Spotify går med över två miljarder i förlust

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyligen till Tidal, men jag trodde ju aldrig att det skulle skada Spotify så mycket.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Hoppas dom på att växa och gå med förlust tills någon köper upp dom?
Om det är så stora förluster varje år ut och år in, varifrån kommer dessa pengar? Investerare?

Kan vara lån också. Räntorna har ju varit låga så då är det nog många företag som ökat belåningen för att finansiera expansion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Håller med till stor del, jag kör windows appen mest och har haft Premium sen 2008 men väldigt lite av alla features/ändringar som kommit under alla dessa åren har inte tillfört någon mervärde för mig tyvärr. Känns som mycket ändrande för ändrandets skull.
Men jag gillar när man fick radio funktionaliteten att man kan starta en "radio" från en sång och få tips på liknande musik även om det inte alltid fungerar så bra då jag får skit som Håkan Hällström för ofta .

Positiva är ändå att jag tycker klienten både på Windows och Android inte hänger sig lika ofta längre, tycker även att den mer sällan behöver uppdateras så de har kanske lugnat sig lite med sitt DevOps på Spotify .

Instämmer om radio, använder det flitigt. Smidigt att kunna välja en startpunkt så pillar den ihop resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Förändring är farligt!

Väldigt meningsfullt inlägg, speciellt när han har rätt.
Nu vet jag inte vad för musik han lyssnar på, eller vad du lyssnar på. Men för egen del så var det precis likadant, stora delar av det som jag ville lyssna på fanns inte. Även om allt jag ville lyssna på fanns så skulle jag ändå inte skaffa spotify. För varför skulle jag betala för något där mina pengar går till helt andra artister än de som jag lyssnar på?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Tycker Spotify har tappat på senare tid. Musikförslagen är inte alls lika bra som förr (mer kontrollerad och bestämt vad som dyker upp) och de trycker podcasts i halsen på oss fastän de flesta nog bara vill lyssna på musik. Utöver detta hemsk mjukvara till PC. Men fortsatt prisvärt för mig med tanke på min höga musikkonsumtion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Äger man budgettelefon så förstår jag att det inte ryms speciellt om det är IPhone. Mina 12K låtar tar 100GB på mobilen.

Varför ska jag börja jaga och pussla med Spotify låtar man har och låtar Spotify har?? Som du sa tid är pengar men du kan ju börja med att göra sökningar på 5000+ låtar som du inte har sparade och göra listor av de så kan du höra av dig hur länge det tar.

Och det kommer du inte att göra för det tar VECKOR om man ska hålla på att pussla på det sättet och jag stöder artisterna på bästa sättet ATT KÖPA DERAS MUSIK.

Medhåll. Visserligen föll det sig nu så att jag sedan ett tag betalar för Spotify family, och jag har haft Spotify premium ett par år (och gratis länge), men när jag själv ska lyssna på bra musik blir det 9 av 10 gånger mp3-album jag lagt in själv i iTunes etc. Den mesta bra musiken är ju redan gjord liksom... Men för ny musik har ju Youtube och Spotify sin plats.

Ofta är det dessutom "fel version" av musiken på Youtube. Remastrat, remixat, osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

På tal om veckor, 5000 låtar är 240 timmar musik (om man räknar på 3 minuter/låt vilket kanske är i underkant). Behöver man ens det? Hinnar man med att lyssna på allt? Hur gör du?
Jag lyssnar på musik varje dag och visst händer det att jag lyssnar på min/mina favorit låtår 2 ggr men att hinna lyssna på musik 240h+ tycker jag låter helt vansinnigt ambitiöst.

Japp det vet jag men har fruktansvärd bred musiksmak allt från lugna öppna fällt musik till melodisk death metal-band, Symphonic metal, progressive metal, Opera metal musik etc. Har nästan alla typer av musik i mitt bibliotek. Det ända jag inte har som jag inte har fallit för är rapp, Jazz, Punk, Ragga, Vals och Tango som jag kommer på så här.

Alla låtar är kategoriserade efter rhythm. Så när jag är på gym och kör x program så startar jag x lista som har den exakta rhythm/flowet så kan jag köra på hur länge som helst nästan för jag går efter musiken och tänker inte på hur trött man blir etc. På jobbet har jag andra listor som är anpassat till arbetsuppgiften som gör att jag jobbar effektivare.

