Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

European article number. Unique string to identify a product

Trodde tillverkarna körde sina egna produktkoder eller har jag missat något?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dinkefing:

Trodde tillverkarna körde sina egna produktkoder eller har jag missat något?

En tillverkares artikelnummer är helt separat från produktens EAN. Produktkoden däremot ingår som en del av EAN.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Jag beställde och på oderbekräftelsen står det 256 GB så det stämmer med inlägget ovan. Kontaktade återförsäljaren direkt.

Lite intressant att en orderbekrätelse inte använder samma information som produktsidan. Om de inte hann ändra det precis emellan beställning och orderbekrätelse, det vill säga.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Tog 3070 på netonnet direkt slut eller? Länken funkar icket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Tog 3070 på netonnet direkt slut eller? Länken funkar icket.

Det för 6690 menar du?

Den länken fungerar för mig iaf.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det för 6690 menar du?

Den länken fungerar för mig iaf.

Japp såg nu att det var en fyndvara av någon anledning så kan jag inte ta mig till dit när jag använder chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Tog 3070 på netonnet direkt slut eller? Länken funkar icket.

It is bargain (demo/returned goods etc. ) so very limited stock. Usually just one or two

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

It is bargain (demo/returned goods etc. ) so very limited stock. Usually just one or two

It was that price for probably a month on proshop recently and not demo products so I don't know if it is such a bargain but a good price indeed. And that komplett just sold 3080 for 1500 more makes it a little less attractive.

Permalänk
Medlem

I’m guessing that he probably means ”fyndvara” when writing ”bargain”, and not necessarily that it is a great bargain. But I might be wrong.

Låter kanske som att jag försöker vara viktigpetter, men ej så menat. Men tror han menade så och vill bara hjälpa så att ingen hoppar på en ”deal” bara för att vi kanske missförstår varandra och tror det är en superdeal (en bargain). Jag kan ha fel som sagt. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av scaleo86:

I’m guessing that he probably means ”fyndvara” when writing ”bargain”, and not necessarily that it is a great bargain. But I might be wrong.

Låter kanske som att jag försöker vara viktigpetter, men ej så menat. Men tror han menade så och vill bara hjälpa så att ingen hoppar på en ”deal” bara för att vi kanske missförstår varandra och tror det är en superdeal (en bargain). Jag kan ha fel som sagt. 😄

Haha du har nog helt rätt var inte rädd för att vara en "viktigpetter" jag tolkade det fel och var inte varse om att det kan betyda olika saker. Så nu vet jag det! Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Produkt: Fractal Design Torrent TG (Vit/Transparent)
Länk: https://www.ginza.se/product/1100232
Kategori: Chassin
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5880714
Pris: 1899kr

tyvärr compact modellen.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Poipen:

tyvärr compact modellen.

Då lurades både Prisjakt och Ginza.
Tack för påpekandet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Då lurades både Prisjakt och Ginza.
Tack för påpekandet.

Kanske bra om du även uppdaterar ditt tips nu när vi vet det är fel låda?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Lite intressant att en orderbekrätelse inte använder samma information som produktsidan. Om de inte hann ändra det precis emellan beställning och orderbekrätelse, det vill säga.

Detta verkar vara normen på felmärkta varor hos Computersalg, det står hyffsat "rätt" vara på orderbekräftelsen. Var själv med om detta när jag beställde ett vad jag trodde var ett billigt Asus Pro-Art B550 Creator moderkort men visade sig vara ett dyrt A520, stod sedan så här på bekräftelsen:
"ASUS PRIME A520M-A II (AM4) (D) (90MB17H0-M0EAY0)
PROART B550-CREATOR"
Lustiga det här fallet var att både den varan som uppgavs på sidan och den billigare varan som var rätt enligt EAN (googlade efter jag fått bekräftelsen) fanns med i namnet på varan i bekräftelsen. Blev en snabb avbeställning.

Permalänk
Skrivet av Teddilord:

Produkt: GeForce RTX 3080 Ti SG 1-Click OC 12 GB
Länk: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...
Kategori: Grafikkort
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5811550
Pris: 9990kr

Köpte någon grafikkortet för 9900 kr och kan tänka sig skicka sitt ordernr eller kvitto på ordern? Försöker använda Netonnets prisgaranti då jag köpte grafikkortet innan prissänkningen, men detta går inte då Netonnet tyvärr inte själva har koll på prishistoriken för sina produkter. Nu har produkten utgått från deras sortiment så inget pris framgår. Hittar ingen arkiverad sida eller information på prisjakt som styrker priset.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Schneebly:

Köpte någon grafikkortet för 9900 kr och kan tänka sig skicka sitt ordernr eller kvitto på ordern? Försöker använda Netonnets prisgaranti då jag köpte grafikkortet innan prissänkningen, men detta går inte då Netonnet tyvärr inte själva har koll på prishistoriken för sina produkter. Nu har produkten utgått från deras sortiment så inget pris framgår. Hittar ingen arkiverad sida eller information på prisjakt som styrker priset.

Saxat från NetOnNet:

Citat:

Vi erbjuder prisgaranti gentemot oss själva, ej mot konkurrenter. Vad det innebär är att om du köper en vara av oss, som senare sänks i pris inom din öppet köpstid, så erbjuder vi givetvis dig det aktuella lägre priset. Du som kund behöver då kontakta oss medans priset är längre [sic] för vi ska kunna hjälpa dig vidare.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chronq:

Produkt: AMD Ryzen 5 5600 Desktop Processor (6-Core / 12-Gang, 35MB Cache, up to 4.4GHz Max Boost)
Länk: Amazon (ingen affiliate)
Kategori: CPU
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6090826
Pris: 1700,60

Med priser som denna får jag vibbar från ungdomens tid när komponenter handlades från datorbutiken.se och då en processor inte kostade som en GPU.

Bra price-performance!

Är det stundande AM5-lansering som driver ner priserna eller har komponentbristen bara minskat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aposteriori:

Är det stundande AM5-lansering som driver ner priserna eller har komponentbristen bara minskat?

Det är nog inte särskilt relaterat till komponentbrist med tanke på att det är "komponenten" det handlar om. Det är svårt att hitta "chipletdelar" på marknaden för att bygga ihop cpuer utan man behöver själv tillverka allt från råmateterial.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aposteriori:

Är det stundande AM5-lansering som driver ner priserna eller har komponentbristen bara minskat?

AM5 kommer ju, men det är sannolikt inte några chip i den här prisklassen första vändan. Skulle tro att AMD tar chansen att att knapra lite marknadsandelar nu när 7nm-processen inte är fullt så illa fullbokad längre.

Men det är ju en intressant deal hur som helst. Kombinationen av den och den där 212 EVO som precis var i tråden är lite lockande. 212 EVO är ju inte världens bästa kylare, men en liten 5600 kommer den inte att ha några problem med. Kombinera den med ett B550-moderkort för under tusenlappen och 2x8GB DDR4 för en 750 kr, så har du ett ”uppgraderingspaket” för 4000kr som får fart på vilken gammal burk som helst.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

AM5 kommer ju, men det är sannolikt inte några chip i den här prisklassen första vändan. Skulle tro att AMD tar chansen att att knapra lite marknadsandelar nu när 7nm-processen inte är fullt så illa fullbokad längre.

Men det är ju en intressant deal hur som helst. Kombinationen av den och den där 212 EVO som precis var i tråden är lite lockande. 212 EVO är ju inte världens bästa kylare, men en liten 5600 kommer den inte att ha några problem med. Kombinera den med ett B550-moderkort för under tusenlappen och 2x8GB DDR4 för en 750 kr, så har du ett ”uppgraderingspaket” för 4000kr som får fart på vilken gammal burk som helst.

Tack! Har du något tips på B550 och minnet? Var säkert 15 år sen jag slängde ihop en egen burk och lirat Mac under tiden men nu kliar det i fingrarna igen..

Permalänk
Medlem

Minnen är lätt, vad som helst som är DDR4 @3600. Här är ett exempel:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4878071

Moderkort beror mycket mer på vad du vill ha. Det jag körde på är det här:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386551

Vilket då är en tusenlapp till och det kan mycket väl finnas något mer prisvärt idag, men jag byggde min burk för snart två år sen och då var det här ett bra kort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av aposteriori:

Tack! Har du något tips på B550 och minnet? Var säkert 15 år sen jag slängde ihop en egen burk och lirat Mac under tiden men nu kliar det i fingrarna igen..

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386566

Vettigt B550 moderkort om du kan leva utan inbyggd wifi och lite sämre ljudkort. brädan har bästa VRM:en sett till priset.

annars är väl detta bland de billigaste modellerna om man inte tänkt klocka något och inte direkt har några krav på VRM:en.

https://www.amazon.se/GIGABYTE-B550M-DS3H-mATX-moderkort/dp/B...

ang minnen så tycker jag dessa har ok pris. köpt dessa själv och dom går fint i 3600mhz med samma timings. 3800mhz bootade också men inte 100% stabil (dock äldre intel cpu jag kör med)

https://www.amazon.se/Crucial-Ballistix-BL2K8G36C16U4B-RAM-mi...

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Produkt: LG UltraFine 24MD4KL 24" 4K UHD IPS
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...
Kategori: Skärmar
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5166499
Pris: 3695kr

Nästan halva priset på en semi-officiell retinaskärm för Mac.

Kan knappt föreställa mig hur det skulle vara att arbeta med 4k på knappt 24”. Märklig storlek.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Kan knappt föreställa mig hur det skulle vara att arbeta med 4k på knappt 24”. Märklig storlek.

MacOS skalar ju om det med en faktor 2x i vardera riktning, så det motsvarar exakt 1080p på 24 tum fast med mycket skarpare text

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

En tillverkares artikelnummer är helt separat från produktens EAN. Produktkoden däremot ingår som en del av EAN.

GS1-standarden är sjukt omfattande. Jag fick i uppgift att implementera stöd för den på jobbet och det var ju löjligt att försöka bygga stöd för att parsa allt möjligt som kunde innefattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

MacOS skalar ju om det med en faktor 2x i vardera riktning, så det motsvarar exakt 1080p på 24 tum fast med mycket skarpare text

Fräckt!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Är PS VR fortfarande värt nästan 2000 om man har en PS5 eller är det bättre att vänta på VR2 som förhoppningsvis släpps senare i höst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Är PS VR fortfarande värt nästan 2000 om man har en PS5 eller är det bättre att vänta på VR2 som förhoppningsvis släpps senare i höst?

Invänta VR2. Första PS VR lär vara skit i jämförelse.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Invänta VR2. Första PS VR lär vara skit i jämförelse.

Särskilt med tanke på att PS VR släpptes första gången 2016. Känns ju sådär att köpa en 6 år gammal produkt, särskilt när VR var i sin linda då.

Permalänk
Medlem

PS vr fungerar som en ps4 Pro på PS5, krånglig installation, eftersom du behöver ps4 kameran m.m. du får med adapter till den för att den skall passa ps5 samt så behöver du en ps4 kontroll ( kan ej använda ps5 kontroll pga att den inte har någon lampa fram.)

Men hade de fixat att man kunde använda ps5 kameran samt ps5 kontrollen då hade de accepterats bättre för mig. Men som idag så hade jag väntat på psvr2 alla spel lär väll bli bakåtkompatibla till den

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A