Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Definiera överskott?

Är det när elen kostar under en krona per kWh? Eller under två? Tre? Fem? Eller är det egentligen överskott om det inte är negativa priser, dvs elen är gratis?

Que? Är överskott ett svårt koncept? Har vi kapacitet 100 och använder ständigt ca 83-85% så ska dess säkerställas för den inre behovet först och sedan kan resten exporteras ut.

Vilket nu inte är fallet.

Ändrar det sig att vi inte bygger ut i tillräckligt snabb hastighet och har behov av 90% själv så tar vi det först också, sedan exporterar vi ut resten.

"Sverige producerar i dag mycket el, varav en stor del går på export" (expressen)
Det här vansinnet som har kommit med EU och nyliberalismen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Modellen är dock något orättvis mot de personer som redan har låga priser. Delvis på bekostnad av att man har fått betala högre priser när andra har haft riktigt låga priser. Jag ser hellre att man kopierar den modell som vi hade i vintras.

Fast modellen från förra vintern var väl extremt dåligt utformad?
Dels var den i stort sett endast utformad för villaägare (boende i lägenheter som också fått 3-4 gånger högre elräkning än vanligt fick noll och ingenting), samt att den framförallt gynnade boende i elområde 1 och 2 (som i stort sett inte var i behov av något stöd alls). Till exempel mina föräldrar som kvalificerade sig för full ersättning från staten, men vars elräkningar ändå understeg de 2000:- som det fulla stödet innebar, så de fick gratis el plus några slantar extra av staten. Samtidigt, för en motsvarande villaägare i södra Sverige, som fick elräkningar på uppåt 12.000:- i december, så behövde de "endast" betala 10.000:- (men fortfarande 7000:- mer än vad som är sedvanligt). Jag skulle kalla det för att försöka skjuta mygg med kanon.

Permalänk
Medlem

Rörligt är just nu billigare än timpris och att låsa just nu är absolut inte värt det.
Ingen kan förutspå hur det ser ut i vintern.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Que? Är överskott ett svårt koncept? Har vi kapacitet 100 och använder ständigt ca 83-85% så ska dess säkerställas för den inre behovet först och sedan kan resten exporteras ut.

Fast frågan är smartare än du inser, vi kommer anpassa vår konsumtion efter priserna. Är elen billig använder vi mer, är den dyr använder vi mindre. Det finns egentligen bara två situationer som är fasta, när elen finns i sådant överflöd att det inte längre påverkar vår konsumtion (bara för att elen är riktigt billig tänker jag inte ställa mig och baka bröd med ugnen på full fart mitt i sommaren) eller när den är så otillräcklig att vi även om vi försökte allt vad vi kunde inte kunde komma ner i tillräckligt låg förbrukning för att utbud och efterfrågan ska mötas. Men det är en ganska extrem nivå.

Permalänk
Medlem

Jobbigt läge i Estland, Lettland och Litauen med 40 kr / kwh just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast modellen från förra vintern var väl extremt dåligt utformad?
Dels var den i stort sett endast utformad för villaägare (boende i lägenheter som också fått 3-4 gånger högre elräkning än vanligt fick noll och ingenting), samt att den framförallt gynnade boende i elområde 1 och 2 (som i stort sett inte var i behov av något stöd alls). Till exempel mina föräldrar som kvalificerade sig för full ersättning från staten, men vars elräkningar ändå understeg de 2000:- som det fulla stödet innebar, så de fick gratis el plus några slantar extra av staten. Samtidigt, för en motsvarande villaägare i södra Sverige, som fick elräkningar på uppåt 12.000:- i december, så behövde de "endast" betala 10.000:- (men fortfarande 7000:- mer än vad som är sedvanligt). Jag skulle kalla det för att försöka skjuta mygg med kanon.

Samma fenomen här, jag kör mining och var inte speciellt intresserad av bidragspengar som kunde göra mer nytta på annat håll.
Område 2, fick full ersättning i tre månader. Hade till och med kontakt med energiministern om att försöka avsäga mig det hela, men det gick inte.
Jag är helt för bidrag som går dit de behövs, men dessa gjorde mig faktiskt illamående, kände sig nästan som en tjuv.

Liknande med bekanta, de körde värme på utebadet i December med sina 27 öre per kwh i elräkning + statens bidrag.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jag gör vad jag kan

182kWh -40.13% jämfört med juli 2021 (304 kWh)

enda jag behövde göra var att stänga av saker jag inte använder.. dvs ingen dator/tv på 24/7 som det var förut. laga mat som inte behöver vara på spisen så länge.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Enligt Wall street journal kommer tyska regeringen skjuta upp nedläggningen av de sista tre kärnkraftverken för att mildra konsekvenserna av minskade gasleveranser från Ryssland.

https://www.di.se/live/uppgifter-tyskland-skjuter-upp-nedstan...

Sent ska syndaren vakna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De påstår det, vi får väl se om det kommer lite faktagranskning.

Dom pratade om de 60 miljonerna idag på Studio 1, som är utöver de 100 som är budgeterade för att bygga infrastruktur.
Det handlar om "flaskhalsintäckter"

https://sverigesradio.se/avsnitt/studio-ett-17-augusti

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Dom pratade om de 60 miljonerna idag på Studio 1, som är utöver de 100 som är budgeterade för att bygga infrastruktur.
Det handlar om "flaskhalsintäckter"

https://sverigesradio.se/avsnitt/studio-ett-17-augusti

Miljarder inte miljoner

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Jobbigt läge i Estland, Lettland och Litauen med 40 kr / kwh just nu

Wtf?!
Vart hittar du de uppgifterna?
Galet om det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av catamaran:

Wtf?!
Vart hittar du de uppgifterna?
Galet om det stämmer.

Tex hos Nordpool:

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-P...

Välj dagens datum och klicka i de baltiska länderna:

17 - 18 42 137,64 42 137,64 42 137,64

Pris i euro per GWh.

Även SVK visar priserna på sin hemsida, www.svk.se/om-kraftnätet/kontrollrummet

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Pris i euro per GWh.

Även SVK visar priserna på sin hemsida, www.svk.se/om-kraftnätet/kontrollrummet

Litet förtydligande, priset är per MWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De påstår det, vi får väl se om det kommer lite faktagranskning.

Detta är förstås valfläsk eftersom detta blir en känslig fråga. Ett faktiskt förslag finns inte för hur det ska gå till utan ska levereras efter valet av SvK, heter det.

Jag noterar att 60 miljarder är ungefär hälften av de kraftigt fördyrade EPR-reaktorerna, som man vill bränna av på några få månader. N.b. att dessa reaktorer har en elektrisk effekt som är rejält över äldre svenska. Det blir löjligt att säga att nya reaktorer är dyra och samtidigt kasta ut så mycket pengar i luften, oavsett vad man tycker om just kärnkraft. Dessa höga intäkter är dessutom delvis en direkt konsekvens av att man ökat obalansen mellan norr och syd med nedläggningarna. Att få till stånd fungerande stabil produktion går inte, men att subventionera konsekvensen av motsatsen går fint, oavsett hur man nu tycker att den stabila produktionen ska utföras...

Sedan är det förstås så att detta inte kan lösas så kortsiktigt, men jag tycker att det är intressant att sätta det föreslagna beloppet i relation till något i sammanhanget relevant, som dessutom kallats för i det närmaste astronomiskt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av catamaran:

Wtf?!
Vart hittar du de uppgifterna?
Galet om det stämmer.

Vänta bara tills vintern kommer, i de stunder man beräknar effektbrist innan man börjar sektionera av områden för nedstängning kommer priserna peaka hårt i Sverige också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Tex hos Nordpool:

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-P...

Välj dagens datum och klicka i de baltiska länderna:

17 - 18 42 137,64 42 137,64 42 137,64

Pris i euro per GWh.

Även SVK visar priserna på sin hemsida, www.svk.se/om-kraftnätet/kontrollrummet

Det många inte vet om är att 4000euro/MWh är maxtaket i EU just nu som tillåts. Om 5 veckor, lagom inför vintern dvs, höjs detta till 5000 euro/MWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vänta bara tills vintern kommer, i de stunder man beräknar effektbrist innan man börjar sektionera av områden för nedstängning kommer priserna peaka hårt i Sverige också.

I U-landet Sverige så planerar man för avbrott med kort varsel år 2022.

Det kommer bli mycket värre innan det blir bättre, frågan är vart folkets gräns går innan det börjar mynna ut i civil olydnad.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jobbigt läge i Estland, Lettland och Litauen med 40 kr / kwh just nu

Ser ut som det är 7.5kr kw/h

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Nu ja, gå tillbaks 2 timmar så ser du att det låg på 40 kr/kWh då

EDIT: Du kan alltså göra det i samma länk, gå tillbaks till 17:00 så ser du att de tre länderna låg på det priset då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

I U-landet Sverige så planerar man för avbrott med kort varsel år 2022.

Bra att man planerar för detta. Det hade varit väldigt oansvarigt om förbrukare hade stängts av utan varsel tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Bra att man planerar för detta. Det hade varit väldigt oansvarigt om förbrukare hade stängts av utan varsel tycker jag.

Det är oansvarigt att ÖHT försätta landet i en sådan situation, att planera i detta läge är inte något som skall premieras eller betraktas som ett plus i kanten, det är det minsta vi kan begära för de månadslöner riksdagspolitikerna och diverse tjänstemän och direktörer lyfter.

Att det skall planeras är ganska självklart, eller ska vi ha samma situation som i sjukvården och äldrevården där människor ligger och självdör i korridorer och förvaringsrum i väntan på akutvård?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Nu ja, gå tillbaks 2 timmar så ser du att det låg på 40 kr/kWh då

EDIT: Du kan alltså göra det i samma länk, gå tillbaks till 17:00 så ser du att de tre länderna låg på det priset då

40 kr var det mellan kl 17-18. Ogreppbart dyrt. Vem kunde gissa. Även genomsnittspriset på 8,7 kr är svindyrt. Gissar att många saknar Ingalinas elproduktion nu.

Den bristande säkerhet kanske är mindre saknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av catamaran:

40 kr var det mellan kl 17-18. Ogreppbart dyrt. Vem kunde gissa. Även genomsnittspriset på 8,7 kr är svindyrt. Gissar att många saknar Ingalinas elproduktion nu.

Verkar som det.

"It's that simple. Today we get electricity from Finland all the time thanks to nuclear energy, Lithuania from Sweden also thanks to nuclear energy. If it's not in the production portfolio, we depend on fossil fuels or the weather. It's a bad mix," said Kallemets."

https://news.err.ee/1608686887/industry-chief-wednesday-s-rec...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Rörligt är just nu billigare än timpris och att låsa just nu är absolut inte värt det.
Ingen kan förutspå hur det ser ut i vintern.

Vilket som skulle vara billigast just nu har du ju ingen aning om då man inte vet det ”vanliga” rörliga priset innan när månaden är slut.

Och vad som skulle vara billigast för dig vet du ju inte utan att ha extremt bra data på hur din förbrukning sett ut timme för timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast modellen från förra vintern var väl extremt dåligt utformad?
Dels var den i stort sett endast utformad för villaägare (boende i lägenheter som också fått 3-4 gånger högre elräkning än vanligt fick noll och ingenting), samt att den framförallt gynnade boende i elområde 1 och 2 (som i stort sett inte var i behov av något stöd alls). Till exempel mina föräldrar som kvalificerade sig för full ersättning från staten, men vars elräkningar ändå understeg de 2000:- som det fulla stödet innebar, så de fick gratis el plus några slantar extra av staten. Samtidigt, för en motsvarande villaägare i södra Sverige, som fick elräkningar på uppåt 12.000:- i december, så behövde de "endast" betala 10.000:- (men fortfarande 7000:- mer än vad som är sedvanligt). Jag skulle kalla det för att försöka skjuta mygg med kanon.

Man skulle kunna köra på samma modell, men göra anpassningar beroende på elområde. Har man en normal elräkning på 200kr, och den ökar till 1000kr, så tycker jag att det är acceptabelt. Det viktigaste är inte hur stor den procentuella ökningen är, utan hur stor andel som elräkningen utgörs av personens totala inkomst. Att behöva lägga 50% av sin inkomst på el, är inte acceptabelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Man skulle kunna köra på samma modell, men göra anpassningar beroende på elområde. Har man en normal elräkning på 200kr, och den ökar till 1000kr, så tycker jag att det är acceptabelt. Det viktigaste är inte hur stor den procentuella ökningen är, utan hur stor andel som elräkningen utgörs av personens totala inkomst. Att behöva lägga 50% av sin inkomst på el, är inte acceptabelt.

Vi skulle kunna kalla det pool-bidrag. Gör du av med jättemycket el för att du behöver värma din pool så får du bidrag. Bor du i en liten etta och inte gör av med mycket el alls, så får du äran att hjälpa den stackars pool-ägaren med en slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Vi skulle kunna kalla det pool-bidrag. Gör du av med jättemycket el för att du behöver värma din pool så får du bidrag. Bor du i en liten etta och inte gör av med mycket el alls, så får du äran att hjälpa den stackars pool-ägaren med en slant.

Bidraget ska dock finansieras med hjälp av flaskhalsintäkterna. Så är du ingen förbrukare av el, ja då har du heller inte betalat några flaskhalsintäkter.

Personer som förbrukat mest el, och såldes också betalt mest, är alltså också de som får mest pengar tillbaka. Man skulle kunna se det som en återbäring om man så vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Man skulle kunna se det som en återbäring om man så vill.

Man kan också se det som att det är skattepengar som istället för redan 8 år sedan kunde gått till att investera i energi.
Brandsläckning löser inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Bidraget ska dock finansieras med hjälp av flaskhalsintäkterna. Så är du ingen förbrukare av el, ja då har du heller inte betalat några flaskhalsintäkter.

Personer som förbrukat mest el, och såldes också betalt mest, är alltså också de som får mest pengar tillbaka. Man skulle kunna se det som en återbäring om man så vill.

Hur eller hur så är det de som behöver det minst som får ut mest av det.

Det kommer inte leda till någon minskad förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Man kan också se det som att det är skattepengar som istället för redan 8 år sedan kunde gått till att investera i energi.
Brandsläckning löser inga problem.

För egen del skulle det också kunna kvitta. Men om man ska ha det, så anser jag det mest rättvis att det också är storkonsumenter som få mest tillbaka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500