Permalänk
Medlem

Spelkrash 1080ti/Skärmfel/

Hej! Jag har nyligen uppgraderat från z-97a mobo 4790K CPU 16GB RAM till AMD 5900x MSI Tomahawk x570 GSKILL 32GB 1080ti
Spel och allt fungerade klockrent innan uppgraderingen.

Men nu har jag fått lite problem Vid uppstart så får jag ofta "no signal". (Ibland efter en stund så täcks nästan hela skärmen av olika färger)
Startar om datorn kommer till login rutan som har fel upplösning, loggar in.
Upplösningen ändras till 1440p och det står något i stil med "att en skärm med gsync har anslutits"

Vissa gånger när jag har gått ifrån dator så har jag sett att skärmen blinkat till när jag är någon meter från
datorn. jag sätter mig igen. efter en stund så går jag backandes ifrån och skärmen blinkar till. Men den blinkar aldrig när jag sitter framför den.

Och nu till spelen så kan jag inte köra något krävande spel för då hänger sig spelet *inte windows* och min sekundära skärm frånkopplas för att sedan startas upp och jag får trycka ctrl+alt+del för att stänga av spelet och allt är som vanligt enda tills jag startar upp GTA V eller vilket krävande spel som helst då det hänger sig igen.

Jag har testat gamla drivrutiner till kortet men det funkar inte.

Jag blir galen, vad kan det vara för fel?

Mvh Andreas

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem

Om du inte installerade om windows efter uppgraderingen, hade jag gjort det som första steg.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om du inte installerade om windows efter uppgraderingen, hade jag gjort det som första steg.

Nä vet du vad jag tror faktiskt att jag inte gjorde det. Ska man kör en clean install eller kan man göra så att filerna ligger kvar och den bara installerar om windows?

Känns som en clean installation ger ökad chans att bli av med allt strul?

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av deV666:

Nä vet du vad jag tror faktiskt att jag inte gjorde det. Ska man kör en clean install eller kan man göra så att filerna ligger kvar och den bara installerar om windows?

Känns som en clean installation ger ökad chans att bli av med allt strul?

Jag gjorde själv en moderkortsuppgradering med byte av cpu mm och fick liknande fel. Körde windows inbyggda verktyg för att återställa datorn, och då gick det bra att köra alternativet "Behåll filer/dokument men installera om windows" Jag gick dock från intel -> intel, men misstänker att det inte borde spela så stor roll.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Clean installation är alltid rekommenderat när man uppgraderar från Intel till AMD eller visa-versa.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ][💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB][Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb][Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb][Crucial BX500 SATA SSD 4TB][23 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar][🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm][🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber][Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av deV666:

Vissa gånger när jag har gått ifrån dator så har jag sett att skärmen blinkat till när jag är någon meter från
datorn. jag sätter mig igen. efter en stund så går jag backandes ifrån och skärmen blinkar till. Men den blinkar aldrig när jag sitter framför den.

Hatar när datorn vet att man tittar och inte vill visa sina brister just då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Hatar när datorn vet att man tittar och inte vill visa sina brister just då

Detta faktum visar sig oftast när man installerar Windows.
Minsta sekund du tittar bort så skiter sig installationen....

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ][💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB][Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb][Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb][Crucial BX500 SATA SSD 4TB][23 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar][🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm][🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber][Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Börjar med att köra en DDU iaf, mindre steg än att installera om Windows!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jag gjorde själv en moderkortsuppgradering med byte av cpu mm och fick liknande fel. Körde windows inbyggda verktyg för att återställa datorn, och då gick det bra att köra alternativet "Behåll filer/dokument men installera om windows" Jag gick dock från intel -> intel, men misstänker att det inte borde spela så stor roll.

Grymt! Jag lutar dock mot att göra en clean install utifall att problemet skulle uppstå

Skrivet av herbamare:

Clean installation är alltid rekommenderat när man uppgraderar från Intel till AMD eller visa-versa.

Ja det känns ju som att det borde bli något vajsing näör man går från ett märke till ett annat.
Ja visst är det så Jag såg att vi har likadant moderkort. Hade du problem med att hitta NVMe m2? Jag har provat båda slots med min 970 EVO men hittar bara hårddisken i enhetshanteraren men jag kan inte komma in på den.

Skrivet av Robiban:

Hatar när datorn vet att man tittar och inte vill visa sina brister just då

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem

Jag körde prime95 och kom upp i 92.5 grader efter ca 10 min stress test på AMD 5900 är detta för högt?
Sedan körde jag Furmark res 1440p 8xmsaa efter 5 min så kom gpu upp i 96.9 grader där av spel crasher. Skaa köra gpu-z medan jag kör spel så får vi se

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om du inte installerade om windows efter uppgraderingen, hade jag gjort det som första steg.

Skrivet av Ostbullen:

Jag gjorde själv en moderkortsuppgradering med byte av cpu mm och fick liknande fel. Körde windows inbyggda verktyg för att återställa datorn, och då gick det bra att köra alternativet "Behåll filer/dokument men installera om windows" Jag gick dock från intel -> intel, men misstänker att det inte borde spela så stor roll.

Skrivet av Robiban:

Hatar när datorn vet att man tittar och inte vill visa sina brister just då

Skrivet av herbamare:

Detta faktum visar sig oftast när man installerar Windows.
Minsta sekund du tittar bort så skiter sig installationen....

Skrivet av edson:

Börjar med att köra en DDU iaf, mindre steg än att installera om Windows!

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem

Kolla även BIOS på moderkortet om det finns någon uppdatering om du inte har gjort det än.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av deV666:

Hej! Jag har nyligen uppgraderat från z-97a mobo 4790K CPU 16GB RAM till AMD 5900x MSI Tomahawk x570 GSKILL 32GB 1080ti
Spel och allt fungerade klockrent innan uppgraderingen.

Men nu har jag fått lite problem Vid uppstart så får jag ofta "no signal". (Ibland efter en stund så täcks nästan hela skärmen av olika färger)
Startar om datorn kommer till login rutan som har fel upplösning, loggar in.
Upplösningen ändras till 1440p och det står något i stil med "att en skärm med gsync har anslutits"

Vissa gånger när jag har gått ifrån dator så har jag sett att skärmen blinkat till när jag är någon meter från
datorn. jag sätter mig igen. efter en stund så går jag backandes ifrån och skärmen blinkar till. Men den blinkar aldrig när jag sitter framför den.

Och nu till spelen så kan jag inte köra något krävande spel för då hänger sig spelet *inte windows* och min sekundära skärm frånkopplas för att sedan startas upp och jag får trycka ctrl+alt+del för att stänga av spelet och allt är som vanligt enda tills jag startar upp GTA V eller vilket krävande spel som helst då det hänger sig igen.

Jag har testat gamla drivrutiner till kortet men det funkar inte.

Jag blir galen, vad kan det vara för fel?

Mvh Andreas

Förutom det som de andra i tråden redan tagit upp så finns det två saker jag reagerar/tänker på.
Du skriver att skärmen ibland blinkar när du går från/till datorn?
Har du ett "mjukt" golv? Jag tänker på om det är möjligt att golvet svajar lite när du går från/till datorn?
Och här kommer en fråga gällendes grafikkortet där eventuellt golvsvaj är relevant.
Vet du om grafikkortet är städat nyligen? dvs, finns det risk att kylaren eller eventuella "thermal pads" mellan kylare och VRM/minnen inte är monterade korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Förutom det som de andra i tråden redan tagit upp så finns det två saker jag reagerar/tänker på.
Du skriver att skärmen ibland blinkar när du går från/till datorn?
Har du ett "mjukt" golv? Jag tänker på om det är möjligt att golvet svajar lite när du går från/till datorn?
Och här kommer en fråga gällendes grafikkortet där eventuellt golvsvaj är relevant.
Vet du om grafikkortet är städat nyligen? dvs, finns det risk att kylaren eller eventuella "thermal pads" mellan kylare och VRM/minnen inte är monterade korrekt?

Ja jag har mjukt golv ligger 3 lager matta Blinkandet har jag inte märkt av nu på ett tag.
Jag har dock upptäckt att ett ljud när jag har försökt att spela. typ ett knak svårt att beskriva men typ som när man sitter och eldar ved, så sprätter/knakar det till. vet inte vart det kommer ifrån bara

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem

Hmm.
Vad är det för PSU du har?
Hur gammalt är det?
Det uppstår inga "brända dofter" eller dofter av ozon när det "sprakar/knakar"?

Ett sådant ljud som du beskriver skulle "driva mig galen" tills jag hittat orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Hmm.
Vad är det för PSU du har?
Hur gammalt är det?
Det uppstår inga "brända dofter" eller dofter av ozon när det "sprakar/knakar"?

Ett sådant ljud som du beskriver skulle "driva mig galen" tills jag hittat orsaken.

Jag har ett EVGA 850W Modulärt P siffra eller G siffra kommer inte ihåg
Nej jag har inte känt någon lukt
Ska nu till helgen köra DDU och hoppas allt löser sig med grafiken.
Har för ett tag sedan köpt ett mindre mer kompakt chassi, man kanske ska köpa ett större och kanske köpa bättre kylning till min CPU. CPU kylningen nu är Deepcool Castle 240EX Vit vet inte om det är det bästa för fläktarna jobbar på högvarv och tempsen är höga.

Kylpastan har jag bytt för att se om det var tillräckligt och ja lade på mer än vad jag brukar göra.

Jag ska se om Missljuden fortsätter men det får bli imorgon då jag måste göra mig iordning för Iron Maiden på Ullevi idag

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av deV666:

Ja det känns ju som att det borde bli något vajsing näör man går från ett märke till ett annat.
Ja visst är det så Jag såg att vi har likadant moderkort. Hade du problem med att hitta NVMe m2? Jag har provat båda slots med min 970 EVO men hittar bara hårddisken i enhetshanteraren men jag kan inte komma in på den.

Har du formaterat disken? dum fråga kanske, men om du inte har det så finns inget filsystem på den, vilket gör att du inte kan komma åt den i utforskaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av effe0p:

Har du formaterat disken? dum fråga kanske, men om du inte har det så finns inget filsystem på den, vilket gör att du inte kan komma åt den i utforskaren

Jag löste problemetr med disken nu är det i bruk

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI