Samsung: "År 2025 är vikbara standard i premiumsegmentet"

Permalänk

Att den största tillverkaren av något inte är objektiv neutral att förespå framtiden är inte konstigt. Så jag tolkar mer att Samsung anser sig kunna ha belägg så de inte skämmer ut sig om de påstår deras dröm.

Sedan tycker jag "Laggers" inom teknik är roliga att lyssna på. I början av 2000 talet var nästan alla datanördar emot smartphones, de förstod inte behovet att kunna surfa, fotografera, lyssna på musik etc på en mobil. Argumentet var inte bara att dåtidens smartphone var dåliga, utan de förstod inte ens behoven av funktionerna. Men av någon konstig anledning är det ytterst få datanördar idag som har samma åsikt.

Min åsikt är att teknikutvecklingen går fort, men många tror att den går snabbare än vad den gör. Kollar man tillbaka vad man för 10år sedan hade för dator, laptop, tv etc, så är det ingen gigantisk skillnad emot idag. Jag påstår att en användare år 2010 kan använda ens prylar direkt och i princip allt är självklart. Inget är heller extremt chockerande imponerande att det har kommit.

Så år 2025, så hoppas jag på att de vikbara är såpas vanliga så att man inte reflekterar/tänker på att någon ens har dem. Men nog 90% av alla som köper mobil över 10 000kr gissar jag har en icke vikbar.

*edit*
Jag påstår att man får gå 20år bak i tiden och visa upp sin laptop, tv, mobil för att folk ska säga wow vad skitgrym grej som har kommit. Så sakta går utvecklingen, fast den på sätt och vis ändå går snabbt.

Permalänk
Medlem

Tja, väck mig när dessa telefoner finns att få för max 500€. Fram tills dess är detta totalt ointressant.

Permalänk
Medlem

Det enda en vikbar telefon skulle kunna lösa i min värld är storleken, men jag har hellre en vanlig tunn smartphone mot låret än en utstickande tjock bricka. Telefonen är antingen i handen, på bordet eller i fickan. Därför är en vikbar telefon helt ointressant och mer en gimmick mellanchefer tar fram för att få blickar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WalterEgo:

Vilket problem löser en vikbar telefon?
Personligen ser jag denna funktion som helt onödig och ointressant. Idag ser jag mest problem som en vikbar telefon kan medföra men ser också fram emot att se vad dessa telefoner kan leverera…

Och apple-får skrek sig hesa att 3.5" var den perfekta storleken, tror du står på fel sida om historien.
Tänkt dig pörr på en vikbar 8" på tunnelbanan, så har du svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

Det enda en vikbar telefon skulle kunna lösa i min värld är storleken, men jag har hellre en vanlig tunn smartphone mot låret än en utstickande tjock bricka. Telefonen är antingen i handen, på bordet eller i fickan. Därför är en vikbar telefon helt ointressant och mer en gimmick mellanchefer tar fram för att få blickar.

Testa att få ned en surfplatta i fickan så märker man direkt vad som löses med en Fold. Problemet med en vanlig telefon för mig är att ibland fastnar man i väntrum, väntar på en vän, sitter på flyget eller liknande och då vill man göra något mer än att svara på ett meddelande eller ringa ett samtal och då är en vanlig telefon en sjukt dålig upplevelse. Så antingen får man bära med sig en surfplatta överallt eller rulla tummarna, och en Fold är bra mycket enklare att bära med sig än en telefon och en surfplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Varför känns det bara som dom forcerar ett behov som inte finns? eller finns det?

Läser du i tråden bland alla skeptiker så ser du att marknaden finns. "Skulle kunna tänka mig OM ...", oftast handlar det om pris men också veck/storlek och allt det kommer förfinas under 3 år.

Skrivet av hg:

Tja, väck mig när dessa telefoner finns att få för max 500€. Fram tills dess är detta totalt ointressant.

Det kommer nog aldrig ske, om du inte pratar begagnat. Det står ju klart och tydligt att detta ska vara Samsungs premiumlurar och en premiumlur kommer aldrig kosta €500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Läser du i tråden bland alla skeptiker så ser du att marknaden finns. "Skulle kunna tänka mig OM ...", oftast handlar det om pris men också veck/storlek och allt det kommer förfinas under 3 år.

Det kommer nog aldrig ske, om du inte pratar begagnat. Det står ju klart och tydligt att detta ska vara Samsungs premiumlurar och en premiumlur kommer aldrig kosta €500.

Hgs posthistorik består till 50% av att klaga på priser och 50% att klaga på 'kapitalism' så tror inte hen kommer köpa en premiumlur oavsett pris. Haha.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är väl en ganska tråkig konsument eftersom har har svårt att hitta nån form nytta av en vikbar telefon för mig just nu.

Hur mycket man än viker så kommer den vara för liten för att vara stor nog att göra nåt vettigt på.... och för stor ihopvikt för att vara smidig.

Men jag kan ha ändrat mig om fem år. Får titta tillbaka hit då och svara igen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

att betala 20k för en mobil känns helt onödigt och bortkastat, du får ju en riktigt bra mobil + en surfplatta för halva priset..
samsung må vara ledande på vikbara , men tekniken känns inte riktigt där ännu för den breda massan..

Permalänk
Avstängd

Som koncept är det ju intressant, men tekniken är verkligen inte där än så som de bygger dem. Vad jag inte fattar är varför de inte satsar på telefon er som inte viks så skarpt. Typ en skärm på utsidan av telefonen som går runtom i en mjuk böjning när den är ihopvikt, "C" istället för "V" liksom, så slipper man en sån vass skarv.

Permalänk

Återkom när det går att köpa en Samsung A serie i vikbart format för 4500 SEK...

Permalänk
Medlem

En vikbar med 3.5mm kontakt hade varit något.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Om vikbar telefon är standard för Galaxy S** så blir det ju asnajs. Velat ha det länge men för dyrt. På jobber får vi iaf välja senaste Galaxy S eller Iphone..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Om de hade vanligt Gorilla Glass vore det väl rätt värdelöst, de skulle spricka direkt så fort du viker dem första gången.

En vikbar variant av Gorilla Glass? Tja varför inte men det är inte "vanligt" isf

Skrivet av LeVvE:

Exakt, därför jag inte kommer köpa en foldable

Microsoft har väl visserligen gjort en vikbar telefon med hårt glas.
Två skärmar 😁.
De verkar ha en ny på gång?

https://www.windowslatest.com/2022/05/23/surface-duo-3-micros...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Microsoft har väl visserligen gjort en vikbar telefon med hårt glas.
Två skärmar 😁.
De verkar ha en ny på gång?

https://www.windowslatest.com/2022/05/23/surface-duo-3-micros...

Jo den var jag allt lite sugen på. Tyvärr var den ju rätt kass i övrigt, gamla komponenter och sjukt högt pris. LG hade också några modeller där man kunde köpa till ett fodral med en extra skärm, som blev typ samma sak i slutändan. Ofta fick man med den när man köpte telefonen men det var sällan helt klart vad som gällde, och att köpa till den skärmen med fodral för typ 3000 förändrade ju kalkylen en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Men om man har mobilskal som plånbok, hur ska man kunna vika hop det med en väldans massa kreditkort?

Vad menar du? Det finns vikbara skal med plats för kreditkort?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Jag har bara ett Spigenskydd på min telefon, orkar inte ens vika upp ett "plånboksfodral" eller vad det kallas. Så jag tillhör inte målgruppen. Men det är ju bra om fler alternativ finns. Idag är det främst små och bra telefoner som saknas tycker jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Påminner om när Apple sa att alla laptops skulle ha två skärmar, en vanlig skärm och en liten skräm på övre halvan av tangentbordet.
Sjukt smart ide tyckte jag men känns inte som något speciellt många datorer såldes med.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft min mobil i framfickan på mina jeans så när knapparna började lossna på min gamla telefon så var en Flip 3 eller en liten smarttelefon enda alternativen då jag köpte min första smarttelefon i våras. Problemet är att den lilla yttre skärmen är för känslig för beröring så det brukar hända oavsiktliga saker då den ligger i fickan en längre stund. Idiotiskt att det inte går att låsa den yttre skärmen. Kanske borde sätta en skyddsfolie på skärmen? Det enda jag använder den yttre skärmen till är ändå att kolla klockan och se om det finns någon ny avisering.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p