Permalänk
Medlem

Sonens 4770 är slapp

Har inga problem att bygga ihop fungerande saker eller felsöka trubbel, men när det gäller spel är jag lost.

Han kör fortnite, gta5, roblox, valorant och liknande spel men han säger det laggar lite ofta.
CPU;n är i mitt tycke rätt okej, skulle det räcka med mer ram och ny GPU tro ? Men en 4770 är ju inte dagens modell så den har väl en limit i vad den kan tillgodogöra sig för GPU också.

Bytte cpu-kylare till en tornkylare igårkväll, den slutade flåsa åtminstone men lagget är där ändå. Tidigare var nån lågprofilskylare.
Bytte kylpasta på GPU också.
GPU ligger på 54-75c , cpu på 50-60c

Current specs
Intel i5 4770 (eller är det i7 måntro)
8gb corsair ram, minns inte speed
AMD R9 290 grafikkort
480gb ssd

Finns det några saker att kolla på för att se vad som orsakar problemet?

Har ett GTX 780 som ligger nånstans, men vad jag såg skulle inte det ge något speciell boost ?
I värsta fall kan han ta mitt 980Ti, jag spelar ändå aldrig.

Vart börjar jag leta fel?

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

4770 klarar mycket starkare GPU än 290. Mera ram behöva med..

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Alla ovannämnda spel är väldigt CPU-beroende, först när du går upp i upplösning som du känner av GPU:n, 4770 är en skitgammal CPU som du inte kan förvänta någon som helst bra prestanda av i något modernt spel ( inkluderar även äldre spel som uppdateras, som t.ex. GTAV ).
Det finns så många flaskhalsar i systemet så det är bara gilla läget tills man bestämmer sig för att gå upp några generationer eller 5 med hårdvaran, i erat fall så behöver du byta ut allt för att få någon vettig uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Alla ovannämnda spel är väldigt CPU-beroende, först när du går upp i upplösning som du känner av GPU:n, 4770 är en skitgammal CPU som du inte kan förvänta någon som helst bra prestanda av i något modernt spel ( inkluderar även äldre spel som uppdateras, som t.ex. GTAV ).
Det finns så många flaskhalsar i systemet så det är bara gilla läget tills man bestämmer sig för att gå upp några generationer eller 5 med hårdvaran, i erat fall så behöver du byta ut allt för att få någon vettig uppgradering.

Misstänkte det 🤣
Skulle min burk lira bättre tro?
Ryzen 1900x, 980Ti och 32gb ram +nvme ssd? eller är den på gränsen också att börja bli omodern också för spel?

Tanken var att jag köper nå nyare så får han ta min isåfall.
Eller är 980Ti också yesterday´s hardware och steppa upp även där tro

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Misstänkte det 🤣
Skulle min burk lira bättre tro?
Ryzen 1900x, 980Ti och 32gb ram +nvme ssd? eller är den på gränsen också att börja bli omodern också för spel?

Tanken var att jag köper nå nyare så får han ta min isåfall.
Eller är 980Ti också yesterday´s hardware och steppa upp även där tro

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-4770-vs-A...
singelcore inte enormt mycket snabbare, men väldigt mycket bättre multithreadat.

så, ja, en 1900x är snabbare.
men den sätter fortfarande stopp vad gäller spel, Spel vill oftare ha några snabba kärnor, än tokmassa halvsnabba.
1900x är för foto/video och beräkningar snarare än spel, och på det lite äldre.

Vad använder du din dator till?
kan vara rimligare att skaffa något åt honom och behålla din som den är.
en 5600 AMD är avsevärt snabbare för vad han ska ha den till, men gör kanske inte jätteskillnad för vad du använder datorn till.
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-4770-vs-A...

OBS, userbenchmark är inte jätteexakt direkt, och tar inte hänsyn till olika typer av arbeten som ett "riktigt" stresstest gör, men de gånger jag jämfört mot riktiga tester, så ger det ofta ett accepterbart hum om var man hamnar prestandamässigt rent generellt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-4770-vs-A...
singelcore inte enormt mycket snabbare, men väldigt mycket bättre multithreadat.

så, ja, en 1900x är snabbare.
men den sätter fortfarande stopp vad gäller spel, Spel vill oftare ha några snabba kärnor, än tokmassa halvsnabba.
1900x är för foto/video och beräkningar snarare än spel, och på det lite äldre.

Vad använder du din dator till?
kan vara rimligare att skaffa något åt honom och behålla din som den är.
en 5600 AMD är avsevärt snabbare för vad han ska ha den till, men gör kanske inte jätteskillnad för vad du använder datorn till.
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-4770-vs-A...

OBS, userbenchmark är inte jätteexakt direkt, och tar inte hänsyn till olika typer av arbeten som ett "riktigt" stresstest gör, men de gånger jag jämfört mot riktiga tester, så ger det ofta ett accepterbart hum om var man hamnar prestandamässigt rent generellt.

Ja gör inget tungt med min burk alls. Spelade en del när den köptes men inte nu längre. Kan behålla denna som den är, funkar prima för min del.
Edit: Cad, programmering, ser film, lite Photoshop möjligen. Behöver jag processa film eller konvertera tunga saker har jag en drös servrar i rummet intill jag ändå kör sånt på.

AMD´s 5600 + moderkort och 32gb ram blev inte jättedyrt ändå, men om han får det + mitt 980Ti skulle väl ge en boost?
Jag kan ta hans 290, eller ett 970 jag hittade nyss, har 3 skärmar så de är väl de enda jag har grafikkort till egentligen 🤣

Känns lite som att GPU är den stora utgiftsposten just nu man helst vill undvika.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Ja gör inget tungt med min burk alls. Spelade en del när den köptes men inte nu längre. Kan behålla denna som den är, funkar prima för min del.
Edit: Cad, programmering, ser film, lite Photoshop möjligen. Behöver jag processa film eller konvertera tunga saker har jag en drös servrar i rummet intill jag ändå kör sånt på.

AMD´s 5600 + moderkort och 32gb ram blev inte jättedyrt ändå, men om han får det + mitt 980Ti skulle väl ge en boost?
Jag kan ta hans 290, eller ett 970 jag hittade nyss, har 3 skärmar så de är väl de enda jag har grafikkort till egentligen 🤣

Känns lite som att GPU är den stora utgiftsposten just nu man helst vill undvika.

yep, ett 980TI är ju en ok start oavsett.
jag hade nog övervägt att nöja mig med 16GB med, visst för COD och BF börjar det vara trevligt med 32, men utan tvekan en bra start, lägga den pengen extra på en 5600x eller snäppet vassare intel processor.
Att uppgradera ram är enkelt, uppgradera CPU omständigt.

Grafikkortet gör grejerna snygga,
Plockar man bort gräs som vajar i vinden och urballa reflektioner i fönstrena kommer 980TI klara av att spela de flesta spel fint.
FPS vs grafikinställningar.
Problemet med 4770n är att du inte kan "välja bort" saker som händer, 100 gubbar i fortnite är 100gubbar, och om processorn bara "hinner klura ut vad de första 20 sysslar med" så står grafikkortet och rullar tummarna tills processorn levererat den informationen, men då har alla redan gjort något annat, och grafikkortet rullar återigen tummarna, oavsett om det kostar 5k eller 25k.
Skillnaden i prestanda kan vara ganska stor mellan insteg och de lite dyrare processorerna, lite mer pengar, kan ibland ge bättre livslängd i det långa loppet, orkar både med det som finns idag, och nästa år.

Så ta en bra bas, en ordentlig spelprocessor, och sen kan man uppgradera grafikkort åtminstone 1/2 gånger till.
980 till 3060/4060 och sen till ett 5060 eller 5070RTX, (eller vad de nu heter) t.ex
vid 5070 kanske 5600/12400 i5 eller vad som nu väljs börjar få det tungt, och man skaffar sen ny processor till den GPUn. (likt han idag får ärva 980TI kortet)
Så kör jag åtminstone, och man slipper uppgradera varannan processorgeneration för att instegs-budgetalternativet slutar orka.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Tack för respons alla!

5600x, 32gb ram (16 till mig dock) och moderkort fick det bli, så får de bli mitt 980 så länge o GPU i julklapp istället.
Hittils har barnen ärvt mina datorer men nu börjar de bli tonåringar så prestandan spelar roll också, lika bra o köpa nåt som håller några år istället 😁👌
Jobbigt dock när kidsen har bättre punch i burken än Farsan 🤣

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!