Eftersom man har många låtar i sina spellistor så riskerar man inte att tröttna på någon låt. Samt tack vare Covid19 så har man inte köpt någon nya skivor eftersom alla har varit i isolering samt nu tack vare YT och liknande sidor så kan man lyssna på specifik låt och tycker man bara om 2-3st från ett album så kan man köpa de för sig från artisternas/skivbolagets egna sida eller på Prime etc så man behöver inte lägga ut x hundra på en skiva som man kanske tycker om 2-4 låter av 14

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Viking
Skrivet av Kladdpapper:

Hur går det till rent praktiskt? Måste jag skapa ett nytt konto när jag använder VPN i Argentina eller kan jag bara sätta att jag är i Argentina och behala med mitt vanliga svenska konto?

Jag använde bara tunnelbear vpn som ger 500MB gratis användning. Köpte Premium med mitt vanliga konto och sedan fortsätter prenumerationen kosta 119 ARS / 9,4 kr i månaden även utan VPN. Har funkat i några månader nu utan att jag behövt förnya det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Själv kör jag med Qobuz, överlägsen kvalité, samt att UI:n är utformad för musikälskare, Spotify fokuserar allt för mycket på Podcast.

Kan tänka mig att återgå till Spotify när de väl släpper Hifi-tjänsten.

Bättre än Tidal ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Kör med Deezer, hifi ingår i standardpriset och miljoner låtar finns i flac.

Permalänk
Medlem

Youtube med adblock, lysnar mest på spelmusik

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det står i artikeln. De satsar på tillväxt. De spenderar pengar för att växa. Tillväxt är allt i dagens ponzi schemes.

Förklara gärna vad du menar med ponzi schemes i detta fallet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att de går 2 miljarder i förlust under ett kvartal, med 188 miljoner betalande användare, och efter 16 år där de varit världsledande under en större del av tiden, borde ge de som hela tiden tjatar om ett Spotify för TV och film något att tänka på.
Att skapa musik kostar i förhållande till att skapa film och tv inget och musiker kan ha andra sätt att dra in pengar (tex turnéer).
Men trots allt detta två miljarder i förlust.

Skrivet av anon244477:

Kan någon förklara hur man går 2 MILJARDER back? Dom tar prenumeration, och baserat på den och antal lyssningar ersättas artister. Sen har dom driftskostnader och löner? Är det drift+lön som är 2 miljarder? Isf kanske dom förtjänar att gå back. Artisterna kan väl inte få ut mer deg än prenumerationen kostar?

Det ska dock sägas att 2 miljarder back i resultaträkningen inte nödvändigtvis innebär att företaget förlorar likvid. Kanske att Spotify gjorde enorma investeringar för många år sedan som man skriver av på än idag, men som är betalda sedan länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånad efter att ha snackat med flera som jobbar eller har jobbat på Spotify.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

Jag betalar för Spotify men använder tjänsten väldigt sällan eftersom musiklyssnande gör det svårt att koncentrera sig på vad man borde göra och ofta blir det bara en extra stressfaktor (Kanske jag börjar bli gammal).

Jag minns när jag var yngre och frågade min far varför han inte lyssnar på musik i sitt praktiska arbete och fick som svar att "det är så skönt när det är tyst ibland". Känner att jag är där själv idag och periodvis när jag faktiskt lyssnar på musik så tröttnar jag ofta på det inom ett par dagar.

Permalänk
Medlem

Kör spotify som jag köpte på BF rean. Så fårt rean går ut så säger jag upp det och tankar mina låtar igen.
Jag lyssnar ändå bara på en liten mängd musik om och om igen.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vart får du ett sådant pris? Betalar själv för premium family plan som kostar 189kr/mån

Jag betalar 119:- singel abonnemang väl värt YT som har m än musik i bagaget.😀

Pris korrekt
Permalänk
Medlem

Har aldrig använt spotify lol.. Wav+flac+youtube ... det är nice ha allt samlat på ett ställe som youtube..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Äger man budgettelefon så förstår jag att det inte ryms speciellt om det är IPhone. Mina 12K låtar tar 100GB på mobilen.

Varför ska jag börja jaga och pussla med Spotify låtar man har och låtar Spotify har?? Som du sa tid är pengar men du kan ju börja med att göra sökningar på 5000+ låtar som du inte har sparade och göra listor av de så kan du höra av dig hur länge det tar.

Och det kommer du inte att göra för det tar VECKOR om man ska hålla på att pussla på det sättet och jag stöder artisterna på bästa sättet ATT KÖPA DERAS MUSIK.

Cirka 12000 låtar är inte mycket. Jag har några stora spellistor med tusentals låtar, och de är bara få i mängden spellistor jag har. Sen har Spotify och andra konkurrenter runt 80 miljoner låtar idag.

Det låter som ett evigt pysslande för att hela tiden uppdatera och ladda ner och hantera musik på lagringsmedia. Inte värt tiden längre för min del. Jag har ett gamma stort arkiv med mycket eget rippat i flac men har inte rört det på snart 10 år.

Däremot kan jag hålla med om att Spotify är jävligt usla på att betala sina artister. Det är i princip bara de som ligger på topplistorna som ens får ut något att tala om. Ett av mina favorit metalband snackade om det i en video, de finns på Spotify men de får i princip inga pengar alls. Så har man Spotify men vill stötta favoritartister får man göra det på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Angående Spotify, vem är det som tar beslut gällande GUI för windows versionen? De har inte gjort annat än att försämra i stort sett ALLT under de senaste 3 åren.

Interfacet har blivit sämre. En av de absolut vikitgaste funktionerna är att direkt kunna söka efter musik. Så en sökruta borde finnas låst högst upp så man alltid har access till den. Men nejdå, ska man söka i Spotify måste man gå ifrån där man är och aktivera sökfliken och sen söka. Kanske lite i-landsproblem, men det är som att Google skulle gömma sin sökruta under en meny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Bättre än Tidal ?

Ja, det tycker jag! Man slipper också MQA...

Tidal har dock ett bättre UI, bättre rekommendationer och deras utmärkta video-utbud.

Gillar dock Qobuz rent design-mässigt, det är som att bläddra i en högkvalitativ musikatalog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Cirka 12000 låtar är inte mycket. Jag har några stora spellistor med tusentals låtar, och de är bara få i mängden spellistor jag har. Sen har Spotify och andra konkurrenter runt 80 miljoner låtar idag.

Det låter som ett evigt pysslande för att hela tiden uppdatera och ladda ner och hantera musik på lagringsmedia. Inte värt tiden längre för min del. Jag har ett gamma stort arkiv med mycket eget rippat i flac men har inte rört det på snart 10 år.

Däremot kan jag hålla med om att Spotify är jävligt usla på att betala sina artister. Det är i princip bara de som ligger på topplistorna som ens får ut något att tala om. Ett av mina favorit metalband snackade om det i en video, de finns på Spotify men de får i princip inga pengar alls. Så har man Spotify men vill stötta favoritartister får man göra det på annat sätt.

Att starta om från noll som jag blir tvungen att göra om jag ska använda Spotify kommer ta veckor om man ska hålla på att leta och plocka ihop spellistorna på nytt.

Som sagt när Spotify kom så hade jag redan de 5000 låtar jag tyckte om och färdiga spellistor som har ökat över 16års tid till de 12000 låtar jag har nu. Och de är knappt något arbete över långa loppet för telefonen är alltid uppkopplad till datorn så att flytta musik bland färdiga listor tar bara någon sekund och med tanke på att de band jag lyssnar på släpper typ bara ett album vartannat år och där i mellan släpper de *live* låtar som inte intresserar mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Tillväxt är allt i dagens ponzi schemes.

Hur är Spotify ett ponzi schemes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag bytte nyligen till Tidal, men jag trodde ju aldrig att det skulle skada Spotify så mycket.

Gick för Tidal när jag skaffade musikabonnemang. Kvalité, artister som får betalt plus att vara en uppstickare var det som gjorde valet enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Att starta om från noll som jag blir tvungen att göra om jag ska använda Spotify kommer ta veckor om man ska hålla på att leta och plocka ihop spellistorna på nytt.

Som sagt när Spotify kom så hade jag redan de 5000 låtar jag tyckte om och färdiga spellistor som har ökat över 16års tid till de 12000 låtar jag har nu. Och de är knappt något arbete över långa loppet för telefonen är alltid uppkopplad till datorn så att flytta musik bland färdiga listor tar bara någon sekund och med tanke på att de band jag lyssnar på släpper typ bara ett album vartannat år och där i mellan släpper de *live* låtar som inte intresserar mig.

Jag höll som sagt var själv på med det där, redan långt innan Spotify kom. Senaste gången jag uppdaterade mitt lokala arkiv och satt och pillade med Foobar2000 och spellistor var typ 2013. Bytte till Streaming sen, det var inga problem att slänga ut det gamla. Snarare öppnades en ny värld där jag fick tillgång till i princip allt bara genom en sökning och kunde lägga till det på några sekunder i en spellista. På den tiden var det en del som inte fanns, men redan då var det mest obskyra saker som jag kunde vara utan. Jag är inte nostalgisk direkt och måste ha kvar gamla grejer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hellmix:

Japp det vet jag men har fruktansvärd bred musiksmak allt från lugna öppna fällt musik till melodisk death metal-band, Symphonic metal, progressive metal, Opera metal musik etc. Har nästan alla typer av musik i mitt bibliotek. Det ända jag inte har som jag inte har fallit för är rapp, Jazz, Punk, Ragga, Vals och Tango som jag kommer på så här.

Alla låtar är kategoriserade efter rhythm. Så när jag är på gym och kör x program så startar jag x lista som har den exakta rhythm/flowet så kan jag köra på hur länge som helst nästan för jag går efter musiken och tänker inte på hur trött man blir etc. På jobbet har jag andra listor som är anpassat till arbetsuppgiften som gör att jag jobbar effektivare.

Eftersom man har många låtar i sina spellistor så riskerar man inte att tröttna på någon låt. Samt tack vare Covid19 så har man inte köpt någon nya skivor eftersom alla har varit i isolering samt nu tack vare YT och liknande sidor så kan man lyssna på specifik låt och tycker man bara om 2-3st från ett album så kan man köpa de för sig från artisternas/skivbolagets egna sida eller på Prime etc så man behöver inte lägga ut x hundra på en skiva som man kanske tycker om 2-4 låter av 14

Vad är skillnaden på att lägga upp dessa listor mot att lägga upp dem i Spotify? Det är klart att det skulle bli ett stort jobb att flytta alla listor till Spotify, men jag kan inte se någon annan fördel med ditt eget system mer än att du investerat mycket tid i det redan och därför vill fortsätta.

Du konsumerar musik på ett helt annorlunda sätt än de flesta andra skulle jag säga. Du verkar inte bry dig om riktigt vad som kommer för låtar förutsatt att det är "rätt för uppgiften". Därmed förstår jag inte heller det du skriver om låtar som inte finns på Spotify. Så sällan som dessa låtar som saknas kommer upp när du spelar dina listor idag så skulle du aldrig märka att du saknar en specifik låt.

De flesta är nog mer nogräknade med vilka låtar man gillar och inte. Jag lägger ner tid på att omarbeta mina låtlistor hela tiden för att fasa ut musik som jag inte vill lyssna på och ta med nya låtar som jag fått upp ögonen för. Det spelar inte någon större roll om jag hittar dessa listor i Spotify eller om jag hittar dem någon annan stans.

Jag säger inte att ditt sätt är fel, men det är svårt att föra över ditt resonemang till någon annan som inte redan investerat tiden i att bygga upp en så stor samling.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Gick bara att välja en musiktjänst i omröstningen , har 2st, Qobuz och Spotify low fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Ja, det tycker jag! Man slipper också MQA...

Tidal har dock ett bättre UI, bättre rekommendationer och deras utmärkta video-utbud.

Gillar dock Qobuz rent design-mässigt, det är som att bläddra i en högkvalitativ musikatalog.

Ska testa Qobuz. Kollade lite och gillade deras store där man kan köpa digital musik i hög kvalite.

Permalänk
Medlem

Jisses,med tanke på hur många betalande prenumeranter de har.. Själv bytte jag till deezer för ett par år sen, efter att ha tröttnat på den plottriga appen som nerlusades med podcasts som är helt ointressanta för mig. Jag vill bara se musiken så att säga. Varför inte ha som i deezer en egen flik så man slipper se det? Och sen det faktum att de erbjuder Hifi utan att ta högre pris för det. Jag tillhör nämligen till gruppen som inbillar sig att Hifi låter bättre.

Saknar dock Spotify's algoritm för rekommendationer som är snäppet bättre än deezers (Jo, har provat Apple Music också men deras algoritm är fruktansvärd, ungefär som Netflix )

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Tack för tipset! Jag ska också flytta till Argentina bör det är dags att förlänga 😁

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.