Testpilot: Razer Blade 14 – ett elegant litet kraftpaket

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Razer Blade 14 – ett elegant litet kraftpaket

Testpiloten Daniel "Dinoman" Ördén tar sig an Razer Blade 14 som är en ultraportabel bärbar dator med riktigt saftiga specifikationer och ett väldesignat yttre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en riktigt kompetent maskin, men som vanligt för mycket effekt i litet chassi, då blir det varmt och högljutt

Permalänk

Rätt produkt för rätt målgrupp. Där fördelen på pc sidan är att det finns ett så otroligt stort utbud. Men är man en gamer som vill ha en riktig snabb kompakt 14" och betala väldigt mycket för det såvisst. Även om jag är skeptisk till hur många såna som har råd att lägga över 30 000kr på en dator för detta ändamål, men det finns säkert billigare konfiguration.

Intressant att Bluetooth 5.3 börja komma. Undra om LE Audio slår igenom?

*edit*
Kollade in flera Razer och de är ofta dyra. Jag tänker mig en person som köper denna och har som primär dator. Och då kan spela lite varstans. Inte lika många som mig som tänker en lika dyr stationär plus denna.

Permalänk
Testpilot

@Dinoman Grym pilot, var väldigt kul att läsa genomgående!

Just denna konfiguration känns aningen udda, mycket specifikation som bara går till spillo.

En mer lämplig konfiguration för en dator i denna formfaktorn hade förmodligen varit antingen en Ryzen 5 eller Ryzen 7-processor, sedan försöka lägga mer krut på kylning- och strömbudget för grafikdelen. Detta borde tillåta utrymme för ett vanligt RTX 3070, fast med 115W-kapacitet, vilket i praktiken bör ge bättre spelorienterad prestanda i slutändan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Imponerande prestanda i ett så smidigt format. Fråga är om gamers är målgruppen för en ultrakompakt dator? Eftersom serien återkommer med nya modeller så säljer de uppenbart.

Det skulle varit 32GB i värstingmodellen, så hade den kunnat tjänstgöra som workstation på dagarna.

Permalänk

Vet inte om det är nåt jag missförstått men hur ska den datorn ev. kunna börja stödja USB 4 framöver? Det är väl det dubbla mot för vad någon av dess portar klarar i nuläget?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Om jag fortfarande hade jobbat ”vaken natt” hade jag slagit till på denna direkt, vilket monster!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Är såklart en väldigt bra dator om man verkligen har behov av portabilitet, men det visar också hur begränsade kompakta laptops är av strömbudget och kylning. Även om den "på papperet" klår min ganska anspråkslösa desktop-dator ser den i praktiken ut att vara långsammare.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Imponerande prestanda i ett så smidigt format. Fråga är om gamers är målgruppen för en ultrakompakt dator? Eftersom serien återkommer med nya modeller så säljer de uppenbart.

Det skulle varit 32GB i värstingmodellen, så hade den kunnat tjänstgöra som workstation på dagarna.

16GB ram känns verkligen som en onödig begränsning

Permalänk
Medlem

Fantastisk byggkvalité med razers laptops.
Jag förväntade mig dock mer pålitlighet, provade en Razer Blade Advanced med rtx 2070 samt en razer book 13, båda älskade bsod. Även läge för Razer och blocka bort hakan på skärmen, designen börjar bli utdaterad. Visst kan man ha tur med sitt exemplar men ett tips är att välja åf med bra refund policy, vilket inte är direkt från razer store.

Permalänk

32 tusen och du får tinnitus på köpet!

Permalänk
Skrivet av medbor:

16GB ram känns verkligen som en onödig begränsning

När jag sökte på sidan tolkar jag fastlött.
Det går argumentera huruvida 16GB räcker eller ej. Men fastlött gör att man låser in sig och vi pratar ändå om dator för över 30 000kr.
Men dagens ungdomar säger. Ni gamla gubbar som måste ha allt serverat på ett silverfat. Vi som hänger med i utvecklingen tar fram lödkolven och byter ut det ytmonterade ramminnet på en frukostrast..

Skrivet av blitzsnake:

32 tusen och du får tinnitus på köpet!

Jag vet inte hur Razor är. Men jag själv vet flera dyra laptops som låter f-rjävligt. Detta till den grad att jag innan köp skulle vilja höra hur den låter. Med f-rjävligt menar jag inte nödvändigtvis högt, utan ett ljust störande ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Fantastisk byggkvalité med razers laptops.
Jag förväntade mig dock mer pålitlighet, provade en Razer Blade Advanced med rtx 2070 samt en razer book 13, båda älskade bsod. Även läge för Razer och blocka bort hakan på skärmen, designen börjar bli utdaterad. Visst kan man ha tur med sitt exemplar men ett tips är att välja åf med bra refund policy, vilket inte är direkt från razer store.

Har också haft en Razer Blade Advanced med RTX 2070 som var hur stabil som helst (bara älskade denna dator). Har nu en Razer Book 13 med eGPU och BSOD dyker upp med jämna mellanrum, dock inte så bevärande som innan BIOS update, men pinsamt ofta för en Razer.

Permalänk
Medlem

Saknar den tiden en razer blade såg ut som en svart Mac med stilrena, runda hörn osv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryssfemma:

Fantastisk byggkvalité med razers laptops.
Jag förväntade mig dock mer pålitlighet, provade en Razer Blade Advanced med rtx 2070 samt en razer book 13, båda älskade bsod. Även läge för Razer och blocka bort hakan på skärmen, designen börjar bli utdaterad. Visst kan man ha tur med sitt exemplar men ett tips är att välja åf med bra refund policy, vilket inte är direkt från razer store.

Möjligt att det är snyggare utan haka men ergonomin blir sämre. Den är där av en anledning, att du ska slippa arbetsställningen av en kompulsiv masturbatör.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Datavetare

Razer Blade serien är onekligen en av de trevligare bärbara på marknaden om man är behov av GPU-prestanda även på resande fot.

Kudos till dig @Dinoman för att faktiskt testa prestanda på batteridrift. Kan inte tala för "normalfallet", men givet det jag ser i jobbet är det faktiskt rätt vanligt att folk primärt jobbar på sina bärbar just på batteridrift och som programmerare kan det handla om relativt tunga laster.

Men här är något som kanske borde lyftas fram mer: prestanda hos bärbara Ryzen-serien är superbra när man har elsladden inkopplad, den är rätt bedrövlig på batteridrift. Vidare, det som konstaterades för denna modell verkar vara normalfallet: det finns typiskt ingen inställning som gör att man kan få samma prestanda (eller ens något i närheten) i batteriläge som i nätläge.

GB5 ST på 977 poäng... Det är jämnt skägg med t.ex. Surface Pro 5, en ultraportabel bärbar/pekplatta som lanserades 2017. Intels P-serie (Alder Lake 28 W serien) är upp till 75 % snabbare (i normalläge håller Intel 90-95 % av prestandan i batteriläget, men är alltid möjligt att skruva upp det till 100 %)!

i GB5 MT är det ungefär jämt skägg mellan Intel i7-1280P och denna Ryzen 9 6900HX.

Ställd mot 12900H (används bland annat i 15" varianten av Ryzen Blade) så är Intel nästan dubbelt så snabb ST (på batteridrift, är ca 30 % fördel på nätdrift), men är lite tveksam till H-serien givet dess brutala peak-effekt...

Givet var AMD och Intel gått med peak-effekten i sina CPUer är det AMD gör med Ryzen ändå vettigt, d.v.s. "normalläget" vi batteridrift kapar prestanda rätt rejält då det ger klart bättre batteritid. Men måste ändå vara en rejält minus att inte erbjuda någon möjlighet att återställa prestanda för de som behöver den! Det här är ju trots allt GPU-mässigt en superbra bärbar till t.ex. spelutveckling. Utvecklingsmiljöerna är tyvärr rätt CPU-tunga och tyvärr rätt ofta är ST största flaskhals.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Razer Blade serien är onekligen en av de trevligare bärbara på marknaden om man är behov av GPU-prestanda även på resande fot.

