MSI bekräftar datumet för Ryzen 7000-lanseringen

Permalänk
Melding Plague

MSI bekräftar datumet för Ryzen 7000-lanseringen

I mitten av september släpper MSI lös fyra moderkort som endast kan användas tillsammans med Ryzen 7000-serien, vilket styrker att rykten om AMD:s lanseringsdatum stämmer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

✍️ 📆

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

blir intressant att se vad ett 7k paket kommer att kosta

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jygge:

blir intressant att se vad ett 7k paket kommer att kosta

Minst 7k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

blir intressant att se vad ett 7k paket kommer att kosta

Skrivet av Nozomi:

7k för moderkorten… känns som att moderkort gått upp herrejösses mycket i pris, men kanske inbillar mig

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Hur sammanfaller det med Raptor Lake, vet vi om det kommer för eller efter 15 September?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Raptor Lake kommer i Oktober såvitt jag vet så AMD har ett fönster att plocka många entusiaster, bra för dom eftersom AM5 kommer att ha stöd för lång tid framöver med nya processorer medans Z790 är en EOL plattform.

Själv har jag ju Z690 så jag kan sätta i en Raptor Lake om jag känner för det, men jag hoppar nog det och kör AM5 istället. Bara en sån sak som 3D V-cache gör att AM5 nästan omedelbart är mer lovande.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Blir en otroligt spännande höst det här och ser fram emot recensioner/tester av ny hårdvara. Känns som det är dags att byta ut min gamla trotjänare 3800X nu. Pris/prestanda blir avgörande om det blir fortsatt AMD eller byte till Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

7k för moderkorten… känns som att moderkort gått upp herrejösses mycket i pris, men kanske inbillar mig

Nu tror jag siffran är höftad och delvis som ett skämt. Men flaggskeppsmoderkorten är ordentligt dyra även med befintliga kretsar. X570-flaggskeppen hamnar någonstans mellan sex- och tiotusen. Men de är också ordentligt väl utrustade i alla led. Men likt tidigare generationer kommer de nya AM5-moderkorten vara spridda i pris och jag tror inte på någon generellt rusning i pris jämfört med befintliga motsvarigheter.

Men visst, man kan inte hjälpa än att drömma tillbaka till den gamla skolans skitfula och delvis billiga moderkort från gårdagen:

Permalänk
Skrivet av MrM3:

Blir en otroligt spännande höst det här och ser fram emot recensioner/tester av ny hårdvara. Känns som det är dags att byta ut min gamla trotjänare 3800X nu. Pris/prestanda blir avgörande om det blir fortsatt AMD eller byte till Intel.

Gamla trotjänare? Här sitter man med en Intel i7 5820K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Nu tror jag siffran är höftad och delvis som ett skämt. Men flaggskeppsmoderkorten är ordentligt dyra även med befintliga kretsar. X570-flaggskeppen hamnar någonstans mellan sex- och tiotusen. Men de är också ordentligt väl utrustade i alla led. Men likt tidigare generationer kommer de nya AM5-moderkorten vara spridda i pris och jag tror inte på någon generellt rusning i pris jämfört med befintliga motsvarigheter.

Men visst, man kan inte hjälpa än att drömma tillbaka till den gamla skolans skitfula och delvis billiga moderkort från gårdagen:
https://images.bjorn3d.com/Material/revimages/motherboards/asusp5be/motherboard.jpg

Jo men både höftad och sett som ett skämt.
Men däremot tyckte jag inte det var allt för länge sen ”deluxe ultrakill 2000 edition” med extra allt gick för kanske 2500. Nu får man ju knappt instegsmoderkort för det. Lite överdrivet men priserna på moderkort springer iväg känns det som

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Hoppas på en vettig mATX, gärna x-chipset för pcie5 på gpu & m2 åtminstone till black friday. Köper nog då nån vettig 8-kärnig+ och hoppas priserna på ddr5 kommit ned något ytterligare då.

Största problemet är att jag inte har nån vettig cpu-kylare. Noctua ska komma ut med en nu NH-D15 i Q1 2023 så den hade man gärna väntat på. Som det är nu kör jag på stock för min ryzen 1700. Ska man vänta med hela bygget eller köpa nån billig temporär?

Permalänk
Medlem

Blir väl ITX och X3D-versionerna i November då...

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Läckor på dessa proppar? Någon som vet hur de eventuellt står sig mot t.ex 12600k+?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Man ser ju alltid massor med folk som säger att AM5 kommer användas länge när det kommer på tal. Samtidigt så var ju AMD öppna med att det var en miss att lova stöd så länge för AM4 när Zen 3 kom. Är det någon som har en källa om hur det faktiskt ska vara som inte bara är att man hoppas på stöd länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Läckor på dessa proppar? Någon som vet hur de eventuellt står sig mot t.ex 12600k+?

Tidiga rykten sade att de var ganska blygsamma ökningar, tror inte am5 plattformen kommer vara billig heller.
Nu vet jag inte hur amd gör men oftast släpper dem dyraste versionerna först, de lär börja på 2.5-3k tyvärr.

Alder Lake hade ju tur att inte inflations justeras där moderkorten kostar mer nu än vid release på insteg z690...

Sen kommer väl x3d versionerna inte ens i år?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av sir_bad:

Man ser ju alltid massor med folk som säger att AM5 kommer användas länge när det kommer på tal. Samtidigt så var ju AMD öppna med att det var en miss att lova stöd så länge för AM4 när Zen 3 kom. Är det någon som har en källa om hur det faktiskt ska vara som inte bara är att man hoppas på stöd länge?

På CES i början av året berättade AMD mer om AM5, och Lisa Su talade då om att den precis som AM4 blir långlivad.

Dr. Su stated that AM4 ‘has been good for the community and … it’s been good for us as well’. She confirmed that a change was required with the new standards, but on strategy it was put that ‘I don’t have an exact number of years but I would say that you should expect that AM5 will be a long-lived platform as AM4 has been’. Dr. Su also stated that even with the introduction of AM5, the company expects AM4 to stay in the marketplace for some years, with overlap between the two depending on the market. – Lisa Su, via Anandtech

https://www.sweclockers.com/nyhet/33531-amd-sockel-am5-blir-l...

Permalänk

Jag väntar, kommer inte köpa en vid realese men kanske senare. Har heller inte bestämt om det blir Intel eller AMD.

Angående dyra moderkort så tycker jag de ändå är snålt utrustade. För mig känns det som att moderkorten är optimerade för benchmarkfolket.

Jag vill se väldigt många m.2 platser smart placerade. För mig känns sata idag förlegat om man inte har stora lagringsbehov. Vanligt folks lagring får plats direkt vid moderkortet utan extra kablar.
En billig m.2 ssd kostar i princip samma som en sata ssd i samma storlek, varför köpa sata ssd? Jo för att ens nya moderkort för kanske 10 000kr suger.. Sedan storanvändarna, självklart kommer vi använda sata ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Det känns som att AM5 tåget bör man hoppa på när motsvarande Zen 2 eller Zen 3 kommer ut, det blev ju som bekant en rätt avsevärd skillnad mot Zen 1 i de fallen.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Gamla trotjänare? Här sitter man med en Intel i7 5820K.

Hah! Min i7 2700K duger fortfarande men nu känner jag att det verkligen är dags. Kommer bli att man helt hoppade över DDR4-eran

Permalänk
Medlem

Det blir nice. Väntar tills Intel släpper Raptor Lake innan jag bestämmer mig för köp.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av FLiBe:

Hah! Min i7 2700K duger fortfarande men nu känner jag att det verkligen är dags. Kommer bli att man helt hoppade över DDR4-eran

Herregud vad gör du på datorn egentligen? Nog för att jag spelar en hel del dosbox spel men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Det känns som att AM5 tåget bör man hoppa på när motsvarande Zen 2 eller Zen 3 kommer ut, det blev ju som bekant en rätt avsevärd skillnad mot Zen 1 i de fallen.

Nu är det ju ingen helt ny design som Zen1 var, det här är bara en vidareutveckling av Zen men där man bytt minnesstandard. Men visst, en plattform är aldrig så stabil som i slutet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Nu är det ju ingen helt ny design som Zen1 var, det här är bara en vidareutveckling av Zen men där man bytt minnesstandard. Men visst, en plattform är aldrig så stabil som i slutet.

Sant fast jag menade mer prestandan för AMD och stabilitet bör nog inte nämnas i samma mening tyvärr, Zen 3 har varit väldigt ostabil för många se bara denna tråd: https://www.overclock.net/threads/replaced-3950x-with-5950x-w...

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag väntar, kommer inte köpa en vid realese men kanske senare. Har heller inte bestämt om det blir Intel eller AMD.

Angående dyra moderkort så tycker jag de ändå är snålt utrustade. För mig känns det som att moderkorten är optimerade för benchmarkfolket.

