sen om du vill kalla det whataboutism eller att två fel gör ett rätt är upp till dig.

Om jag hade sagt att jag intr har något emot skatteplanering som koncept men att jag är emot Amazon för att de pysslar med skatteplanering så hade det varit högst befogat men nu är det inte så.

Det här var min första post i denna tråd, jag svarade bara på ditt utläggning angående att gallerior inte är ett företag.
De är ett företag som drivs precis som amazon och cdon gällande att de inte säljer något själv utan tar hyra för att gå runt.

Men fortsätt vara otrevlig istället så går jag och sköter mitt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

I takt med att ett företag(eller person för den delen)växer så kommer negativa sidor uppdagas. Finns inget välkänt företag i världen som tjänar pengar samtidigt som det inte finns några negativa rapporter, var man drar gränsen är högst personligt.

För min del erbjuder Amazon något som ingen annan gör, d.v.s prylar som är svåra eller omöjliga att få tag på i Sverige samtidigt som de är tillförlitliga.

Vanligen prioriterar jag något i stil med detta när jag handlar :
1. Staden där jag bor
2. Landet där jag bor
3. Utlandet (ex Amazon)
Detta underförutsättning att priset fortfarande inte är merän 5-10% dyrare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det här var min första post i denna tråd, jag svarade bara på ditt utläggning angående att gallerior inte är ett företag.
De är ett företag som drivs precis som amazon och cdon gällande att de inte säljer något själv utan tar hyra för att gå runt.

Men fortsätt vara otrevlig istället så går jag och sköter mitt

Jag råkade citera dig i båda mina svar och svaret om Whataboutism var inte riktat till dig. Har korrigerat det nu och ber så mycket om ursäkt för felciteringen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Whataboutism:

the technique or practice of responding to an accusation or difficult question by making a counter-accusation or raising a different issue.

Du tog upp att andra också pysslar med skatteplanering. Sen om du vill kalla det whataboutism eller att två fel gör ett rätt är upp till dig.

Om jag hade sagt att jag intr har något emot skatteplanering som koncept men att jag är emot Amazon för att de pysslar med skatteplanering så hade det varit högst befogat men nu är det inte så.

Jag har inte tagit upp något gällande skatteplanering. Jag har uppmärksammat det faktum att utländska bolag gör vinst i sverige och att svenska bolag gör vinst i andra länder, som del av världsekonomin. Detta som svar på att du tyckte det var viktigt att "svenska pengar" stannar i Sverige, av icke förklarad anledning.

Du vinner inga stilpoäng i dina svar genom att dra in whataboutism i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Men det är okej med dubbelmoral på swec när det kommer till att hata Amazon. Amazon = bad, det är regeln här.

Fö tycker jag att Amazon bland det bästa som hänt här. Grym service och returpolicy samt fri frakt fram till dörren.

På samma sätt som det alltid ska skrivas "om det finns i lager" eller "om priset är rimligt" varenda gång nyheter om grafikkort tas upp.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För att om något är fel så kan man skita i att något annat också är fel? Jag trodde vi var förbi Whataboutism i diskussioner. Det känns så 2020.

Se ovan, samt... Vad då "All knowing?" det har jag väl inte påstått? Citera gärna inlägget där jag påstår något sådant eller sluta sprid grundlösa aknklagelser tack.

Om företag X finns på en galleria men också lokalt i någon stadskärna så dödar man ju inte företaget om man handlar på det ena stället men inte det andra, så vad är din poäng här? Amazon är ett företag. En galleria bestod sist jag kollade av flera olika företag ofta i helt olika branscher. Så den jämförelsen är felaktig och har inget med det vi diskuterar att göra.

Och skatteplanering är inget jag är för, utan det är jag emot, oavsett om det sedan är Amazon eller Lelles Tvätt och Ved som pysslar med det. Men det har inte ett skit med den här diskussionen att göra.

Har någon ett vettigt argument som inte inbegriper Whataboutism så är jag villig att fortsätta den. Annars tar den för min del slut här.

Ja för du har en åsikt/info om nästan allt så då blir jag förvånad att du som är orolig över lokala butiker skyddar gallerior, eller tror att att konkurrenterna är så ärliga och betalar skatt korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ja för du har en åsikt/info om nästan allt så då blir jag förvånad att du som är orolig över lokala butiker skyddar gallerior, eller tror att att konkurrenterna är så ärliga och betalar skatt korrekt.

Var någonstans har jag sagt att jag i grunden är positiv till gallerior? Att påtala att en liknelse är bristfällig är inte samma sak som att ge sitt stöd till fenomenet i liknelsen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Var emot amazon i början då jag tyckte man ska supporta svenska företag i första hand vilket jag står för även nu, men har handlat en hel del från amazon nu och det funkar bra snabb leverans ok pris sen dåliga översättningar på produkter vilket man kan leva med.
Produkter har försvunnit i leverans så har dessa bara tagits bort så inget strul för mig som kund i det fallet.
Sen finns det ett stort utbud av saker som inte finns lättillgängligt här i Sverige vilket för mig är bäst på amazon.
Men köper det mesta av mina saker från svenska butiker om priserna är ok, lokala butiker kommer i första hand för mig.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Klart man kommer kolla prime day, men inget jag checkat innan så får väl se hur det blir med erbjudande.
Jag handlar väldigt ofta på Amazon.se i alla fall.

