Permalänk
Medlem

Hobbytips?

Hej,
Söker lite uppslag på tekniska och praktiska hobbies man kan pyssla med någon timme eller två på kvällen när ungarna har lagt sig. Typ att bygga, montera, pilla lite med något. När jag var yngre (runt 10 år kanske) så gjorde jag några mindre lödprojekt (färdiga kit), byggde modeller av plast som skulle målas, lego, mecchano etc. Detta övergick senare i datorbyggande. Jag är nu sugen på att göra något liknande fast eventuellt lite mer avancerat då man ändå är dryga trettio nu... 😁 Bor i villa så har tillgång till pannrum/verkstad/hobbyrum och garage.

Hit me!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju att bygga elektronik idag också. det finns många olika halvfabrikat på kinasiterna (typ Ebay) och så kan du bygga egna lådor till det så blir det plåt och träarbete. Bygg ett ljudsystem så får du en del att tänka på även om du gör det från halvfabrikat men du kan ju göra det helt från bara en ritning också om du vill ha ännu mera moment.
Du kan ju också få in mjukvara i det om du använder en dsp eller gör nån egen styrning av det.
Det går också att göra nått med Arduino eller RPI.
Finns också folk som byggt tangentbord på egen hand och det är rätt mycket pillande med det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Köp en 3d skrivare

Permalänk
Medlem

högtalare är roligt att bygga! Att bygga bärbara är extra kul eftersom då man får tänka till lite med batteri mm, samt göra en passande storlek, dessutom ingår det en hel del lödning i vissa fall. Det är också väldigt trevligt att kunna lyssna på sitt resultat och även se hur snyggt det blev efteråt

edit

beroende på hur noga du vill vara finns det mjukvara för att beräkna volymstorlek i lårdorna för elementet du ska använda!

Permalänk
Medlem

Finns ju alltid klassikern Radiostyrt... bil/båt/flygplan/quadcopter efter smak... eller om det inte är tillräkligt komplicerat så en sådan kanske...

Permalänk

Jag har köpt hur många byggsatser som helst, öppnat dem grejat lite och sedan lagt på på hyllan för när jag får tid. Där har de legat orörda i 20år.

Min poäng är att man lätt underskattar tidsåtgången och ens fritid.

Men har man mycket tid så arduino:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/arduino/utveckl...

Annars finns det mycket enklare som barnen fattar: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/bygg...
Lego finns hur mycket coolt än idag:
https://www.webhallen.com/se/category/3156-LEGO-Technic

3D skrivare skulle jag själv vilja ha, men jag tolkar de som väldigt tidskrävande om man vill ha "bra resultat". Med bra resultat så syftar jag på folk säger oj vilken cool grej du har.
Inte mer oj vad coolt att du har gjort denna grej själv från en 3D skrivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1992:

Köp en 3d skrivare

Nja. 😁 Jobbar som mekanikkonstruktör och har ett par stora printers på jobbet som jag regelbundet kör ut saker i (för jobbet alltså). Så 3D-printersuget får jag tillfredställt på jobbet.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går ju att bygga elektronik idag också. det finns många olika halvfabrikat på kinasiterna (typ Ebay) och så kan du bygga egna lådor till det så blir det plåt och träarbete. Bygg ett ljudsystem så får du en del att tänka på även om du gör det från halvfabrikat men du kan ju göra det helt från bara en ritning också om du vill ha ännu mera moment.
Du kan ju också få in mjukvara i det om du använder en dsp eller gör nån egen styrning av det.
Det går också att göra nått med Arduino eller RPI.
Finns också folk som byggt tangentbord på egen hand och det är rätt mycket pillande med det.

När det kommer till mjukvara, RPI och Arduino så känner jag mig ganska blåst. Men att bygga någon form av elektronik kunde vara kul. Det skadar ju inte om 5-åringen kan bli lite intresserad också 😁

Ska söka lite på ebay och se vad jag hittar.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av arowe17:

När det kommer till mjukvara, RPI och Arduino så känner jag mig ganska blåst. Men att bygga någon form av elektronik kunde vara kul. Det skadar ju inte om 5-åringen kan bli lite intresserad också 😁

Ska söka lite på ebay och se vad jag hittar.

Det finns tex kit likt https://www.ebay.com/itm/312949243061?hash=item48dd3a7cb5:g:8...
då behöver man löda ihop det, fixa en nätdel och en låda, lådan kan ev även fungera som kylare om det är nått passande i metall och vill man kan man bygga på med ett försteg, kanske en dac och nått "smart".
Det går ju även att bygga en egen aktiv högtalare eller nått eller en riktigt bra förstärkare tex med Hypexmoduler. https://www.hypex.nl/

Det är mest att planera vilka byggblock man behöver och montera ihop det mekaniskt och inte direkt nån elektronikkonstruktion som behöver göras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

3D skrivare eller custom tangentbord kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Jag har som 40+ börjat leka lite med svetsning. Det krävs lite uppstartskostnader och brandsäkerhet, men när man väl har allt så kan man öva på diverse skrot (på återvinningen hos mig finns t.ex ett second hand-tält med allt möjligt, gratis). De stora byggkedjorna har billigt förbrukningsmaterial. Finns massor av guider och tips på YouTube.

