Permalänk

Kan detta skada komponenter och annat?

Hej!

Låt oss säga att Arne 75 år sitter hemma och har sin TV, Ljudanläggning, Dator uppkopplad till sin föregreningsdosa med en fin av och på knapp!

Istället för att stänga av sina enheter som vanligt så trycker han på knappen varje gång han ska starta och sätta på sina enheter.
Kommer detta skada Arnes enheter?

Mvh en snubbe som har en diskussion med en kund som heter Arne.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du som säljare bör veta sådant;)
Om strömmen bryts till datorn kan eventuella fel uppstå mjukvara, hur vanligt det är vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Hej!

Låt oss säga att Arne 75 år sitter hemma och har sin TV, Ljudanläggning, Dator uppkopplad till sin föregreningsdosa med en fin av och på knapp!

Istället för att stänga av sina enheter som vanligt så trycker han på knappen varje gång han ska starta och sätta på sina enheter.
Kommer detta skada Arnes enheter?

Mvh en snubbe som har en diskussion med en kund som heter Arne.

Om datorn är på och inte av via "stäng av" så finns en risk med korrupt mjukvara vid avstängning på enbart förgreningsdosan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du som säljare bör veta sådant;)
Om strömmen bryts till datorn kan eventuella fel uppstå mjukvara, hur vanligt det är vet jag inte.

Jag är ingen säljare, Jag jobbar egentligen på den tekniska sidan så det är väl ännu värre.
Men jag har blivit upplärd med att man ALDRIG ska stänga av sina enheter tvärt med den röda knappen på förgreningsdosan.

Ville ha andras åsikter bara

Permalänk
Medlem

Angående datorn är det nog bra att stänga av som "vanligt" innan man bryter strömmen.

Men tv och ljudanläggning har jag själv gjort liknande med, fast jag har haft fjärrstyrda eluttag. På ca 10 år har inget gått gått sönder.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem

Mitten/sent 90-tal så hade jag en grendosa som jag stängde av dator och skärm med och efter kanske nåt år, så orkade inte knappen på grendosan dra igång maskineriet då det förmodligen blev för hög belastning vid start.

Kan inte minnas att datorn i sig tog stryk utan det var grendosan som gav upp, Som sagt det är bra länge sen nu kanske funkar bättre och är med robusta grejer idag.

Dold text
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

En dator som styr en CNC svarv fick strömmen bruten till sig under ingrepp. Hela styrsystemet blev korrupt och en avbildning behövde läsas in.

Har datorn mekaniska hårddiskar kan det bli illa om huvudena ej är parkerade. Windows gillar att defragmentera när datorn inte används. Och läshuvudena glider på en luftkudde som skapas av rotationen av plattorna. Du förstår nog resten.

Permalänk
Medlem

Ur datorns synpunkt är ju detta likartat med plötsliga strömavbrott och där hör man ju då och då om folk som fått problem. Jag själv har tvingats skrota ett moderkort som blivit skadat.
Det svåra är ju att veta precis vad som händer när strömmen bryts. Förekommer det några spikar? Jag undrar om det är så besvärligt att stänga av en dator på rätt sätt att det är värt att ta ens en liten risk?