Kudos till dig @Dinoman för att faktiskt testa prestanda på batteridrift. Kan inte tala för "normalfallet", men givet det jag ser i jobbet är det faktiskt rätt vanligt att folk primärt jobbar på sina bärbar just på batteridrift och som programmerare kan det handla om relativt tunga laster.

Men här är något som kanske borde lyftas fram mer: prestanda hos bärbara Ryzen-serien är superbra när man har elsladden inkopplad, den är rätt bedrövlig på batteridrift. Vidare, det som konstaterades för denna modell verkar vara normalfallet: det finns typiskt ingen inställning som gör att man kan få samma prestanda (eller ens något i närheten) i batteriläge som i nätläge.

GB5 ST på 977 poäng... Det är jämnt skägg med t.ex. Surface Pro 5, en ultraportabel bärbar/pekplatta som lanserades 2017. Intels P-serie (Alder Lake 28 W serien) är upp till 75 % snabbare (i normalläge håller Intel 90-95 % av prestandan i batteriläget, men är alltid möjligt att skruva upp det till 100 %)!

i GB5 MT är det ungefär jämt skägg mellan Intel i7-1280P och denna Ryzen 9 6900HX.

Ställd mot 12900H (används bland annat i 15" varianten av Ryzen Blade) så är Intel nästan dubbelt så snabb ST (på batteridrift, är ca 30 % fördel på nätdrift), men är lite tveksam till H-serien givet dess brutala peak-effekt...

Givet var AMD och Intel gått med peak-effekten i sina CPUer är det AMD gör med Ryzen ändå vettigt, d.v.s. "normalläget" vi batteridrift kapar prestanda rätt rejält då det ger klart bättre batteritid. Men måste ändå vara en rejält minus att inte erbjuda någon möjlighet att återställa prestanda för de som behöver den! Det här är ju trots allt GPU-mässigt en superbra bärbar till t.ex. spelutveckling. Utvecklingsmiljöerna är tyvärr rätt CPU-tunga och tyvärr rätt ofta är ST största flaskhals.

Vet du om ROG Zephyrus är bättre på batterispel?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Datavetare
Skrivet av källarinvånare:

Vet du om ROG Zephyrus är bättre på batterispel?

Har ingen specifik information om den serien. Men som jag förstått från Windows-central och andra som lyft detta att Ryzen-mobil drar ned prestanda rätt ordentligt på batteridrift så ligger det i alla fall delvis utanför datortillverkarnas kontroll, det styrs via firmware i CPU.

Anledningen till att man alltid kan komma runt det på Intel beror på att BIOS/UEFI sätter värdena som tillverkaren anser vettiga, specifikationen för hur man konfigurerar PL1/PL2/Tau etc finns med i Intels "hardware manual" för deras CPUer. Så går att sätta dessa värden precis som man önskar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Grymma laptopar! Haft 2 blade och en book men värt att notera är att skärmen dig på alla 3 av dessa precis efter ett år av användning…

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Vet inte om det är nåt jag missförstått men hur ska den datorn ev. kunna börja stödja USB 4 framöver? Det är väl det dubbla mot för vad någon av dess portar klarar i nuläget?

Jag antar att allting är elektriskt inom specifikatin för USB 4 men att firmware eller mjukvara inte är på plats än. Kort så innebär det att hårdvaran stödjer USB 4 men inte mjukvaran för stunden.

Skrivet av medbor:

16GB ram känns verkligen som en onödig begränsning

Ja det håller jag med om men det har troligtvis att göra med utrymmesbrist och därmed kanske lite lat design för att hålla nere kostnaderna då de använder samma chassi som 2021 vad det verkar.

Skrivet av blitzsnake:

32 tusen och du får tinnitus på köpet!

Haha, riktigt så illa är det inte. Titta gärna på mitt klipp där jag lirar Warhammer 40000: Chaos Gate - Daemonhunters, där hörs fläktarna men spelljudet störs inte fullt så mycket.

Skrivet av Pelegrino:

Saknar den tiden en razer blade såg ut som en svart Mac med stilrena, runda hörn osv.

Den ser väl extremt mycket ut som en svart MacBook? Smaken är ju som baken men jag föredrar nog faktiskt Razers lite hårdare design.

Skrivet av Yoshman:

Razer Blade serien är onekligen en av de trevligare bärbara på marknaden om man är behov av GPU-prestanda även på resande fot.

Kudos till dig @Dinoman för att faktiskt testa prestanda på batteridrift. Kan inte tala för "normalfallet", men givet det jag ser i jobbet är det faktiskt rätt vanligt att folk primärt jobbar på sina bärbar just på batteridrift och som programmerare kan det handla om relativt tunga laster.

Men här är något som kanske borde lyftas fram mer: prestanda hos bärbara Ryzen-serien är superbra när man har elsladden inkopplad, den är rätt bedrövlig på batteridrift. Vidare, det som konstaterades för denna modell verkar vara normalfallet: det finns typiskt ingen inställning som gör att man kan få samma prestanda (eller ens något i närheten) i batteriläge som i nätläge.

GB5 ST på 977 poäng... Det är jämnt skägg med t.ex. Surface Pro 5, en ultraportabel bärbar/pekplatta som lanserades 2017. Intels P-serie (Alder Lake 28 W serien) är upp till 75 % snabbare (i normalläge håller Intel 90-95 % av prestandan i batteriläget, men är alltid möjligt att skruva upp det till 100 %)!

i GB5 MT är det ungefär jämt skägg mellan Intel i7-1280P och denna Ryzen 9 6900HX.

Ställd mot 12900H (används bland annat i 15" varianten av Ryzen Blade) så är Intel nästan dubbelt så snabb ST (på batteridrift, är ca 30 % fördel på nätdrift), men är lite tveksam till H-serien givet dess brutala peak-effekt...

Givet var AMD och Intel gått med peak-effekten i sina CPUer är det AMD gör med Ryzen ändå vettigt, d.v.s. "normalläget" vi batteridrift kapar prestanda rätt rejält då det ger klart bättre batteritid. Men måste ändå vara en rejält minus att inte erbjuda någon möjlighet att återställa prestanda för de som behöver den! Det här är ju trots allt GPU-mässigt en superbra bärbar till t.ex. spelutveckling. Utvecklingsmiljöerna är tyvärr rätt CPU-tunga och tyvärr rätt ofta är ST största flaskhals.

Tack, det var en av mina första observationer, hur slö datorn upplevdes vid batteridrift. Det var dock vid spelande. Vanligt surfande med mera fungerade enligt förväntan prestandamässigt, som jag mest ägnar mig åt då jag inte är en 1337 h4xx05 som dig.

Mellanskillnaden är astronomisk prestandamässigt mellan nät- kontra batteridrift men under spelande så är det ju främst grafikkortet som är den enkom största faktorn där, då den klockar ner väldigt aggressivt. Spelande på batteridrift är en aktivitet som kan pågå i en halvtimme till en timme beroende på spel.

Skrivet av källarinvånare:

Vet du om ROG Zephyrus är bättre på batterispel?

Nu har jag inte personligen testat ROG Zephyrus men termen "batterispel" får mig att reagera lite då jag skulle allmänt beskriva det som en teoretisk aktivitet, om vi pratar om moderna titlar. Vill du spela på en sådan här laptop så är det nätdrift som gäller. Jag tror inte det gör någon betydande skillnad mellan AMD eller Intel när det kommer till det. Mer än en teoretisk sådan.

Skrivet av nickhe:

Grymma laptopar! Haft 2 blade och en book men värt att notera är att skärmen dig på alla 3 av dessa precis efter ett år av användning…

Du måste haft ofantlig otur.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Den ser väl extremt mycket ut som en svart MacBook? Smaken är ju som baken men jag föredrar nog faktiskt Razers lite hårdare design.

Ja nu när de nya Macsen gått över till hårda kanter också, absolut. Jag tycker om formen Blade hade 2014.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Du måste haft ofantlig otur.

Känt problem med razer laptopar, designdefekt i moderkortet

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av nickhe:

Känt problem med razer laptopar, designdefekt i moderkortet

Ja men jag hävdar nog att du ändå haft extrem otur, om 3 utav 3 bärbara datorer har gått sönder då det skulle innebära en 100% faulire rate vilket jag har ganska svårt att tänka mig är hållbart för ett företag som Razer att acceptera i längden då kunder inte kommer komma tillbaka. Eller missförstår jag dig?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ja men jag hävdar nog att du ändå haft extrem otur, om 3 utav 3 bärbara datorer har gått sönder då det skulle innebära en 100% faulire rate vilket jag har ganska svårt att tänka mig är hållbart för ett företag som Razer att acceptera i längden då kunder inte kommer komma tillbaka. Eller missförstår jag dig?

Absolut otur kan man klassa det som, men typfel är typfel och detta är ett klassiskt case av typfel

Det är inte ovanligt. Razer har tom en guide om det händer pg att det är så vanligt:
https://mysupport.razer.com/app/answers/detail/a_id/5586/~/ho...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av nickhe:

Absolut otur kan man klassa det som, men typfel är typfel och detta är ett klassiskt case av typfel

Det är inte ovanligt. Razer har tom en guide om det händer pg att det är så vanligt:
https://mysupport.razer.com/app/answers/detail/a_id/5586/~/ho...

Den där talar om att ominstallera RAM-minne som antagligen har kommit lös. Det har så vitt jag vet ingenting med skärmen att göra.

Känns som att jag inte hänger med här.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Razer är duktigt överprisade. Gav 29 för min Msi då har jag 150w 3070ti och samtidigt uttag på 45w på CPU konstant.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av palusa:

Razer är duktigt överprisade. Gav 29 för min Msi då har jag 150w 3070ti och samtidigt uttag på 45w på CPU konstant.

Vilken modell är det? Så vitt jag vet så har inte MSI en utmanare i detta segmentet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vilken modell är det? Så vitt jag vet så har inte MSI en utmanare i detta segmentet.

Den har 17” 2560x1440 skärm samt i7 12700h, 32gb ddr5 och 3070ti. Men lite det som var syftet med jämnförelsen…

14” och ett trött 3070 för över 30. Överpris delux

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Den där talar om att ominstallera RAM-minne som antagligen har kommit lös. Det har så vitt jag vet ingenting med skärmen att göra.

Känns som att jag inte hänger med här.

Står ju i rubriken om att felsöka i deras egna FAQ : "How to fix a Razer Blade that displays a blank or black screen" Man gör inte en FaQ/guide om det inte är ett vanligt fel...

  • De ber en göra en

  • hård reset,

  • avinstallera skärmdrivrutinernern,

  • återställa bios

  • ta ut och in ram minnet.

Fungerar inte detta så får man skicka in laptopen.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av palusa:

Den har 17” 2560x1440 skärm samt i7 12700h, 32gb ddr5 och 3070ti. Men lite det som var syftet med jämnförelsen…

14” och ett trött 3070 för över 30. Överpris delux

Ja men du måste ju jämföra rättvist. Hur stor är din laptop, redan det faktum att den är på 17" talar för att det finns större möjligheter för bättre kylning. Denna laptop är i ett extremt kompakt format, hela chassit är utskuret ur ett stycka aluminium och byggkänslan är av högsta kvalité.

Smakar det så kostar det. Att din laptop presterar bättre är ingen högoddsare i sammanhanget.

Skrivet av nickhe:

Står ju i rubriken om att felsöka i deras egna FAQ : "How to fix a Razer Blade that displays a blank or black screen" Man gör inte en FaQ/guide om det inte är ett vanligt fel...

  • De ber en göra en

  • hård reset,

  • avinstallera skärmdrivrutinernern,

  • återställa bios

  • ta ut och in ram minnet.

Fungerar inte detta så får man skicka in laptopen.

Nej absolut men vi vet inte hur vanligt det är och när jag läset FAQ så var det inte givet att det skulle ha och göra med bildskärmen exklusivt utan att det kunde vara RAM-relaterat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt