Problem med rma/garanti via Webhallen (emballage)
Hej!
Har en långtgående och utdragen konstig rma/garanti. Skriver hela strulet nedanför efter min nuvarande frågeställning.
Jag ska skicka en TV på garanti/rma till @webhallen. Det verkar tyvärr smått omöjligt för dom att hantera det. Jag har original kartongen som TVn kom i. Den kräver band för att kunna fraktas. TVn står på botten och man lyfter sidorna. Så det går inte lösa med vanlig tejp.
Först bokade webhallen pallfrakt och tyckte jag skulle fråga Postnord om dom kan banda. Här kändes det fel och självklart kan/vill inte Postnord banda.
Pallfrakt var det jag som såg att det var och frågade Postnord om. Det innebär att Jag skulle ha bandat TVn på en pall som Postnord hämtar. TVn kom inte ens på pall. Suck.
Nästa förslag var en posthållarhyra. Sedan skulle kundtjänst höra med returavdelningen om dom kan skicka emballage till mig. Hmm? Jag har redan originalkartongen. Detta blev pausat pga vad som skedde. Skriver det under.
Sista kontakten var att frakt ska ske via elcare. Igen så ingen bandning men det gick beställa nytt emballage. När jag så att det skulle kosta mottagaren 600kr blev jag fundersam och kontaktade webhallen igen.
"Hej
Vi har tyvärr inte möjligheten att stå för kostnaden för emballage eller separata band, bara erbjuda möjligheten till beställning. Det ska vad jag vet finnas möjlighet att ange vilken storlek tv:n har så den passar.
Med vänliga hälsningar / Kind regards
Andreas B
Webhallens kundtjänst"
Så frågan är, är detta okej? Ska jag som kund betalla 600kr för emballage eller kostnaden för att banda min kartong? Detta då TVn kom i en sådan förpackning som kräver bandning? Ska det vara så här krångligt som konsument att utnyttja en RMA/Garanti?
Full historia
Kontaktade TCL kundtjänst i december då min TV har problem med frånkoppling när den är ansluten mot PC. Hade läst här på forumet/testpilot hade uppmärksammat det och fått bekräftat problem med TCL C825 och Nvidia grafikkort.
TCL svenska kundtjänst bekräftade felet och sista svaret var
"Hi Thomas,
Got a reply now that this is currently being tested from R&D, so most likely a fix is coming, but I can't tell when with 100% certainty.
So if you're on a short deadline with your return date and need this up and running as of right now, I think I need to curse some in the church (forgive me TCL Jesus), and recommend you return the TV and look at another model...
I'm sorry for the struggle. Is there anything else I can help out with?"
Här var mitt första fel. En fix kommer och jag valde vänta. Fram tills April. Då jag knappt använde TVn så kontaktade jag webhallen angående rma/garanti.
svaret jag fick var
"2022-04-12 08:42:46 - Andreas - support@webhallen.com
Hej
Tråkigt att den inte fungerar och att deras utlovade patch inte dyker upp. Men tyvärr kan vi inte ta tillbaka den för ånger eller kreditering givet att den köptes i november förra året (i och med att vi inte rår för hur tillverkarna släpper sina mjukvaruuppdateringar och dylikt). Jag skulle rekommendera att du fortsätter höra med TCL själva och hör om man kan få en kreditering direkt från dem (fråga skadar ju inte)."
Detta kändes fel så jag stog på mig. Specielt då TCL har 2 års garanti och den åberoppas via återförsäljaren. Nya svaret jag fick var.
"2022-04-19 08:53:00 - Andreas - support@webhallen.com
En reklamation kan vi absolut göra, men i så fall tar vi in den för kontroll och vid bekräftat fel kommer den antingen lagas, eller ersättas (vanligtvis med en identisk). Det kan också bli tal om kreditering om TCL bedömer det som så. I detta fall kan jag skicka en fraktsedel som du kan använda för att ringa postnord och be de komma och hämta den hos dig på en tid som passar. Återkom om du vill ha den printad eller mailad. "
Gick vidare med att vilja skicka in TVn.
"2022-04-19 13:10:42 - Andreas - support@webhallen.com
Hej
Jag skickar en fraktsedel som du kan använda, på din mail. Jag har också för mig att postnord kan hjälpa till med banding. Du når dem på numret nedan.
Med hjälp av denna fraktsedel har du möjligheten att ringa till PostNord och boka en tid för upphämtning av försändelsen.
Du kan boka upphämtning genom att ringa PostNord på detta nummer: 0771–33 33 10.
Återkom om du har några ytterligare frågor eller funderingar!"
Detta var pallfrakt bokningen och nu vill webhallen att jag ska fråga postnord om bandning. Här blir jag smått fundersam och irritationen börjar. Varför tar inte webhallens support som bokat frakten upp telefonen och stämmer av det åt mig som kund.
Mitt svar.
"2022-04-19 16:16:16 - hulkenstrong - censurerad@mail.com
Har pratat med Postnord. Dom bistår ej med bandning. Detta ska vara ordnat innan leverans.
Även den frakt ni bokat kräver en pall. Detta har inte jag. Känner mig väldigt säker på att den inte kom skickad till mig på en.
Så hur löser ni bandningen och ev pall? Jag kan inte ta emot en pall och banda på inför en frakt.
Enligt Postnord kommer chauffören och hämtar en pall med truck vid denna fraktbokning.
Den tis 19 apr. 2022 kl 13:10 skrev Webhallen Support <support@webhallen.com>:"
webhallen svarar.
"2022-04-20 12:21:44 - Andreas - support@webhallen.com
Hej
Det vi kan göra är att kika om vi kan lösa emballage med returavdelningen. Jag kan skicka en till sedel med posthållarhyra, då kommer de med en bur och hämtar den. "
Här tar allt en skum vändning. Samtidigt så har jag ringt TCL Sveriges kundtjänst. Dom har ingen anning om felet med frånkoppling. Dom hade tydligen precis bytt system som gjort att ALL föregångde kontakt med kundtjänst raderats. Så han kunde inte se min tidigare kontakt. Här påpekade han även att webhallen ska hantera garantiärendet och inte TCL.
Jag hade även avrådit en i forumet på att köpa denna model av TV. Här blev jag kontaktad på forumtet av @TCL_Nordic som nu lovade att lösa problemet. Jag kortar ner konversation en aning för läsbarhetens skull.
hulkenstrong:Hej!
Här är all information angående problematiken.
Köpte en TCL 55C825 2021-11-27 ifrån en stor butik/e-shop.
Var supernöjd med bilden men började snabbt märka problem när jag ville använda den ihop med min dator.
AMD 5600X
Asus RTX3070
Windows 11
Helt slumpmässigt så svartna bilden och en ruta kom up som visa upplösningen (aka så har TVn tappat anslutningen och återanslutit). Detta kom ibland efter någon minut och ibland tog det up emot 30 minuter. Men även då och då så bara fungerade allt fint i 6-8h utan problem. När den fungerade så testade jag aktivera VRR och fick då igen problem med felkoppling.
Detta är mitt stora problem. Att mjukvaran ibland kräver att jag kopplar ur TVn för att Netflix igen ska fungera kan jag leva med. Även att ljudet ibland byte ifrån standard till annat läge okej. Det gick snabbt lösa via TV:ns menyer.
(Här skriver jag min e-post kontakt med TCL sverige)
TCL: Hej Thomas.
Vilken följetång. Förstår att du. inte är nöjd.
Jag var inblandad i testen och vet att det stötte på broblem.
Vid tillfället så söka (googalde) på det och såg att fler tillverkare hade problem med det. Men mestadels med Nvidia och att det var kopplat till VRR och PC.
Mer kusnakap än så har har jag nog tyvärr inte.
Jag har själv en C825 hemma men kör bara xbox och playstation.
Problemet löse sig allså inte ens med Google TV programvaran?
Sony var eklusiv lanseringspartner i Europa på Google TV, därav att vi inte lanserade det från början.
På de som tillverkas numera är Google TV standard. Udpate för "de gamla med Android TV" är på väg men det är en bugg som de håller på att leta reda på som kan ställa till oreda.
Vart har du köpt apparaten? Och hur skulle du viilja lösa det?
Jag har tex en 55C825 på kontoret om du vill testa att byta?
/Pelle
hulkenstrong:Jag är ute efter en C825 som ni testat med ett Nvidia RTX kort och som ni verifierat fungerar byts mot min som inte fungerar.
9/10 gånger jag startar TVn (ansluten till min PC) så får jag frånkopplings-problem. Detta tar allt ifrån 5-45 minuter av omstarter, ändringar i Windows etc för att det ska upphöra. Dock så fungerar Aldrig VRR.
Så igen. Jag är ute efter en C825 TV som kopplad till PC med RTX kort bara är starta och spela på med fungerande VRR. Precis det som utlovades vid köpet. Min tidigare TV från annan tillverkare körde utan problem 4k@120Hz HDR VRR utan någon tillstymmelse av problem på samma PC. Fungerade varje gång jag startade den kopplad mot min PC.
Har ni ingen TV som fungerar som utlovat med RTX kort så då återstår ju byte mot en likvärdig modell, alternativt kreditering.
Men som sagt så känns denna röra bara mer och mer hopplös. Som första TCL produkt är det ju inte speciellt lovande inför framtiden att jag vill köpa en TCL produkt igen eller rekommendera någon att köpa en.
Jag menar vad händer om min TV ska in på service då ni säger att ni vet om problemet men sedan "förnekar" det? Vad händer om butiken, service centret testar med en PC som inte har ett RTX kort och säger allt är fint? Hur ska jag lita på TCL som företag? Jag blir sagd att en fix arbetas på och 4 månader senare så är det ingen på TCL som ens verkar erkänna att det sagt så eller någonsin varit ett problem.
Har ni ingen testad C825 och kan ordna ett byte så ger jag helt enkelt upp nu. Jag känner noll tillit att försöka få till en säker frakt in för service när det känns oerhört osäkert på att det kan lösas. Antingen så finns inte detta fel och det är fel på min produkt och valfri C825 ska fungera eller så efter 4-5 månader av R&D så bör ni ha lokaliserat felet och vet hur det ska lösas.
TCL:Hej igen,
Lugn i stormen nu. Jag försöker bara hjälpa dig och förnekar ingenting.
Jag har precis pratat med en kollega som har ett Nvidia RTX kort (3080) privat och har lovat att kolla på detta nästa vecka.
Så vi kan avakta och se om det funkar för honom.
Men vart har du köpt din TV? Lite beroende på vart så får vi lite olika möjligheter.
Mvh Pelle
TCL:Har frågat runt lite i vår EU organisation och har fått höra att 3070 har en känd bugg med black screen.
Finns lite woork arounds men du kanske har testat alla? Jag tänkte i väntat på att min kollega hinner testa.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-....
/Pelle
hulkenstrong:Har aldrig hört eller läst någonstans om att 3070 har någon känd bugg som tappar hdmi kopplingen. Bifoga källa på där det är bekräftat. Jag är väldigt nyfiken på att läsa på om den.
Tråden är en generell felsökningstråd som berör en mängd saker som kan påverka/skapa problem. Mycket testat, dock kommer jag inte gå in och gräva i registret som tipsen anger.
Igen min dator och gpu fungerade felfritt i över 6 månader med en konkurrents TV i 4K 120Hz HDR VRR. Jag kopplade ur konkurrentens TV och anslöt TCL c825. Boom nu började problemen.
Jag är lugn men irriterad och som sagt börjar tröttna.
November Sweclockers testar och hittar problem med VRR och Nvidia som TCL polen verifierar.
December er support säger vi har återskapat problemen och lösning är på väg.
April er support säger öh har aldrig funnits något problem och vi har ingen information om detta i vårat system.
Lite motsägande va?
Detta är min vardag under 5 månader nu
https://www.youtube.com/watch?v=zX20Y7Ib6FY&t=1s
TVn är köpt av Webhallen. Sista budet var att dom ville:
"Det vi kan göra är att kika om vi kan lösa emballage med returavdelningen. Jag kan skicka en till sedel med posthållarhyra, då kommer de med en bur och hämtar den. "
Vilket gör mig nervös. Dom hade inte koll på att första frakten dom boka krävde pall och bandning och ville at jag skulle kontakta Postnord för att se om dom kan lösa det. Känner mig väldigt osäker inför deras hantering och hur TVn kommer klara den frakt dom nu håller på med. Därav igen är min önskan av ett utbyte. SNÄLLA bara låt mig få en fungerande TV.
TCL:Hej igen.
Vi böt service företag i mars så möjligen därav de inte känner till det. Men felet har dykt upp förut som sagt. Det vet vi.
Men vi vet inte vart felet ligger.
Angående källa så sökte jag bara på google och hittade massor med folk som haft problem, Men sak samma. Vi fokuserar på att lösa det.
Bra att det är Webhallen. De brukar vara lätta att ha att göra med.
Mina ideer är följande:
1 vi väntar in min kollega som har ett 3080. Han skulle kolla på tisdag. om det funkar för honom så testar vi med den jag har på kontoret. Den är oanvänd förutom ett par timmar. Funkar den så byter vi ut den med dig.
2 funkar det inte för honom så kollar vi på ett att antingen byta mot kommande C835 (klarar 144hz VRR plus lite fler nya features) via webhallen eller göra ett återköp på den du har.
Känns det ok?
Per
hulkenstrong:Jap helt ok med mig. Fungerar den på ett RTX3080 så bör den ju fungera på 3070. Allt jag vill är att ha en TV att slå på och spela på. C825 var enormt positivt överraskande för att vara icke oled.
TCL:Förstår till 100%.
Kul att du verkar gilla den för utom det broblem vi nu försöker lösa.
Vi hörs i mittet/slutet av nästa vecka så ser vi hur det har gått,
Jag kommer vara iväg på mässa tisdag till torsdag men skall försöka ha koll på info från kollegan.
/Per
tcl:Hej igen.
Så här skriver min kollega.
Liten update. Har nu lirat Halo infinite på Pc mot min C82. Bortsett från lite flimmer (hdr flimmer?) i menyn så har jag inte stött på några problem. Aldrig kopplat ifrån eller tappat bild. VRR är igång och ser ut att funka. Växlar jag hdmi ibland så ser man ju aktuell frekvens. Där ser man Hz hoppar lite beroende på vad man gör i spelet, således verkar Vrr funka med. Har förvisso bara spelat just det spelet och kanske spelat cirka en timme. Verkar som han upplever en del problem snabbt. Men ibland kan de ta flera timmar. Har inte tid att sitta timmar idag, och vet inte när jag skulle få tid med det. Dvs sitta 5-6 timmar. Men ska se om jag kan hitta annat spel som är tungt med VRR och prova med. Men so far no issues. Ska tilläggas att jag ej har v083 på denna utan ngn Google tv SW
tcl:Han kör ett 3080 kanske är värt att nämnas?
Har inte koll på om det spelar roll.
hulkenstrong:Han behöver inte spela för att se problemen. Idag tex bara står twitch på och den kopplar ifrån helt random med någon minut. Det som kan behövas testa är helt enkelt använda TVn en timme under ett par dagar och se. Har hänt ibland att jag som sagt inte haft något problem. Oftast funkar den ett par gånger bra efter en komplett återställning och sedan efter ett par uppstarter så börjar det. Men har han Google kan det ju vara en "nyare" variant som inte har detta problem. Så det är ju lovande.
2022-05-25 14:51 hulkenstrong: Hur går det med testandet? Fungerar din kollegas 3080 felfritt med C825?
Efter detta slutar @TCL_Nordic svara och senaste inloggningen är 2022-05-25 19:38. Så dom läser min fråga och svarar inte och loggar inte in mer? Här känns det som att dom igen verifierat problemen. Inte velat göra som dom sa och byta min mot en nyare variant och helt enkelt bara tystnar istället.
Här kontaktar jag webhallen igen 2022-06-22 19:52:08. Nu är irritation/frustrationen på max. Skriver utförligt om felet och om kontakten med TCL och att jag hoppas det nu kan lösas snabbt och smidigt då jag har haft en icke fungerande TV i över 6 månader.
webhallen svarar.
"2022-06-28 08:38:38 - Andreas - support@webhallen.com
Hej
Okej, men då hoppar jag emballage. Vi kan avvakta installationen av 3080 och se om det löser problemet, annars kan vi skicka in den för kontroll till oss. "
Här börjar jag bli arg. Dom kan inte ens ha läst det jag skrev om att TCL slutat svara. Här skickar jag för första gången i mitt liv ett "hot" brev som svar då jag nu vid varje kontakt angående denna TV haft bara konstigheter som svar.
"2022-07-03 12:14:12 - hulkenstrong - censurerad@mail.com
Ursäkta språkvalet men har ni lässvårigheter, är inkompetenta eller bara spelar dumma?
" Sent svar men TCL bara slutade svara och går ej nå."
"2022-04-21 19:03"+" Sedan strax efter detta slutade TCL svara. Vilket känns väldigt udda om dom nu har en fungerande TCL 55C825 till hands och om inte så skulle dom bara byta mot den nyare varianten via er."
" Så hoppas detta efter all pers jag gått igenom nu slutningen kan lösas snabbt och smidigt via er."
Skrev i mitt svar att jag vill skicka den till er då TCL inte svarar mer. Gått över en månad. Så vad ska jag göra enligt er? Bara vänta och vänta och vänta?
Hela detta ärendet har varit en enda lång pärs och frustration.
Kan ni nu ta tag i detta och se till att det sker snabbt? Detta måste ju alla inblandade tycka är pinsamt vid det här laget.
Vad måste jag göra? Som andra skapa en tråd på forum och skrika Webhallen vägrar hjälpa mig. Kolla om Aftonbladet behöver en utfyllnads artikel?
At ni först nekar ta emot TVn är fel 1
Sedan då jag påpekar att originalkartongen till TVn som jag har kom bandad och jag har inga band att försluta kartongen med, då säger ni men kolla med Posten så kanske dom kan lösa det. Nej det skulle ni kollat och inte jag som kund. Fel 2
Att ni sedan bokar en pallfrakt till en TV som kom utan pall? Fel 3 (och detta uppdagades då jag igen fick kolla med Postnord vad ni bokat för frakt. Hade jag inte frågat hade det blivit en onödig extra kostnad då Postnord skulle åkt ut för upphämtning och sedan vänt utan en TV)
Sedan skickar jag att TCL bara slutat hantera mitt ärende och ni återkommer med då inväntar vi TCL? Fel 4
Hur många fel krävs det innan man som kund får hjälp? Jag menar all lust att ha att göra med Webhallen har ju totalt rasat. Vid detta laget kan man ju tycka att det skickas ut den nya varianten som mest troligen har blivit fixad mot tidigare varianter för att avsluta ärendet så snyggt det går.
Eftersom TCL inte svarar kan man bara anta att vid detta laget kan dom inte lösa felet och då var jag lovad den nya C835. Kan vi avsluta detta positivt? Mina videos och information/mail/svar från TCL måste vid detta laget vara mer en tillräcklig information för att bekräfta ett ursprungsfel på denna TV.
Den tis 28 juni 2022 kl 08:38 skrev Webhallen Support <support@webhallen.com>:"
Här kan ni läsa i toppen om fortsättningen angående frakten dom nu bokar via elcare.
Här kan ni läsa min tråd om felet och vad jag gjort för att lösa det.
alternativ kika in mina videos om felet.
AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB