Permalänk

Adaptern ger ljud men inte bild

Jag är på landet och vill koppla min chromebook till tv-skärmen för att se på EM. Jag köpte därför en adapter med HDMI i ena änden in i tv:n och USB-c i den andra, att stoppa in i datorn. Då händer detta märkliga: tv:n visar min skrivbordsbakgrund, inte de flikar som visas. Och när jag sätter på Netflix för att testa fortsätter tvskärmen att endast visa skrivbordet - men filmens dialog hörs tydligt och klart från tv:n!
Spelar ingen roll om jag byter mellan HDMI1 och HDMI2 på tv:n.
Fattar noll.
Snälla, hjälp...

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som att du ställt in din Chromebook på att "utvidga" istället för att spegla.

Du kan antingen flytta det du vill se till andra bildskärmen (ofta genom att dra fönstret till vänster eller höger) eller att slå på spegling.

Se även detta för att justera inställningar för spegling på Chromebook:
https://support.google.com/chromebook/answer/1060909?hl=sv

Permalänk

Tack! Men just den länken har jag redan kollat upp. Det finns helt enkelt inget alternativ att kunna välja "spegla"!
När jag går till Enhet och väljer Skärm så finns det bara detta:

Inbyggd skärm
Skärmstorlek
Gör objekt på skärmen mindre eller större
Ser ut som 1242 × 698
Liten
Stor
Orientering

0° (standard)
Nattljus
Gör det behagligare för ögonen att titta på skärmen eller läsa i svag belysning

Permalänk

Det konstigaste av allt tycker jag är att man ser skrivbordsbakgrunden på stora skärmen!? För då finns det ju liksom en kontakt mellan dem... SÅ tacksam för hjälp i detta.

Permalänk
Rekordmedlem

Och du är säker på att chromebooken ska kunna mata ut hdmisignal via usb -c ?
vilken modell är det och vilken kabel har du skaffat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det är jag inte säker på, men man måste väl säga att den kan det, delvis? Den matar ju ut min skrivbordsbild och ljudet...
Chromebooken heter Asus Chromebook CX1400 Celeron/4/32 och sladden köpte jag på Net on net. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/k...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Och du är säker på att chromebooken ska kunna mata ut hdmisignal via usb -c ?
vilken modell är det och vilken kabel har du skaffat ?

Det är det ju klart dne gör, han ser ju sin skrivbordsbakgrund?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Prokofjevna:

Det är jag inte säker på, men man måste väl säga att den kan det, delvis? Den matar ju ut min skrivbordsbild och ljudet...
Chromebooken heter Asus Chromebook CX1400 Celeron/4/32 och sladden köpte jag på Net on net. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/k...

Men vad händer om du försöker dra ett fönster åt sidan? Till höger från din laptopskärm eller vänster... det borde hamna på din TV då

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Men vad händer om du försöker dra ett fönster åt sidan? Till höger från din laptopskärm eller vänster... det borde hamna på din TV då

Ah spännande jag ska testa att dra i fönster first thing in the morning! Tack alla!

Permalänk
Rekordmedlem

Kan det vara nån DRM funktion för åtminstone en del streamingtjänster kan ju anväönda det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan det vara nån DRM funktion för åtminstone en del streamingtjänster kan ju anväönda det.

Korrekt , inte alla appar har "tillstånd" att skicka bild till annat än interna skärmen.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av Prokofjevna:

Ah spännande jag ska testa att dra i fönster first thing in the morning! Tack alla!

Fönsterflytten funkade! Allt är bra! Tack så hemskt för alla svar och snabb hjälp. Detta forum är det smartaste och snällaste.