Det blir fortfarande rätt fult men är himla kul. Och när man väl är lite duktigare så är det en sjukt bra grej att kunna, oavsett inför zombieapokalypsen eller laga en brevlåda.

Permalänk
Medlem

Terapi för mig är att restorera gamla maskiner och verktyg från förr. Rätt så lätt att hitta, och det är avkopplande att göra sig bort med all rost, bearbeta, böja, bända och bara allmänt fixa till så det blir som nytt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns tex kit likt https://www.ebay.com/itm/312949243061?hash=item48dd3a7cb5:g:8...
då behöver man löda ihop det, fixa en nätdel och en låda, lådan kan ev även fungera som kylare om det är nått passande i metall och vill man kan man bygga på med ett försteg, kanske en dac och nått "smart".
Det går ju även att bygga en egen aktiv högtalare eller nått eller en riktigt bra förstärkare tex med Hypexmoduler. https://www.hypex.nl/

Det är mest att planera vilka byggblock man behöver och montera ihop det mekaniskt och inte direkt nån elektronikkonstruktion som behöver göras.

Hmm... Skulle man kanske kunna bygga en batteridriven chromecast högtalare som man kan ta med ut i trädgården? Man går då utgå från en köpt chromecast audio.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Installera Home Assistant på tex en Raspberry Pi, sen köp några ESP8266/ESP32 moduler och kit med olika komponenter och bygg lite olika sensorer.

Finns massa färdig kod och guider på https://esphome.io/ man kan använda.

Att kombinera hårdvara och mjukvara på det sättet kommer garanterat intressera sonen med.

Låter svårare än vad det är. Och har du tillgång till 3dskrivare så kan ni ju dessutom göra bra skal till det ni bygger.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av arowe17:

Hmm... Skulle man kanske kunna bygga en batteridriven chromecast högtalare som man kan ta med ut i trädgården? Man går då utgå från en köpt chromecast audio.

Jo det går om du pusslar ihop lämpliga delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Några tips på vettig lödpenna gör lite enklare hemmaprojekt? Vågar man köpa det på ebay, eller ska man köpa det i mer välkänd butik?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Inaktiv

Du kan köpa en fullgod hos Kjell och Co, vill du gå upp några snäpp kan du gå på en weller

Jag har haft både billiga och dyrare och jag kan löda det mesta oavsett,

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Weller har jag själv

https://www.amazon.se/Weller-Professional-T0053298699-L%C3%B6...

Finns flera olika prisklasser hos kjell och de funkar alldeles utmärkt till att löda kretskort, kablar mm

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Några tips på vettig lödpenna gör lite enklare hemmaprojekt? Vågar man köpa det på ebay, eller ska man köpa det i mer välkänd butik?

Om du inte är väldigt budgetkännslig så köp en av Wellers ordetliga stationer tex den som @anon910 tippsa om. Dom billiga 300 kronorsvarianterna blir man trött på välldigt snabbt om man ska löda något mer än nån enstaka kabel.

Permalänk
Medlem

Finns många olika saker att pyssla med, behöver inte heller begränsa sig till ett område.
Då du bor i villa inte minst och därmed inte är lika begränsad som i lägenhet när det gäller vad du kan göra och ljudnivån.

-Renovera/snickra/bygga om i villan, i de flesta hus finns det något man kan el behöver göra.

-Hemautomation, man kan göra hur mycket som helst och endast fantasin och ekonomin sätter gränserna.

-Serva/fixa till trasiga el sämre fungerande hemelektronik el maskiner/motorer/fordon. Om du inte har något sådant går det säkert att få tag i från närstående.

-Skaffa något äldre motorfordon och fixa till det.

-RPi/Ardunio som redan nämnts.

-Serva datorer åt bekanta/kollegor m fl, men ta lite betalt för det om det inte är den närmaste familjen och sätt gränser för vad du gör. Blir en liten utmaning varje gång att kolla upp lämpliga delar och uppgradera datorn, samtidigt som man förlänger livslängden och därmed även gör ett miljöarbete. Många gånger kan man få till fullt funktionsdugliga och rätt pigga datorer med några väl valda uppgraderingar.
Det är inget du blir direkt rik på, men du får meka och fixa samt kan tjäna lite extra ibland.

Permalänk
Medlem

Några saker som jag själv önskar att jag hade tid att pyssla med:

- Måla Warhammerfigurer (har aldrig spelat men tycker dett själva målandet är rogivande)
- Binda flugor (fiske)
- Bygga egna beten till fisket (gjuta i gummi / karva i trä)
- Fixa med hemautomation i större utsträckning
- Sätta ihop egna tangentbord
- Bygga lego

Kanske lite mer mekaniska saker också, typ båtmotorer, eller renovera en hel båt

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Börjar med dessa:

Visa signatur

HTPC