Driva villan med dieselgenerator på vintern.

Permalänk
Medlem

Du får inte lagra några mängder bensin eller E85, högst 100 liter, medan du får lagra 10 000 liter diesel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får inte lagra några mängder bensin eller E85, högst 100 liter, medan du får lagra 10 000 liter diesel.

Jaså! Ja, då är det diesel som gäller. Gäller det även biodiesel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej inte miljövänlig, den är bättre för miljön än bensin, relativt, men inte miljövänlig. Koldioxiden hade tagits upp av råvaran till etanolen oavsett vad man gjorde av den, så att bygga hus av träet exempelvis hade ju hållit koldioxiden bra mycket längre än att göra etanol av det. Sen kostar det en hel del energi att göra etanol, och förstås att frakta den och liknande, vilket ytterligare ökar dess miljöpåverkan. Och det är redan innan vi tänker på andelen bensin i E85 (som kan vara rätt mycket högre än 15%).

Så strikt talat finns det inga miljövänliga energislag eftersom de alla innebär någon form av miljöbelastning. Men det finns grader i helvetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Elräkning nu på högsommaren över 700kr/mån för en liten etta och 1 person med enbart hushållsel säger ju en del om vad folk som bor i hus eller har lägenheter med direktel kommer att få betala.

Betalar under 300 kr för juli.

700 kr är inte en helt normal förbrukning.

Låt elverket stå i fritidshuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jaså! Ja, då är det diesel som gäller. Gäller det även biodiesel?

Ja, det går på brandklassen. Syntetisk diesel är diesel dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Med det timspotpriset och jag som köper på timme som har solceller, skulle min topmoderna IVT pump som drar 4kw då kosta 1600kr/timmen 😁

Jag tror att det blev tokigt med beräkningen. Taket är runt 40 kr inte 400 kr.

Permalänk
Medlem

Varför elda med dieseln vi har i bilen? Finns ju "villaolja" det är väl diesel? Borde gå att köra en generator på en sån? Då är ju literpriset kanske 14-15kr istället.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Varför elda med dieseln vi har i bilen? Finns ju "villaolja" det är väl diesel? Borde gå att köra en generator på en sån? Då är ju literpriset kanske 14-15kr istället.

Mindre elverk gillar inte helt eldningsolja. Blir lite samma sak som att köra eldningsolja i bilen. Villaolja kostar 18-20 kr/l att få levererad.

Du måste betala moms också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror att det blev tokigt med beräkningen. Taket är runt 40 kr inte 400 kr.

Det är helt korrekt! Editerat mitt inlägg

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlixSPQR:

Så strikt talat finns det inga miljövänliga energislag eftersom de alla innebär någon form av miljöbelastning. Men det finns grader i helvetet.

Precis. Ska du köra bil är det bättre med etanol eller RME jämfört med bensin eller diesel, men det hade så klart varit bättre att inte köra bilen. Detta gäller även elbilar, relativt en "fossilbil" är de ju mycket bättre men att inte köra bil är ju ännu bättre, gå, cykla, åk kollektivt där det funkar istället liksom.

Miljkömässigt är en liten "personlig" generator inte bra någonstans, de har väldigt låg effektivitet jämfört med en större generator, som i ett fossilt kraftverk, och att transportera dit bränsle med ens vanliga bil eller ens en tankbil som kör ut det sänker ju kalkylen rätt rejält också. Jämfört med vår "elmix" så är det oerhört mycket sämre för miljön även om det går på etanol eller något annat "grönt bränsle".

Men frågan i denna tråden har ju inget med minskad miljöpåverkan att göra, snarare tvärtom att "sätta dit" "miljömupparna" genom att komma billigare undan och öka utsläppen samtidigt. Vilket förstås är en fantasi.

