Snabbkoll: Stationär eller bärbar dator?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Stationär eller bärbar dator?

PC Master Race-rigg eller högljudd gaminglaptop? Stationär arbetsstation eller bärbar arbetshäst? Hur ser din datorsituation ut?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

PCMR FTW!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Beror helt på arbetsuppgift och tid på dygnet.
Frågan går inte att svara på då den är av typen svart/vitt ja/nej etc.

Permalänk

Stationär av hur många anledningar som helst. Bärbar är ofta lite som att använda en skiftnyckel istället för fast nyckel och man får offra hur mycket som helst. Ljudnivå, uppgraderingsmöjligheter, bildfrekvens kombinerat med upplösning, speciellt när man pratar 3 st skärmat.
Men vi går emot en trend där arbetsgivare tvingar folk använda laptops. Det handlar om att arbetsgivaren vill säkerhetsställa att deras anställda har en dator som de kan ha hemma, på konferensrum, borta hos kund etc.

Så de som mig kan tjata om att desktop, betamax, hd dvd är bäst, våra argument betyder inte mycket om den stora massan gör annat.

Jag själv har väldigt svårt att förstå mig på saker påstår att X antal hårdvara är det endast man behöver till en syssla, de som påstår bättre hårdvara är bättre trollar. Där frågan är vad den ultimata datorn till Word, Excel, photoshop och Chrome är?
3st 27" skärmar i 4k, 144MHz känns som idag bland det bättre för ändamålet. Och detta klarar inte en laptop för över 50 000kr av idag att driva utan extern gpu.

Permalänk
Medlem

Stationär dator som primär burk och laptop som en backup.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
DingDongerMcDongface

Ska jag vara helt ärlig spenderar jag betydligt fler timmar med min bärbara än min stationära. Dels används den till arbete, men det är också smidigare att vika upp den för att kolla något snabbt eller slösurfa lite. Den stationära är i princip bara spelburk numera, särskilt sedan jag bytte upp mig till en laptop som pallar med lite tyngre bildbehandling.

Permalänk

"Primär" är ett tänjbart begrepp som jag använder datorer. Primär dator på jobbet är en laptop, men som @lillaankan_i_dammen skrev ovan är detta i rätt liten utsträckning ett val utan mer en fråga om vad arbetsgivaren ger en.

Primär dator för spelande (vilket kanske är mest relevant ur ett Sweclockersperspektiv) är en stationär. Primär för övrig privat datorlek är en (oftast dockad) laptop. Om jag sysslar mest med spel eller övrig datorlek är en fråga om vad jag är sugen på och hur mycket hjärnkapacitet jag har över när nödvändiga uppgifter är avklarade.

Permalänk
Medlem

2 stationära, 0 laptop. Hade en en gång men den låg bara under sängen och samlade damm så jag gav bort den.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Kör just nu bara stationär en helt vattenkyld.. Har haft laptop men den begränsade mig hårt.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Beror helt på arbetsuppgift och tid på dygnet.
Frågan går inte att svara på då den är av typen svart/vitt ja/nej etc.

På ett dygn, vilken dator sitter du på primärt/mest av det dygnet? Den datorn ska du ge som svar på frågan Oerhört enkelt att svara på, för dom flesta.

Min förra arbetsgivare hade jag en stationär dator som primärt och en bärbar för "OneNote-anteckningar på fysiska möten". Nuvarande arbetsgivare kör bärbara 100% för alla, så bärbart är numera min primära arbetsverktyg.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

På jobbet är det en dockad bärbar med två 24” monitorer.

Hemma är det primärt bärbar, men använder telefonen mer än datorn för att konsumera nyheter/info. Tror det är kanske tre dagar sedan jag öppnade upp privata datorn nu (semester).

Permalänk
Medlem

Man slösurfar mycket effektivare på en stationär.

Visst har vi Macbookar, Ipad, Androidplattor, mobiler, men den stationära är oftast mitt förstaval.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Privat 90% stationär och 10% bärbar.
I jobbet är det tvärtom 90% bärbar och 10% stationär.

Permalänk
Medlem

Har bara en bärbar som jag använder och game'ar på. Börjar dock bli dax att uppdatera, 850M håller verkligen inte längre men priserna är inte roliga för tillfället.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Hedersmedlem

Primärt och önskvärt är stationärt.

Jobbdatorn är bärbar vilket är bra för flytt mellan hemma och jobbet... men den används 99% ansluten till externa skärmar ihopvikt. Inte helt perfekt eftersom den inte går att lasta speciellt hårt utan att bli rejält varm och långsam. Hade hellre haft en lättburen stationär dator som den används nu.

Privat så är det de stationära datorerna som används till mer "seriösa" saker och sen en laptop som komplement.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Spelande stationär, allt annat laptop. Skönt att programmeta var man än känner för det, i soffan, på altanen, på ett café.
Om man har en ordentlig bärbar med 4k och bra tangentbord funkar det kanon. Docka finnes för tillfällen.
Tyst och smidigt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

På arbetet är det enbart den bärbara som gäller. Speciellt när man aldrig vet om man jobbar hemma eller på kontoret eller hos kund.

Hemma är det enbart den stationära. Använder den i princip bara när jag vill spela ändå.

Permalänk

Som vissa har tagit upp: "Kör du primärt stationär eller bärbar dator?" Så är det en fråga vad man använder mest och ofta är det tvång av arbetsgivare, då man får ej välja stationär.
Många gör dock på olika sätt deras bärbara dator så likt en stationer.