Enda jag avskyr är att man inte kan välja speditör, jag vill alltid kunna ta postnord då de har hemleverans med kvällstider.
Men ofta blir det bring som har hemleverans bara under dagen.

Enda jag har och klaga på.
Amazon har alltid varit extremt bra support mässigt m.m.

Och retur/reklamation osv är Amazon oslagbara på, ingen kommer ens i närheten på hur smidigt och bra det är.

Sen har jag personligen inte Prime enbart för Amazon.se handlande, utan mestadels spelinnehåll, vilket är betydligt mer värde än det jag betalar för prime i sig.
Sen finns det ett par serier jag kollar på.
Och även en twitch sub vilket jag inte direkt bryr mig så mycket om men kul I guess (brukar ge den till små streamers).

Känns som folk gnäller på amazon för man ska ha något att gnälla på, typiskt Svenskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Klart man kommer kolla prime day, men inget jag checkat innan så får väl se hur det blir med erbjudande.
Jag handlar väldigt ofta på Amazon.se i alla fall.

Enda jag avskyr är att man inte kan välja speditör, jag vill alltid kunna ta postnord då de har hemleverans med kvällstider.
Men ofta blir det bring som har hemleverans bara under dagen.

Enda jag har och klaga på.
Amazon har alltid varit extremt bra support mässigt m.m.

Och retur/reklamation osv är Amazon oslagbara på, ingen kommer ens i närheten på hur smidigt och bra det är.

Sen har jag personligen inte Prime enbart för Amazon.se handlande, utan mestadels spelinnehåll, vilket är betydligt mer värde än det jag betalar för prime i sig.
Sen finns det ett par serier jag kollar på.
Och även en twitch sub vilket jag inte direkt bryr mig så mycket om men kul I guess (brukar ge den till små streamers).

Känns som folk gnäller på amazon för man ska ha något att gnälla på, typiskt Svenskt

Du precis som många andra verkar ha missat helt o hållet VAD som klagas på. Det är som sagt säkert skitsmidigt o najs som privatperson att handla därifrån, men i det stora hela är Amazon inte bra alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Du precis som många andra verkar ha missat helt o hållet VAD som klagas på. Det är som sagt säkert skitsmidigt o najs som privatperson att handla därifrån, men i det stora hela är Amazon inte bra alls.

Jo i det stora hela är Amazon skitbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Jo i det stora hela är Amazon skitbra.

På vilket sätt är monopol bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

På vilket sätt är monopol bra?

Fast nu fokuserar du ju på en liten aspekt av det hela. På det stora hela är Amazon skitbra enligt mig, även om jag förstår att din uppfattning är den motsatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

På vilket sätt är monopol bra?

Hade varit skönt med en (monopol) aktör som lagligt säljer alla streamingtjänster för film/TV/musik. Varken kul, smidigt eller billigt att behöva ha så många olika tjänsteavtal.

Men monopolets vara eller icke vara är inte så enkelt som ett JA eller NEJ

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Du precis som många andra verkar ha missat helt o hållet VAD som klagas på. Det är som sagt säkert skitsmidigt o najs som privatperson att handla därifrån, men i det stora hela är Amazon inte bra alls.

Ja arbetsförhållande, stödja Svenska företag blablabla.
Och att prata om monopol osv, ja då letar man efter något att klaga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Det är inte öht viktigt för mig att "svenska pengar" kommer personer inom Sverige till nytta. Visserligen finns det en liten vits med skattepengar, men med tanke på hur våra kära folkvalda och tjänstemän anställda av staten bränner dessa på bål dagarna i ända så ser jag mig hellre att man slutar med slöseriet av skattepengar som första åtgärd.

Idag har vi sådan världsekonomi att det är fullt naturligt att utländska bolag tjänar pengar i Sverige och att Svenska bolag tjänar pengar i utlandet. Jag ser inget problem med det, snarare välkomnar jag upplägget. Det Amazon säljer i Sverige betalar dom ju ändå mervärdesskatt på här om det är det man vill åt.

Då jag äger sån försvinnande liten del i bolaget så skulle eventuell påverkan av mig på Sweclockers inte ens generera ören, men som jag redogjorde tidigare - så gillar jag affärsmodellen.

Är det då rimligare att man bränner pengarna på nöjesresor ut i rymden menar du?

Sen så kommer du ändå inte ifrån dilemmat att dessa Prime days fortsätter spä på all onödig överkonsumtion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Är det då rimligare att man bränner pengarna på nöjesresor ut i rymden menar du?

Sen så kommer du ändå inte ifrån dilemmat att dessa Prime days fortsätter spä på all onödig överkonsumtion.

Vad var man vill göra med sina pengar är väl ändå upp till denne? Eller ska det detaljstyras? Vem avgör då vad man får spendera pengarna på? Sen äger ju Jeff (som jag antar du syftar till) bara ca 10% av bolaget, resten av kapitalet som genereras går ju till övriga 90% av aktieägarna.

Jag köper sånt jag villhöver oavsett, är det billigare så är väl det bara positivt.