Men tror du på allvar att din el kommer att stängas av i vinter, och det hade varit en katastrof för dig även om det bara är kortvarigt, så borde ett "väggbatteri" fungera rätt bra. Parar man det med solceller så kan man få el "gratis" när solen är uppe och sälja dyrt när priset är högt. Har man inte solceller eller liknande blir ett väggbatteri svårare att motivera förstås, i teorin skulle man ju kunna ladda batteriet när priserna är låga och sälja tillbaka den när priserna är höga, men jag tror den kalkylen är väldigt svår att få ihop, sen har jag en känsla av att elbolagen inte är så pigga på en sådan lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis. Ska du köra bil är det bättre med etanol eller RME jämfört med bensin eller diesel, men det hade så klart varit bättre att inte köra bilen. Detta gäller även elbilar, relativt en "fossilbil" är de ju mycket bättre men att inte köra bil är ju ännu bättre, gå, cykla, åk kollektivt där det funkar istället liksom.

Miljkömässigt är en liten "personlig" generator inte bra någonstans, de har väldigt låg effektivitet jämfört med en större generator, som i ett fossilt kraftverk, och att transportera dit bränsle med ens vanliga bil eller ens en tankbil som kör ut det sänker ju kalkylen rätt rejält också. Jämfört med vår "elmix" så är det oerhört mycket sämre för miljön även om det går på etanol eller något annat "grönt bränsle".

Men frågan i denna tråden har ju inget med minskad miljöpåverkan att göra, snarare tvärtom att "sätta dit" "miljömupparna" genom att komma billigare undan och öka utsläppen samtidigt. Vilket förstås är en fantasi.

Men tror du på allvar att din el kommer att stängas av i vinter, och det hade varit en katastrof för dig även om det bara är kortvarigt, så borde ett "väggbatteri" fungera rätt bra. Parar man det med solceller så kan man få el "gratis" när solen är uppe och sälja dyrt när priset är högt. Har man inte solceller eller liknande blir ett väggbatteri svårare att motivera förstås, i teorin skulle man ju kunna ladda batteriet när priserna är låga och sälja tillbaka den när priserna är höga, men jag tror den kalkylen är väldigt svår att få ihop, sen har jag en känsla av att elbolagen inte är så pigga på en sådan lösning.

Personligen bor jag i hyreslägenhet och får knappast ens sätta upp en parabol. Jag band elpriset på fem år hösten 2019 till ett bra pris. Dock betalar jag elvärme och varmvatten själv, så elavbrott kan bli kännbara, men inget jag kan göra åt saken. Jag oroar mig inte för det, just nu är det valrörelse och krig, så tongångarna är höga. Vi får väl se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mindre elverk gillar inte helt eldningsolja. Blir lite samma sak som att köra eldningsolja i bilen. Villaolja kostar 18-20 kr/l att få levererad.

Du måste betala moms också.

Här i norr körde man med finndiesel i bilarna, funkade utmärkt tills det blev förbjudet.
Det man var tvungen att göra var att se till att det var vinterkvalitet eller blanda lite vanlig diesel på vintern för frysrisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Betalar under 300 kr för juli.

700 kr är inte en helt normal förbrukning.

Låt elverket stå i fritidshuset.

Bor han i Skåne och du i Norrland behöver det väl inte vara så stor skillnad på förbrukningen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Bor han i Skåne och du i Norrland behöver det väl inte vara så stor skillnad på förbrukningen.

Gör jag? Nej jag bor i SE3 och har ett fast avtal jag tecknade i juni.

Har datorn på dygnet runt och kör diskmaskinen typ 4 dagar i veckan. Golvvärmen i badrummet körs ibland för att torka ut badrummet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlixSPQR:

Personligen bor jag i hyreslägenhet och får knappast ens sätta upp en parabol. Jag band elpriset på fem år hösten 2019 till ett bra pris. Dock betalar jag elvärme och varmvatten själv, så elavbrott kan bli kännbara, men inget jag kan göra åt saken. Jag oroar mig inte för det, just nu är det valrörelse och krig, så tongångarna är höga. Vi får väl se hur det blir.

Bor också i hyresrätt, och värme/varmvatten ingår i hyran. Så jag har rätt låga elräkningar men kan inte påverka min förbrukning så mycket. LED-lampor har jag redan, diskmaskinen körs bara när den är full vilket inte är varje dag, tvättmaskin och sånt har jag inte i lägenheten, och så vidare, så det finns liksom inte mycket att göra vad som än händer. Dock kan jag ju undvika att duscha på morgonen just när förbrukningen är som högst exempelvis, inte för att det hjälper mig på något sätt utan mer av solidaritetsskäl eller för att minska min belastning på elnätet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niclasc:

Om det nu är sådan effektbrist, varför exporterar vi då så mycket el från SE4?

För vi måste enligt en EU-lag som säger att 70% av producerad el ska säljas via den inre marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

2022-08-11 10:12 Sverige nu Europas största exportör av el
Sverige har gått om Frankrike och är nu Europas största nettoexportör av el. Det rapporterar Reuters.
https://www.nyteknik.se/energi/sverige-nu-europas-storsta-exp...
Det är långt till en elbrist men eftersom de betalar med utomlands så maxar man exportkablarna så visst skulle det ändå behövas mer produktion i söder för att skapa ett större överskott som kan sänka priserna (tills man bygger ännu mer ledningar för export)

Sverige har inte gått om Frakrike, utan Frankrike har tappat produktion. Hårfin skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Och ändå diskuteras inte detta alternativ alls i nån debatt.
Visst. Miljönissarna lär bli jävligt missnöjda om alla villaägare har elaggregat igång som spyr ut dieselavgaser.
Men när det är billigare än att köpa el från producenterna så är ju nåt fel med systemet.

Är det ens lagligt att driva sitt hus med dieselaggregat? Eller finns nån lag mot det?

Det är säkert olagligt, iaf opopulärt. Men Europas politiker får tydligen stänga kärnkraftverk och bli beroende av gas för att göra el. Fantastiskt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Man kanske ska nämna att detta i första hand beror på att Frankrike har minskat sin el-export kraftigt. Det är inte att Sverige ökat sin export i någon högre grad. Att Frankrike minskat sin el-export beror på att de har problem med sina kärnkraftverk. Det kan ju vara något att tänka på för de som ser kärnkraft som lösning på alla problem.

Problemet de har är en lag som begränsar hur varmt vatten de får skicka ut, inte att det är problem med kärnkraftverken i sig själva. De har dessutom fått en eller två undantag att släppa ut varmare tidigare och kommer säkert få fler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Problemet de har är en lag som begränsar hur varmt vatten de får skicka ut, inte att det är problem med kärnkraftverken i sig själva. De har dessutom fått en eller två undantag att släppa ut varmare tidigare och kommer säkert få fler.

Jo, men lagen finns ju där av en anledning. Ökad temperatur i en redan väldigt varm flod kan ju ha kraftiga effekter på det som lever i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Problemet de har är en lag som begränsar hur varmt vatten de får skicka ut, inte att det är problem med kärnkraftverken i sig själva. De har dessutom fått en eller två undantag att släppa ut varmare tidigare och kommer säkert få fler.

Det är bara en mindre del av problemet. Läget är ju att det vatten som tas in är betydligt varmare. Det innebär att det krävs mycket mer vatten för att uppnå önskad kylning. Risken är att du hamnar i ett läge som utrustningen inte är dimensionerad för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

För vi måste enligt en EU-lag som säger att 70% av producerad el ska säljas via den inre marknaden.

Lagen säger att 70% av överföringskapaciteten ska vara tillgänglig för den inre marknaden, samtidigt tillåts det begränsningar om inte det egna nätets stabilitet kan garanteras. Alla länder ska uppfylla kraven år 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Gör jag? Nej jag bor i SE3 och har ett fast avtal jag tecknade i juni.

Har datorn på dygnet runt och kör diskmaskinen typ 4 dagar i veckan. Golvvärmen i badrummet körs ibland för att torka ut badrummet.

Jag skrev inte att du gör, läs igen. Poängen är att summan inte behöver säga så mycket om förbrukningen just nu.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Kåre!:

Jag bygger hus med reservkraft för att driva hela huset vid strömavbrott, alltså inte som en besparing

För att driva en hel normalvilla med värmepump (BVP eller FLVP) så behövs det ett 3-fas aggregat som dels klarar startstömmen från värmepumpen (beroende på pumptump), dels klarar att snedbelastas på respektive fas (du har sällan jämn belastning på alla faserna) samt klarar att leverera tillräckligt ren ström för hushållsmaskiner (”ren sinus”).

Du måste också ansöka om tillstånd hos din elnätsägare samt gräva ned jordspett och installera en godkänd reservkraftsbrytare.

Vår installation hamnar kring 190kkr. Det krävs alltså duktiga höga elpriser under lång tid och billig diesel för att det ska löna sig…

Vad för generator planerar ni att använda?

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bor också i hyresrätt, och värme/varmvatten ingår i hyran. Så jag har rätt låga elräkningar men kan inte påverka min förbrukning så mycket. LED-lampor har jag redan, diskmaskinen körs bara när den är full vilket inte är varje dag, tvättmaskin och sånt har jag inte i lägenheten, och så vidare, så det finns liksom inte mycket att göra vad som än händer. Dock kan jag ju undvika att duscha på morgonen just när förbrukningen är som högst exempelvis, inte för att det hjälper mig på något sätt utan mer av solidaritetsskäl eller för att minska min belastning på elnätet.

Bra det där med solidaritetsskäl, det har jag inte tänkt på. Ska försöka undvika känsliga tider jag också. Det kan ju göra positiv skillnad även om det kostar samma. 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniklumpen:

Vad för generator planerar ni att använda?

Ett aggregat från AJ Powers 3-serie stående utomhus i canopy.
3-fas 20KVA med automatisk inkoppling.

https://ajpower.net/products/series/3-series

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kåre!:

Ett aggregat från AJ Powers 3-serie stående utomhus i canopy.
3-fas 20KVA med automatisk inkoppling.

https://ajpower.net/products/series/3-series

Intressant! Vi har lite funderingar på att flytta till en lite mer avlägsen adress jämfört med var vi bor idag och då skulle en sådan här lösning vara en extra trygghet helt klart, kanske i kombination med solpaneler med batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Intressant! Vi har lite funderingar på att flytta till en lite mer avlägsen adress jämfört med var vi bor idag och då skulle en sådan här lösning vara en extra trygghet helt klart, kanske i kombination med solpaneler med batteri.

Vi bor lite utanför stan men har haft regelbundna strömavbrott ändå.
Saknar dessutom kamin och har FTX ventilation så viktigt med stabil elförsörjning

Planen var först batteri då vi har solceller också.
Finns dock väldigt få beprövade off-gridlösningar för hushåll.
De är också, i synnerhet nu, väldigt dyra.

Fick offert på ca 680000:- för batterilager med motsvarande kapacitet (16 timmar på en ”tank”) som för dieselgeneratorn, då tillkommer solceller och styrelektronik.

Rekommenderar att du väljer aggregat med omsorg. De billiga från t.ex. Jula och DUAB huset är inget jag skulle våga köra elektronik på och definitivt inte en värmepump.
Det finns dock små inverterelverk men de är bara 1-fas och med begränsad effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag skrev inte att du gör, läs igen. Poängen är att summan inte behöver säga så mycket om förbrukningen just nu.

Men även om han har rörligt och bor i SE4 så är det inte normal förbrukning, elen kostade inte i snitt/månadspris fyra gånger mer i juli i SE4 än SE3. 500-600 kr/mån för överföring, el och moms som det blir efter fasta avgifter är högt för en etta där värme/vatten ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bor också i hyresrätt, och värme/varmvatten ingår i hyran. Så jag har rätt låga elräkningar men kan inte påverka min förbrukning så mycket. LED-lampor har jag redan, diskmaskinen körs bara när den är full vilket inte är varje dag, tvättmaskin och sånt har jag inte i lägenheten, och så vidare, så det finns liksom inte mycket att göra vad som än händer. Dock kan jag ju undvika att duscha på morgonen just när förbrukningen är som högst exempelvis, inte för att det hjälper mig på något sätt utan mer av solidaritetsskäl eller för att minska min belastning på elnätet.

Har du inte värme och varmvatten via fjärrvärme? I så fall borde det inte ha någon påverkan på elnätet om du duschar eller ej?