Kan ett svar i mail tas bort? Office 365

Permalänk
Medlem

Kan ett svar i mail tas bort? Office 365

Hej allihopa,

jag ska försöka hålla mig kortfattad här då det är lång utdragen historia.

Jag har ett mail skickat via jobbets login på Office 365. I mailet frågar jag min chef varför han tagit bort arbetstimmar och de ersättningar jag lagt in.
Hans svar på det var något i stil med att det har jag inte rätt till. Sen låsta han hela månaden för mig för att lägga in fler ersättningar. Varpå jag skickar ett till svar.

Det är den kortfattade historien.
Nu när jag kollar den sparade mailen i inkorgen finns endast min första fråga och svaret på hans. Hans svar är alltså borttaget.
Vi (jag och facket) skulle behöva veta om han på något sätt har kunnat tagit bort just det svar han gav.
Vi har login via citrix, sedan Office 365. Så vi har admins och egen företags server.

Det enda beviset vi har nu är att det syns att jag skickat ett mail till chef i min egen inkorg utan ett svar från honom. Det mailet skulle inte ha kunnat hamna i min inkorg då jag inte valt att skicka det till chef och mig själv.

Hoppas ni förstod något av det där.

Permalänk
Medlem

Du är extremt otydlig i din beskrivning. Om du har kvar ditt svar på chefens mail så finns väl chefens text där (bland dina skickade mail), så problemet måste vara måttligt. Men skärmdumpa och vidarebefordra det nu, innan det försvinner.

Och ja, det ska gå att ta bort mail i O365 om man har rättigheter att göra det och kan lite PowerShell.

Permalänk
Medlem

Ja det vet jag om :/ Nej inte ens där tyvärr. Har kollat mina skickade och mottagna. Skärmdump är tagen såklart ☺

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

"If you and your recipients are all on Microsoft Exchange or Microsoft 365 and in the same organization, you can recall or replace an email message that you sent."

https://support.microsoft.com/en-us/office/recall-or-replace-...

Permalänk
Medlem

Det här var lite spännande. Men om jag väljer att vidarebefodra mailet då kan man se hans svar igen. ☺

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ironmad:

Hej allihopa,

jag ska försöka hålla mig kortfattad här då det är lång utdragen historia.

Jag har ett mail skickat via jobbets login på Office 365. I mailet frågar jag min chef varför han tagit bort arbetstimmar och de ersättningar jag lagt in.
Hans svar på det var något i stil med att det har jag inte rätt till. Sen låsta han hela månaden för mig för att lägga in fler ersättningar. Varpå jag skickar ett till svar.

Det är den kortfattade historien.
Nu när jag kollar den sparade mailen i inkorgen finns endast min första fråga och svaret på hans. Hans svar är alltså borttaget.
Vi (jag och facket) skulle behöva veta om han på något sätt har kunnat tagit bort just det svar han gav.
Vi har login via citrix, sedan Office 365. Så vi har admins och egen företags server.

Det enda beviset vi har nu är att det syns att jag skickat ett mail till chef i min egen inkorg utan ett svar från honom. Det mailet skulle inte ha kunnat hamna i min inkorg då jag inte valt att skicka det till chef och mig själv.

Hoppas ni förstod något av det där.

Chefer/"bossar"/administratörer kan nästan göra vad de vill. Radera filer etc. etc.
Du behöver ta ett samtal med din chef, och ha då gärna facket med på besöket.
Stå på dig! (Om du själv varit schysst alltså.)

Permalänk
Medlem

Att återkalla ett mail som kf refererar till är inte möjligt så länge mailet är öppnat av mottagaren eller om mottagaren är utanför den egna organisationen.

Det är fullt möjligt för en administratör i 365 att ta bort vilka mail som helst i en användares maillåda, enklaste är att administratören ger sig själv rättigheter till maillådan i fråga och sen helt enkelt loggar in och tar bort det som krävs. Hållhaken är att detta lämnnar spår i form av s.k "audit logs", men dessa kan bara administratörer komma åt, du kan inte själv komma åt och se dom så länge du inte frågar din IT admin om loggutdrag (som de ändå kanske vägrar ge ut pga interna regler ändå?).

Kort sagt: Beroende på vad din chef har för rättigheter/kontakt med den som är administratör i er IT miljö är det fullt möjligt att ta bort ett mail ur din maillåda. Det är också mycket svårt för dig att bevisa detta beroende på hur hjälpsam din IT administratör är.

MEN: Det finns faktiskt ett sätt att ta tillbaka mail som tagits bort; beroende på hur kompetent personen som loggat in och tagit bort ditt mail är (om det nu är det de gjort?) kan det finnas en chans att det finns kvar: Gå in i papperskorgen i Outlook och tryck sedan på knappen "Recover deleted items" i verktygsfältet högst upp, då får du upp en lista på de mail som är borttagna ur papperskorgen senaste X dagarna (beror på inställning i din organisation). Det går så klart att ta bort mail härifrån också, men det finns kanske en liten chans? I vissa fall finns även backuper att ta fram, men det ligger återigen på din IT administratör...

Lycka till!
//IT-Konsult inom 365

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Mail har jag inte kollat på men om man raderar en fil på "onedrive for bissnise" aka sharepoint så sparar MS det i 90 dagar. Om då en admin går in i azure eller den som inte heter det men är samma sak fast simplare så kan du nog se mailet där.
Men du behöver någon som kan samt tillgång. Kom ihåg 90 dagar sedan raderas de gamla filerna. Går inte återskapa.

Kan hända att du kan återskapa dem via gränssnittet själv men ja prata med facket igen. Så du inte får några andra klagomål.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Mail har jag inte kollat på men om man raderar en fil på "onedrive for bissnise" aka sharepoint så sparar MS det i 90 dagar. Om då en admin går in i azure eller den som inte heter det men är samma sak fast simplare så kan du nog se mailet där.
Men du behöver någon som kan samt tillgång. Kom ihåg 90 dagar sedan raderas de gamla filerna. Går inte återskapa.

Kan hända att du kan återskapa dem via gränssnittet själv men ja prata med facket igen. Så du inte får några andra klagomål.

Exchange Online har lite äldre regelverk än OneDrive tyvärr. Standard är 14 dagar för "recover deleted items", och de kommer man åt via Outlook som jag skrev ovan, det finns ingen liknande funktion sonm OneDrive/Sharepoint har för admins i Exchange Online, undantaget när man tagit bort hela maillådan inkl azuread-konto då sparas den i 30 dagar tillsammans med AzureAd-kontot.

https://docs.microsoft.com/en-us/exchange/recipients-in-excha...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Tack och tack för svaren ovan. Dock lyckats lösa det på ett konstigt sätt. Men som jag skrev ovan precis innan era fina svar så kunde vi se vad han skrivet om jag vidarebefordrade mailet till någon annan. Då kan vi båda se vad som står.

I övrigt, den här chefens beteende höll på i flera år tills han fick kicken för 2 månader sedan. Det är ett långt utdraget ärende där vi försöker reda ut saker och ting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ironmad:

Tack och tack för svaren ovan. Dock lyckats lösa det på ett konstigt sätt. Men som jag skrev ovan precis innan era fina svar så kunde vi se vad han skrivet om jag vidarebefordrade mailet till någon annan. Då kan vi båda se vad som står.

I övrigt, den här chefens beteende höll på i flera år tills han fick kicken för 2 månader sedan. Det är ett långt utdraget ärende där vi försöker reda ut saker och ting.

Skönt att den biten löste sig. Lycka till i prossesen. Låter som en massa jobbiga timmar. Men då det är över tror jag du kommer må mycket bättre än idag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.