Krönika: Commodore 64 fyller 40 år

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefan_JL:

Jag hade också (eller rättare sagt har kvar) C64 med bandstation och jag skrev aldrig någonsin "load"... jag har för mig man tryckte någon knappkombination så dök press "play on tape" upp... kanske runstop+restore?

Jag håller med om att Transformers var häftigt även om spelet inte var direkt spelbart jag gillade musiken i spelet väldigt mycket... och jag tror jag fortfarande gör det... det är ganska många år sedan jag hörde den senast.

Jag blev tvungen att kolla upp knappkombinationen eftersom jag inte hade någon aning om att den ens fanns. Run/Stop + Shift är det tydligen. Kul!

Oj, jag minns inte musiken i Transformers alls, men upplevelsen kommer för alltid finnas där.

Permalänk
Medlem

Hade själv en Commodore 128, med 1571 diskettstation.

Datorn med dubbelt så mycket minne , dubbla hastigheten 2Mhz, 40 och 80 teckens grafik, samt kunde köra ms-dos föregångare cp/m. Men som i praktiken för det mesta bara användes för att spela c64 spel

Permalänk

Oj, en text som inte är en nyhetsnotis eller recension! Detta känns som det gamla Sweclockers. Mycket uppskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av luiga:

Ha ha... jo jag vet. Den hade extra HDD och 68030 grafikkort med. Fungerade antagligen fortfarande utmärkt, men jag orkade bara inte starta upp den och kolla av allt, äger inget med SCART längre heller. Så blev för mycket bök med att lägga ut den på annons. Slängde halva förrådet, diverse radiostyrda bilar, båtar, helikoptrar med för den delen... ha ha!

Det är väl sällan jobbigare att köra till Erikshjälpen eller liknande åtminstone, så att grejerna kan hitta nya hem. Erikshjälpen kommer till och med ut och hämtar beroende på storlek/värde.

Kan ju vara bra att känna till att det finns andra alternativ än att kasta, som inte behöver vara jobbigare än att åka och slänga.

Står Borås i din profil, här är https://erikshjalpen.se/store/boras/

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Med allt snack om Amiga 1200 så kom jag på att den firar ju 30-årsjubileum i år

Andra jubileum jag kommer på är Atari 50 år, Atari 2600 45 år och Sharp X68000 35 år.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Har kvar min gammla C64 med alla tillbehör, även en Amiga 600.

Frågan är bara hur länge håller den gammla elektroniken och speciellt kassettband och gammla floppys?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Minns med stort mått av nostalgi hur C64'an blev som en helt ny maskin med floppydrive. Spel som Space Rogue och Knights of Legend var liksom inte möjliga på kassettband.

Permalänk
Medlem

Fick en commodore 64 på min födelsedag när jag var 9 år (1985). Jag och mina kompisar älskade c64 tills amiga 500 kom och förpassade den till källaren i min mors hus. Den finns kvar där fortfarande...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Jag blev tvungen att kolla upp knappkombinationen eftersom jag inte hade någon aning om att den ens fanns. Run/Stop + Shift är det tydligen. Kul!

Oj, jag minns inte musiken i Transformers alls, men upplevelsen kommer för alltid finnas där.

Knappkombinationen för att få upp ”Press Play On Tape” är Vänsterpil + L

Kan inte med ord beskriva hur mycket C64 har betytt för mig. Den gav mig min fritid, den gav mig mitt jobb, den gav mig min familj, den gav mig mitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Are you keeping up with the Commodore ?
Because the Commodore is keeping up with you

Reklam
https://www.youtube.com/watch?v=5uaYHYs4ubw

.
En längre version av låten
https://www.youtube.com/watch?v=vUNwlVHj3pY

Och här är den moderna versionen av Anders Enger Jensen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Load "*" 8,1?

Ops 8 kom inte med

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Knappkombinationen för att få upp ”Press Play On Tape” är Vänsterpil + L

Kan inte med ord beskriva hur mycket C64 har betytt för mig. Den gav mig min fritid, den gav mig mitt jobb, den gav mig min familj, den gav mig mitt liv.

Nej!
För att ladda program från kasset, är kombinationen Shift Runstop.

Vänsterfil +L var kommandot de sk ”tapeturbos” använde, typ Turbo 250.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Gick en Basic ”programmeringskurs” när jag var 10 bast där vi använde vic20. Gissar att det var något ABF arrangerade. ”Läraren” var iallafall 15…
Mins att det skrevs i lokaltidningen om det med bild och allt! Kanske vore kul och se om det går att vaska fram artikeln ur något arkiv.

Borde varit 1984

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Hade själv en Commodore 128, med 1571 diskettstation.

Datorn med dubbelt så mycket minne , dubbla hastigheten 2Mhz, 40 och 80 teckens grafik, samt kunde köra ms-dos föregångare cp/m. Men som i praktiken för det mesta bara användes för att spela c64 spel

Ja...jag hade en C=128D, ångrar att jag sålde den. Diskettstationen var ju dubbelsidig, och man kunde läsa från båda utan att vända den (om man gav något kommando), satte ihop ett dussintal disketter med fina menyer och många roliga spel på. Trist att man inte har kvar den som sagt.

Dock oerhört märkligt att det inte kom fler spel som kunde köra i 128-läget. De tre musketörerna hade jag väl, och så fanns en handfull till.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker mycket av spelmusiken som gjordes på C64-tiden var bra.
Många år senare hittade jag en "konstellation" som heter Instant Remedy, de gör
om de gamla klassiska spellåtarna på ett rätt häftigt sätt.
Youtube söklänk nedan

instant+remedy+c64 (youtube)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av raxxor:

Hade själv en Commodore 128, med 1571 diskettstation.

Datorn med dubbelt så mycket minne , dubbla hastigheten 2Mhz, 40 och 80 teckens grafik, samt kunde köra ms-dos föregångare cp/m. Men som i praktiken för det mesta bara användes för att spela c64 spel

När jag fick min 128 av mor och far så var det mest 128 läget jag var intresserad av. Det fanns ju 8 sprites som man kunde
skapa själv med sprdef och det fanns kollisionsdetektion mellan dem! (Basic)
Men till slut så blev det, om man inte startade i C64 läget, kommandot: go64.
Och vips så var man där med "38911 BASIC BYTES FREE", sen blev det de vanliga C64 spelen

Permalänk
Medlem

På min tid sa folk commandore och commondore... Säger folk fortfarande det?
Saknar den tiden då jag skolkade för att lira commodore 64 spel.. polarn var så avundsjuk för han hade en vic 20 😁

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dragonflame:

På min tid sa folk commandore och commondore... Säger folk fortfarande det?
Saknar den tiden då jag skolkade för att lira commodore 64 spel.. polarn var så avundsjuk för han hade en vic 20 😁

Har jag inte helt fel så betyder Commodore, Kommendör, på svenska. En högt uppsatt viktig position inom flottan.
Kan tänka mig att namnet var symboliskt för just datorn.
https://www.merriam-webster.com/dictionary/commodore

Lite övrig fakta som jag hittade:

Commodore International

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Men använde man inte LOAD "*",1 till diskettstation? Kan minnas fel är säker 30 år sedan jag använde en c64

Skrivet av Pimmp:

Load "*" 8,1?

Från diskettstation, om man bara hade en, så var det ,8 eller ,8,1 beroende på vilken typ av program man skulle köra. Somliga spel startade automatiskt med ,8,1 också.

LOAD "$" ,8 för att läsa av innehållet på disketterna.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Har kvar min gammla C64 med alla tillbehör, även en Amiga 600.

Frågan är bara hur länge håller den gammla elektroniken och speciellt kassettband och gammla floppys?

Byt ut kondensatorerna till att börja med. Sedan lider 64orna av att många kretsar var av rätt dålig kvalité så de ger upp förr eller senare tyvärr. Det börjar dock komma fler och fler alternativ med t.ex FPGA mm, det är många som jobbar för att hålla liv i dem. SID är en krets som notoriskt ger upp bl.a. men det finns moderna ersättare till den som är riktigt bra idag.

Amigorna är bättre på den punkten. Lite nya kondensatorer brukar räcka långt för att hålla dem vid liv. Har inte gamla kondensatorer och/eller batterier (i de fall de finns) börjat läcka så är det sällan några större problem. CIA-kretsarna brukar kunna strula men har man tur räcker det ibland att bara byta plats med dem för att allt ska fungera igen då det är olika delar av dem som utnyttjas beroende på var de sitter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av luiga:

Ha ha... skratta åt eländet är väl det enda man kan göra. Att den ens sparades när vi flyttade till huset för 15 år sedan är ett smått underverk då jag hatar att låta saker samla damm. Den var dödsdömd för länge sedan.

Medlem på SweC sen 2005. Jag tror rätt många av oss hade åkt många mil för att rädda den där lilla älsklingen.

Fasen vad ont det här gör. Jag känner fortfarande begravningsstämning när jag minns hur jag sålde min sista Amiga för att köpa en Pentium 75.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja...jag hade en C=128D, ångrar att jag sålde den. Diskettstationen var ju dubbelsidig, och man kunde läsa från båda utan att vända den (om man gav något kommando), satte ihop ett dussintal disketter med fina menyer och många roliga spel på. Trist att man inte har kvar den som sagt.

Dock oerhört märkligt att det inte kom fler spel som kunde köra i 128-läget. De tre musketörerna hade jag väl, och så fanns en handfull till.

Skrivet av anon343577:

När jag fick min 128 av mor och far så var det mest 128 läget jag var intresserad av. Det fanns ju 8 sprites som man kunde
skapa själv med sprdef och det fanns kollisionsdetektion mellan dem! (Basic)
Men till slut så blev det, om man inte startade i C64 läget, kommandot: go64.
Och vips så var man där med "38911 BASIC BYTES FREE", sen blev det de vanliga C64 spelen

Faktum är att det har kommit ett helt nytt spel till c128, som drar nytta av hela datorns kapacitet.

David Murray, allmänt känd som The 8-Bit Guy, har tagit fram en 128-mode version av sitt nya spel, Attack of the PETSCII Robots ,
som använder både 40 och 80 kolumns skärmen samtidigt, samt använder MMU:n som en sorts blitter, för att snabba upp grafiken.

Spelet levereras på både 3.5" (1581) och 5.25" (1571) disketter i samma kartong. Med följer dessutom en adapter, som gör att det går att koppla in en nintendo joystick till userporten. Det är nästan så att jag är sugen på att beställa, bara för att.

https://www.youtube.com/watch?v=MgMrvS8z9KM

Permalänk
Medlem

Nostalgi! Har massor av härliga C64-minnen. Ofta började det med att ladda Turbo 64!
Spelen jag minns på rak arm är Dino Eggs, Burger time, IK+, Ghostbusters och inte minst Solvalla (farmors favorit)
Lägg därtill ett gäng vars utseende jag minns men namn tydligen gallrats från hjärnarkivet under åren.. attans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Hade själv en Commodore 128, med 1571 diskettstation.

Datorn med dubbelt så mycket minne , dubbla hastigheten 2Mhz, 40 och 80 teckens grafik, samt kunde köra ms-dos föregångare cp/m. Men som i praktiken för det mesta bara användes för att spela c64 spel

Samma här men inte bara för spel. Den hade ju Basic 7.0! Var ju begripligt med line to grafikkommandon o dyl. Var så mon programmeringsbana började, gjorde ett rätt flashigt ritprogram minns jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det är väl sällan jobbigare att köra till Erikshjälpen eller liknande åtminstone, så att grejerna kan hitta nya hem. Erikshjälpen kommer till och med ut och hämtar beroende på storlek/värde.

Kan ju vara bra att känna till att det finns andra alternativ än att kasta, som inte behöver vara jobbigare än att åka och slänga.

Står Borås i din profil, här är https://erikshjalpen.se/store/boras/

Måste fortfarande veta om sakerna fungerar då, så då hade jag lika gärna kunnat sälja dem själv om jag lagt tid och resurser på att få igång datorn. Blev för mkt bök helt enkelt. Hemmaprojektet är att ge dottern ett nytt rum. Rensning av förrådet är typ punkt 1 av 250 punkter innan det är färdigrenoverat så jag prioriterade tid före återvinning i detta fall. 😉

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

Åh minnen! Min storebror hade en c64 som jag spelade mycket på när jag var extremt ung, minns att jag kämpade med last ninja men klarade det aldrig, något jag har funderat på att reda ut i vuxen ålder, kanske är dags nu? Kan man få igång det på ett gpi case tro?

Sålde iaf av c64’an härom året, försökte få igång den men efter att ha handknappat in head alignment koden för att försöka kalibrera kassettenheten 3 gånger utan att lyckad orkade jag inte mer så den fick vandra vidare.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av luiga:

Måste fortfarande veta om sakerna fungerar då, så då hade jag lika gärna kunnat sälja dem själv om jag lagt tid och resurser på att få igång datorn. Blev för mkt bök helt enkelt. Hemmaprojektet är att ge dottern ett nytt rum. Rensning av förrådet är typ punkt 1 av 250 punkter innan det är färdigrenoverat så jag prioriterade tid före återvinning i detta fall. 😉

Kan vara bra att känna till att det måste man faktiskt inte. De testkör sakerna på plats och sätter pris efter huruvida de fungerar eller ej (när det gäller värdefulla saker).

Sen gör var och en självklart som denne vill med sina saker, jag vill bara förmedla att det behöver inte innebära något som helst merjobb att skänka än att köra till tippen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Som för så många andra här så va C64 (den bruna brödburken) min första dator och det va med den som mitt intresse för datorer vaknade på riktigt. En stor anledning va att man kände andra som hade C64 och kunde kopiera spel men man märkte att det något större överlag som hände med datorföreningar som dök upp osv.
Innan dess så hade Morbror en Vic-20 med typ ett spel som jag fick spela med någon raket man skulle flyga med tangentbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

Jag kom och tänka på den härliga musiken som Rob Hubbard gjorde, nedan finns en wiki samt en länk till Youtube
med hans C64-musik. Det är bara att starta musiken och börja läsa

Rob Hubbard Wiki

Rob Hubbard musik - Youtube

Lyssnar ofta på Rob mfl på denna eminenta radiokanal https://c64radio.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja...jag hade en C=128D, ångrar att jag sålde den. Diskettstationen var ju dubbelsidig, och man kunde läsa från båda utan att vända den (om man gav något kommando), satte ihop ett dussintal disketter med fina menyer och många roliga spel på. Trist att man inte har kvar den som sagt.

Dock oerhört märkligt att det inte kom fler spel som kunde köra i 128-läget. De tre musketörerna hade jag väl, och så fanns en handfull till.

Min mor sparade min C-128D, så jag fick tillbaka den för 5 år sedan fick även lagt beslag på en komplett C-64 med en hel kasse spel och Joysticks. Får skaffa fram en monitor bara så man kan koppla in dem till något