Crossfire mellan AMD Radeon Pro och AMD Radeon (RX)

Permalänk
Medlem

Crossfire mellan AMD Radeon Pro och AMD Radeon (RX)

Hej, jag är relativt ny på att mecka med datorer och planerar att uppgradera mitt första och nuvarande bygge. Jag planerar att skifta om till AMD fullt ut (moderkort, cpu, gpu samt skärm). Jag upptäckte häromdagen om funktionen ”crossfire” för AMD och att AMD har två kategorier av grafikkort; ena för gaming och det andra för kreativitet/produktivitet. Jag är själv ingenjör och jobbar därför mkt med CAD-mjukvara och undrar om nån av er vet ifall det fungerar att med crossfire utnyttja ett gpu för gaming och ett annat för CAD? Jag försökte ta reda på info om det här själv men hittade inget, nån här som kanske har testat? Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Multi GPU eran är förbi sen ett tag. Tror inte ens AMD:s senare kort stödjer Crossfire.

"NOTE! Radeon™ VII and Radeon™ RX 5000 Series graphics do not support AMD CrossFire™ "

Du kan ju fortfarande ha fler GPUer i burken och förmodligen konfigurera CAD programmet att använda "pro" kort o gäma på det "vanliga".

Permalänk
Medlem

Om du kör en äldre drivrutin så krävs det ändå att både korten är från samma produktfamilj/nummer. Troligen är dina 2 kort för olika. Du kan läsa lite mera här, men som sagt är det mest för retro spel i en retro rigg.

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/dh-018