Någon som kör en Dragonfly som "line out"? Eller finns bättre alternativ för mig?

Permalänk
Medlem

Någon som kör en Dragonfly som "line out"? Eller finns bättre alternativ för mig?

Funderar på någon av deras modeller, då de är små och inte tar plats eller kräver extra adaptrar o.s.v.
Här är en recension på deras dyraste, som tydligen ska låta väldigt bra för att vara mobil/kompakt.

https://www.whathifi.com/reviews/audioquest-dragonfly-cobalt

Allt ljud jag konsumerar (TV/radio/musik/film/dataspel) kommer från moderkortets line out och in i min analoga 2-kanalsförstärkare och ut i högtalarna (eller ibland lurar kopplade till den).

Vad jag förstått är det ofta ganska dålig DAC inbyggt i integrerade ljudkorten, och jag har själv noterat att musik låter lite oklart/grötigt både ur mina stora högtalare samt mina fina hörlurar, men jag har ju inget att jämföra med heller.
Men jag tänker att det kanske skulle bli en helt ny upplevelse av tajtare och klarare musik med en riktig/påkostad DAC?

Svårt hitta så många kompakta, dessa Dragonfly verkar va bland de mest kända och prisade.

Jag blir dock konfunderad av instruktionerna, som verkar rätt luddiga o ingen verkar veta riktigt hur det funkar.
Det vanligaste är säkert att man kör dessa direkt till hörlurar, genom inbyggda lilla hörlursförstärkaren.
Men för att få dem till line out så verkar (???) det som man måste dra upp volymen i Windows till max för då ska de känna av att det är line-out-nivåer som ska gälla. Men det står att även applikationen i fråga måste ha ljudet på max!

Blir ju sjukt konstigt i så fall, om man alltid måste ha 100% i VLC/Foobar/Youtube/SVTPlay/SVTNyheter/SR/Poddar/spel etc etc.

Vad händer om man drar ner volymen i någon tillämpning där ljudet är skithögt - slår den genast på hörlursförstärkning då och i värsta fall bränner förstärkare/högtalare, eller bara sig själv (vilket vore dyrt nog)?
Känns ju gränsfall till oanvändbart om detta gäller, men inget som nämnts i någon recension som något negativt, men de flesta fokuserar ju bara på direkt hörlursanvändning...

Här ett citat från review på billigaste Black-modellen som antyder att bytet sker automatiskt, vilket vore super såklart!
https://iiwireviews.com/dragonfly-black-is-it-still-relevant

Citat:

The first one is if you’re using it with an amplifier (headphones or speakers) in which case the line-out will be triggered. The second part is when you attach headphones directly, Dragonfly senses the impedance and uses its own headphone amp.

Medan diverse forumtrådar som länkar till (gamla?) manualer antyder att alla volymer på datorn måste va maxade:
https://www.reddit.com/r/headphones/comments/4ervwq/can_i_use...

Citat:

From the manual:
DragonFly is also capable of being employed as a traditional fixed-output source component (such as a CD, DVD or Blu-ray player), and can be connected to a standard input on a receiver or preamplifier. For this application, both the music player’s volume control and the main operating system volume control should be set to maximum. This “fixed output mode” allows your audio or AV system’s volume control to be in charge.

Och här skriver, vad som verkar vara kunniga användare, att det inte finns något DAC-läge utan det är bara att hörlursförstärkaren när den matas till max går upp runt 2V, och det är där line-nivåer brukar ligga.
Alltså att man får dubbel förstärkning, vilket ju borde vara sämre för ljudkvaliteten än om det gått helt rent ut utan headphone-trams! En användare i tråden fick distat/dåligt ljud när han testade, men övriga verkar nöjda.
https://www.head-fi.org/threads/question-can-dragonfly-red-co...

Citat:

There is no such thing as a "dac only" mode. It still uses the amp section. The same amp section that would be used otherwise. But the max voltage is around the same as a fixed line out (2v), so it won't matter much for the external amp. The output impedance is different from a regular line out, but it doesn't make much of a difference, it seems

Citat:

Double-amping can result in the load clipping if voltage is too high.
And of course generally the less stuff a signal goes through the better.

Känns lite tveksamt med allt detta, men finns nån liknande produkt som har en dedikerad DAC-line-out utan förstärkning inblandat? Ser att det finns ett fåtal ljudkort, men det verkar mest va billigt RGB-trams med gamerfokus, så jag tror inte det är vad jag letar efter...

Tack till alla som orkat läsa

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Integrerat ljudkort skulle väl funka med, kanske säkrast, men jag hittar bara nåt enstaka som kostar runt 500 spänn, och det lär ju inte direkt göra underverk för ljudet...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Jag behöver alltså inget mobilt alls egentligen, det är bara att jag helst inte vill ha en stor apparat som måste står nånstans o kanske dessutom ska ha en egen strömadapter till sig, o kanske drar massa onödig ström dessutom...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

En sån här kanske är lämpligast? Antar att du har en TOSLINK på moderkortet?
https://www.hifiklubben.se/argon-audio-audio-nanodac-da-omvan...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

En sån här kanske är lämpligast? Antar att du har en TOSLINK på moderkortet?
https://www.hifiklubben.se/argon-audio-audio-nanodac-da-omvan...

Ja digitalt hade ju varit perfekt om det inte var för att det verkar dras med synkproblem.
Det stänger ner så fort det blir tyst, och sen tar det en sekund eller nåt att kicka igång så fort ett ljud spelas.
Verkar inte gå att komma ifrån vad jag förstått och är väl därför många inte kör digitalt från datorn...

Min förstärkare har annars digitala ingångar, men detta är något jag redan avskrivit som tänkbar lösning.
Med "analog" förstärkare menade jag bara att den inte har 100 antenner o 18.38-ljud, utan är en vanlig gammaldags 2-kanalare helt enkelt, som de såg ut för 20 år sen, fast den är helt ny!

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Ja digitalt hade ju varit perfekt om det inte var för att det verkar dras med synkproblem.
Det stänger ner så fort det blir tyst, och sen tar det en sekund eller nåt att kicka igång så fort ett ljud spelas.
Verkar inte gå att komma ifrån vad jag förstått och är väl därför många inte kör digitalt från datorn...

Min förstärkare har annars digitala ingångar, men detta är något jag redan avskrivit som tänkbar lösning.
Med "analog" förstärkare menade jag bara att den inte har 100 antenner o 18.38-ljud, utan är en vanlig gammaldags 2-kanalare helt enkelt, som de såg ut för 20 år sen, fast den är helt ny!

Jag kör TOSLINK till min NAD D3020 från datorn. Fungerar klockrent
Använder den till högtalare och till mina hörlurar.

https://nadelectronics.com/product/d-3020-hybrid-digital-ampl...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Jag kör TOSLINK till min NAD D3020 från datorn. Fungerar klockrent
Använder den till högtalare och till mina hörlurar.

https://nadelectronics.com/product/d-3020-hybrid-digital-ampl...

När jag läste på om det förut så verkade det som nästan alla användare hade upplevt syncproblem.
Att signalen tappas, ev att det är något windowsproblem som funnits i evigheter, jag minns inte.
Och jag undrar om det inte dessutom blev ett litet delay till råga på allt, som kan stöka till det i spel eller filmtittande.
Någon hade testat nåt program som ständigt skickar ut svaga ljudsignaler eller nåt, för att hålla connectionen vid liv så det inte timear ut hela tiden, men jag tror det var trassel även med såna lösningar.

Men du får inga problem alls med digitalt ut från pc/windows direkt till förstärkare???

Visserligen ska inte min förstärkare ha världens bästa DAC heller, men den är troligen lite bättre än den i moderkortet i alla fall...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ASBR:

När jag läste på om det förut så verkade det som nästan alla användare hade upplevt syncproblem.
Att signalen tappas, ev att det är något windowsproblem som funnits i evigheter, jag minns inte.
Och jag undrar om det inte dessutom blev ett litet delay till råga på allt, som kan stöka till det i spel eller filmtittande.
Någon hade testat nåt program som ständigt skickar ut svaga ljudsignaler eller nåt, för att hålla connectionen vid liv så det inte timear ut hela tiden, men jag tror det var trassel även med såna lösningar.

