Spotify går med över två miljarder i förlust

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är skillnaden på att lägga upp dessa listor mot att lägga upp dem i Spotify? Det är klart att det skulle bli ett stort jobb att flytta alla listor till Spotify, men jag kan inte se någon annan fördel med ditt eget system mer än att du investerat mycket tid i det redan och därför vill fortsätta.

Du konsumerar musik på ett helt annorlunda sätt än de flesta andra skulle jag säga. Du verkar inte bry dig om riktigt vad som kommer för låtar förutsatt att det är "rätt för uppgiften". Därmed förstår jag inte heller det du skriver om låtar som inte finns på Spotify. Så sällan som dessa låtar som saknas kommer upp när du spelar dina listor idag så skulle du aldrig märka att du saknar en specifik låt.

De flesta är nog mer nogräknade med vilka låtar man gillar och inte. Jag lägger ner tid på att omarbeta mina låtlistor hela tiden för att fasa ut musik som jag inte vill lyssna på och ta med nya låtar som jag fått upp ögonen för. Det spelar inte någon större roll om jag hittar dessa listor i Spotify eller om jag hittar dem någon annan stans.

Jag säger inte att ditt sätt är fel, men det är svårt att föra över ditt resonemang till någon annan som inte redan investerat tiden i att bygga upp en så stor samling.

Menade självklart när Spotify kom runt 2006 att de låtar jag redan hade då, så fans inte alla på Spotify och nu tar mitt system inte mycket tid för att lägga till eller ta bort låtar.

Ska jag börja från 0 i Spotify så kommer det att ta veckor att fixa samt varför ska jag betala extra när jag äger min musik och banden jag lyssnar på släpper knappt ett nytt album vartannat år (120-400kr)och nu har de även gjort att man kan köpa enskild låt från albumet 7-15kr/st. Så rent ekonomiskt så är det billigare för mig att köpa albumen utan att hålla på med VPN och stöttar banden. Samt än så länge så kan jag ha alla låtarna i mobilen och har 90-140GB ledigt utrymme på mobilen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D, Be quiet! Pure Rock Pro 3, ASUS TUF GAMING B850-PLUS WIFI,
Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125, 500GB, och 1TB, HDD: 2TB och 10TB, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops: MSI katana a17 ai b8vg

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tack för tipset! Jag ska också flytta till Argentina bör det är dags att förlänga 😁

Ska man hålla på att trixa för att få så låg kostnad kan man väl lika gärna ladda ner istället, hellre pirat än snåljåp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Menade självklart när Spotify kom runt 2006 att de låtar jag redan hade då, så fans inte alla på Spotify och nu tar mitt system inte mycket tid för att lägga till eller ta bort låtar.

Ska jag börja från 0 i Spotify så kommer det att ta veckor att fixa samt varför ska jag betala extra när jag äger min musik och banden jag lyssnar på släpper knappt ett nytt album vartannat år (120-400kr)och nu har de även gjort att man kan köpa enskild låt från albumet 7-15kr/st. Så rent ekonomiskt så är det billigare för mig att köpa albumen utan att hålla på med VPN och stöttar banden. Samt än så länge så kan jag ha alla låtarna i mobilen och har 90-140GB ledigt utrymme på mobilen.

Vill bara säga att jag kanske lät lite negativ tidigare. Fungerar det bäst för dig tycker jag det är bra, jag ska inte klaga på det.

Permalänk
Medlem

Det kommer vända tror jag.

Fråga; Är det någon här som vet om t.ex. TV-tillverkare och biltillverkare måste betala Spotify något för att implementera programvaran i sina produkter - eller är det fritt för vemsomhelst att bara ”slänga med spotify” när de ändå är igång?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Ska man hålla på att trixa för att få så låg kostnad kan man väl lika gärna ladda ner istället, hellre pirat än snåljåp.

Tid är pengar, och att pirata är vansinnigt tidskrävande.

Dessutom använder jag knappt YT Premium för musik, bara för att slippa reklam i YT appen på TV:n.

Så hellre snål än pirat i sirapsvatten?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag använde bara tunnelbear vpn som ger 500MB gratis användning. Köpte Premium med mitt vanliga konto och sedan fortsätter prenumerationen kosta 119 ARS / 9,4 kr i månaden även utan VPN. Har funkat i några månader nu utan att jag behövt förnya det.

Härligt. Blev det inte konstigt när du skulle skriva addressen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är skillnaden på att lägga upp dessa listor mot att lägga upp dem i Spotify? Det är klart att det skulle bli ett stort jobb att flytta alla listor till Spotify, men jag kan inte se någon annan fördel med ditt eget system mer än att du investerat mycket tid i det redan och därför vill fortsätta.

Du konsumerar musik på ett helt annorlunda sätt än de flesta andra skulle jag säga. Du verkar inte bry dig om riktigt vad som kommer för låtar förutsatt att det är "rätt för uppgiften". Därmed förstår jag inte heller det du skriver om låtar som inte finns på Spotify. Så sällan som dessa låtar som saknas kommer upp när du spelar dina listor idag så skulle du aldrig märka att du saknar en specifik låt.

De flesta är nog mer nogräknade med vilka låtar man gillar och inte. Jag lägger ner tid på att omarbeta mina låtlistor hela tiden för att fasa ut musik som jag inte vill lyssna på och ta med nya låtar som jag fått upp ögonen för. Det spelar inte någon större roll om jag hittar dessa listor i Spotify eller om jag hittar dem någon annan stans.

Jag säger inte att ditt sätt är fel, men det är svårt att föra över ditt resonemang till någon annan som inte redan investerat tiden i att bygga upp en så stor samling.

Han har sina listor och det är han som har kontrollen. Med spotify är du inte säker för du har inte kontrollen och det har ju redan hänt att musik tagits bort från Spotify. Varför byta ner sig?

Dessutom så måste han för all framtid sitta och slanta för musiken för att behålla den med Spotify. Mycket musik går att köpa på CD för struntpengar och med motsvarande pengar som läggs på Spotify så går det fort att bygga upp ett eget bibliotek med den musiken du gillar med den skillnaden att det är engångspengar, ett köpt album är ditt så länge du behåller det. Hur många miljoner ytterligare låtar som Spotify har som du inte gillar är ju faktiskt helt orelevant.

Många här på sajten hade redan en stor skivsamling innan Spotify dök upp så varför inte nyttja den, det lär ju dessutom vara musik som du uppskattar...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Förstår dig @hellmix ! Jag har dock spotify för de är ganska smidigt men har även stort bibliotek med mp3/flac.
Spotify körs väl mer när man är på språng, väl hemma eller i bilen så körs mp3/flac spotify är inte lösningen på musik, många gånger förstör spotify ALLT! För mig kan spotify ofta kännas som en musikdödare, kvalitén på låterna är under all kritik är min åsikt.
Har väntat och hoppats på spotify HIFI men de känns väldigt avlägset...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Jag kör en kombination av Tidal + Plex (för de 600+ CD-skrivor jag äger och musik köpt på t.ex. Bandcamp.com osv.).
Spotify lämnade jag för flera år sedan hehe.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Viking
Skrivet av Kladdpapper:

Härligt. Blev det inte konstigt när du skulle skriva addressen?

Jo det har du nog rätt i. Tror jag bara tog nåt från Buenos Aires.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

"Ju större tillväxt vi har, desto bättre beter sig affären, strukturellt. Vi kan klara av att ha fler användare per utvecklare, ju fler användare vi har desto med sannolikt är det att annonsörer vill annonsera hos oss. Vi får skaleffekter på moln- och betallösningar. Allt handlar om stordriftsfördelar, därför är tillväxten nummer ett för oss. - Daniel Ek, VD på Spotify"

De skaleffekterna borde de redan haft för väldigt länge sen, de har nästan tvåhundra miljoner betalande användare idag. Corporate bullshit från Daniel Ek.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Jag använde bara tunnelbear vpn som ger 500MB gratis användning. Köpte Premium med mitt vanliga konto och sedan fortsätter prenumerationen kosta 119 ARS / 9,4 kr i månaden även utan VPN. Har funkat i några månader nu utan att jag behövt förnya det.

Hur kom du runt kravet på att även google play måste vara inställd på att du är i Argentina? Så vitt jag vet så kan man inte ändra land hur som helst, en gång per 6/12 månader är väl vad som gäller?

Visa signatur

[FD North XL]--- [B650E-F Rog Strix] ---[Ryzen 9800x3d]--- [Ek nucleus 360]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 2TB]---[TridentZ 2x16gb 6200mhz CL28]---[MSI 322URX Oled]---[HyperX Cloud Alpha]---[Logitech G pro duperlight]---[Asus ROG Flare ll]----> Win11

Permalänk
Viking
Skrivet av Oneirogen:

Hur kom du runt kravet på att även google play måste vara inställd på att du är i Argentina? Så vitt jag vet så kan man inte ändra land hur som helst, en gång per 6/12 månader är väl vad som gäller?

Använder inte Android.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Använder inte Android.

Var nyvaken, så tänkte inte hela vägen. Gick bra, än så länge 🤙tack för tipset. 😁

Visa signatur

[FD North XL]--- [B650E-F Rog Strix] ---[Ryzen 9800x3d]--- [Ek nucleus 360]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 2TB]---[TridentZ 2x16gb 6200mhz CL28]---[MSI 322URX Oled]---[HyperX Cloud Alpha]---[Logitech G pro duperlight]---[Asus ROG Flare ll]----> Win11

Permalänk
Medlem

It takes money to make money som man brukar säga.
Älskar tjänster som Spotify, även om jag lyssnar på en hel del som jag har som skiva så socken otrolig mängd med ny bra musik jag aldrig skulle hittat som jag hittat.
Roligt att hålla sina spellistor uppdaterade med deras förslag, och discover weekly ger ofta några bra låtar (men en del märkligt).
Lite som Xbox game pass, öppnar vyer

Sedan såklart, starta plattan, någon av datorerna eller någon av telefonerna så är allt där

Tillägg
Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Kört Spotify i många många år, men en grej jag verkligen avskyr med Spotify är sångtexterna man får för varje satans låt.

Visa signatur

WS: Gigabyte Aourus Pro AX | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Kör med YouTube Music själv mest pga det finns inte all musik på Spotify pga strikta copyright regler osv. Däremot önskar jag YouTube Music uppdaterades, jag menar jag kan inte ens spola via Android Auto applikationen via knappar, inte heller reagerar på min Mazda 3 control knob spola knapp som funkar för radion. Tack och lova funkar röstkommandon med Google Assistant "spola 30 sek" "hoppa till 30 minuter" osv. Saknar även kommando att öppna en viss mapp/spellista i YouTube Music, åtminstone har jag inte fått det att fungera med något röstkommando, appen är ju inte speciellt trevlig att nagivera via heller.

Men det att det fanns inte all musik jag behövde (gör ju egna mixar i YouTube oxå) och att det var för mycket reklam i gratisversionen fick mig att byta även trots lite brister. Känns som Android Auto app utvecklingen går alldeles för långsamt när Spotify and YouTube Music ändå hör till de allra mest populära apparna förutom navigationsapparna. Sen om man är utanför USA så blir ju inte fallet bättre heller.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Avstängd

Var är alla som vanligtvis vill dela vinsten??? Ingen som är intresserad när den är negativ?????

Permalänk
Medlem

Lämnade Spotify pga Joe Rogan och Neil Young-fjanteriet. Censurering tänker jag inte betala för. Har bara Youtube Premium så det får duga när jag ska lyssna på musik.

Visa signatur

------------------------------------------------------
ASUS GeForce RTX 5090 TUF # MSI MPG 321URX QD-OLED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Ja, det tycker jag! Man slipper också MQA...

Tidal har dock ett bättre UI, bättre rekommendationer och deras utmärkta video-utbud.

Gillar dock Qobuz rent design-mässigt, det är som att bläddra i en högkvalitativ musikatalog.

This! Jag är kanske ett särartsfall eftersom jag mest lyssnar på klassisk musik och jazz, och där är Qobuz hästlängder före konkurrenterna. Precis som ovanstående säger känns det som att man bläddrar i en kvalitetskatalog för folk som är intresserade av musik, inte bara en strömningstjänst bland alla andra. De gånger jag måste leta musik på syrrans Spotify kräks jag på alla podcasts som trycks ner i halsen på en. Qobuz ger dig i stället långa egen-skrivna presentationer av olika verk eller konstnärsskap, med länkar till skivorna som illusterar olika tolkningar av samma verk etc. Det är ett fokus på musik snarare än att sälja. Tidal ogillar jag rent filosofiskt för att det verkar som att de ljuger angående MQA (det är lossy! = golden ears / YouTube) och att man dessutom måste investera i hardware för att kunna "dra nytta" av MQA (om jag har förstått rätt).

Att sen Qobuz betalar artisterna långt mycket mer än de andra tjänsterna är ju inte att ringakta heller. (Det var så för några år sen, antar att det är likadant nu.)

Dessutom är Spotifys inställning till musikskapande rent kommersiell (fejkartisterna!) och nåt de försöker sticka under stol med. Annars hade de inte skapat falska artistprofiler att dölja den generiska musiken bakom. Vissa bryr sig inte bara det svänger, fine for you, men jag stör mig rejält, återigen rent filosofiskt, på den inställningen.

Spotify = P3 och Rix FM
Qobuz = P2 och P1 ihop
Tidal ? Meh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Japp det vet jag men har fruktansvärd bred musiksmak allt från lugna öppna fällt musik till melodisk death metal-band, Symphonic metal, progressive metal, Opera metal musik etc. Har nästan alla typer av musik i mitt bibliotek. Det ända jag inte har som jag inte har fallit för är rapp, Jazz, Punk, Ragga, Vals och Tango som jag kommer på så här.

Alla låtar är kategoriserade efter rhythm. Så när jag är på gym och kör x program så startar jag x lista som har den exakta rhythm/flowet så kan jag köra på hur länge som helst nästan för jag går efter musiken och tänker inte på hur trött man blir etc. På jobbet har jag andra listor som är anpassat till arbetsuppgiften som gör att jag jobbar effektivare.

Eftersom man har många låtar i sina spellistor så riskerar man inte att tröttna på någon låt. Samt tack vare Covid19 så har man inte köpt någon nya skivor eftersom alla har varit i isolering samt nu tack vare YT och liknande sidor så kan man lyssna på specifik låt och tycker man bara om 2-3st från ett album så kan man köpa de för sig från artisternas/skivbolagets egna sida eller på Prime etc så man behöver inte lägga ut x hundra på en skiva som man kanske tycker om 2-4 låter av 14

Jäklar, jag skulle nästan betala för att bara få se spellistorna! Vad vill du ha för att lägga upp spellistorna online? Man vet ju själv vilket pyssel det är att skapa listor och lägga till nya låtar.

Permalänk
Medlem

Kör me Flac som jag rippat från mina CD, för det blir bättre ljud så. Blir lätt att man köper nån cd i månaden, sen så är jag inte begränsad med att man måste ha konto och vara online.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Mountain Everest MAX w/Mako MX | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag minns när jag var yngre och frågade min far varför han inte lyssnar på musik i sitt praktiska arbete och fick som svar att "det är så skönt när det är tyst ibland".

Jag är i "det är så skönt när det är tyst"-gänget.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Kör me Flac som jag rippat från mina CD, för det blir bättre ljud så. Blir lätt att man köper nån cd i månaden, sen så är jag inte begränsad med att man måste ha konto och vara online.

Det finns tjänster som erbjuder en att köpa DRM-fri musik i FLAC med CD-kvalite eller till och med 24bit/96KHz för vissa album. Man behöver inte ens vara streamingkund. Men får rätt bra rabatt om man väljer att vara det.

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat. Sist jag besökte deras kontor så kändes det som ett campus där man höll föreläsningar om inget och hade massa "techmänniskor" valsandes. Hmm, jag undrar hur orimligt höga deras kostnader för personalen är?

Förstår egentligen inte vad de riktigt gör om dagarna, förutom integrationerna är ju Spotify mer eller mindre samma app som för typ 10 år sen. Någon som har eller jobbar där som kan förklara vad folk gör om dagarna?

Förstår inte alls hur företaget kan vara så högt värderat

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

Inte helt oväntat. Sist jag besökte deras kontor så kändes det som ett campus där man höll föreläsningar om inget och hade massa "techmänniskor" valsandes. Hmm, jag undrar hur orimligt höga deras kostnader för personalen är?

Förstår egentligen inte vad de riktigt gör om dagarna, förutom integrationerna är ju Spotify mer eller mindre samma app som för typ 10 år sen. Någon som har eller jobbar där som kan förklara vad folk gör om dagarna?

Förstår inte alls hur företaget kan vara så högt värderat

Jag är verkligen inte förvånad om/att det är så. Har som hantverkare sett liknande på många kontor. Man stannar upp och ställer sig frågan, vad är deras produkt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matvraket:

Var är alla som vanligtvis vill dela vinsten??? Ingen som är intresserad när den är negativ?????

Lite väl sent att önska sig ändringar nu i hur företaget ska styras? Inte så att de skulle bry sig nu heller ändå.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Det finns tjänster som erbjuder en att köpa DRM-fri musik i FLAC med CD-kvalite eller till och med 24bit/96KHz för vissa album. Man behöver inte ens vara streamingkund. Men får rätt bra rabatt om man väljer att vara det.

Visst, men 24/96 är inte alltid bättre. En bra mastrad 16/44.1 kommer låta bättre än en "highres" på 24/96 med sämre mastring. Går inte att stirra sig blint på siffrorna.

(för egen del så köper jag rätt ofta genom bandcamp, men idiotiskt nog så fattar inte företagen än att texter och häftet i pdf format bör ingå, det finns inte så mycket intresse att vara konsumentvänliga egentligen).

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jo jag har sett att det finns, dock får man inte CD fall man skulle bli av med filerna. Förmodar att om man har konto så kan man ladda ner dem igen. Någon bra sida som du skulle rekommendera?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Mountain Everest MAX w/Mako MX | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Jo jag har sett att det finns, dock får man inte CD fall man skulle bli av med filerna. Förmodar att om man har konto så kan man ladda ner dem igen. Någon bra sida som du skulle rekommendera?

Har inte kört en sån själv än, men tänkte börja testa en tjänst några skrev om i tråden. De verkar bra, men är en liten aktör på marknaden (än så länge).
En franskägd stereamingtjänst; https://www.qobuz.com
Deras digitala affär; https://www.qobuz.com/se-en/shop
Villkor och info för köp; https://help.qobuz.com/hc/en-us/categories/115000218512