Ny dator efter många år - tips önskas
Hej,
Efter många år tänker jag uppgradera mig på datorsidan.
Har f n en MSI laptop från 2012 med Windows 7.
Vill ha laptop pga storlek och lätthanterlighet. Med det sagt så har en liten eller lätt laptop inget egenvärde för mig.
Mina krav:
- Stor bildskärm med bra prestanda (ljusstyrka och hög upplösning bl a, annars är det inte behov av extrema prestanda).
- Bra prestanda när det gäller processor, grafikkort och lagring. (Extrema prestanda ej nödvändigt.)
- Bra kvalitet på tangentbord (Är petig på den här punkten).
- Bra kvalitet allmänt.
- Ska klara alla de senaste wifi-standarna.
- Bra support och till gång till dokumentation.
- Ska vara enkelt att byta/uppgradera batteri, hd/ssd och minne.
- Ska vara stabil fysiskt vid användning. T ex ska skärmen inte "falla" åt något håll pga tyngd eller vinkling. Eller den ska inte falla bakåt pga skärmen är tyngre än resten.
- Ska ha bra prestanda vid videomöten, typ zoom och andra program. Dvs bra kamera, högtalare och mikrofon. Givetvis ingång för hörlurar med mikrofon. Men jag kommer för det mesta köra utan hörlurar.
- Ska ha rimliga prestanda för moderna spel. Har inte spelat på länge men kommer kanske att ta upp det igen.
Intresserad av alternativ i olika prisklasser. Har inte bestämt mig hur mycket jag vill satsa på det här.
Bakgrund: har för många år sedan byggt stationära datorer. Kommer kanske ta upp det igen beroende på om spellusten faller på. Men är inte aktuellt f n.