Men du får inga problem alls med digitalt ut från pc/windows direkt till förstärkare???

Visserligen ska inte min förstärkare ha världens bästa DAC heller, men den är troligen lite bättre än den i moderkortet i alla fall...

Win har en egenhet att stänga av digitalutgångar om inget program använder ljudrutinerna men det går utmärkt att hålla utgången uppe tex genom att ha en mutead internetradiostation igång, den kommer ju bara att "spela tystnad" men win blir lurat av det.
Själv brukar jag använda Screamer både för att lyssna på internetradio och för att hålla dacen igång genom att trycka på mute i Screamer när det ska spelas andra ljud
https://www.screamer-radio.com/

Du berättar inte vad du har för ljudsystem men en begagnad hembioreceiver ger dig både dac och förstärkare nästan gratis om du ska driva passiva högtalare och det finns rätt gott om vanliga dacar (utan hörlursförstärkare) också, både nya och begagnade. Här nedan har du exempel på 2 rätt prisvärda begagnade dacar som bara har vanliga linjeutgångar, och så kan du fortsätta leta själv.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/arcam_delta_black_box_3...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/cambridge_dacmagic_1582...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Win har en egenhet att stänga av digitalutgångar om inget program använder ljudrutinerna men det går utmärkt att hålla utgången uppe tex genom att ha en mutead internetradiostation igång, den kommer ju bara att "spela tystnad" men win blir lurat av det.
Själv brukar jag använda Screamer både för att lyssna på internetradio och för att hålla dacen igång genom att trycka på mute i Screamer när det ska spelas andra ljud
https://www.screamer-radio.com/

Du berättar inte vad du har för ljudsystem men en begagnad hembioreceiver ger dig både dac och förstärkare nästan gratis om du ska driva passiva högtalare och det finns rätt gott om vanliga dacar (utan hörlursförstärkare) också, både nya och begagnade. Här nedan har du exempel på 2 rätt prisvärda begagnade dacar som bara har vanliga linjeutgångar, och så kan du fortsätta leta själv.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/arcam_delta_black_box_3...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/cambridge_dacmagic_1582...

Men du får inget delay alls när du kör digitalt?
Kan ju testa om min "billiga" Yamaha har märkbart bättre DAC kanske...bara att slösa några hundra på en kabel o se hur det funkar.

Jag har den här, köpt förra året så inte jättesugen på att kasta ut den för en begagnad surroundförstärkare.
Sugen på att köpa finare högtalare framöver (typ 20-25k) men om jag vet med mig att jag har dålig signalkälla (moderkortet) och inte hittar rimlig lösning på det så är det nog ganska bortkastat. I värsta fall kanske man får ha två stora klumpiga enheter travade på varandra, där bägge står och drar 30-40W per enhet, och bägge ska slås på/av varje lyssning o.s.v.

https://www.whathifi.com/yamaha/s501/review

Oj oj oj, en "billig" DAC kostar alltså 5-10k i nypris, enligt recensenter.
Och är stor som en vanlig förstärkare, full med reglage och in- och utgångar.
Jag hade ju hoppats det skulle finnas små kompakta lösningar med dedikerat line out - inte bara hörlursförstärkare som fulkopplas för att även kunna fungera som en ghetto-line-out med udda impedanser och nivåer.

Ett alternativ kanske kan vara att nästa gång man köper dator, om 5 år typ, så köper man något deluxe-moderkort med extra dugliga ljudkretsar, om sådana finns!?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Kikade aldrig på hembiobutiken förut, men där finns ju massor av varianter.
Oklart om de har dedikerat linje ut, eller bara drar upp hörlursförstärkaren på full fräs och skickar ut det till förstärkaren, men det kanske funkar bra ändå och ingen bryr sig (bara att det rent instinktivt låter illa för mig att ha dubbla led av förstärkning).

Vad jag förstår ska t.ex. denna kunna plocka ljud direkt från USB, via en switch ändra läge till "fixed" och då "bypassa" volymkontroll, och sedan köra dedikerade RCA-utgångar direkt till min förstärkare.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/dachorlursfor...

Jag kanske testar den eller om jag hittar nåt ännu lämpligare.
Kan ju bli en lite dyrt misslyckat experiment, eller så blir det succé, det vet man väl först när man testat
Men nu tror jag mig veta att det i alla fall inte finns någon 100% given kandidat för vad jag vill ha.
Finns inga enkla ljudkortslösningar som ger skitbra ljud och har riktig line-out etc, utan det mesta är just hörlursförstärkare i första hand, eller gamingkort med massa surroundfunktioner och RGB.
Verkar det som :/

Tackar för hjälpen

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ASBR:

Men du får inget delay alls när du kör digitalt?
Kan ju testa om min "billiga" Yamaha har märkbart bättre DAC kanske...bara att slösa några hundra på en kabel o se hur det funkar.

Jag har den här, köpt förra året så inte jättesugen på att kasta ut den för en begagnad surroundförstärkare.
Sugen på att köpa finare högtalare framöver (typ 20-25k) men om jag vet med mig att jag har dålig signalkälla (moderkortet) och inte hittar rimlig lösning på det så är det nog ganska bortkastat. I värsta fall kanske man får ha två stora klumpiga enheter travade på varandra, där bägge står och drar 30-40W per enhet, och bägge ska slås på/av varje lyssning o.s.v.

https://www.whathifi.com/yamaha/s501/review

Oj oj oj, en "billig" DAC kostar alltså 5-10k i nypris, enligt recensenter.
Och är stor som en vanlig förstärkare, full med reglage och in- och utgångar.
Jag hade ju hoppats det skulle finnas små kompakta lösningar med dedikerat line out - inte bara hörlursförstärkare som fulkopplas för att även kunna fungera som en ghetto-line-out med udda impedanser och nivåer.

Ett alternativ kanske kan vara att nästa gång man köper dator, om 5 år typ, så köper man något deluxe-moderkort med extra dugliga ljudkretsar, om sådana finns!?

En dac ger normalt sett minimal delay, det finns visserligen en del modeller med fifo buffertar på upp till 4 sekunder men det är inte vanligt och buffertar brukar i så fall gå att stänga av utifall man inte vill använda funktionen för att minimera jitter, hur som helst är det ingen vanlig funktion så du kan räkna med att dacen normalt tillför under 1ms i latens.

Har du en Yamaha A-S501 så har den ju en inbyggd dac så den är ju bara att koppla digitalt till datorn och den dacen lär funka mycket bättre än att köpa nån billig usbdac tänkt att driva hörlurar.

Dacar som är bra bör ha en egen nätdel och strax över 42 cm är normalbredd på i princip alla apparater, även mycket datorprylar har den bredden för en gång i tiden "standardiserade" man mot 19" breda rack och därför anser man att "fullformat" ligger kring 19" men man har inga rackvinklar på en del hemmaprylar eller så är rackvinklar tillbehör för de som vill montera i rack, hur som helst så innebär det att själva lådan för elektronik brukar vara 42-45 cm bred för att den (med monteringsvinklar) ska passa i 19" rack.

Höjden på lådan är ofta i HE och U som ska uläsas som höjdenhet, en höjdenhet är 43,7 mm så lådorna har alltså en standardiserad storlek vilket ofta gör det enklare och billigare. dessutom brukar man behöva stora lådor på effektelektronik för att kyla den, man vill inte tvingas ha aktiv kylning utan lådan ska kunna agera värmeväxlare.

Men det finns mängder med nya små dacar och ljudkort men de minsta brukar sällan ha egen nätdel utan det är usbanslutna prylar och att strömförsörja från datorn ger ibland störningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En dac ger normalt sett minimal delay, det finns visserligen en del modeller med fifo buffertar på upp till 4 sekunder men det är inte vanligt och buffertar brukar i så fall gå att stänga av utifall man inte vill använda funktionen för att minimera jitter, hur som helst är det ingen vanlig funktion så du kan räkna med att dacen normalt tillför under 1ms i latens.

Har du en Yamaha A-S501 så har den ju en inbyggd dac så den är ju bara att koppla digitalt till datorn och den dacen lär funka mycket bättre än att köpa nån billig usbdac tänkt att driva hörlurar.

Dacar som är bra bör ha en egen nätdel och strax över 42 cm är normalbredd på i princip alla apparater, även mycket datorprylar har den bredden för en gång i tiden "standardiserade" man mot 19" breda rack och därför anser man att "fullformat" ligger kring 19" men man har inga rackvinklar på en del hemmaprylar eller så är rackvinklar tillbehör för de som vill montera i rack, hur som helst så innebär det att själva lådan för elektronik brukar vara 42-45 cm bred för att den (med monteringsvinklar) ska passa i 19" rack.

Höjden på lådan är ofta i HE och U som ska uläsas som höjdenhet, en höjdenhet är 43,7 mm så lådorna har alltså en standardiserad storlek vilket ofta gör det enklare och billigare. dessutom brukar man behöva stora lådor på effektelektronik för att kyla den, man vill inte tvingas ha aktiv kylning utan lådan ska kunna agera värmeväxlare.

Men det finns mängder med nya små dacar och ljudkort men de minsta brukar sällan ha egen nätdel utan det är usbanslutna prylar och att strömförsörja från datorn ger ibland störningar.

Tack tack

Jag föredrar dock en simpel/minimal lösning, framför typ rackprodukter med egen strömförsörjning.
Även om jag får sämre ljud såklart!
Jag är bara ute efter en smidig lösning som låter någorlunda bättre än utgången direkt från moderkortet.
Kanske ska börja med en billig optisk kabel dock och se om jag hör nån skillnad, o sen kanske testa en USB-DAC med förhoppningsvis riktig linjeutgång.
Typ denna.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/dachorlursfor...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ASBR:

Tack tack

Jag föredrar dock en simpel/minimal lösning, framför typ rackprodukter med egen strömförsörjning.
Även om jag får sämre ljud såklart!
Jag är bara ute efter en smidig lösning som låter någorlunda bättre än utgången direkt från moderkortet.
Kanske ska börja med en billig optisk kabel dock och se om jag hör nån skillnad, o sen kanske testa en USB-DAC med förhoppningsvis riktig linjeutgång.
Typ denna.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/dachorlursfor...

Har du Yamahan du länkade till så behöver du ingen separat dac och definitivt inte nån enkel usdbac för den lär inte vara bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har kört med optical out till en cambrige dacmagic i flera år. Jag har aldrig märkt av eller ens hört talas om att ljudet skulle stängas av. Inte att det finns syncproblem heller.

Prova med en TOSLINK-kabel. det kostar ju inte mer än en hundralapp.

Annars kan du väl även titta på ett USB-ljudkort? Det är ju lite samma sak som en DAC.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du Yamahan du länkade till så behöver du ingen separat dac och definitivt inte nån enkel usdbac för den lär inte vara bättre.

Jag vet inte, jag har sett användarrecensioner på liknande enheter där folk skrivit att det var ett stort lyft från deras förstärkarintegrerade DAC.
Jag tänker att en dedikerad DAC för 2000kr lär kunna ha lite högre kvalitet än den som är integrerad i en stor kraftig förstärkare för 6000kr.
DAC:en är liksom bara DAC (och hörlursförstärkare), medan stora förstärkaren är så himla mycket mer som kostar pengar.

Men ok, jag testar digital kabel först och ser hur det låter (och hur det funkar med synkproblem etc).
Om inte annat så lär man sig nåt nytt - kan va värt en hundring bara det

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Hmm, jag har kört med optical out till en cambrige dacmagic i flera år. Jag har aldrig märkt av eller ens hört talas om att ljudet skulle stängas av. Inte att det finns syncproblem heller.

Prova med en TOSLINK-kabel. det kostar ju inte mer än en hundralapp.

Annars kan du väl även titta på ett USB-ljudkort? Det är ju lite samma sak som en DAC.

Intressant det där, att många (men inte alla) verkar uppleva synkproblem - jag har ingen aning hur det funkar, kan ju va kul att testa bara därför

Externa ljudkort har jag letat efter men de få som finns känns inte som några seriösa musik-kort utan mer gamingvarianter för 1000-2000 spänn. Jag tror inte de är bättre än USB-daccarna jag hittat.
Faktiskt lite osäker vad skillnaden skulle vara på ett USB-ljudkort och en USB-DAC?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ASBR:

Intressant det där, att många (men inte alla) verkar uppleva synkproblem - jag har ingen aning hur det funkar, kan ju va kul att testa bara därför

Externa ljudkort har jag letat efter men de få som finns känns inte som några seriösa musik-kort utan mer gamingvarianter för 1000-2000 spänn. Jag tror inte de är bättre än USB-daccarna jag hittat.
Faktiskt lite osäker vad skillnaden skulle vara på ett USB-ljudkort och en USB-DAC?

En dac ger bara en utgång eftersom den inte har en adc, ett ljudkort har per definition ingångar i övrigt är det inga funktionsprincipiella skillnader.

Det finns många enkla usb-ljudkort från några hundringar upp till hur mycket som helst det börjar med sånt här https://www.amazon.se/Behringer-UCA222-U-CONTROL/dp/B0023BYDH...
De låter faktisk tämligen bra och ärligt talat tror jag inte dac/ljudkort är det som begränsar ljudet innan du kommit ganska långt i att bygga upp ett lyssningsrum med bra akustik och ett bra ljudsystem. däremot kan ljudkort monterade inuti datorn ha ganska mycket störningar och det är för att bli av med störningarna man väljer en extern lösning som alltså helst även ska ha en egen nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

När jag läste på om det förut så verkade det som nästan alla användare hade upplevt syncproblem.
Att signalen tappas, ev att det är något windowsproblem som funnits i evigheter, jag minns inte.
Och jag undrar om det inte dessutom blev ett litet delay till råga på allt, som kan stöka till det i spel eller filmtittande.
Någon hade testat nåt program som ständigt skickar ut svaga ljudsignaler eller nåt, för att hålla connectionen vid liv så det inte timear ut hela tiden, men jag tror det var trassel även med såna lösningar.

Men du får inga problem alls med digitalt ut från pc/windows direkt till förstärkare???

Visserligen ska inte min förstärkare ha världens bästa DAC heller, men den är troligen lite bättre än den i moderkortet i alla fall...

Jag har kört TOSLINK i åratal med allt från hemmabioreceivers till min nuvarande setup, har aldrig varit med om något problem. Min åsikt är att med 100% sannolikhet så är valfri receiver bättre på digital till analog omvandling än något billigt skräp som sitter på ett moderkort.
Åter igen, har inte varit med om några typ av födröjningar, "avstängt ljud", synkronisering eller liknande hittils.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Köpt kabel och testat!
Tyvärr blir det ju 5 sek paus när man ska switcha utenhet i windows, samt växla ratten på förstärkaren, så går ju inte att växla omedelbart fram och tillbaks, men men...

I vilket fall, jag lyckas inte direkt höra någon egentlig skillnad!
Verkar dock inte va några problem med synk eller så, eller att ljud spelas upp fördröjt.
Det enda jag märker är att om jag drar igång ett ljud (typ en låt eller ett pling i Windows) så kommer ett kort diskret sprak när jag kör digitalt.
Och så försvinner bass-boost settingen, som jag gärna kör 75Hz +3dB, så jag byter inte gärna bort vanliga analoga ut när jag inte hör nån skillnad i kvalitet.
Det brusar lite mindre, men det är ju ett ickeproblem ändå känner jag för har man så hög volym så hörs ändå aldrig bruset.

Testat ett gäng 320kbps med förmodat bra produktion, typ Bryan Adams, Eclipse, Sonata Arctica, Joakim Berg etc. Lyssnat extra noga på cymbaler och andra fina detaljer.

Så nja, jag kommer köra vidare på utgången från moderkortet.
Antagligen är DAC:en i min relativt billiga förstärkare inte så väldans mycket bättre att jag lyckas höra någon skillnad.

Lyssnar med mina hyfsat fina och trådade Audio-Technica lurar.

Får klura på om jag ska köpa en dyrare USB-DAC o testa eller inte...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)