ram slottar slottar slutar fungera ibland

Permalänk
Medlem

ram slottar slottar slutar fungera ibland

Hej,
har ett problem med ett gigabyte aurous b450 moderkort + 5600G cpu där jag använder 4:a ram sticks.

Ibland så slutar slot 2,4 fungera och datorn bootar ej. Lösningen brukar vara att plocka i och ur ram sticks, den går alltid igång med 2 ram sticks. Lösningen brukar vara att plocka i och ur ram sticks en timme sen helt plötsligt så fungerar allt.

Hittar ingen kombination som fungerar bättre än annan. Så känns bara helt random att det börjar fungera igen.

Alla ram sticks är av samma sort.

Senaste BIOS.

Tveksam till böjda pins på cpu då allt fungerade utan problem när jag bytte cpu för ~1 år sedan.

En dator som står på 24/7 med konsumenthårdvara så kan väll vara vad som helst. Skulle gissa på moderkort men känns drygt o lägga ut 1000:- på ett moderkort så är det nått helt annat.

Nån som har någon ide vad som kan felas?

Permalänk
Medlem

Prova att byta RAM-minnena så att de som nu sitter i 1 och 3 sätts i 2 och 3. Blir det samma fel i samma slots så är det moderkortet. Om inte så är det nog RAM-minnena.

Kör även ett Memtest på dem för att se att det inte rör sig om defekta minnen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Bra ide.
Drog igång ett memtest86 nu.

Dock så när alla ram sticks väl hittas så verkar allt fungera som det ska. Får se vad memtest ger för resultat om nått dygn..

Om memtest86 går igenom så får jag väll beställa ett nytt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Bra ide.
Drog igång ett memtest86 nu.

Dock så när alla ram sticks väl hittas så verkar allt fungera som det ska. Får se vad memtest ger för resultat om nått dygn..

Om memtest86 går igenom så får jag väll beställa ett nytt moderkort.

Du kan ju också innan du köper nytt mobo, uppdatera BIOS. Kolla om det finns någon ny version på tillverkarens hemsida, alternativt "googla" på ditt moderkorts namn+"memory problem". Kan ju vara så att det är flera som har samma problem, och att det finns någon fix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Du kan ju också innan du köper nytt mobo, uppdatera BIOS. Kolla om det finns någon ny version på tillverkarens hemsida, alternativt "googla" på ditt moderkorts namn+"memory problem". Kan ju vara så att det är flera som har samma problem, och att det finns någon fix.

Kör redan senaste bios.

Det är ett Gigabyte b450 aorus M. Hittar dock bara folk som har problem med att enabla XMP vilket inte är mitt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Kör redan senaste bios.

Det är ett Gigabyte b450 aorus M. Hittar dock bara folk som har problem med att enabla XMP vilket inte är mitt problem.

Spraya RAM-slottarna med elektronikrengöring. Har du senaste drivrutinerna för AMD-chipset?
https://www.amd.com/en/support

Här är en som haft liknande dina problem:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/aorus-b...

Köper du nytt mobo, rekommenderar jag annat än Gigabyte. Har själv haft problem med Gigabytes mobos under årens lopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Hej,
har ett problem med ett gigabyte aurous b450 moderkort + 5600G cpu där jag använder 4:a ram sticks.

Ibland så slutar slot 2,4 fungera och datorn bootar ej. Lösningen brukar vara att plocka i och ur ram sticks, den går alltid igång med 2 ram sticks. Lösningen brukar vara att plocka i och ur ram sticks en timme sen helt plötsligt så fungerar allt.

Hittar ingen kombination som fungerar bättre än annan. Så känns bara helt random att det börjar fungera igen.

Alla ram sticks är av samma sort.

Senaste BIOS.

Tveksam till böjda pins på cpu då allt fungerade utan problem när jag bytte cpu för ~1 år sedan.

En dator som står på 24/7 med konsumenthårdvara så kan väll vara vad som helst. Skulle gissa på moderkort men känns drygt o lägga ut 1000:- på ett moderkort så är det nått helt annat.

Nån som har någon ide vad som kan felas?

Det här är ett sånt fel som kan komma av värme, tid och att man har något som spänner moderkortet i på något vis.
Har du dragit fast processorkylaren för kung och fosterland eller har en gigantisk noctuatower så kan det vara anledning till att man får sådana problem med moderna moderkort. Det kan helt enkelt bli överslag eller dålig kontakt i microbanorna på kortet.

Om du känner dig drabbad, testa att byta ut kylaren mot den som följde med processorn (vill minnas att 5600G kom boxad). Samt dra inte fast den allt du orkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Det här är ett sånt fel som kan komma av värme, tid och att man har något som spänner moderkortet i på något vis.
Har du dragit fast processorkylaren för kung och fosterland eller har en gigantisk noctuatower så kan det vara anledning till att man får sådana problem med moderna moderkort. Det kan helt enkelt bli överslag eller dålig kontakt i microbanorna på kortet.

Om du känner dig drabbad, testa att byta ut kylaren mot den som följde med processorn (vill minnas att 5600G kom boxad). Samt dra inte fast den allt du orkar.

Jag brukar inte dra saker för kung och fosterland, har ju dock inte användt momentnyckel.... Men ja sitter en Noctua NH-U12S, skulle inte kalla den gigantisk dock.. Får testa med stock kylaren efter memtest gått klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Spraya RAM-slottarna med elektronikrengöring. Har du senaste drivrutinerna för AMD-chipset?
https://www.amd.com/en/support

Här är en som haft liknande dina problem:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/aorus-b...

Köper du nytt mobo, rekommenderar jag annat än Gigabyte. Har själv haft problem med Gigabytes mobos under årens lopp.

Kör Linux och problemen uppenbarar sig innan man kommit in i OS.

Permalänk
Medlem

Problemet fick en lösning.

Var inget fel på minnena så det var lugnt. Hittade ett billigt b550m moderkort och alla minnen hittades på direkten.

Kör dock vidare med Noctua cpu kylaren, kanske den som var problemet. Får se om tre år