Intel siktar på prislapp under 400 USD med toppmodellen Arc A770

Permalänk
Melding Plague

Intel siktar på prislapp under 400 USD med toppmodellen Arc A770

I en presentationsbild på vift avslöjas prissättning för Arc "Alchemist"-familjen. Som högst uppges Intel satsa på 5 000-kronorsklassen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror det när jag ser det

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av noobs:

Jag tror det när jag ser det

I och med att Intel lanserar dessa GPU:er som deras 1st gen så är den tänkt att i bästa fall gå +-0 och i värsta fall går dom lite back, så bra priser är att förväntas för denna generation. Dock kommer den ju inte prestera som 4XXX men där kommer ju inte mittenkorten på ett bra tag.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

400 USD för toppmodellen Arc A770 medan i9-14900K hamnar på 1000+ USD, jo jo, vi tackar!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Känns inte så farligt. Kanske till och med rimligt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tråkigt ändå att toppkorten från Intel verkar prestera så måttligt ändå, det känns ju som att med den personal och kunskap som de besitter så borde det blivit något bättre, iallafall ett steg upp på stegen.

Permalänk
Medlem

Vem köper ett spel kort med lägre prestanda än RX 6600? känns som lägre prestanda än i spel stationer då kan man lika gärna köpa en spel station direkt. Om inte Intel korten får högre prestanda så kommer AMD och Nvidia dumpa priserna på 6600/3060 så Intel får det än svårare att sälja några större volymer.

Att Intel har mage att klaga på drivrutiner när de är störst av alla att leverera grafik kretsar är så pinsamt dåligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sesese:

Vem köper ett spel kort med lägre prestanda än RX 6600? känns som lägre prestanda än i spel stationer då kan man lika gärna köpa en spel station direkt.

En spelkonsoll kan aldrig ersätta allt du kan göra med en PC, så det är en väldigt konstig jämförelse. Valet mellan konsoll och PC är inte bara vad som ger mest spelprestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En spelkonsoll kan aldrig ersätta allt du kan göra med en PC, så det är en väldigt konstig jämförelse. Valet mellan konsoll och PC är inte bara vad som ger mest spelprestanda för pengarna.

Känner inte många som har stationära datorer idag. Knappt några kollegor på jobbet med flera hundra anställda har stationära datorer. De flesta har knappt bärbara datorer hemma utan gör allt från sin mobil eller platta. Varför köpa en GPU för 5000sek när man kan få en konsoll i samma pris kategori som man dessutom kan koppla i sin tv som de flesta har.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nightcrawler:

Tråkigt ändå att toppkorten från Intel verkar prestera så måttligt ändå, det känns ju som att med den personal och kunskap som de besitter så borde det blivit något bättre, iallafall ett steg upp på stegen.

Detta är en förstagenerationsprodukt, och spelprestandan kommer vara väldigt variabel med många buggar. Det är väl främst att se som ett slags första steg till att komma in på marknaden med något som är i närheten att fungera okej. Det är nog få som kommer köpa Intel ARC som sitt enda grafikkort i sin primära dator, utan det är nog mer för såna som gillar att mecka, eller såna som vill testa/validera sina applikationer på den nya plattformen. Givetvis kommer några olyckliga slutanvändare köpa detta i alla fall som något som går att använda på något seriöst sätt.

Spännande att det kommer ut, men jag har svårt att se varför någon som inte är entusiast som gillar att mecka med ny teknik eller utvecklare skulle vilja ha ett sånt här, någon som bara vill spela dataspel gör nog mycket klokare i att välja något med en röd eller grön logga just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av employed:

Känner inte många som har stationära datorer idag. Knappt några kollegor på jobbet med flera hundra anställda har stationära datorer. De flesta har knappt bärbara datorer hemma utan gör allt från sin mobil eller platta. Varför köpa en GPU för 5000sek när man kan få en konsoll i samma pris kategori som man dessutom kan koppla i sin tv som de flesta har.

Många av de spel jag spelar finns inte till konsol, eller är spel jag helst inte spelar på konsol p.g.a. föredrar mus och tangentbord. Bara som ett exempel. Och de spel jag spelar kräver egentligen inte jättemycket GPU heller. Att jag har ett RTX 3070 i min dator är mest för att jag gillar teknik och prestanda, inte för att det behövs.

Permalänk
Medlem

är ca 1000:- för dyrt för att jag skall idas prova

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PHRA:

är ca 1000:- för dyrt för att jag skall idas prova

Vilken tur att det kommer finnas modeller under toppmodellen då

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Känner inte många som har stationära datorer idag. Knappt några kollegor på jobbet med flera hundra anställda har stationära datorer. De flesta har knappt bärbara datorer hemma utan gör allt från sin mobil eller platta. Varför köpa en GPU för 5000sek när man kan få en konsoll i samma pris kategori som man dessutom kan koppla i sin tv som de flesta har.

Då är den första frågan inom vilket bransch du jobbar.

Och den andra, något mer undrande, varför du går runt och frågar flera hundra om de har en stationär dator eller inte, eller hur du nu tog reda på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Känns inte så farligt. Kanske till och med rimligt

Det är fortfarande för dyrt, bara att du vant dig.

Sätt grodan i stekpannan och höj värmen sakta så den inte märker. 😉

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Då är den första frågan inom vilket bransch du jobbar.

Och den andra, något mer undrande, varför du går runt och frågar flera hundra om de har en stationär dator eller inte, eller hur du nu tog reda på det?

Fast han har nog rätt. Jag känner bara vissa gamers som har starionära. Flesta jag känner är inte gamers.

Vore bra att se siffror dock.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Dom måste få sålt dom innan Nvidia släper RTX 4050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Fast han har nog rätt. Jag känner bara vissa gamers som har starionära. Flesta jag känner är inte gamers.

Vore bra att se siffror dock.

Vilket är varför jag undrar över branch.

Ägnar man sig bara åt att konsumera saker när man sitter framför en dator så kan man lika väl sitta med en telefon/platta och en spelkonsoll (om man spelar). Så fort man producerar saker, tex om man skriver kod, skriver längre saker, arbetar med bilder eller video, så blir det jobbigare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Vilket är varför jag undrar över branch.

Ägnar man sig bara åt att konsumera saker när man sitter framför en dator så kan man lika väl sitta med en telefon/platta och en spelkonsoll (om man spelar). Så fort man producerar saker, tex om man skriver kod, skriver längre saker, arbetar med bilder eller video, så blir det jobbigare.

Även det är ju dock inte en vattendelare mellan stationär dator och bärbar.

Jag jobbar med IT på ett bolag med cirka 50 anställda, och det är typ bara jag som har en stationär dator vid skrivbordet. Resten av mina kollegor jobbar med laptop och dockningsstation. Jag försökte också med det ett tag, men blev galen på en massa dockningsstrul och otillräcklig prestanda. Kunde ha löst det med en kraftfullare laptop, men jag tog det som fanns.

Väldigt många av våra kunder kör också bara dockade laptops, men det är ju mest kontorsfolk, som jobbar med kontorsprogram och administration. Sånt som går bra att köra på valfri laptop.

Jag har inte gått runt och frågat, men jag skulle inte vara det minsta förvånad om många av mina kollegor däremot hade en stationär för spel hemma. Gaminglaptop är något man bara utsätter sig för om man måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Känner inte många som har stationära datorer idag. Knappt några kollegor på jobbet med flera hundra anställda har stationära datorer. De flesta har knappt bärbara datorer hemma utan gör allt från sin mobil eller platta. Varför köpa en GPU för 5000sek när man kan få en konsoll i samma pris kategori som man dessutom kan koppla i sin tv som de flesta har.

Känner många i min bekantskapskrets som har stationära PC. Jag och min fru har fem stycken som används nära på dagligen. Min pappa (pensionär) har två.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av employed:

Känner inte många som har stationära datorer idag. Knappt några kollegor på jobbet med flera hundra anställda har stationära datorer. De flesta har knappt bärbara datorer hemma utan gör allt från sin mobil eller platta. Varför köpa en GPU för 5000sek när man kan få en konsoll i samma pris kategori som man dessutom kan koppla i sin tv som de flesta har.

Vi kör både stationära och laptop för alla på hela bolaget.
Stabilitet och tillgång är så enormt grymt att ha och dokument aldrig lämnar kontoret.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vilket är varför jag undrar över branch.

Ägnar man sig bara åt att konsumera saker när man sitter framför en dator så kan man lika väl sitta med en telefon/platta och en spelkonsoll (om man spelar). Så fort man producerar saker, tex om man skriver kod, skriver längre saker, arbetar med bilder eller video, så blir det jobbigare.

Nja, arbetsplatser för vanliga kontorsarbetare har i regel väldigt lite stationära datorer idag. De flesta kunder hos oss som arbetar med CAD t ex och behöver kraftfullare maskiner med gpu har även de gått över till laptops. Kodar du är det viktigare med skärmyta, sen kompilerar inte alla koden direkt på maskinerna utan på någon VM t ex.

Företag köper fortfarande in stationära, men den försäljningen måste ha nästintill försvunnit till förmån för mobila arbetsstationer idag. Privat tror jag fortfarande att de som intresserar sig för spel kanske kompletterat med en laptop men kör nog fortfarande stationär. Det kan ju dock finnas själ till att stationära får lämna, det kan vara utrymmesskäl eller helt enkelt ekonomi/tid. I det fallet är ju en konsol klart vettigare alternativ, men det ena behöver ju inte utesluta det andra!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Även det är ju dock inte en vattendelare mellan stationär dator och bärbar.

Jag jobbar med IT på ett bolag med cirka 50 anställda, och det är typ bara jag som har en stationär dator vid skrivbordet. Resten av mina kollegor jobbar med laptop och dockningsstation. Jag försökte också med det ett tag, men blev galen på en massa dockningsstrul och otillräcklig prestanda. Kunde ha löst det med en kraftfullare laptop, men jag tog det som fanns.

Väldigt många av våra kunder kör också bara dockade laptops, men det är ju mest kontorsfolk, som jobbar med kontorsprogram och administration. Sånt som går bra att köra på valfri laptop.

Jag har inte gått runt och frågat, men jag skulle inte vara det minsta förvånad om många av mina kollegor däremot hade en stationär för spel hemma. Gaminglaptop är något man bara utsätter sig för om man måste.

Jag pratar om dator, stationär eller bärbar, mot då mobil eller platta och möjligtvis en spelkonsol (om man då spelar).

Finns ju i sig inga skäl att köpa en laptop om man bara stirrar på youtube och surfar på den, klumpigare, mer saker som kan gå sönder osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vem köper ett spel kort med lägre prestanda än RX 6600? känns som lägre prestanda än i spel stationer då kan man lika gärna köpa en spel station direkt. Om inte Intel korten får högre prestanda så kommer AMD och Nvidia dumpa priserna på 6600/3060 så Intel får det än svårare att sälja några större volymer.

Att Intel har mage att klaga på drivrutiner när de är störst av alla att leverera grafik kretsar är så pinsamt dåligt.

Jag har ett 3080ti i min dator, räknas den som en spelstation för dig då eller hur definerar du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det är fortfarande för dyrt, bara att du vant dig.

Sätt grodan i stekpannan och höj värmen sakta så den inte märker. 😉

Om det presterar som ett xx70 kort så ligger det i linje med MSRP för 1070 om man justerar för inflation så känns inte jättefarligt. Sen om det blir så att prestandan i verkligheten blir lägre eller priset högre så är det klart det är för dyrt.

Men som jag varit inne på tidigare så har flera faktorer som möjliggjort alldeles för höga priser försvunnit eller är på väg att försvinna, så det blir helt klart intressant att se var det landar, både prestanda och pris

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Känns som att det behöver prestera min 50% bättre än motsvarande prisklass hos and/Nvidia för att jag ska orka testa....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Får se vad pris i prestandan säger.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Att Intel hade tagit över GPU marknaden hade självklart inte varit bra. Men att ha 3 spelare på GPU-planen är så otroligt spännande då det öppnar upp för att vi får prisvärda modeller från olika tillverkare i olika prissegment. Precis som när 3D-acceleratorer började komma på 90-talet MEN att det idag finns standarder som de alla följer

Sedan måste jag säga att även om det var lite vilda västern på den tiden så var det ändå roligt att köra S3 Virge (som jag fortfarande ha liggande hemma... hehe), Voodoo 1/2/3, Nvidias första kort osv och se vad som var deras olika styrkor.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

400 USD för toppmodellen Arc A770 medan i9-14900K hamnar på 1000+ USD, jo jo, vi tackar!

De lär ju ha intresse att köpa sig till marknadsandelar vad gäller GPU på ett helt annat sätt, så helt otänkbart är det kanske inte.
Men vi får förstås se hur det faktiskt blir i verkligheten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig inte att Intel ska klara av att prestera som nvidias toppsegment kort på deras första konsumentkort serie.
Så länge de finns att köpa, inte har jobbiga barnsjukdomar och kostar som utlovat så tror jag det blir en hit.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|