Jag vill se väldigt många m.2 platser smart placerade. För mig känns sata idag förlegat om man inte har stora lagringsbehov. Vanligt folks lagring får plats direkt vid moderkortet utan extra kablar.
En billig m.2 ssd kostar i princip samma som en sata ssd i samma storlek, varför köpa sata ssd? Jo för att ens nya moderkort för kanske 10 000kr suger.. Sedan storanvändarna, självklart kommer vi använda sata ett bra tag.

Kommer inte alls bli som Zen 1. Vid Zen 1 var moderkortstillverkarna väldigt osäkra på plattformen och utvecklade dåliga BIOS med mera och det drog ner Ryzen mer än tillräckligt. Ryzen är ett betydligt starkare varumärke idag med ett mycket starkare AMD. Dessutom har plattformen mognat även om det byter till en ny sockel.

Skrivet av Mr.Borka:

Nu tror jag siffran är höftad och delvis som ett skämt. Men flaggskeppsmoderkorten är ordentligt dyra även med befintliga kretsar. X570-flaggskeppen hamnar någonstans mellan sex- och tiotusen. Men de är också ordentligt väl utrustade i alla led. Men likt tidigare generationer kommer de nya AM5-moderkorten vara spridda i pris och jag tror inte på någon generellt rusning i pris jämfört med befintliga motsvarigheter.

Men visst, man kan inte hjälpa än att drömma tillbaka till den gamla skolans skitfula och delvis billiga moderkort från gårdagen:
https://images.bjorn3d.com/Material/revimages/motherboards/asusp5be/motherboard.jpg

Gammalt? Ser att det har PCI-platser. Det är nytt enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Herregud vad gör du på datorn egentligen? Nog för att jag spelar en hel del dosbox spel men.

Äh, duger till mina spel Dock flaskhalsar den ordentligt i vissa PS2/PS3-emuleringar.

i7 2700k har faktiskt bättre flertrådad prestanda än t.ex i5 7600k, och klockar riktigt bra Mitt bästa komponentköp får jag nog säga.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Aj aj aj.
Entusiasten i mig blir glad av att se alla over-the-top moderkort men plånboken gråter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLiBe:

Hah! Min i7 2700K duger fortfarande men nu känner jag att det verkligen är dags. Kommer bli att man helt hoppade över DDR4-eran

Det får man ju ändå säga är rätt imponerande, jag gav upp min 2700K redan för Ryzen 2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag väntar, kommer inte köpa en vid realese men kanske senare. Har heller inte bestämt om det blir Intel eller AMD.

Angående dyra moderkort så tycker jag de ändå är snålt utrustade. För mig känns det som att moderkorten är optimerade för benchmarkfolket.

Jag vill se väldigt många m.2 platser smart placerade. För mig känns sata idag förlegat om man inte har stora lagringsbehov. Vanligt folks lagring får plats direkt vid moderkortet utan extra kablar.
En billig m.2 ssd kostar i princip samma som en sata ssd i samma storlek, varför köpa sata ssd? Jo för att ens nya moderkort för kanske 10 000kr suger.. Sedan storanvändarna, självklart kommer vi använda sata ett bra tag.

Du har ju inte direkt obegränsat med lanes om du inte gör en fullösning med PLX.
Så köp fetare diskar till burken eller sätt din storage i en dedikerad låda ist.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Herregud vad gör du på datorn egentligen? Nog för att jag spelar en hel del dosbox spel men.

Sitter fortfarande på en 2500K här. Skulle äntligen tillåta mig att uppgradera efter att husköp gick i mål, men då var det 2020 och alla hårdvarupriser var ett bestämt "nope".

Och vad man gör med en 2500k i 2022? Enklare vanliga datorjobb, och såklart maxar man ut processorn när man (försöker) spela. Sitter i den perfekta sitsen att min dator är perfekt balanserad. CPU = 100%, GPU = 100%, RAM = 100%. Inte en enda transistor eller klockcykel är "wasted"

Tur att ens steam bibliotek är fullt av äldre titlar som datorn faktiskt orkar med. AAA titlar har inte varit aktuella på ett tag, om man inte vill spela i väldigt låga upplösningar eller under 60FPS

Men hoppas nu verkligen att 7xxx serien från AMD blir prisvärd och släppt snabbt. Jag är inte jättesugen på att skaffa AM4 platformen nu när den är i sin slutfas ifall nästa datorn kommer användas i 10 år den med....