  • Minsta steget extern mus

  • Andra steget extern skärm plus tangentbord

  • Tredje steget dubbla skärmar.

  • Fjärde steget lite oklart men kanske flera externa ssd, ännu fler skärmar, dockningsstation, trådbundet Ethernet. Och laptoppen går emot att likna en stationer. All utrustning är i vilket fall inte alls portabel. Jag skulle nästan kalla laptoppen som en sämre stationär just i detta läge.

Permalänk
Medlem

Var går gränsen? Hehe.
Föräldrarna kör laptop, men den är alltid inpluggad i mus, skärm, tangentbord och skrivare så den är mer stationär ändå idag.
Stationär både på jobbet och hemma men nu i sommar så blir det spel på laptopen då jag orkade inte mecka med stationära tillbehör (skärm etc) på landet. Tillräckligt med kräm för att spela de spel jag tänkte komma ikapp med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Stationär 100% hemma. På mina två senaste arbetsplatser har jag börjat med laptop och sedan lyckats ta över någon bagagnad stationär efter ett tag. Det är helt oslagbart att slippa hålla på med dockstationer och USB-adaptrar och istället kunna koppla in allt man behöver direkt i datorn istället. Laptop använder jag bara när jag är bortrest någonstans.... och det är alltid samma sköna känsla att komma hem igen efter att ha varit iväg en vecka och kunna börja använda en desktop igen. Det är som att jag spänner mig eller anstränger mig på något vis när jag sitter med en laptop utan extern skärm eller tangentbord på grund av den sämre ergonomin.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Bildexpert

Jag använder stationära datorer i princip uteslutande.

Har en laptop från Lenovo som endast används för bildkalibrering, vare sig det är hos klient eller hemma, samt en MacBook Air som jag har med på resande fot som privatperson. Annars har jag ingen direkt nytta av att kunna ha med mig en dator vart som helst och då är det enklare att sitta med stationär.

Permalänk
Medlem

Privat alltid stationär. Och när jag jobbar (hemifrån) remote desktop från min stationära till jobb-laptopen som ligger på fönsterbrädan. (Vet att jag skulle kunna koppla skärmen till bärbara ... men palla installa.)

På landet använder jag jobb-laptopen om jag måste kolla upp något. Men generellt försöker jag avgifta mig från IT när jag är där.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ska jag vara helt ärlig spenderar jag betydligt fler timmar med min bärbara än min stationära. Dels används den till arbete, men det är också smidigare att vika upp den för att kolla något snabbt eller slösurfa lite. Den stationära är i princip bara spelburk numera, särskilt sedan jag bytte upp mig till en laptop som pallar med lite tyngre bildbehandling.

själv har jag "gaming riggen" med ryzen 3600g och en gtx 950 (de bättre korten gör annat)
och sen har jag en lenovo sff core i5 3:e gen (3470 eller så) som slösurf vid sängen... skärm på nattduksbordet... och det är den som blir använd 90% av tiden heh

brukade ha en laptop för det ändamålet men de är så dyra nu med "vettiga" specs att det känns inte lönt. köper hellre ny GPU till gaming rig för de pengarna!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jag svarar stationär och ignorerar det faktum att jag använder en bärbar på jobbet. Den är utom min kontroll så att säga.

Låter även mina barn växa upp med varsin stationär dator och hoppas att de över tid inser att dessa kan uppgraderas och att det då uppstår lite intresse för hårdvara

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Stationär + Steam Deck.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har 3 stationär och en bärbar.
Alla fyller en funktion.
EN lite mindre hp som jag satt i ssd samt ett 1050 ti i i sovrummet som streaming och blurayspelare.
En windows xp dator med en intel core 2 extreme qx 9770 samt 8gb ram och ett gtx 960 i för retro saker.
och min main dator med i i7 32gb ram och ett rtx 2070 super.
Sen min bärbara en clevo sen 2012 som har en i7 16gb ram samt ett gtx 580m. just den bärbara var min main dator ett par år men har förpassats till torrentdator samt tv dator i vardagsrummet.
Så frågan är väll varför välja. Man kan ha både och.
Och den bärbara kommer till användning när man ska bort nån vecka. duger ju än för film och webbrowsing.

Visa signatur

pc-konsultens x-768 med en I7 2860QM 2,5-3,6 GHz 8 MB, 16 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz
NVIDIA GeForce GTX 580M 2 GB, Intel 320 Series 160 GB SSD
500 GB 7200 RPM, Blu-ray-combo, Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Stationära burken när jag vill/behöver göra nåt mer produktivt/tyngre, chromebooken för slösurf på balkongen eller liknande.

Permalänk
Medlem

Bärbar på jobbet, till 90% dockad dock.
Så under veckan är bärbar den primära sett till tid, men som många andra, det är utom min kontroll så rösten faller på stationär.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Bärbart eftersom jag konstant är på resande fot atm men ack vad jag saknar desktop. Dock är det inte alltid så smidigt med 3 laptoppar i ryggsäcken..

Permalänk
Medlem

Jag kör inte den stationära mer primärt än den bärbara, de rullar ungefär lika många timmar per dygn.

Vad jag gör primärt med maskinerna skiljer sig däremot. Den stationära är till spel, röstsamtal, chatt, kodande och videoklipp medan den bärbara kör podcasts, serier och musik.

Min jobbdator är en laptop, men så som den används hade den lika gärna kunnat vara en kompakt stationär. Ytterst sällan den datorn öppnas.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB