Permalänk
Medlem

Studera Mac eller pc

Tja, ska börja studera nu till hösten front End utbildning.
Skolan skriver att de föredrar att man ska ha Windows installerat.
Jag tycker att nya macbook m2 låter mer intressant.
Kan det blir några svårigheter om jag köper en Mac?
De flesta program som finns till pc finns väl till Mac??

Permalänk
Kontot avslutas

Spelar ingen roll alls, särskilt inte för frontend.

Permalänk
Medlem

I vissa kurser får du kanske använda alternativa program, men det handlar ju bara om menyer som ser olika ut. Koden kommer vara densamma. Kanske att du får googla hur man sätter upp en lokal databas på Mac om kursen visar hur det görs i Windows.

Är du bekväm med datorer så hade jag kört på Mac.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Studera Frontend.Du menar en 2 årig yh utbildning?
Då rekommenderar jag den datorn de flesta har. Kör de flesta Windows, macos, linux eller AmigaOs så välj samma.

Förklaringen är att skolan kommer rekommendera vissa program, då kan du använda exakt samma program och version som skolan rekommenderar.
En gång i tiden var det "billigt" att få en mac som kunde köra windows virtuellt, jag tycker det idag inte är så "billigt" för en student om det ska flyta på bra.

Permalänk
Medlem

Köp en M2 och ha som allmän dator. Skulle något verkligen kräva Windows så köp en billig begagnad skräplaptop till specifikt de tillfällena.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag har en stationär windowsdator hemma, och hade samma fundering som dig nu inför plugget när det gäller bärbara. Valde Mac för har alltid velat testa och de verkar otroligt bra just nu. Om något kräver windows så kommer jag ta det på stationära hemma sen tänker jag.

EDIT:
Du skriver att M2 är intressant men du har MBP i pollen. MacBook Air är ett bättre val än MBP 13". https://youtu.be/MjGMeMrH73I?t=341

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Mac, terminalen är guldvärd. Ja, det finns sätt att få funktionaliteten i Windows, men hade hellre kör en Linux vm då.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Hade också 100% valt en Mac.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du läser igenom studieplanen så att de inte tvingar dig att använda något program som inte funkar på mac(eller posta en länk här till den). Nuförtiden tror jag att det bara är apple som är så sviniga att de tvingar utvecklare att använda deras grejer.

När jag pluggade frontend för sex år sen hade jag en bärbar windows dator för ungefär 3000kr det funkade fint, så du måste ju inte ha nått så dyrt.

Men vem vill inte ha en ny mac nu när de blivit bra igen

Du bör vara sugen på att lösa problem som utvecklare så det är ju bara bra att googla lite extra istället för att fråga läraren om hjälp ifall du kör med mjukvara som de inte rekomenderar.

Visa signatur

Henge

Permalänk
Medlem

Bör inte vara några svårigheter alls, om du inte mot förmodan ska köra något absolut specifikt för windows som du ska betygsättas för. Vad det nu skulle kunna vara... Säkrast är väl att höra med skolan. I arbetslivet sitter folk med mac eller windows för frontend och båda funkar fint.

Skrivet av ante9224:

Mac, terminalen är guldvärd. Ja, det finns sätt att få funktionaliteten i Windows, men hade hellre kör en Linux vm då.

Bara att köra git bash på windows, är hur lätt som helst!

Permalänk
Medlem

Kör på en m2 air eller en m1 Pro 14" om det blir mac. Nuvarande m2 Pro är pengar i sjön

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB