Separat forum för elbilar

Permalänk
Medlem

Underforum till Övriga ämnen kanske, och då bilar/fordon generellt isåfall, inte bara elbilar.
Sweclockers har blivit mycket mer än bara datorer. Ser inget fel med att ha "mindre delar" av annat med också, men fortfarande ha huvudämnet inom datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja varför inte? Bilar är ju typ som datorer nuförtiden. Jag kan inget om sådant. Men har sett att man kan koppla in en speciell laptop till bilen och där låsa upp funktioner som tillverkarna helst inte vill att man ska känns till. Så det känns ju lite som överklockning

Nja, kanske på några modeller från några tillverkare, men vill nog tro att dom flesta skyddar sina ECU och mjukvaror rätt hårt.
El bilar är ju relativt nytt fortfarande, så där är det bättre skyddat än på en 10 år gammal bil med oljudsgenerator i fronten.
Men som vanligt, med fysisk tillgång är det otroligt vad smarta folk kan hitta på.
(alla PIN-koder brukar att vara scramblade mot bilens fyo nr. mjukvaran signerad mot bilens VIN etc)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Ja tack! Eller bara "Fordon"?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ja 100%. Ett underforum för fordon (självklart inte bara elbilar) vore trevligt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tittar man i samlingstråden som redan finns om elbilar så verkar det ju mest vara en plats för att visa vad man har köpt för elbil, så exakt vad ska man med ett eget forum till? Det är så klart upp till Sweclockers att avgöra huruvida elbilar förtjänar ett eget forum eller inte, men jag personligen tycker inte att det hör hemma här. Ett eget forum för fordon, oavsett vad för typ av fordon eller drivmedel (kanske till och med inkludera RC, som drönare), är jag mer öppen för, men bara elbilar? Nja. På tok för nischat för att förtjäna ett eget forum.

Några saker man skulle kunna prata om i ett elbilsforum:

  • Tråd: Visa din nya bil

  • Laddappar

  • Batteriteknik

  • Återvininng av batterier

  • Undersökningar och tester

  • Recensioner från journalister

  • Enpedalsläget

  • Operativsystem i bilarna

  • Luftmotstånd

  • Effektiv körning

Självklart skulle listan kunna göras så lång som möjligt Och om man går bredare och gör en "Fordon" istället så kan den ju bli oändlig.

En bra idé är kanske, som några föreslagit, att själva kunna bestämma vad man vill se på förstasidan så att dom som inte vill se fordonsrelaterat kan sortera bort det.

Varför man vill hänga och diskutera fordon/elbilar på Sweclockers är för att Sweclockers har ett bra diskussionsklimat. Det finns andra forum att diskutera det på men det är bara SweClockers som har tillräckligt med medlemmar för att det inte ska dö ut och (för det mesta) stannar on topic och inte blåser iväg på andra spår eller kommer in för att idiotförklara elbilsägare. SweClockers är helt enkelt det mest vuxna forumet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En allmän sektion om bilar tack!

Jag ska börja " överklocka" en 245:a snart. Dvs bara gå bra då jag vill ha den original i stort.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Fordon överlag. Blivit ganska löjligt när tech journalister recenserar elbilar som de gör och tittar 80% på infotainment och vilka appar som finns men inte bilens köregenskaper. Ganska lame när den gruppen försöker ”alienata” folk som kör bensin/diesel - bilar.

Permalänk
Medlem

Ånej, låt oss slippa elbils tjatet...

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av buzz:

Ånej, låt oss slippa elbils tjatet...

Hehe, det är ju just det du slipper om det stuvas undan i ett eget underforum du högaktningsfullt kan skita i, eller?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Finns det inte en hel del bilforum ute på webben? jag menar varför ens dra in bilar här på swec.

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk

Ja tack, men bara om det är generell för alla fordon, och inte bara elbilar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Eller varför inte ett för RC bilar??

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Några saker man skulle kunna prata om i ett elbilsforum:

  • Tråd: Visa din nya bil

  • Laddappar

  • Batteriteknik

  • Återvininng av batterier

  • Undersökningar och tester

  • Recensioner från journalister

  • Enpedalsläget

  • Operativsystem i bilarna

  • Luftmotstånd

  • Effektiv körning

Självklart skulle listan kunna göras så lång som möjligt Och om man går bredare och gör en "Fordon" istället så kan den ju bli oändlig.

En bra idé är kanske, som några föreslagit, att själva kunna bestämma vad man vill se på förstasidan så att dom som inte vill se fordonsrelaterat kan sortera bort det.

Varför man vill hänga och diskutera fordon/elbilar på Sweclockers är för att Sweclockers har ett bra diskussionsklimat. Det finns andra forum att diskutera det på men det är bara SweClockers som har tillräckligt med medlemmar för att det inte ska dö ut och (för det mesta) stannar on topic och inte blåser iväg på andra spår eller kommer in för att idiotförklara elbilsägare. SweClockers är helt enkelt det mest vuxna forumet.

Merparten av de grejer du listade gäller ju även förbränningsmotorbilar, känns tråkigt att begränsa till enbart en av dem rent spontant, så får hoppas det inte är där man landar om man får för sig att skapa en sådan forumsdel.

  • Tråd: Visa din nya bil

  • Larmappar

  • Batteriteknik

  • Egenbyggda styrsystem

  • Mappning av styrsystem

  • 3d-printade bildelar/repdelar

  • Undersökningar och tester

  • Recensioner från journalister

  • Operativsystem i bilarna

  • Luftmotstånd

  • Effektiv körning

  • Billarm

  • laddtrycksstyrning

  • ABS-system

  • digitala körjournaler

  • Ljudsystem

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Merparten av de grejer du listade gäller ju även förbränningsmotorbilar, känns tråkigt att begränsa till enbart en av dem rent spontant, så får hoppas det inte är där man landar om man får för sig att skapa en sådan forumsdel.

  • lista

Visst är det så, och jag skulle hellre se en Fordonsdel, inte bara för elbilar, som jag sagt tidigare Även om jag själv är mest intresserad av elbilsdelen så tycker jag det vore en rätt tråkig begränsning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trampbilar är lika spännande som elbilar på det här forumet enligt mig.

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Det är säkert lättare att "överklocka" el fordon numera än processorer, så varför inte ett el fordons forum..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Läser faktiskt rätt mycket om elbilar och annat, men även andra fordon när de kommer upp i övrigt osv. osv. Hade lätt önskat en fordonsdel. Fungerar det inte kan man ju arkivera det hela.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Känns inte relevant, då kan man lika bra ha forum för allt möjligt tex matlagning & spisar, fast det går väl att skapa hur många forum som helst utan att det stör. Känns som det är renodlade bilsajter man borde söka sig till, men vet inte vilka som finns eller om de har bra forum där. Så det kvittar om det finns här. Det finns ju tex en Formel 1 tråd här, vilket jag gillar

Själv går jag mest in och läser om komponenter till datorer och relaterat till gaming.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna bidra med fler nya medlemmar, vilket i sig kanske kan bli bra.

Men! glöm aldrig vrgeeks.se

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Helt obegripligt. Vill man läsa och diskutera bilar så finns det ju forum på andra ställen. Om en tråd är populär så skall det alltså per automatik skapas ett eget forum?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Fordon allmänt låter nog mer relevant än just elbilar specifikt. Personligen kan jag inte bry mig mindre om elbilar specifikt. Men vanliga bilar brinner jag för som fan däremot. Som exempel.

Men det finns ju andra skäl till att fordon allmänt kan vara bra. Det finns ju elsparkcyklar, elcyklar, vanliga cyklar, motorcyklar, vanliga bilar, husbilar osv osv. Alla har ju sina fans.

Visst, nu finns det ju dedikerade forum för mycket av detta men det är ju många på sidan här som har dessa intressen också utöver allt som rör datorer så varför inte ha en del för det.

Det finns ju saker man kan göra med sina fordon som typiskt är kopplat till just det Swec handlar om också, så kopplingen finns ju där trots allt.

👆 this
Lägg det under Övriga Ämnen

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Många bakåtsträvare, Sweclockers kommer inte att tas över och bli ett fordons forum...

Nej jag är inte intresserad av något fordon men tycker det inte spelar någon roll. Om den delen av forumet blir välutvecklat så frågar jag nog hellre mina frågor där än skapa ett konto på ett annat forum.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man kan ha en forumdel för detta.

Samtidigt så kan man ta en fundering på vad man lyfter fram i rutan "nytt i forumet"
Det är därifrån många trådar får en träff när man scrollar första sidan.
Ska vissa forumdelar som rör sajtens "kärnverksamhet" exponeras där och subdelarna via den normala ingången till forumet?

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Jaa, och en för politik också!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Å andra sidan så kan man ju yrka på att det finns mängder av dedikerade fordonsrelaterade forum för den som vill djupdyka. Den samlingstråd som finns tycker jag är tillräcklig.

En anledning till varför jag hellre läser om bilar på sweclockers än på (insert dedicated car site here) är att jag respekterar användarna här.

Permalänk
Medlem

svarade nay, då det som annan redan uttryckt redan finns dedikerade forum för sådant

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Tycker det funkar bra som det är idag men OM man ska öppna en fordonskstegori så I så fall för alla fordon, så att elsparkcyklar, bilar med förbränningsmotorer, och rullstolar också har ett forum. Förslagsvis som underforum i övrigt-delen. Kanske är en bra idé till och med, skulle kanske bringa lite mer trafik till sidan.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Vill man fullända den senaste tidens utveckling på Sweclockers till ett nytt familjeliv eller flashback så självklart!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Ja seperat motor forum del, inte enbart elbilar. MC,elbilar,fossilbilar m.m ska ingå där.

Permalänk
Medlem

Finns flera stora forum för bilar. Räcker med en samlingstråd. Ska man bredda för bilar (inte enbart el-bilar) när ska man då lägga till allt annat möjligt? Kan ju lika väl sitta på Flashback då.

Visa signatur

pro